MikaelStrindlund 0 Posted February 10, 2021 Kan någon ge tips på vad som måste göras för att kunna ladda en existerande 240V landströms laddare med 120V (exvis i USA)? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,161 Posted February 10, 2021 Lutar åt en transformator. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,493 Posted February 10, 2021 Du behöver en transformator från 120 V till 240 V som klarar effekten på din laddare. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,833 Posted February 10, 2021 (edited) 55 minuter sedan skrev Hybro: Lutar åt en transformator. 41 minuter sedan skrev Mackey: Du behöver en transformator från 120 V till 240 V som klarar effekten på din laddare. Om du nu inte vill bygga om landskrömssystemet till 240V EU-standard. Som där transformatorerna är rätt dyra och väger ganska mycket. Om det bara är ett batteri du skall ladda kan du ju ha en tillfällig lösning med en standardladdare med krokodilklämmor på batteriet, och på laddarens primärdiagnos en godkänd gummisolerad kabel till eluttag i land. Kan ju vara bra med en jordfelsbrytare på vägen också. Det finns även färdiga kablar med jordfelsbrytare på. Edited February 10, 2021 by Georg_Ohm Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,493 Posted February 10, 2021 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Om du nu inte vill bygga om landskrömssystemet till 240V EU-standard. Som där transformatorerna är rätt dyra och väger ganska mycket. Om det bara är ett batteri du skall ladda kan du ju ha en tillfällig lösning med en standardladdare med krokodilklämmor på batteriet, och på laddarens primärdiagnos en godkänd gummisolerad kabel till eluttag i land. Kan ju vara bra med en jordfelsbrytare på vägen också. Det finns även färdiga kablar med jordfelsbrytare på. Blir det inte lite klen fjutt på en laddare för 240 V om man ansluter den till 120 V? Menar du att det är billigare att köpa en laddare för 120 V än att köpa en trafo? Eller har jag missuppfattat frågeställningen? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,833 Posted February 10, 2021 4 minuter sedan skrev Mackey: Blir det inte lite klen fjutt på en laddare för 240 V om man ansluter den till 120 V? Menar du att det är billigare att köpa en laddare för 120 V än att köpa en trafo? Eller har jag missuppfattat frågeställningen? Jag menade en vanlig batteriladdare för 240, Biltemas, Julas eller en dyrare Ctek, som kopplas med gummikabel till uttaget på bryggan. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted February 11, 2021 (edited) 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag menade en vanlig batteriladdare för 240, Biltemas, Julas eller en dyrare Ctek, som kopplas med gummikabel till uttaget på bryggan. Men TS har ju redan laddare för 230V men verkar hamnat med båten i USA som "bara" har 115V (TS är ju lokaliserad i Florida). Då hjälper det inte att ha ytterligare en laddare avsedd för 230V landström, ju.... Det blir annars låååång kabel för TS till "uttaget på bryggan" som har 230V....😉 Edit: Många laddare idag klarar ett stort inspänningsområde, ofta 100-250V eller något sådant (för då behöver tillverkaren inte ha olika konstruktioner för oika marknader). TS: Kolla på din - om du inte redan gjort det - om den möjligen redan är gjord att klara även 115V. En annan sak är att det är 60Hz i USA, och med t ex en transformator får du 230V/60Hz istället för 50Hz. Fungerar oftast bra, men motorer och liknande kan få ett lite annat varvtal och effekt. Edited February 11, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
Kane 976 Posted February 11, 2021 45 minuter sedan skrev IngemarE: Edit: Många laddare idag klarar ett stort inspänningsområde, ofta 100-250V eller något sådant (för då behöver tillverkaren inte ha olika konstruktioner för oika marknader). TS: Kolla på din - om du inte redan gjort det - om den möjligen redan är gjord att klara även 115V. En annan sak är att det är 60Hz i USA, och med t ex en transformator får du 230V/60Hz istället för 50Hz. Fungerar oftast bra, men motorer och liknande kan få ett lite annat varvtal och effekt. Verkar dåligt med batteriladdare som klarar det inspänningsområdet. Kollade mina, CTEK och Victron, och ingen har så brett område. Däremot är frekvensen inget problem, 50-60 Hz på båda. Share this post Link to post Share on other sites
MikaelStrindlund 0 Posted February 11, 2021 Stort tack för alla svar. Båten ligger f.n. i Sverige men kommer att tas över till bl.a. USA. Share this post Link to post Share on other sites
yachtolivia 13 Posted February 11, 2021 Om du i USA har tillgång till landströmstag med 50A kontaktdon så har du redan 240VAC 60Hz att tillgå i donet. Där finns tillgång till 2 faser. Mellan resp fas och nolla har du 120VAC, mellan de två fasledarna har du 240VAC. Det går utmärkt att koppla din 230V landströmskabel över dessa. Om bara 30A-uttag finns, de har bara har en fas framdragen, kan man sno en fas vardera från varsitt uttag och kombinera fram 240V. Finns speciella adaptrar att köpa för detta ändamål. Googla shore power 240VAC för instruktioner om hur det skall kopplas och vilka kontaktdon du behöver,. Kontaktdon finns i de allra flesta båttillbehörsaffärer. https://www.westmarine.com/WestAdvisor/DIY-Shore-Power Jag rekommenderar varmt en isolationstransformator med jordfelsbrytare både före och efter så att du har kontroll över ditt ombordnät. Det kopplas friskt i båtarna runt omkring och experimentlustan verkar vara stor så det är bra att vara så avskild som möjligt. Obs att vissa elapparater är frekvenskänsliga, - t.ex. fungerar inte vår tvättmaskin på 60Hz (programverket). Man får undersöka från fall till fall. Det enda jag lyckats köra sönder är laddaren till eltandborsten. Resistiva laster som brödrost och VV-beredare är inga problem. Induktionsplattan blir lite varmare än normalt men har hållit i många år. Undviker också att köra vattenmakaren på landström då den drivs av en 230VAC asynkronmotor som blir varm i överkant. Vid osäkerhet fråga leverantören eller läs åtminstone märkskylten på apparaten ifråga. /m 1 Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 805 Posted February 11, 2021 Min Waeco 25 amp laddare klarar 100 - 250 volt. Är anpassad för USA och Sverige, känner av själv. 1 Share this post Link to post Share on other sites
yachtolivia 13 Posted February 11, 2021 Varning dock, om du tänker distribuera 120V ombord via en 230V-installation så krävs nominellt dubbla ledningsarean. Omvänt är inga problem. /m Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted February 11, 2021 1 timme sedan skrev yachtolivia: Varning dock, om du tänker distribuera 120V ombord via en 230V-installation så krävs nominellt dubbla ledningsarean. Omvänt är inga problem. /m Förvisso, men nu handlar det om laddaren. Även de allra värsta drar bara ett fåtal A på 230V, och även den klenaste installationsledningen för starkström lär klara en sådan. Även om primärströmmen skulle dubblas. I övrigt börjar inte vanliga 230V-saker att dra dubbla strömmen bara för att man kör dem på 115V (om den inte har switchande nätdel). Snarast mindre. Och även om, så har sannolikt TS en elcentral med huvudsäkring (troligen 10A) för ledningsskyddet, en säkring som fortfarande är på 10A även om man kör in 115V. Share this post Link to post Share on other sites
yachtolivia 13 Posted February 11, 2021 Obs, "nominell", och, "lär klara" är ingen god ingångsparameter för elnätsdesign. /m 1 Share this post Link to post Share on other sites
sajjen 199 Posted February 12, 2021 15 timmar sedan skrev IngemarE: I övrigt börjar inte vanliga 230V-saker att dra dubbla strömmen bara för att man kör dem på 115V (om den inte har switchande nätdel). Vilket de flesta prylar har nu för tiden. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted February 12, 2021 16 minuter sedan skrev sajjen: Vilket de flesta prylar har nu för tiden. Yes 😉 Om det inte är lampor. motorer o.s.v. Men säkringen som är avsedd att skydda kablarna är fortfarande dimensionerad för anläggningen (får man hoppas) och ändras ju inte. Ja, ja. TS grundfråga har nog fått svar. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 280 Posted February 12, 2021 2021-02-11 vid 15:49 skrev yachtolivia: Om du i USA har tillgång till landströmstag med 50A kontaktdon så har du redan 240VAC 60Hz att tillgå i donet. Där finns tillgång till 2 faser. Mellan resp fas och nolla har du 120VAC, mellan de två fasledarna har du 240VAC. Det går utmärkt att koppla din 230V landströmskabel över dessa. Om bara 30A-uttag finns, de har bara har en fas framdragen, kan man sno en fas vardera från varsitt uttag och kombinera fram 240V. Finns speciella adaptrar att köpa för detta ändamål. Googla shore power 240VAC för instruktioner om hur det skall kopplas och vilka kontaktdon du behöver,. Kontaktdon finns i de allra flesta båttillbehörsaffärer. https://www.westmarine.com/WestAdvisor/DIY-Shore-Power Kanske bra att kolla för säkerhets skull att detta är möjligt/lagligt i den stat du ska vara. Finns inget land som har så mycket "småländer" med egna regler och lagar som USA. Det som är helt ok i en stat kan vara totalförbjudet med hemskans påföljder i en annan. Bara för att vara helt på säkra sidan alltså....🙂 Share this post Link to post Share on other sites
MikaelStrindlund 0 Posted February 12, 2021 Jag tackar alla för den fina informationen jag erhållt. Verkligen lärande. Glad att jag gått med i det här forumet! Share this post Link to post Share on other sites