Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ClaHog

V8 förbrukning

Rekommendera Poster

Jag undrar vad drar en V8, 271 eller liknande i timmen på förhöjd tomgång typ 1500 varv med växeln i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror lite på vilken båt, bla längden, motorn sitter i. Börjar aktern sätta sig det minsta vid 1500 rpm så ökar förbrukningen markant. Så spannet blir ganska stort 3-8 l/h.

Och motorns skick är också avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar hemsidor på nätet med förbrukning / varvtal. Men om båten sätter sig, så kan det bli mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Det där beror lite på vilken båt, bla längden, motorn sitter i. Börjar aktern sätta sig det minsta vid 1500 rpm så ökar förbrukningen markant. Så spannet blir ganska stort 3-8 l/h.

Och motorns skick är också avgörande.

Andra parametrar är vind, ström och våghöjd, hur mycket last man har ombord etc, etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm...förbrukningen per timme borde väl vara närmast konstant, förbrukningen per sjömil varierar desto mer i min enkla värld.

 

På tomgång drar den väl 3-5 liter per timme,  vid 1500 varv litet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Stephan_D:

Hmmmm...förbrukningen per timme borde väl vara närmast konstant, förbrukningen per sjömil varierar desto mer i min enkla värld.

 

På tomgång drar den väl 3-5 liter per timme,  vid 1500 varv litet mer.

Njäääee, med mera last i båten måste du ge mer gas för att komma upp till 1500 rpm och därmed ökar förbrukningen. Samma sak gäller med olika båtar, vikt utformning, utväxling, propeller osv inverkar. Du behöver helt enkelt mera eller mindre bränsle för att komma upp till ett givet varvtal beroende på en massa faktorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du båten för att puttra runt i 4-5 kn kommer den diesel nog vara ett bättre val. Låt säga att V8:an vill ha dryga litern på nm i den farten så kan du åka samma fart med en diesel och då bara göra av med 3-4 DL per nm.

 

I marchfart går dieslen normalt också mer ekonomiskt men skillnanden brukar bli mindre i dessa farter. Detta varierar såklart beroende på vilken båt maskinerna sitter i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V-8 bensinmotor med förgasare behöver väldigt fet blandning på låga varv, speciellt tomgång. Jag hade en flödesmätare i min Corvette -74 (Cheva 350 på 300 hkr) med Holley 650 DP Spreadbore (små primärsteg). Under 10 liter per timme var jag aldrig - och förbrukningen per timma var inte lägst på tomgång.

Kanske dina 1500 rpm kan ge lägsta förbrukning per timma och att du kommer under 10 l/h, men räkna med 7-10 liter per timma. Förbrukningen beror förstås på belastningen, en lång slank och lätt båt ger självklart lägre förbrukning en tung bred båt som sätter sig.

Min båt gör nog 8-10 knop vid 1500 varv och har då satt sig på ändan och förbrukningen går upp. Jag brukar köra så några minuter för att få upp värmen på dieselmotorn. Utan belastning/drivning och på tomgång kommer den aldrig upp över 40 grader. Jag ger aldrig gas för att plana ut innan jag har 60 grader i motorn.

 

Med en bensin V8 aq gissar jag att du har 5-7 knop vid 1500 varm och att båten ännu inte satt sig på aktern. I så fall är min killgissning 8 liter per timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...