Jump to content
Thursday 23 September 2021
steffo100

Lyfta toplock på en MD7 i en Albin Vega

Recommended Posts

Hej,

Finns det plats att lyfta av topplocket på en MD7 i  en gammal Vega?

Jag har ingen kompression så gissar att toppen behöver en upprustning.

Mvh Steffo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller så har en ventil hängt sig?

Inte ovanligt på en gammal diesel, lätt att kolla. 

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Räcker det då att ta av ventilkåpan för att se detta?

Det som är märkligt är att det verkar ara på båda cylindrarna eftersom jag inte känner något motstånd när jag snurrar svänghjulet..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att lyfta av ventilkåpan och kolla att ventilerna verkligen ligger mot vipporna under större delen av varje. 

 

Nåt mer långsökt är att ventillyftmekanismen hängt sig. Alltså dekopressionsanordningen. 

Om de nu finns någon sån. 

Denna gör att en av ventilerna på respektive cylinder blir öppen. 

Används då man vill veva igång motorn för hand, för att kunna få fart på svänghjulet. Med farten uppe så släpps reglaget, motorn hoppar igång.

 

Och ibland för stopp av motorer. 

Kolla vad instruktionsboken säger om detta. 

 

Sitter vanligtvis lagrad i ventilkåpan. 

 

I vissa båtar är en wire dragen till sittbrunnen för just denna hävarm. Det är inte så att wiren kärvar? 

 

Leta nu först rätt på ventilyftsarmen och kolla att den kan gå till sina ändlägen. 

 

Att en ventil hängt sig, att blockpackningen blåst, på bara en cylinder av två, gör inte att motorn är lätt att dra runt. 

 

Hur förbereddes motorn inför förvaring och vinter? 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har motorn gått tidigare i din ägo ?

Det är inte så att dekompressionshandtagen ställts i öppet läge av någon tidigare ägare med någon dunkel och långsökt förvaring i åtanke....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Där sitter en ventillyftsmekanism jag använt ibland när batteriet varit lite dåligt för att få upp fart på motorn så den ska jag kolla när ventilkåpan är av.

 

Ja, motorn har gått innan under ett antal år men av olika privata skäl kunde jag inte bry mig om min båt under en period på ca ett år och då låg den i sjön över vintern (sötvatten) med glykol i martec-kylaren och oljan såg fin ut.

I höstas när jag kommit på benen igen skulle jag försöka få igång motorn men märkte då att den inte startade och jag upptäckte att jag lätt kunde snurra svänghjolet med handkraft.

Motorn fungerade bra när jag gick i hamn sist jag var ute med den, nu ca 1-5 år sedan.

Motorn fick ingen speciell "konservering" vintern den låg i sjön pga personliga skäl.

 

Alltså motorn fungerade när jag stoppade den med stoppknappen på dieselpumpen.

Den blev liggande runt ett år med bara visuell tillsyn från bryggan.

Vid start efter dryga året var den som nu utan kompression - den startar inte ens med massa startgas...

 

Jag ska lyfta av ventilkåpan och kika på lyftmekanismen och sedan se efter om ventukera ligger mot ventillyftaren som ni skriver.

Kan ventilerna bli otäta av sig själv när motorn bara ligger?

Tack alla snälla för tips!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte otäta av sig själv.

Men väl rostiga av det vatten som jag tror att du likt många andra lämnade i avgassystemet. 

Då tänker jag ventilsäten och motsvarande ytor på ventiltallrikarna. 

Och ventilskaften kan ha rostat på samma sätt. Och sen kärvar fast i ventilsätena. 

Det senare märker du när du plockar av ventilkåpan. 

 

Tror jag skrev om detta ovan. 

 

 

"Jag ska lyfta av ventilkåpan och kika på lyftmekanismen och sedan se efter om ventukera ligger mot ventillyftaren" 

 

- Snarare om de inte ligger mot ventillyftaren, för då har de kärvat fast i styrningarna i öppet läge. 

Då blir det ingen komp alls. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är säkert två ventiler som rostat fast lite grann i öppet läge. Ta av ventilkåpan och knacka försiktigt på dem med lämpligt verktyg så att de lossnar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorn har snurrats med ventilerna fastrostade kan ju något ha gett sig. Kolla att stötstängerna fortfarande är raka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, eller bara segat fast i styrningarna. 

 

Ponera att det blivit rost på minst två ventilskaft. 

 

Vid senast startförsöket så trycktes väl alla ventilerna mot fullt öppet läge, på de två första varven, och förblev där. 

I alla fall, minst två av dem. 

 

Behöver inte alls kröka ventilstänger. Men givet beror det på hur trögt ventilerna gick. 

Så det är värt en koll. 

 

Håll reda på vart varje stötstång ursprungligen sitter! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för uppdateringar och alla tips!

Jag ska försöka lyfta av ventilkåpan så fort båten ät snöfri.

Jag hoppas jag slipper ta av toplocket för det får jag nog inte bort utan att ta ut eller i ala fall dra fram motorn i en Vega.

Kanske någon som kan konfirmera detta.. som har kännedom av Vega.

Jag återkommer med uppdaterig och kanske bilder när vädret tillåter!

Igen tack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle se efter om det går att såga bort den aktra delen av motorrummets "tak" så att man får höjd där som är nog för att lyfta toppen.  Om denna takbit är av typ plywood så bör det funka med hjälp av ett s.k. multiverktyg. Se bild. Återmontering gör man sen via att skruva 25x25mm trälister under takbiten utmed kanterna.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/multiverktyg-004732/

 

Handbok....file:///C:/Users/-/Desktop/albin-vega-handbook.pdf
 

jpg1.jpg

Edited by Seawolf
Komplettering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

det visade sig att min motor är en MD6B som har trasiga kolvringar.

Någon som vet var man kan hitta kolvringar till denna motor?

Mycket tyacksam för tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Finns direkt från Volvo, se position 13 i sprängskissen: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742080&Category=21&View=13626B

 

Ganska saftigt pris dock, närmare 2000kr. Hittar inga ersättningsdelar från Orbitrade eller motsvarande men det är väl för att originaldelen fortfarande finns att få. Kolla med Volvo eller nån kunnig mek innan du beställer för det finns flera varianter och det är möjligt att man måste ha rätt variant beroende på motornummer eller liknande. 

Edited by kblomster

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är nästan säkert att en eller annan Volvo-bil använde samma kolvar/ringar.
Ingen båtmotor-konstruktör sitter och ritar något ovanligt när det finns saker på hyllan från förr som kan användas. Ett exempel är Marna båtmotorfabrik i Norge. Motorerna R1 och R2 använder kolvar och ringar från Volvo B20 motorer. Marna/Volvo Penta MB10 använder också kolvar från Volvo bilar. Samma sak med Fredrikstad Motor sina motorer,- Volvo B-20 där också. Sleipner,-en annan gammal norsk innombordsmotor använde kolvar och ringar från Opel Rekord 1900.
Har du tur så finns det billiga kolvringar där det INTE står Volvo Penta på asken men som är samma ringar.

Edited by emtor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy