Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
skippeer

Verktyg för att demontera/montera elpatron i VVB

Rekommendera Poster

Är det någon som har tips om verktyg för att kunna byta elpatron på Quick/Sigmar varmvattenberedare?

Det är lite tight så en skiftnyckel funkar inte, en amerikansk rörtång skulle kunna funka man var köper man det i Sverige?image.png.58041e66f1aff301b5357ab789608388.png

 

55 mm hylsa är en variant men det kostar skjortan, detta har jag funnit:
 

URL till Quick USA, priset är lite häftigt:-)

https://www.quickusastore.com/boat-supply/water-heaters/spare-parts/55-mm-hex-socket/

 

Vetus har 2 optioner, köp eller hyra

https://www.vetus-shop.com/box-spanner-55mm-for-vetus-whel-electric-heater-element-p-3494.html

Bättre pris för kunden ca 40 Euro

 

Trodo säljer Kamasa krafthylsa för ca 360 kr

https://www.trodo.se/krafthylsor-kamasa-tools-k-8585

 

Kromad Hjulmutter hylsa för 199+99 = 300 kronor

 

Hade varit toppen med en billig rörhylsa (materialkostnaden borde inte vara många kronor).

Idder ? Tips?

 

(Verkar som att elpatroner för VVB till hus har andra dimensioner i alla fall på de träffar jag fått på anglosaxiska siter)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev skippeer:

Idder ? Tips?

 

Amazon.se har 55 mm hylsa för 220:-. Köp något mer för 9:- så är du uppe i fraktfritt. Kanske en adapter 3/4"->1/2" om du inte har 3/4" skaft?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev skippeer:

en amerikansk rörtång skulle kunna funka man var köper man det i Sverige?

Finns på Biltema. Men den blir ännu knepigare att komma åt med, fast du tänker kanske på någon annan modell... 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får besöka nån VVS-butik eller en lastbilsåkare... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BT verktyget funkar troligen inte för elpatronen är lite inbyggd/infälld, se bild i #1

 

Automatöversättning till amazon.se ger lite konstiga rubriker vilket kan förklara att mitt googlande på förväntade produktnamn inte funkade på denna site.

"BGS 3455 | nyckelinsats sexkant | 20 mm (3/4 tum) | SW 55 mm".

 

 

Tack för hjälpen.🙏

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev skippeer:

Automatöversättning till amazon.se ger lite konstiga rubriker

Det är fascinerande att svenska Amazon inte har möjlighet till engelsk eller tysk text så man kan förstå vad man läser. Å andra sidan sätts fantasin på prov rejält så det kanske finns en hälsotanke med det beslutet. "Amazon.se - Handla och få hjärngympa på köpet!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutade åt hylsan från amazon.se, kollat en 55 mm hylsa hos swedtool och den var stor och tung.....

 

men så snubblade jag över en "tubular box spanner" (blir väl rörhylsa på svenska) för 2 hundringar inkl frakt hos https://www.biketeile-service.de/

sparar väl några hekto

 

 

image.png.26254cf96233c65d2af0ea2d43d02847.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Leveranskostnad av rörhylsan blev 13 Euro från BTS i Tyskland, totalkostnad 21,10 Euro.

 

Om jag skulle köpa en Buzzetti kan jag nu dra loss navmuttern eller värmepatronen på VVB i båten.

 

Exaktheten på inre mått varierar ca 55,5 - 56 mm men det är inte hela världen, kanske rentav bra med lite glapp.

En seglare med en ungefär lika gammal båt/varmvattenberedare hade haft ett lite hels...ke innan han fick loss värmepatronen så det var hans tips som triggade mig till detta lilla inköp.

RTFM: i manualen står det att man skall kontrollera offeranoden inne i varmvattenberedaren.

Detta har jag aldrig hört att någon av mina seglarbekanta har gjort, enda gången de mekar med VVB är reaktivt vilket säkert blir för mig oxå😎

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...