Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Utväxling på storfallet.

Rekommendera Poster

Har deltagit lite i en diskussion kring utväxling på fallet till storseglet. Genom att fästa ena änden av fallet i toppen och sedan låta fallet gå genom ett block i storseglets topp så får man halva kraften på skotet.. bra idé? Kanske men hur stora krafter blir det egentligen på masttoppen? Fixar min redan ganska klena topp att man drar med halva kraften från storseglet längre ut på masttoppen? Kraften på masten blir ju oförändrad "hela kraften"..799720950_2.1mastkraft.png.98d130c27b9032062cf9e187b25ba9a2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså dra ett snöre från masttoppen ner genom ett block i toppen på storseglet. Upp till toppen igen och via ordinarie block ner igen?

Det beror väl på hur du fäster saker och ting. Lite svårt å se på din skiss. Gör en lite noggrannare mer detaljerad skiss av toppen.

Är storen så stor å tung att dra upp?

Tänk på att det går åt dubbla fallängden och att det just inte kommer att falla lika lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, tror inte skissen behöver vara tydligare. Fallet sitter fast i toppen och går genom ett block på toppen av storseglet.

 

Jag vill slippa använda vinschen för att dra upp den sista halvmetern vilket jag ofta måste göra idag. Storen är inte så stor utan det är väl kanske snarare travarna och rännan som gör det trögt.

 

Tänker att det borde vara lättare att hala eftersom det är dubbelt så mycket lina som ska in i masten... Så länge alla hjul i blocken snurrar lätt vill säga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du behöver utväxling på fallet på en Soling har du nog något annat problem du bör lösa tror jag.

 

I övrigt håller jag med trewq och Caribic410.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag inte ser ordentligt hur det är menat, men är det bara en blocktrissa? I så fall vinner du väl ingen kraft? Du måste kunna dra linan på ett sånt sätt att du får dra en längre väg än vanligt.

Du måste förlora i väg för att vinna något i kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Zwen:

Nu kanske jag inte ser ordentligt hur det är menat, men är det bara en blocktrissa? I så fall vinner du väl ingen kraft? Du måste kunna dra linan på ett sånt sätt att du får dra en längre väg än vanligt.

Du måste förlora i väg för att vinna något i kraft.

Jo han vinner 50% (2/1) i kraft då fallet fästes i masttoppen och går sedan genom ett block i seglets fallhorn och sedan tillbaka till masttoppens ordinarie falltrissa och sedan ner till däcket. Problemet som jag ser det är att fallet lätt tvinnar sig mellan fallhornet och masttoppen vilket ger en låsning så du får varken ner eller upp seglet om det vill sig illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kraft vinner man med utväxling. Men totala belastningen på mastens topp förefaller att bli densamma som innan. 

Seglet ska väl upp?

Det blir varken tyngre eller lättare. 

 

Inte ens det nya fallet med dubbla längden påverkar, då extralängden hamnar ner på båten. 

 

Ja, det är då väl bara vikten av det nya blocket, som är till nån nackdel i det avseendet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Om du behöver utväxling på fallet på en Soling har du nog något annat problem du bör lösa tror jag.

 

I övrigt håller jag med trewq och Caribic410.

Ja fallet kan ju vara intrasslat med infästningar till spridare eller tvinnat runt fockfall/spinnakerfall som gör att det kan gå trögt. En kamrat med en Maxi 68 hade sådana problem med tvinnade fall, ett helsike när det blev lite spänn i grejerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan så jag kan misstänka detta i min mast. 

 

Även nya genuan går tröööögt att hissa i skenan till Furlexen. 

 

Nu blir det värst sista halmetern, och inne i masten lär det ju inte bli någon förändring hur högt skothornet är, eller då det rör sig uppåt. 

 

Flera, har tipsat om att göra rent spåren i skenan. Gnida med Scotchbrite o tvål. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikonspray eller glidmedel i likrännan gör underverk

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Silikonspray eller glidmedel i likrännan gör underverk

Paraffin från ljus funkar lika bra om inte bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser igenom och tänker att det är bättre att åtgärda felet iställer för att bygga om masten för att kunna ta i mer. 
Kolla likrännan efter skador/deformationer. Gör rent. Spraya med silikonspray. Kolla att alla trissor är hela och löper som de ska. Smörj dem. 
Och se till att inte ha krum på masten när du hissar seglet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var många bra tips. Jag har redan konstaterat att trissan i masttoppen inte roterar som den ska så den ska bytas till en mindre innan jag mastar på. Men likrännan borde kanske kunna smörjas på något sätt. Jag testade att fetta in travarna överst med teflon-fett (cykelfett) men det gjorde ingen skillnad...

 

Det är mycket möjligt att fallen är tvinnade i masten, jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt det? Dra ur och hoppas på bättre lycka nästa gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att åtgärda det du vet är fel, dvs trissan. 

Att byta till mindre kanske inte är så bra om den verkligen inte är för stor, för stort glapp kan göra att fallet rappar ur och kilar fast sig bredvid trissan (råkade ut för det på förra båten pga dåliga trissor). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad jag ska köpa för trissa. Den som satt där var en mässingshistoria 45x10 med 8 mm axelhål. Den var helt enkelt för bred och såg ut att vara bankad på plats. Lite för stor diameter hade den nog också. 

 

Det är inte så lätt att hitta passande trissor. Benns har denna https://www.benns.se/mast-rigg/trissor/benns/trissa-diam-35-bredd-9-hal-8

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...