Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
B1939

Båt för både fiske och övernattning

Rekommendera Poster

Jaha, den eviga frågan om att kunna kombinera fiske (spinnfiske primärt) med övernattningsmöjlighet och bekvämt för familjen. Jag är i tankarna att uppgradera styrpulpeten på 5 m till något som uppfyller ovanstående. Vi är två vuxna och tre barn (1, 8, 11 år).

 

Jag använder båten mest till fisketurer på kvällarna och uppskattar därför enkelheten i styrpulpeten som är självlänsande, enkel att hantera själv, bra med utrymme att röra sig på vid fisket och att man inte behöver vara så rädd om fina dynor osv 

 

Sen så gör vi en del familjeturer med fika och sola, utforska skärgården osv men då känns båten lite trång och inte så bekväm samt att övernatta i båten går bort (blir tält då)  

 

Med en budget på upp till 200k vill jag kunna få med alla ovanstående saker (fiske, bekvämt för familjen och övernattning för i alla fall två) i en och samma båt som ska klara sjön bra inomskärs i Stockholms södra skärgård. Sen behöver den vara trailerbar på B-kort  samt inte för gammal motor.

 

 Så, vad har ni för tankar och förslag?

 

B1939

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risk att vara partisk. Finnmaster 6600 wa men den går nog inte på b-kort, lillasyster 5700 wa men kanske för liten för hela familjen på övernattning, vilket troligen 6600 wa också är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela familjen behöver kunna åka bekvämt på dagstur. Förmodligen blir det bara övernattning med ett av barnen så plats för två kanske kan funka.Finnmaster WA är ju snygga båtar. Hur är Finnmaster WA båtarna att fiska ifrån? Träffas man av mycket fartvind när man sitter i aktersoffan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir en del fartvind i aktertoften, speciellt på ytterplatserna efter som de är utanför pulpeten. Jag hade tidigare en Day Cruiser, man åkte mera skyddad på aktertoften där men kände ändå vinden mycket. Däremot åker jag betydligt mera skyddad fram på min 6600wa än jag gjorde fram på dc:n. Fördäcket var lägre än rufftaket på wa:n samt att rutorna är mycket högre på wa:n. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev B1939:

Hela familjen behöver kunna åka bekvämt på dagstur. Förmodligen blir det bara övernattning med ett av barnen så plats för två kanske kan funka.Finnmaster WA är ju snygga båtar. Hur är Finnmaster WA båtarna att fiska ifrån? Träffas man av mycket fartvind när man sitter i aktersoffan?

Om du klarar dig med 2 kojplatser finns det ju en hel del WA båtar att välja på.

 

Kompromissen med WA blir isåfall att du får få skyddade sitplatser för  dina passagerare.

Med en HT får du ju både bra vindskydd och kojplatser men då till bekostnad på däcksyta som du kanske behöver för fisket.

 

När man vill kombinera flera egenskaper såsom skyddade sittplatser, däcksyta och kojplatser brukar båtarna dra iväg i storlek om det skall bli bra.

 

Själv har jag en Nimbus Max 2 Coupe som troligen klarar alla dina krav,  oklart hur bra den är för fiske men den har ett riktigt stort fördäck iallafall. Tyvärr späcker en sån din budget och krav på vikt. 

 

Ps. Det kan ju vara värt att överväga att uppgradera till BE kort så blir du inte lika begränsad

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Om du klarar dig med 2 kojplatser finns det ju en hel del WA båtar att välja på.

 

Kompromissen med WA blir isåfall att du får få skyddade sitplatser för  dina passagerare.

Med en HT får du ju både bra vindskydd och kojplatser men då till bekostnad på däcksyta som du kanske behöver för fisket.

 

När man vill kombinera flera egenskaper såsom skyddade sittplatser, däcksyta och kojplatser brukar båtarna dra iväg i storlek om det skall bli bra.

 

Själv har jag en Nimbus Max 2 Coupe som troligen klarar alla dina krav,  oklart hur bra den är för fiske men den har ett riktigt stort fördäck iallafall. Tyvärr späcker en sån din budget och krav på vikt. 

 

Ps. Det kan ju vara värt att överväga att uppgradera till BE kort så blir du inte lika begränsad

Ja, att uppgradera körkort så man kan köra tyngre släp  är ju alltid en bra grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv lite samma krav som dig!
Kunna övernatta 2 personer någorlunda iaf! Och fiska från båten mest trolling i mitt fall, samt kunna traila båten (har dock BE kort).

Det blev en Beneteau Antares 580. Kunde få ha varit lite större, men priset drar iväg snabbt. Men jag är mycket nöjd med båten för min användning!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinke:

Jag hade själv lite samma krav som dig!
Kunna övernatta 2 personer någorlunda iaf! Och fiska från båten mest trolling i mitt fall, samt kunna traila båten (har dock BE kort).

Det blev en Beneteau Antares 580. Kunde få ha varit lite större, men priset drar iväg snabbt. Men jag är mycket nöjd med båten för min användning!

 

 

 

Ja det verkar ju vara en mångsidig båt, hur är den i sidovind, ex när lägga till vid brygga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev lasholm:

Olympic 580C?

Ja WA kanske är vägen att gå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nimsee:

Hansvik 700 Combi?

Verkar mycket praktisk och smart men kanske inte den vackraste båten i hamnen..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev B1939:

Ja det verkar ju vara en mångsidig båt, hur är den i sidovind, ex när lägga till vid brygga?

Jag gick från en liten styrpulpetbåt på 4.30m med 40hk.
Till en början undrade jag hur fan ska man lyckas lägga till med denna när det blåser lite 😅  Men man vänjer sig och till slut får man hyfsat kläm på det.

Men ja den tar ganska mycket vind speciellt i sidled och den är ju relativt liten för att vara så hög så att säga.

 

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in 

49 minuter sedan skrev martinke:

Jag gick från en liten styrpulpetbåt på 4.30m med 40hk.
Till en början undrade jag hur fan ska man lyckas lägga till med denna när det blåser lite 😅  Men man vänjer sig och till slut får man hyfsat kläm på det.

Men ja den tar ganska mycket vind speciellt i sidled och den är ju relativt liten för att vara så hög så att säga.

 

Kolla in Jenneau också , typ samma koncept:

 

exempelvis ;

https://www.jeanneau.com/en-gb/boats/powerboat/9-merry-fisher/283-merry-fisher-635/

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev martinke:

Jag gick från en liten styrpulpetbåt på 4.30m med 40hk.
Till en början undrade jag hur fan ska man lyckas lägga till med denna när det blåser lite 😅  Men man vänjer sig och till slut får man hyfsat kläm på det.

Men ja den tar ganska mycket vind speciellt i sidled och den är ju relativt liten för att vara så hög så att säga.

 

Ja man ju tänka sig att det blev en viss skillnad men som med det mesta så lär man sig väl med tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom listade båtar i tråden, finns det fler tips på för frågeställningen bra WA båtar (och vilka man ska undvika)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...