Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Korset

Behöver man en logg

Rekommendera Poster

Tekniken är föråldrad på min båt. Den saknar ordentlig GPS och den gamla loggen och ekolodet tycks tappa kontakten med djup, varandra och verklighet. Jag som bara kryssar runt i Stockholms skärgård, i inte mer än tio knop, tänkte istället installera en 7´´ plotter av lämpligt märke, som även kan kombineras med en lodgivare. Men nu undrar jag över loggen. En plotter visar ju farten (över grund) så jag tänkte slänga ut den gamla loggen utan att installera en ny. Behöver man en konventionell logg längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vad man har för båt, och hur man använder den.
 

Är det som en hastighetsmätare för att se ungefär hur fort man åker är gps:en tillräcklig.

 

Men om du seglar, och vill nyttja den när du trimmar segel eller kryssar för att se att du har rätt fart är en logg ett bättre verktyg än gps:en då den är exaktare och enbart tar hänsyn till fart genom vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog helt rätt Peter_K, på en segelbåt skulle jag inte vilja vara utan. Men nu har jag (tyvärr) en motorbåt. Och nu när jag söker runt efter lämpliga saker att uppgradera med så verkar utbudet av loggar vara mer begränsat än förr. Därför tänkte jag att det är en produkt som är på väg bort nu när det finns så bra plottrar. Men intressant att kolla med andra om någon ser loggen som oumbärlig, även på en större, trög motorbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin 92 SV, samt frammåtseende ekolod. PS51TH. 

Gillar pekskärm med några snabbknappar. 

 

Går enkelt att snäppa loss enheten från montage racket. 

 

Dyrt men mycket bra åt mig. 

Går att välja många olika ekolodsgivare och annat. 

 

Finns givetvis en uppsjö av märken och säkert billigare. 

 

Bra om Hydrograficas kort är med. 

 

Ångrade inte att jag köpte 9" display. 

 

Inte högre i vertikal led än den tidigare, men bredden gör att det funkar fint med samtidig visning av t ex ekolod. 

Och givetvis kan man väja samtidig visning av olika parametrar som t ex fart, kurs e t c. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Korset:

Men intressant att kolla med andra om någon ser loggen som oumbärlig,

Så länge plottern funkar eller att någon annan pryl med gps (eller liknande) kan ge position är det inga problem. Skulle alla elektroniska positionsgrunkor ge upp av någon anledning och man inte visuellt kan bestämma sin position (tex till havs utan att se land eller dimma) är loggen i kombination med kompassen bra att ha. Utan kompass och logg blir död räkning en ren gissning.

Ett separat ekolod är ytterligare ett hjälpmedel att ta till för en mer exakt positionsbestämning.

 

Jag vill gärna ha separat logg och ekolod. Är iofs seglare men även om jag hade haft en motorbåt hade jag nog velat ha det. Nu tillhör jag klientelet pre-gps och det kan spela in en del i hur jag tänker och tycker.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och snuddade vid dina tankar McLasse. Med tidigare segelbåt var vi nästan alltid utomskärs, mot Gotland eller Åland. Just i Ålands skärgård med sin förrädiska dimma råkade vi ut för GPS-haveri i Lumparn. Raskt fram med sjökort, tidtagning och koll på loggen. Första och hittills enda gången jag behövt det och bra gick det. Men detta var på tiden före smart-phones. Vid en normal sommardag i den nuvarande båten har vi minst fyra gps:er (telefoner, padda, vhf), det är nästan så att t o m en plotter är överflödig. 

Nä, den gamla loggen får sitta kvar brevid den nya plottern i år så får vi se nästa år om den gjort sig förtjänt av en uppgradering eller om det blir plankan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal plotter med givare som både visar fart över grund och fart genom vattnet. Undrar om det finns sådana längre? Den har en kombinerad eklolod-, temp, och paddeljulsgivate.

Men det är så små siffror för detta i kartbilden, så jag tittar mest på en Nexus logg som också finns ombord. Jag brukar nollställa loggarna varje vår, och nollställa trippmätaren inför semesterns långa tur.

 

Det är väl individuellt, man jag tycker att man behöver en logg.

Navigatorerna har ju vanligtvis en logg som kan räkna baklänges om man ställt in en kurs på ett mål eller brytpunkt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag måste komma från en annan planet. För härom dagen, nåja i höstas efter upptagningen, så tänkte jag nästa montera tillbaka min gamal sumlogg. ni vet den där med wire som snurrar å visar den fantastiska farten på 5-6 knop som jag gör som max. I nerförsbacke å solen i ryggen å medvind å hemlängtan kan jag komma upp i fantastiska 7 knop. Det är då loggen är kul, aha, 7 knp!

Fast är jag ute "på" riktigt har jag min GPS å laptopen å sjökort i den. Så jag är både gammal å modern. (eller fadern för jag är pappa, var får jag allt ifrån??)

Bästa med gps att man har sin position på kortet hela tiden, resten kan jag va utan.. däremot att lämna spår efter sig, inte i vattnet utan i plottern, kan vara bra i vissa lägen. Lite som bevis, det var kl den å den när vi rundade den udden å inte alls den udden som du säger.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har enbart haft motorbåtar av diverse slag de senaste 12-13 åren och har aldrig haft någon fungerande logg i någon av dem. Duger ypperligt med GPS-farten i plotter eller sjökortsprogram i PC. Skulle detta lägga av finns ju motionsappen i telefonen om man vill veta farten. Skulle telefonen lägga av finns ju motorns varvräknare.

I den relativt tunga deplacementbåten tittar jag nog mest på motorns varvräknare, jag vet hur många knop båten gör vid de varvtal jag brukar ligga på.

Även i min mindre snabbgående kabinbåt vet jag på ett ungefär hur fort det går vid mina vanliga varvtal.

Loggerfunktion i plotter använder jag nog mest för att se distanserna jag kör så jag har ungefärlig koll på bränsleförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...