Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jacques

Kvalificerad gissning om toppfart..

Rekommendera Poster

Om vi har ett skrov som med en utombordare på 275hp toppar 40kn.

 

Vad kan man förvänta sig av samma skrov med 2x250hp?

 

Tror flera på det här forumet har erfarenheten och kunskapen att pricka ganska rätt.

 

Jag är ännu inte en av dom.. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

49-50 knop baserat på enkel matematik/fysik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jacques:

Om vi har ett skrov som med en utombordare på 275hp toppar 40kn.

 

Vad kan man förvänta sig av samma skrov med 2x250hp?

 

Tror flera på det här forumet har erfarenheten och kunskapen att pricka ganska rätt.

 

Jag är ännu inte en av dom.. 😊

Att båten blir tung i aktern och att det går åt en hel del bensin.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det framgår nog för dom flesta som sett en båt.

 

Men när ämnet ändå nämndes, hur stor skillnad i bränsleförbrukning blir det i just 40kn?
 

En motor på fullskaft kontra två som går betydligt lägre i belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jacques:

Jo det framgår nog för dom flesta som sett en båt.

 

Men när ämnet ändå nämndes, hur stor skillnad i bränsleförbrukning blir det i just 40kn?
 

En motor på fullskaft kontra två som går betydligt lägre i belastning.

Men det blir ju också tyngre. Det hela blir väl en ekvation att räkna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis drar den mer bränsle. Det behövs minst lika mycket effekt, förmodligen mer.

Dessutom har du fördubblat den inre friktionen då du har två motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snabbt googlat så verkar 275hp på max dra 107l/h.

 

Och två 250hp på 3/4 gas 102l/h.

 

Ber att få återkomma med exaktare siffror efter en djupdykning i ämnet om det krävs.

 

Ändå en tanke..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, blir mer vikt, mer motstånd i vattnet och som sades dubbelt med inre friktion.

 

Borde bli en sämre kalkyl med två snurror.

 

Undrar om det jag precis läste tog hänsyn till singel/dubbelmontage..? 🤔

Redigerad av Jacques

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jacques:

Absolut, blir mer vikt, mer motstånd i vattnet och som sades dubbelt med inre friktion.

 

Borde bli en sämre kalkyl med två snurror.

 

Undrar om det jag precis läste tog hänsyn till singel/dubbelmontage..? 🤔

Dubbel försäkringspremie och dubbel service är en annan bi effekt..

 

dubbla motorer har många fördelar men då måste man bortse från allt som har med ekonomi att göra.

 

ps. 
 

yamaha har sin XTO på 425 hp och mercury har precis släppt en V12 maskin som ger 600hp. Det kanske är ett bättre val än dubbla maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den där V12-murclan är nog spännande. Den har 2-stegs automatlåda och fast powerhead. Bara växelhuset vrids när man svänger.

Hörde nyligen att den kostar 90000 dollar i hemlandet så du får nog slakta av miljonen här i Svedala 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man än vänder sig så har man svansen bak..

 

Det här med båtar verkar dock inte vara en lika exakt vetenskap.

 

En Mercury v12 monterat och klart här hemma borde ju som ni säger sluta på minst millen.

 

Då blir ju dubbla Suzuki rena spargrisen i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I just mitt fall vill jag tro att jag med dubbla utombordare med separata tankar och batterier ökar driftsäkerheten något. Sen gör jag en massa annat för att öka sannolikheten att komma fram som planerat, men just vad gäller framdrivningen kanske jag inte kan göra jättemycket mer?

 

Hela familjen kommer befinna sig långt ut till havs stundtals, och då har jag gärna tänkt efter före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Jacques:

I just mitt fall vill jag tro att jag med dubbla utombordare med separata tankar och batterier ökar driftsäkerheten något. Sen gör jag en massa annat för att öka sannolikheten att komma fram som planerat, men just vad gäller framdrivningen kanske jag inte kan göra jättemycket mer?

 

Hela familjen kommer befinna sig långt ut till havs stundtals, och då har jag gärna tänkt efter före.

Det finns ju en hel del annat man kan göra för att öka säkerheten långt ute till havs, tex. att inte köra i 50 knop. ;)

 

Är det säkerhet eller fart du vill prioritera?

Det blir på något vis två olika diskussioner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsvinkeln dök upp när nån nämnde fler fördelar med två motorer. Sorry att jag nappade på det.

 

Och kanske spann det vidare på diskussionen, en eller två motorer..

 

 

 

Ang hastighetsfrågan så var det en siffra jag inte hade i en propellerkalkyl.

 

Nu blir ju den siffran inte exakt förrän jag läser den på min egen nav, men jag ville iaf ha en siffra att stoppa in så länge, som inte var hur långt som helst från verkligheten.

 

Mitt intresse är att få lägsta möjliga förbrukning på just detta ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köra fortare än 40 knop?

Min toppar 39 på gps men jag kör mestadels mellan 22-32 knop och detta utan att behöva navigera (Öresund är två stränder med 20 sjömils avstånd). Min är en diesel och förbrukar ganska lite extra vid högre fart. EN bensin-utombordare dubblar förbrukningen vid ökning från 30 till 40 knop.

Varför 2 maskiner? Jag ser 2 anledningar: 1 Det är lättare att manövrera (utan bogpropeller) och 2 man behöver mer sällan få hjälp av sjöräddning eller kompis.

Men en båt som fungerar med en motor, där förlorar du mig i dina tankar - varför byta motor, är den dålig?

 

Kör försiktigt! Jag höll på att köra på 2 dykare mitt i Öresund! De hade en dykarflagga (40 cm över vattnet) 100 meter ifrån sig (som jag såg när jag var 50 meter från den) och 2 följebåtar som låg 200 meter ifrån dom på var sida. Dessa trodde jag låg o fiskade och tänkte köra mellan dom (300-400 m mellan dom). När jag var 100 meter från dykarna såg jag att folket ombord båtarna vinkade vansinnigt, vilket gjorde att jag inte tittade på dykarna och deras lilla boj. Jag var 50 meter från dom när min båt stannat - jag körde i 30 knop. Jag stannade för att jag såg dykarna i vattnet!

 

Till alla dykare: Håll er inom 50 meter från båten, för det avståndet lämnar även tokingar till en annan båt.

Till motorbåtsägare: Samma som för bilförare, håll hastigheten så att ni kan stanna för det som KAN befinna sig framför. Är sikten begränsad - anpassa farten. Kan något oförutsatt dyka upp runt kobben, kör då så som om det kommer att ske.

 

Där jag höll på att mosa 2 dykare brukar Köpenhamns fartdårar komma i 50 knop - i den skakiga färden ser de knappt ens en liten båt och en dykare hade de inte hunnit tänka sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan handlar på intet sätt om hur fort man ska köra.

 

När man googlar upp en onlinekalkyl för att optimera propellrar och får frågan, ”nuvarande max hastighet”, så menar dom nog just hur fort båten går på max och inte hur fort man borde åka på vissa ställen.

 

Att jag sedan på båten jag beställt, bara har siffror med en 275hp monterat, förklarar min ursprungliga fundering.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Varför köra fortare än 40 knop?

Min toppar 39 på gps men jag kör mestadels mellan 22-32 knop och detta utan att behöva navigera (Öresund är två stränder med 20 sjömils avstånd). Min är en diesel och förbrukar ganska lite extra vid högre fart. EN bensin-utombordare dubblar förbrukningen vid ökning från 30 till 40 knop.

Varför 2 maskiner? Jag ser 2 anledningar: 1 Det är lättare att manövrera (utan bogpropeller) och 2 man behöver mer sällan få hjälp av sjöräddning eller kompis.

Men en båt som fungerar med en motor, där förlorar du mig i dina tankar - varför byta motor, är den dålig?

 

Kör försiktigt! Jag höll på att köra på 2 dykare mitt i Öresund! De hade en dykarflagga (40 cm över vattnet) 100 meter ifrån sig (som jag såg när jag var 50 meter från den) och 2 följebåtar som låg 200 meter ifrån dom på var sida. Dessa trodde jag låg o fiskade och tänkte köra mellan dom (300-400 m mellan dom). När jag var 100 meter från dykarna såg jag att folket ombord båtarna vinkade vansinnigt, vilket gjorde att jag inte tittade på dykarna och deras lilla boj. Jag var 50 meter från dom när min båt stannat - jag körde i 30 knop. Jag stannade för att jag såg dykarna i vattnet!

 

Till alla dykare: Håll er inom 50 meter från båten, för det avståndet lämnar även tokingar till en annan båt.

Till motorbåtsägare: Samma som för bilförare, håll hastigheten så att ni kan stanna för det som KAN befinna sig framför. Är sikten begränsad - anpassa farten. Kan något oförutsatt dyka upp runt kobben, kör då så som om det kommer att ske.

 

Där jag höll på att mosa 2 dykare brukar Köpenhamns fartdårar komma i 50 knop - i den skakiga färden ser de knappt ens en liten båt och en dykare hade de inte hunnit tänka sig.

Kolla tex sträckan, Cagliari-Trapani i Italien.

 

Om man får välja fritt, båt med en snurra eller en med två?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Jacques:

Att jag sedan på båten jag beställt, bara har siffror med en 275hp monterat, förklarar min ursprungliga fundering.

 

Om du beställt en ny båt - vilket verkar vara fallet - finns det ju data från tillverkaren på alla motorkonfigurationer som båten är godkänd för. Det måste de nämligen kunna tillhandahålla inför ett CE-godkännande. Har inte sett vad det är för båt, men jag kanske har läst inläggen dåligt....

 

Men om dessa data inte finns, så är ju båten sannolikt inte godkänd för din tilltänkta motorlösning. Då skall du nog inte labba med det själv.

Eller är det så att tillverkaren bara inte skrivit ut det, så varför då inte fråga dem ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cagliari-Trapani 170 sjömil, det hade inte jag vågat i en båt med påhängsmotor. Ska du ha båten på trailer dit eller har du din båt där. I det senare fallet måste den vara italienskt registrerad och då behövs speciell nautiskt kompetens för att få köra mer än 60 sjömil från land och speciell försäkring. Jag bodde 4 år i Italien - toppen att ha båt där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, hjälp en okunnig.

 

Finns verkligen toppfarten för alla motorkonfigurationer med i CE dokumentationen?

 

Betyder det då att båten är testad med alla förkommande märken på aktern också då, för det kan ju skilja flera knop om man tittar på utombordartester.

 

Och alla propelleralternativ sen...

 

Jag läser in mig på ämnet och återkommer.

 

Ang min tillverkare så har han sålt 1000 tals ce märkta båtar, så jag hoppas han har koll.

 

Samtidigt är märket mer ”workhorse/commercial” orienterat, så dom är helt ointresserade av optimering osv. Suzukis katalog gäller där.

 

Sen har man ju hört talas om att man kan optimera båtens egenskaper med bl.a. propellerval.

 

Och precis där är jag.

 

Jag vill alltså ha bästa ekonomi för långfärd, och där tror jag att rätt propellerval kan hjälpa något.

 

Ett val som faller utanför Suzukis katalog och där tillverkaren då är mindre intresserad.

 

Sen kan tilläggas att detta med propelleroptimering är det enda där dom inte varit 100% tillmötesgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Cagliari-Trapani 170 sjömil, det hade inte jag vågat i en båt med påhängsmotor. Ska du ha båten på trailer dit eller har du din båt där. I det senare fallet måste den vara italienskt registrerad och då behövs speciell nautiskt kompetens för att få köra mer än 60 sjömil från land och speciell försäkring. Jag bodde 4 år i Italien - toppen att ha båt där!

Ok, vart börjar man...😊

 

Vi kommer använda båten hemma här i en säsong eller två, sen är tanken att köra den på vattnet ner till vår hamn i Italien. Vi har ett hus där.

 

Båten kommer vara registrerad och försäkrad i Sverige.

 

När exakt måste den vara registrerad där?
 

Jag har ställt frågan tidigare till hamnen i Marina di Grosseto som skickade frågan vidare till nån myndighet, men där var svaret att så länge båtägaren är skriven i Sverige behövs inget extra i Italien.

 

Jag ska skaka fram det mailet och dubbelkolla.

 

Ang överfarten så är min plan att sätta familjen på färjan och köra över båten själv.

 

Med rätt planering och förutsättningar borde det inte vara så blodigt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, glömde min fråga, om man får fråga?

 

Vart i Italien bodde du?
 

Har du några bra tips på vattnet där?
 

Vi har gjort några varv runt Elba och Giglio samt ett varv runt Korsika. Men jag förstår att det finns massor mer att se, varför slutmålet med båten är just Italien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Om du beställt en ny båt - vilket verkar vara fallet - finns det ju data från tillverkaren på alla motorkonfigurationer som båten är godkänd för. Det måste de nämligen kunna tillhandahålla inför ett CE-godkännande. Har inte sett vad det är för båt, men jag kanske har läst inläggen dåligt....

 

Men om dessa data inte finns, så är ju båten sannolikt inte godkänd för din tilltänkta motorlösning. Då skall du nog inte labba med det själv.

Eller är det så att tillverkaren bara inte skrivit ut det, så varför då inte fråga dem ?

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf
 

Har skummat igenom lite av denna text.

 

Hittade en liten text om vikt på akterspegeln, men inget om hastighet med olika motorer än.

 

Nåt tips om vart man hittar den infon så man inte behöver tokläsa allt? 🥱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jacques:

Ok, hjälp en okunnig.

 

Finns verkligen toppfarten för alla motorkonfigurationer med i CE dokumentationen?

 

Betyder det då att båten är testad med alla förkommande märken på aktern också då, för det kan ju skilja flera knop om man tittar på utombordartester.

 

Och alla propelleralternativ sen...

Din ursprungsfråga var ju väldigt "mellan tummen och pekfingret". Nu är du nere på skillnader mellan olika fabrikat, propellrar o.s.v. och DET är naturligtvis helt omöjligt att svara på då kombinationerna är många. Och olika beroende på vad man prioriterat.

 

Men ja, tillverkaren skall kunna visa upp typiska data för de konfigurationer som båten är godkänd för. T ex mellan olika motorkonfigurationer kan man kanske ändå förutsätta att tillverkaren prioriterat övriga parametrar som inte skiljer ungefär lika. Det var ju det du efterfrågade ;).

 

------------

 

Ser när jag letar lite i dina tidigare inlägg att det är en sådan här du beställt, eller hur: https://www.xs-ribs.co.uk/xs-range/xs-850/

Häftig båt, men ser ut lite mer som en kommersiell taxibåt för events. Hoppas dock du inte beställt den direkt från UK utan från svensk ÅF, för efter årsskiftet/Brexit är allt mycket struligare därifrån (tull, moms, tullklarering o.s.v.)

 

I specen på 850, https://www.xs-ribs.co.uk/app/download/3287568/XS+850+Spec+Sheet.pdf, är visserligen max motorstyrka satt till 500hk men de rekommenderar "bara" 250-350hk. Har du kollat med dem varför ?  Med 2x250hk hamnar du på absoluta max hk och också ganska nära max motorvikt på 600kg. Kanske får båten ett mer olustigt beteende med såpass mycket bakvikt och därtill alla extra hästar, något som tillverkaren kanske bedömt visserligen kan funka men som kräver lite mer av föraren.

 

Du köper en ny båt. Pumpa säljaren på all info ovan, det är ju du som betalar deras lön. Och fixera dig inte vid maxfart - som i ditt första inlägg - utan se till att få en säker och lätthanterlig båt i första hand. Det är inte 40 eller 50 knop som är viktigt.

Sedan har den singeltank, du talade ovan om separata tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Jacques:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf
 

Har skummat igenom lite av denna text.

 

Hittade en liten text om vikt på akterspegeln, men inget om hastighet med olika motorer än.

 

Nåt tips om vart man hittar den infon så man inte behöver tokläsa allt? 🥱

Man behöver visa beräkningar (eller tester) på rätt mycket, och det är parametrar som är beroende av varandra. Fart - våtyta - båtens vinkel i vattnet som i sin tur påverkar siktkraven o.s.v. Vad jag menar är att tillverkaren för att få fram många "måsten" lär ha data om typisk fart med godkända konfigurationer.

 

Men jag tycker du går fel väg, skall du dänga regelverket i huvudet på tillverkaren ?  Fråga dem istället, vänligt. Och om de inte är "100% samarbetsvilliga" att diskutera toppfarter så kanske det finns en anledning.

Läs gärna mina tankar i inlägget ovan: Fixera dig inte på farten, för du kommer med din motoridé att balansera på absoluta gränsen vad den båten är konstruerad för. Och då kan det vara annat än antalet hk som sätter gränsen för farten. Inte hur fort man KAN köra, men vad som är lämpligt....

 

Som sagt - fråga tillverkaren/ÅF.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite intressant då tillverkaren ska ha dessa dokument men är högst ovillig att diskutera dom. Kommer givetvis ställa frågan till dom igen.

 

Informationen ska fortfarande inte användas till att åka så fort som möjligt, utan för att åka så ekonomiskt som möjligt med denna konfiguration. Låg fokus på fart skulle jag köpt en annan båt.

 

Ang brexit, så uppskattar jag omtanken innerligt.

 

Jag har pratat med en jurist samt en klarerare på tullverket. Och ingen kunde se några hinder vid ett köp direkt av tillverkaren. Jag hade en hel lista med frågor som säkert tråkade ut dom, men jag vill veta inte gissa. Det är ju ändå jag som får äta upp det när jag står där på tullverkets kontor i Malmö.

 

Ang hp så är frågan bollad med XS. Skillnaden i vikt mellan 2x200 och 2x250 kvittade enl dom, så ville man ha och betala för 2x250 så absolut sa dom.

Deras favorit motorkonfiguration för båten är 2x200.

Och bör tilläggas så är iaf min uppfattning av Mr Laurence Lock på XS, att om man som kund har dåliga, avvikande, konstiga idéer osv, så får man bestämt veta det med vändande post om man så säger.

 

Ang XS, så byggs allt på beställning varför de specer man läser där är mest förslag.

 

Min båt kommer att levereras med två separata tankar på 250L styck, gjorda i rostfritt, placerade under däck.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Man behöver visa beräkningar (eller tester) på rätt mycket, och det är parametrar som är beroende av varandra. Fart - våtyta - båtens vinkel i vattnet som i sin tur påverkar siktkraven o.s.v. Vad jag menar är att tillverkaren för att få fram många "måsten" lär ha data om typisk fart med godkända konfigurationer.

 

Men jag tycker du går fel väg, skall du dänga regelverket i huvudet på tillverkaren ?  Fråga dem istället, vänligt. Och om de inte är "100% samarbetsvilliga" att diskutera toppfarter så kanske det finns en anledning.

Läs gärna mina tankar i inlägget ovan: Fixera dig inte på farten, för du kommer med din motoridé att balansera på absoluta gränsen vad den båten är konstruerad för. Och då kan det vara annat än antalet hk som sätter gränsen för farten. Inte hur fort man KAN köra, men vad som är lämpligt....

 

Som sagt - fråga tillverkaren/ÅF.

Frågan är vänligt ställd, jag skulle inte våga vara stöddig mot Laurence Lock på XS. På riktigt!

 

Sen ang toppfarten... 🙈

 

Jag behöver lite hjälp där.

 

Om min grundfråga här hade för avsikt att fylla i sista siffran i en kalkyl för propelleroptimering med mål att optimera ekonomin i 35kn, men jag får flera funderingar kring varför jag måste åka så fort eller att jag inte ska fokusera på toppfarten osv. Hur skulle frågan varit ställd?
 

Jag vill inte åka fort, då skulle jag valt en annan båt.

Jag har t.o.m. skrivit i en konversation med en kunnig här på forumet ”båten får gärna vara ful och långsam, bara den funkar till våra syften”

 

Antagligen kommer fartfrågan upp igen, hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, av ditt svar förstår jag att du köper direkt från UK. Det finns inga hinder alls att köpa från tillverkare utanför EU (se mitt sista stycke), det gör ju många. Så att de svarat dig det är inte förvånande. Men det är en del extra att tänka på.

 

Du blir då importör till EU med allt vad det innebär. Allt detta är nytt för UK, och tullmaskineriet krånglar en del och kommer nog göra under detta året innan man lärt sig och fått rutiner.

Viktigt är att de säljer båten för export, dvs att du betalar den utan brittisk moms för att slippa momsa den två gånger. Och att de ansvarar för att klarera ut den ur UK (om de säljer den momsfritt är det i deras intresse, men kolla det).

 

När den sedan kommer till Sverige skall du (på plats) erlägga moms på allt inkl transportkostnaden, och om alla papper inte är helt i ordning från UK (styrkande av ursprungsland m.m.) så kan du i värsta fall åka på lite tull också. Tullklareringsdokumenten är också ditt ansvar, det är inget Tullverket hjälper till med. Om du är osäker skulle jag rekommendera dig att anlita ett Tullombud, även om de tar lite betalt för jobbet.

 

Har tagit hem båt från Norge för många år sedan, och har i dagarna en ny på gång från samma land. Det är ungefär samma regler för införsel till Sverige som även gäller UK numera. Men från Norge har man rutinerna klara sedan mycket länge, bara corona och stängda gränser som strular till det lite extra just nu.

 

Edit: Om du vill ha vissa kända egenskaper och köper hela "kit'et" från båttillverkaren - båt med motorer - skall du givetvis kräva att de förser motorerna med propellrar enligt dina önskemål. I synnerhet "ekonomi" är inget konstigt önskemål. Det är dessutom de som sitter på kunskapen om ekipaget.

Hade du köpt en bil för samma summa skulle du ju inte accepterat att behöva "fixa själv" efter leveransen för att få den optimal, eller hur ?  Tänk om du skulle behöva lämna in den nya bilen för byte av drev i växellådan bara för att utväxlingen inte är optimal mot motorn som biltillverkaren levererat bilen med.

Så varför skall du behöva byta och labba med propellrarna på en båt köpt färdig med nya motorer för...hmmm...jättemycket  ?

 

Min (nya) båt kan levereras med ett flertal olika motorer. Håller jag mig till de 4-5 som tillverkaren rekommenderar så har var och en olika propellrar utprovade, för att ge önskade egenskaper. Hur kan man acceptera att köpa en båt med rekommenderad motor utan att tillverkaren tar ansvar för propellern ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla med dig nog.

 

Hela upplägget har funkat jättebra om man bortser från propellerfrågan.

 

Kanske måste samla mod och ta upp frågan igen. 😬

 

Givet blir jag nöjdare om båten levereras exakt som jag tänkt använda den från början.

 

Momsen hade jag koll på men utklareringen från UK var ett bra tips att ha koll på. Tack för det!

 

Jag har planerat att maila all dokumentation från tillverkaren till tullen för godkännande innan jag ens sätter mig i bilen ner.

 

Vilket leder oss in på en annan fundering. Jag har planerat att köra min egen bil ner med egen trailer och hämta den. Hur blir det med momsen på resan? Allt är ju redan momsat, bilen, trailern, båtbiljetten, bränslet, ja allt.

 

Jo, Corona hänger över mitt projekt med som ett mörkt moln. Hoppas läget hinner förändras till det bättre på 2 mån.

 

Hoppas du får hem din båt på enklast möjliga sätt. Sort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...