Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Kvalificerad gissning om toppfart..

Rekommendera Poster

Tror inte du får något "godkännande" värt något att referera till genom att maila dokumentation från tillverkaren till Tullverket.

Det du skall göra är att ha fakturan med och på den saker specade som HIN, motornummer och lite annat som identifierar båten. Sedan är det en Importdeklarationsblankett som skall fyllas i (inte självklar men inte toksvår heller, dock en del sidor - "Enhetsdokument (TV 718.3)"), och det är den som Tullverket vill se. Den fyller de inte i åt dig.

 

Du betalar moms på dina utgifter som du betalat i UK som är fram till svenska gränsen för båten. Om du betalar dem för transport till Tullstationen i Malmö t ex så är det svensk moms på det.

 

Men hade du tänkt dig att ta färja och köra till UK och hämta båten i England själv ?!?   Kanske det funkar efter sommaren, men om 2 mån - glöm det. Gränserna är stängda för oss "vanliga", och kommer så vara länge till. Åt båda hållen.

 

Min nästa båt ?  https://viknes.no/modell/skilso-35-panorama/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, rejäl och bekväm är dom första orden som dyker upp i mitt huvud. Riktigt fin båt.

 

Ang coronan så kommer jag försöka glömma det du skrev. 🙈🙉

 

Jag har fortfarande en liten strimma hopp kvar i kroppen.. 🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha du ska köpa en gommone och köra den på trailer till Italien - grejt!

Tomvikt 800 kg, så EN motor med 150 hk räcker gott. Jag har 230 hk på 3000kg.

Jag brukar också ta i med motorkraft och hade för dina 35 knop valt 2*150-200 hk. Ska man ha 2 motorer kan man välja 2 lätta/mindre motorer, de ska ju inte jobba så hårt. 226 kg för Suzuki 150-200 hk (samma motor, 4-cyl). Skulle jag haft en motor hade jag tagit en större, med lägre effektuttag per liter motorstorlek. 250 hk väger 274 kg styck (V6). De mindre motorerna kommer även att kosta mindre i service.

 

Vi hade en 140 hk motor en en båt på 800 kg, den kom upp i 40 knop (vid högt gångläge/trim).

Övermotoriserade båtar tenderar att öka riskerna. Man kör oftare fort/fortare. Båten du valt har kraftigt V-format skrov och kommer att i hög fart ha väldigt lite båtyta med vattenkontakt - den blir instabil i hög fart. Problemet är då att, om man överraskas av en stor våg (två svallvågor som adderar på varandra) så kan man bli kastad åt sidan. Då ramlar passagerarna av din båt, kanske du själv med. Det låter tokigt, men min son gjorde en hastig sväng precis vid en svallvåg. Han ramlade av gummibåten i full fart (25 knop). Jag stod bakom på vattenskidor och höll på att drunka, så som jag skrattade - han gjorde en parabel 2 m upp i luften och ut ur båten.

 

Vi bodde utanför Milano i 4 år och hade en liten gommone (30 hk) som vi tog med oss till sjöarna (Lago Maggiore, Garda, Iseo, ...) i norra Italien och till Ligurien (Cinque terra är toppen upp till Camoglie).

 

Min kollega hade en 32 fots motorbåt i Rapallo och har en lägenhet på Sardinien. Dock blev det skräp av den för några år sedan då stormen välte vågbrytaren i Rapallo. Han kunde/fick inte köra från fastlandet till Sardinien med sin försäkring och nautiska kompetens. Men Sardinien ska vara ett paradis för båtar, jag har dock inte varit där ännu.

 

I Italien ligger många utlandsregistrerade båtar, du kan säkert ha det så - så länge du är skriven i Sverige. Viktigt är att kolla med ditt försäkringsbolag. Prata inte med italienska myndigheter - det blir bara problem och kostnader. Det är dyrt att ha båten i hamn där, men har du trailer kan du ta upp den och hysa in den i ett garage. Det finns oändligt mycket fint att titta på med båt i Italien - jag avundas dig verkligen!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för ett rejält svar. 😃

 

Ang trailer, så ska båten åka trailer från England och hem är det tänkt.

 

Resan ner till Italien kommer ske på vatten.

 

Kanske är det galet, kanske inte, men det är iaf så vi väljer att göra. Finns ju hur mycket spännande som helst att se på vägen, så det blir nog bra.

 

Ang vikt, så var det den första lektionen jag fick av tillverkaren, då jag råkade nämna en konkurrents båtvikt.

 

Bara själva skrovbaljan väger 800kg. Våran bår kommer med komplett båt, soppa, motorer, mm väga lite drygt 2500kg.

 

Min kontakt hos tillverkaren är mycket bestämd i sina åsikter om sina produkter och båtar i allmänhet. Vilket säkert är berättigat efter 40 år i branschen. Han hävdar bestämt att skillnaden i vikt och egenskaper mellan 2x200 och 2x250 snurror fullständigt kvittar. Han tillägger att han själv aldrig skulle montera 2x250 men enbart av ekonomiska skäl. 
Igår läste jag några texter om en eller två snurror på rib bla på ”e-ribbing” och är nu mer övertygad om att jag vill ha två snurror. Sen väljer jag nu att lägga mina pengar på just 2x250.

Kanske med mer erfarenhet om några år skulle jag göra ett annat val, men nu blir det så här.

Tilläggas bör att hade tillverkaren flaggat för 5 eller 10% sämre sjöegenskaper med 250, hade jag varit den första att välja 200 ist, men nu verkar inte så vara fallet.

Gissar att det finns minst 10 000 fler och annorlunda åsikter i fallet, så brukar det vara.

 

Vad lyxigt att ha fått utforska dessa Italienska sjöar. Allt med dessa sjöar verkar underbart. Hoppas kunna göra nåt liknande nån gång i livet. Sardinien är också oupptäckt för oss, men den ön ligger närmare till hands så fort vi får ner båten.

 

Vårt försäkringsbolag säger 👍

 

Mmm, det mesta med båt i Italien är konstigt dyrt.

Vi har en god vän där nere vars far äger hamnen i vår stad, men det hjälper inte oss med ett jättebra pris, det är fortfarande alldeles för dyrt.

Längst längst in i hamnen i en typ av å, på en privat strandbank, där det börjar bli grunt och mindre populärt har vi en plats. Billigare...

 

Sen är tanken att lösa i och ur samt förvaring själva, för att kapa kostnaderna.

 

Nu måste jag rusa, men återkommer med en liten båtrelaterad anekdot ang Gardasjön.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju superintressant och kul!

Köra motorbåt till Italien - det är ju en dröm! Ska ni genom kanaler och floder eller över Biscaya?

Jag var med och seglade hem en segelbåt från Berlin. Genom kanaler, slussar, floder, sjöar och till och med en 36 meter hög hiss för båtar (Niederfinow). Det är det roligaste jag gjort på vattnet.

 

Ska du långt ut på havet, så är jag fullständigt med dig på att ha 2 motorer monterade så du får full redundans (bränsle och el) - med det menar jag att du ska plana ut med 1 motor. Detta ifall du ska ta dig 60-100 sjömil med en motor, det är inte kul att köra i 10 knop. Med 2,5 ton kan det vara 250 hk för att klara detta. För att plana ut med en motor kommer detta behöva beaktas vid propellervalet. De flesta hade nog valt propeller för att köra i 50 knop, men då får du kanske inte upp den i plan med en motor.

 

Om budgeten håller för 2*250 hk så är det ett underbart val, då du får 6 cylindrar i motorerna. 200 hk som har 2,9 liters fyra kommer troligen att bullra i  en tråkig frekvens - den hade jag behövt lyssna på innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dröm är ordet.

 

Jag har tänkt/drömt om just denna resa i 6 år.

 

I mitt huvud så är nog halva båtprojektet denna resa.

 

Och det blir nog två till innan vi far, då vi har en del på ”bucketlisten” här i Norden först.

 

Vi bor 4 mil från Smedjebacken, så när det blir av tänkte vi börja där för skojs skull.

 

Strömsholms kanal, sen kortast möjliga väg till Kiel kanalen, sen efter kusten ner till Biscaya, in i Bourdoux (eller hur det stavas), canal du Garonne, canal du Midi, ut i Sete och vidare efter kusten ner till våran hamn. Det kommer nog ta 4 veckor i lugnt tempo, man vill ju hinna se nåt och fru och ungar vill kanske inte bara åka båt, så det får bli det årets semester helt enkelt.

 

Gör nog inget heller att vänta nåt år innan vi drar, vi hinner ju vänja oss vid båten, vi ska ta ett kanalintyg, jag funderar på att gå ”handhavande snabba fartyg” mm.

 

Ang hissen i Tyskland så har jag bara sett bilder på den, men den i sig skulle göra den kanalfärden värd för mig. Den verkar precis hur intressant som helst. 😃

 

Tanken finns på resan Sardinien-Sicilien, så tex då kommer 2x250 kännas tryggt.

 

Reservproppar ska man ju ha ombord och då får man välja nåt som garanterat får upp ekipaget i plan på en snurra.

 

Nu är ju just den överfarten inte ens nära i händelsehorisonten, med erfarenhet kanske min tanke ändras, men skulle jag gjort resan idag så skulle jag satt familjen på färjan över, och studsat över själv i båten. Vi får se när den dagen kommer... 😬😅

 

Om intresse finns så uppdaterar jag gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/12/2021 at 8:23 PM, Jacques said:

Om vi har ett skrov som med en utombordare på 275hp toppar 40kn.

 

Vad kan man förvänta sig av samma skrov med 2x250hp?

 

Tror flera på det här forumet har erfarenheten och kunskapen att pricka ganska rätt.

 

Jag är ännu inte en av dom.. 😊

Väldigt svårt att avgöra utan att veta mer om skrovet och båten. Skroven är ofta gjorda för en viss marschfart och toppfart. Du kanske får ut 3-4 knop extra ur ett skrov, medan du får ut 10 knop mer ur ett annat. 2 motorer ger mer stabilitet och mer trygghet, så om pengarna inte är ett hinder så tycker jag det är helt rätt. Toppfarten är inte alltid det mest intressanta utan hur mycket mer du kan ta ut i marschfart utan att pressa motorn. Mer effekt kan ge mindre förbrukning och behagligare gång och ljudnivå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Alanningen:

Väldigt svårt att avgöra utan att veta mer om skrovet och båten. Skroven är ofta gjorda för en viss marschfart och toppfart. Du kanske får ut 3-4 knop extra ur ett skrov, medan du får ut 10 knop mer ur ett annat. 2 motorer ger mer stabilitet och mer trygghet, så om pengarna inte är ett hinder så tycker jag det är helt rätt. Toppfarten är inte alltid det mest intressanta utan hur mycket mer du kan ta ut i marschfart utan att pressa motorn. Mer effekt kan ge mindre förbrukning och behagligare gång och ljudnivå.

Har du läst alla inlägg i tråden innan du svarade 😉 ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Alanningen:

Väldigt svårt att avgöra utan att veta mer om skrovet och båten. Skroven är ofta gjorda för en viss marschfart och toppfart. Du kanske får ut 3-4 knop extra ur ett skrov, medan du får ut 10 knop mer ur ett annat. 2 motorer ger mer stabilitet och mer trygghet, så om pengarna inte är ett hinder så tycker jag det är helt rätt. Toppfarten är inte alltid det mest intressanta utan hur mycket mer du kan ta ut i marschfart utan att pressa motorn. Mer effekt kan ge mindre förbrukning och behagligare gång och ljudnivå.

Jag gillar iaf svaret. Mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, IngemarE said:

Har du läst alla inlägg i tråden innan du svarade 😉 ?

Bevisligen inte... Jag tyckte mig läst igenom allt och det var mest off-topic kommentarer om försäkringar och annat. Nu ser jag det finns mer on-topic diskussion gällande själva frågan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-13 vid 08:47 skrev Jacques:

Hur man än vänder sig så har man svansen bak..

 

Det här med båtar verkar dock inte vara en lika exakt vetenskap.

 

En Mercury v12 monterat och klart här hemma borde ju som ni säger sluta på minst millen.

 

Då blir ju dubbla Suzuki rena spargrisen i sammanhanget.

Ja, just den V12 blir nog totalt sätt dyrare än två konventionella 300hp motorer.

 

Och om två maskinerna är billigare än en så förstår jag inte varför man skulle välja v12:an , så missar man alla fördelar med två maskiner och får dessutom betala extra för det.

 

stöddigt med v12 på akterspegeln förvisso men men nästan coolare med 2xV8 som ju summerar till V16 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, just den V12 blir nog totalt sätt dyrare än två konventionella 300hp motorer.

 

Och om två maskinerna är billigare än en så förstår jag inte varför man skulle välja v12:an , så missar man alla fördelar med två maskiner och får dessutom betala extra för det.

 

stöddigt med v12 på akterspegeln förvisso men men nästan coolare med 2xV8 som ju summerar till V16 🙂

Och den V12:an (eller 2x300) ger dessutom betydligt fler hästar än båten är godkänd för, så varför skulle det ens vara alternativ.....🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Och den V12:an (eller 2x300) ger dessutom betydligt fler hästar än båten är godkänd för, så varför skulle det ens vara alternativ.....🙄

Sant, det är nog lite off-topic

 

TS inledde ju tråden med frågan om hen skulle satsa på 1 eller 2 motorer så denna diskussion är mer en spinn-off på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man gör jämförelsen med ett högst rimligt alternativ vad jag tror, så vinner 2x250 Suzuki i min bok.

 

Hittar inga bra fakta vid snabb googling, men vad kostar en Yama xto425, vikt, servicekostnad?

 

Spontant tror jag Yaman blir dyrare, något lättare, samma servicekostnad, men med förlorade fördelar som man får med två snurror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, siffror på banan..

 

Ang vikt så var jag kanske lite ute och cyklade, en Yama 425 är 95kg lättare än två Suki 250.

 

Dock är Yaman specad som ”torr”.

 

Ingen uppgift på detta på Sukin. Det skulle alltså eventuellt kunna skilja  ca 10kg mindre.

 

Båten är godkänd för 14pers/2175kg last, och då vi gissningsvis till 95% kommer att vara 2 vuxna och två barn ombord, borde väl viktskillnaden mellan dessa motoralternativ vara av ännu mindre betydelse, eller tänker jag galet..

 

Priset verkar klurigare, står inga priser på hemsidan som det gjorde tidigare om åren.

 

Ber att få återkomma, om ingen som har koll hinner före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jacques:

Båten är godkänd för 14pers/2175kg last, och då vi gissningsvis till 95% kommer att vara 2 vuxna och två barn ombord, borde väl viktskillnaden mellan dessa motoralternativ vara av ännu mindre betydelse, eller tänker jag galet..

Det är inte totalvikten som är problemet, det är viktfördelningen. Och specifikt vikten på akterspegeln. Som med valda motorer kommer ligga väldigt nära båtens maxgräns.

 

Snarast kan det vara en nackdel med få personer och mycket motorvikt, då fördelningen i båten blir mer ojämn än annars. Det var lite det jag antydde ovan om mer svårbemästrade köregenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang viktfördelningen så förklarar tillverkaren detta för mig..

 

Konsolen hamnar i vårt fall ganska långt fram i båten, med 2x250 tankar under däck direkt under konsolen.

 

XS tenderar att ha konsolen långt fram överlag tycker jag mig se.

 

Varje båt byggs på beställning och när motorer, layout osv är bestämt så räknar man på tex tankarnas placering för att få optimalt gångläge för varje enskilt exemplar.

 

Så även här hävdar tillverkaren att det kvittar.

 

Kika på denna, Laurence är gubben som snackar.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett pris på xto425 till slut, 601tkr.

 

Så i mitt fall spar jag 120tkr på att välja 2x250 Suzuki.

 

Då är bara servicefrågan kvar ang ekonomin.

 

Det svaret ser dock ut att dröja..

 

Summa sumarum så långt, så får man alltså alla fördelar med två snurror för en betydligt billigare peng, men med 95kg extra på aktern. Vilket på just denna båt kvittar i fråga om viktfördelning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Jacques:

Hittade ett pris på xto425 till slut, 601tkr.

 

Så i mitt fall spar jag 120tkr på att välja 2x250 Suzuki.

 

Då är bara servicefrågan kvar ang ekonomin.

 

Det svaret ser dock ut att dröja..

 

Summa sumarum så långt, så får man alltså alla fördelar med två snurror för en betydligt billigare peng, men med 95kg extra på aktern. Vilket på just denna båt kvittar i fråga om viktfördelning.

 

Jag killgissar att servicekostnaden för en XTO är så mkt lägre än för 2st Suzuki 250 att det skulle kunna motivera att välja den. Att du dessutom sparar 120 papp, får 75 extra HP samt får fördelarna av två motorer borde avgöra den frågan.

 

 

När jag tänker på saken så tror inte att Yamaha eller Mercury har tänkt att deras nya monstermotorer skall vara ett mer ekonomiskt alternativ till att ha dubbelmontage. Snarare är dessa snurror utvecklade med tanke på den enorma CC båtarna (40 fot plus) som verkar omåttligt populära i USA och verka kräva mer hästkrafter för varje år som går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag killgissar att servicekostnaden för en XTO är så mkt lägre än för 2st Suzuki 250 att det skulle kunna motivera att välja den. Att du dessutom sparar 120 papp, får 75 extra HP samt får fördelarna av två motorer borde avgöra den frågan.

När jag tänker på saken så tror inte att Yamaha eller Mercury har tänkt att deras nya monstermotorer skall vara ett mer ekonomiskt alternativ till att ha dubbelmontage. Snarare är dessa snurror utvecklade med tanke på den enorma CC båtarna (40 fot plus) som verkar omåttligt populära i USA och verka kräva mer hästkrafter för varje år som går. 

Jag tror inte att XTO är mycket billigare än 2 Suzukis i service.

 

Utombordarna dyker upp på större och större båtar. Detta är en 53-fotare med 4 små nätta V12'or.....

tmp21003_1809.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jag tror inte att XTO är mycket billigare än 2 Suzukis i service.

 

Utombordarna dyker upp på större och större båtar. Detta är en 53-fotare med 4 små nätta V12'or.....

tmp21003_1809.jpg

Den där 53:an har potential att bli en vettig tender för nån dollar miljardär 😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-15 vid 17:45 skrev Jacques:

Om intresse finns så uppdaterar jag gärna.

Ja tack. Det skulle verkligen vara intressant att följa med på resan, om än bara bakom datorskärmen. Det låter verkligen som en fantastisk resa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu dröjer det ju en stund innan just den resan går av stapeln, men planen är ju givetvis att hinna med så mycket kul som möjligt innan den också.

 

Här behöver jag nog ett tips eller två, hur ”uppdaterar” man bäst sådana förehavanden här?

 

Finns typ nån reseskildrings flik..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...