Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DeO

Runnö 19

Rekommendera Poster

Hej, vi har en Runnö 19 från -72 med träöverbyggnad. Skrovet verkar ok vid noggrann okulärbesiktning. Jag har åkt en sommar på Mälaren i skiftande väder och har inte haft anledning att misstänka bristfälligt skrov. Däremot skulle det behöva besiktas/fukt-testas för att vara helt på säkra sidan. Min fråga är vilket antal personer och maxlast båten var typgodkänd för? Jag har inte hittat någon skylt på vår båt. Väder och farvatten påverkar ju hur många man tar ombord och hur fort man kör,  men vore intressant att veta vad båten i sig var klassad för från början. Har någon typ-skylten kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DeO:

Hej, vi har en Runnö 19 från -72 med träöverbyggnad. Skrovet verkar ok vid noggrann okulärbesiktning. Jag har åkt en sommar på Mälaren i skiftande väder och har inte haft anledning att misstänka bristfälligt skrov. Däremot skulle det behöva besiktas/fukt-testas för att vara helt på säkra sidan. Min fråga är vilket antal personer och maxlast båten var typgodkänd för? Jag har inte hittat någon skylt på vår båt. Väder och farvatten påverkar ju hur många man tar ombord och hur fort man kör,  men vore intressant att veta vad båten i sig var klassad för från början. Har någon typ-skylten kvar?

Båtarna tillverkade utanför Borlänge, finns en båtfirma i Borlänge Haralds båtar, Han som äger företaget byggde dessa under en period, du kan ju ringa dit och höra med Harald, han har nog infon du söker om båtens prestanda. Vad jag förstått så såldes mycket skrov och sedan byggde köparen på en överbyggnad själv i trä. Var vanligt under denna period när folk inte hade så mycket pengar som idag.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns något typgodkännande då det är halvfabrikat. Fanns lite olika utföranden på träöverbyggnaden. Senare modeller hade glasfiber i både skrov och överbyggnad

Är det inombordare eller utombordare?

Svaga punkter är akterspegeln och övergångarna där överbyggnaden möter däcket. Även ytterkanterna på däcket mot relingslisten kan vatten tränga in i plyfan som däcket består av.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon! Jag hörde med Haralds båtar förra året om de hade några uppgifter kvar om båten, men fick svaret att de inte hade något kvar om Runnö-båtarna alls. Kunde heller inte hänvisa någon annanstans. Det är en utombordare Crescent SS 55 hk -69 (orange kåpa) :) Behöver dock justera trim-vinkeln när båten är lastad. Enbart med förare maxar drygt 20 kn och vad jag ser planar fint, men med två pers och semesterpackning, orkar knappt plana. 11-12 knop. Har försökt att fördela vikten på olika sätt, vinner ca 1 kn. Tror motorn är för intrimmad mot båten, så den lyfter aktern. Efter justering kanske den även går ännu bättre olastad. Är ny i motorbåts-världen så hade tyvärr inte förstått trim fullt ut förrän nu. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev DeO:

Tack för infon! Jag hörde med Haralds båtar förra året om de hade några uppgifter kvar om båten, men fick svaret att de inte hade något kvar om Runnö-båtarna alls. Kunde heller inte hänvisa någon annanstans. Det är en utombordare Crescent SS 55 hk -69 (orange kåpa) :) Behöver dock justera trim-vinkeln när båten är lastad. Enbart med förare maxar drygt 20 kn och vad jag ser planar fint, men med två pers och semesterpackning, orkar knappt plana. 11-12 knop. Har försökt att fördela vikten på olika sätt, vinner ca 1 kn. Tror motorn är för intrimmad mot båten, så den lyfter aktern. Efter justering kanske den även går ännu bättre olastad. Är ny i motorbåts-världen så hade tyvärr inte förstått trim fullt ut förrän nu. 
 

 

För klen motor, båten är ganska tung för sin storlek.

Jag hade en Runnö 19 för många år sedan, satt en Mercury 50hk -73 på den och det var helt klart för klent. Dock så planade den med 3 pers ombord.

Bytte senare till en 80 hk Mercury också 70-talare blev en enorm skillnad.

Trimplan är ett måste på den båttypen, den lägger sig på sidan vid minsta sidvind.

Båten är ganska lättdriven och planar redan vid 14-15 knop, men skrovet är hopplöst när det börjar gå lite sjö.

Men som jag skrev tidigare, kolla akterspegeln. Det brukar gå in vatten via motorns nedre fästskruvar, och då ruttnar plyfan som är inplastad i akterspegeln. Då det är halvfabrikat så kan även motorbrunnen vara orsak till läckage, beror på hur noga eller slarvig båtbyggaren varit.

Annars en rätt trevlig familjebåt till rimlig kostnad. Lite bilder på min gamla Runnö

image.png.b0f895bb3c6d178fec344a032067a496.pngimage.png.0063016280d22eb2d25fd2b2d996e017.pngimage.png.a988146943681a48b3053bea4668f1ae.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, Gelis! Hur många personer är uppskattningsvis lämpligt att åka i en båt av storleken och årsmodellen Runnö 19 från -72? 6 vuxna med packning för dagsturer på Mälaren? Mycket beror ju på, men jag är ute efter ett maxtak. Med 55 hk motor är man hänvisad till lågfart med det passagerarantalet. I hur hög sjö / vind är det lämpligt att gå ut med det antalet personer på Mälaren? Jag har varit ute och åkt själv i medelvind 8 m/s på en av de större fjärderna på Mälaren och då var det gropigt och inte särskilt komfortabelt att åka. Tumregeln att båten tål mer än passagerarna gäller nog även här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad säger ert vana öga om båtens trimläge i de båda bilderna? Motorn är max nedfälld i båda fallen, men en person i aktern i nedre fallet. I övre går båten ca 15 kn, medan i nedre knappt 12 kn. Vad jag förstår ska motorns trimläge vara vinkelrätt mot vattenytan i planingsläge för bästa fart och bränsleförbrukning. Inget powertrim. Sprint att sätta i olika lägen. 

963E5444-DBAC-494D-A718-477F7C49DEFD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den övre bilden ser helt ok ut. En bra marschfart är 18-20 kn enl min erfarenhet av båttypen

Den undre drar mer soppa då båten verkar plöja fram i vattnet eller satt sig i aktern. vilket är naturligt i 11-12 kn

Jag har ju skrivit tidigare att motorn är för klen, och då blir båten väldigt känslig på var personerna befinner sig i båten.

Men man kan göra lite även med klen motor. Har du rätt varvtal, men då måste du ha varvräknare för att utvärdera om du kan prova med olika propellrar, om det nu går att få tag i till den motorn i dagsläget Dock är frågan om det är värt pengarna på en sådan gammal motor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare har en Runnö 19 med en 60hk 2takt 

Och ja den är lite åt det klena hållet men  jag kommer upp i plan med 4vuxna och 3 barn "rätt enkelt" och kan då ligga i 18-20 knop.

Men 2 vuxna 3 barn inga problem att komma i plan. Det sitter trimplan på men då jag renoverar pumpen så fungerade de ej i somras. Och har bara kört sommarn 2021 i mälaren.

20210713_165241.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...