Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Biltemas båtstol

Rekommendera Poster

Funderar på att uppgradera stolarna i min uttern 5500dc. Skulle vilja ha lite snyggare/modernare stolar med flip up, men eftersom det är trångt får de inte vara för stora.

 

De vanligaste firmorna säljer en handfull stolar i 3000:- klassen och skulle nog kunna tänka mej någon av dem (trots att kvaliteten på flera sätt säkert är sämre än mina orginalstolar). Men biltema har ju en stol som verkar snarlik många andra men är ännu billigare:

https://www.biltema.se/bat/batkomfort/batstolar/batstol-2000043672

 

Någon som testat eller har några tankar? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är bra om du kan känna och klämma (och sitta i den) före köp. Ibland ser saker bättre ut på bild.

 

Biltema har dock en hel del prisvärda saker och lägstanivån är betydligt bättre idag än förr. En båtstol används ju dessutom inte många timmar per år i Sverige (av de flesta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Biltemastolen säljs av flera så det är ingen direkt udda eller speciell "biltemagrej" så sett.

Den är dock ungefär lika billig även på andra ställen och det visar ju att det är en ganska så enkel grej. Den går säkert att sitta på den men räkna inte med några ergonomiska orgasmer eller bekvämligheter i längden.

Själv är jag numer väldigt kräsen när det gäller sittkvalitè och skulle aldrig köpa den.

Sedan ett år tillbaka är mina stolar och soffa i sittbrunnen utbytta mot nya stolar från en Citroen Jumper minivan då jag hade turen att snubbla över 6 st i nyskick för en spottstyver, så nu sitter vi som kungar o drottningar. Min sittbrunn är iofs skyddad mot väder o vind och min lösning skulle nog inte funka i så bra i en mer öppen båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt likadan inköpt hos Seasea, den köptes för fem år sedan, innan den fanns i Biltemas sortiment. 
Jag tycker att jag sitter bra i den stolen. Även jag hade bilstolar liggandes, Recaro-kopior, men denna var för breda och för djupa.

 

Jag har min stol på en rätt så hög gashydraulisk fjädrande pedistal från Hjertmans, den har dock en del i övrigt att önska, den är en aning vinglig. 
 

Det är bara under längre turer utomskärs jag sitter och kör, annars står jag gärna upp, och då är den infällda yttersta delen av sittdynan bra att luta rumpan mot, det fungerar mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, gjorde själv en del research i ämnet för en tid sedan. Hittade to.m en gammal uppsats som jämförde dämpning i båtstolar.

 

Jag klämnde och kände även på stolar som fanns i båttillbehörsbutikerna och kom fram till att dynorna ofta var tunna och kvalitén sådär i prisklassen 3-4k.

 

Det slutade med att jag beställde en denna stol;

http://www.boatquip.se/shop/batstolar/porto-free-med-nackstod/porto-free-med-nackstod-bla/

 

Jag har inte fått den än så kan ej uttala mig om kvalitén ännu. Men den har till skillnad från många andra stomme i Alu. Vi får väl se om den håller måttet när den kommer.

 

Den stol jag egentligen skulle vilja ha men som läg över budget är denna ;https://www.boatlab.se/attwood-stol-styrestol-vit-gra-1st

 

Den skall tydligen ha ett inbyggd fjärdring i sittdynan; http://old.attwoodmarine.com/store/product/aergo

 

Jag antar att man måste gå upp i budget en del ifall det är kvalité man är ute efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det finns nog en anledning till att den är det, billigare alltså.:rolleyes:

Ja, det är ju lite det som är frågan, är det inte samma skit som på andra ställen?

 

14 timmar sedan skrev Mange249:

Jag tror att det är bra om du kan känna och klämma (och sitta i den) före köp. Ibland ser saker bättre ut på bild.

 

Biltema har dock en hel del prisvärda saker och lägstanivån är betydligt bättre idag än förr. En båtstol används ju dessutom inte många timmar per år i Sverige (av de flesta).

Håller med om att lägstanivån har höjts (till skillnad från tex Jula). Det är ju 30 dagars öppet köp så i dessa tider slipper jag gärna gå in i butiken om jag inte måste. Tyvärr finns den inte i lager på så många ställen. 

 

12 timmar sedan skrev Zwen:

Den Biltemastolen säljs av flera så det är ingen direkt udda eller speciell "biltemagrej" så sett.

Den är dock ungefär lika billig även på andra ställen och det visar ju att det är en ganska så enkel grej. Den går säkert att sitta på den men räkna inte med några ergonomiska orgasmer eller bekvämligheter i längden.

Själv är jag numer väldigt kräsen när det gäller sittkvalitè och skulle aldrig köpa den.

Sedan ett år tillbaka är mina stolar och soffa i sittbrunnen utbytta mot nya stolar från en Citroen Jumper minivan då jag hade turen att snubbla över 6 st i nyskick för en spottstyver, så nu sitter vi som kungar o drottningar. Min sittbrunn är iofs skyddad mot väder o vind och min lösning skulle nog inte funka i så bra i en mer öppen båt.

Den är ju väldigt lik vissa andra tex:

https://www.seasea.se/bord-stolar/båtstolar/stol-sailcroft-mauritius-sport-flip-up

Känns som att det bara är sömmar och klädsel som skiljer. Dock håller jag inte med om att den är ungefär lika billig på något annat ställe jag hittat.

 

Det är min första egna båt och eftersom vi oftast kommer åka hela familjen i den kommer det inte bli några långa sträckor, och vi kommer inte spendera någon mer tid i den så komforten är inte jätteviktig och därför vill jag inte lägga några stora pengar (vet ju inte ens om vi kommer ha kvar båten mer än över sommaren), men jag tror som sagt att jag kommer vilja kunna stå upp och köra mycket (har bara erfarenhet från en HT)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en exakt likadan inköpt hos Seasea, den köptes för fem år sedan, innan den fanns i Biltemas sortiment. 
Jag tycker att jag sitter bra i den stolen. Även jag hade bilstolar liggandes, Recaro-kopior, men denna var för breda och för djupa.

 

Jag har min stol på en rätt så hög gashydraulisk fjädrande pedistal från Hjertmans, den har dock en del i övrigt att önska, den är en aning vinglig. 
 

Det är bara under längre turer utomskärs jag sitter och kör, annars står jag gärna upp, och då är den infällda yttersta delen av sittdynan bra att luta rumpan mot, det fungerar mycket bra.

Stort tack! Är det denna du har?

https://www.seasea.se/bord-stolar/båtstolar/stol-sailcroft-mauritius-sport-flip-up

 

Som sagt skulle det ju kunna vara samma förutom klädseln. Den är ju en tusenlapp dyrare och får jag inte en bättre stol så sparar jag gärna det. Snackade med en snubbe som har samma båt som jag och han var nöjd med denna stol förutom att vinylen var känslig.

Skönt att höra att der funkar bra att stå!

 

9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hej, gjorde själv en del research i ämnet för en tid sedan. Hittade to.m en gammal uppsats som jämförde dämpning i båtstolar.

 

Jag klämnde och kände även på stolar som fanns i båttillbehörsbutikerna och kom fram till att dynorna ofta var tunna och kvalitén sådär i prisklassen 3-4k.

 

Det slutade med att jag beställde en denna stol;

http://www.boatquip.se/shop/batstolar/porto-free-med-nackstod/porto-free-med-nackstod-bla/

 

Jag har inte fått den än så kan ej uttala mig om kvalitén ännu. Men den har till skillnad från många andra stomme i Alu. Vi får väl se om den håller måttet när den kommer.

 

Den stol jag egentligen skulle vilja ha men som läg över budget är denna ;https://www.boatlab.se/attwood-stol-styrestol-vit-gra-1st

 

Den skall tydligen ha ett inbyggd fjärdring i sittdynan; http://old.attwoodmarine.com/store/product/aergo

 

Jag antar att man måste gå upp i budget en del ifall det är kvalité man är ute efter.

 

Wow, nu snackar vi. Återkoppla gärna hur du upplever stolen du beställt, det fanns ju några olika i vit vinyl också (matchar gärna med övriga ytor i båten). Men det är ju alltid en osäkerhet att köpa när man inte kan klämma innan och inte har en butik att gå till om man vill byta 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dsl:

Stort tack! Är det denna du har?

https://www.seasea.se/bord-stolar/båtstolar/stol-sailcroft-mauritius-sport-flip-up

 

Som sagt skulle det ju kunna vara samma förutom klädseln. Den är ju en tusenlapp dyrare och får jag inte en bättre stol så sparar jag gärna det. Snackade med en snubbe som har samma båt som jag och han var nöjd med denna stol förutom att vinylen var känslig.

Skönt att höra att der funkar bra att stå!

 

Wow, nu snackar vi. Återkoppla gärna hur du upplever stolen du beställt, det fanns ju några olika i vit vinyl också (matchar gärna med övriga ytor i båten). Men det är ju alltid en osäkerhet att köpa när man inte kan klämma innan och inte har en butik att gå till om man vill byta 😕

Japp, en sådan har jag, vit, en väldigt opraktisk färg ombord. Det räckte med att barnbarnens icke rostfria håv klämdes fast mellan stolsryggen och bakomvarande skott för att det skulle bli ett rostbrunt märke. Mörkblå hade varit bättre om det då fanns, och hade passat båtens övriga inredning bättre. Vinyl kan även bli väldigt varm om solen ligger på, och så blir ju mörka material varmare än ljusa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Japp, en sådan har jag, vit, en väldigt opraktisk färg ombord. Det räckte med att barnbarnens icke rostfria håv klämdes fast mellan stolsryggen och bakomvarande skott för att det skulle bli ett rostbrunt märke. Mörkblå hade varit bättre om det då fanns, och hade passat båtens övriga inredning bättre. Vinyl kan även bli väldigt varm om solen ligger på, och så blir ju mörka material varmare än ljusa.

 

Ja, ett bra tyg som är vatten och smutsavvisade är guld värt, gärna i en okänslig färg.  Det verkar som stolar som har såna kvalitetstyger är något dyrare än plysh versionerna av samma stol.

 

Hade tidigare en stol i en flipper med ett riktigt bra tyg (tror det var silvertex eller sunbrella). Oavsett så var det fantastiskt. Skönt att sitta även med badshorts men ändå glatt och "sög" inte till sig smuts och vatten etc.

 

Nya stolen har något som heter Tempotest, jag hoppas det är något liknande i kvaliteén.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att stolen kom fram idag.

 

Första intrycket är att tyget är precis vad jag ville ha, det verkar ha god kvalite. Mkt skönare & mjukare än plysh / kostläder.

 

Vad gäller själva stolen  så är den djupt skålad. Man har alltså mkt bra stöd men den är också ganska träng så man får inte vara för bred om baken.

 

Stoppningen är relativt tunn, inte oskön men det är inte en fluffig kaptensstol heller.

 

När jag jämförde med min Nimbus orignalstol så har Nimbus stolen klart generösare stoppning. Att renovera den gamla hade kanske varit att föredra men det hade nog kostat en hel del.

 

Det kan jag väl alltid överväga senare om denna nu inte skulle hålla måttet.

 

Själva stolen är relativt lätt, blott 8kg. Det beror förmodlignen på att den är uppbyggd kring en Alu ram och inte har något trä i sig som många andra stolar har.

 

För den som bygger en snabb båt där viktbesparing och bra sidostöd är viktigt är detta nog en utmärkt stol !

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en faktor som kan skilja en billig mot en dyr stol kan vara hur stoppningen känns efter något/några år. Att man sitter igenom stoppningen i den billigare stolen...

 

Återkoppla gärna längre fram hur du upplever stolen(om du väljer att ha kvar den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-10 vid 23:33 skrev Georg_Ohm:

Japp, en sådan har jag, vit, en väldigt opraktisk färg ombord. Det räckte med att barnbarnens icke rostfria håv klämdes fast mellan stolsryggen och bakomvarande skott för att det skulle bli ett rostbrunt märke. Mörkblå hade varit bättre om det då fanns, och hade passat båtens övriga inredning bättre. Vinyl kan även bli väldigt varm om solen ligger på, och så blir ju mörka material varmare än ljusa.

Jo, vitt är ju alltid vitt, men vill man matcha med övriga ytor i båten har man ju inte så mycket val om man inte vill klä om allt.

Båten jag växte upp hade ett mörkblått fält på alla dynor och det hände ju att man flög upp igen när man satt sig oförsiktigt (med korta shorts).

 

Tänker mig att det går att minska känsligheten lite om man impregnerar på något sätt. Var på väg att köpa nåt medel för ljusa vinylskor till mina befintliga stolar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dsl:

Jo, vitt är ju alltid vitt, men vill man matcha med övriga ytor i båten har man ju inte så mycket val om man inte vill klä om allt.

Båten jag växte upp hade ett mörkblått fält på alla dynor och det hände ju att man flög upp igen när man satt sig oförsiktigt (med korta shorts).

 

Tänker mig att det går att minska känsligheten lite om man impregnerar på något sätt. Var på väg att köpa nåt medel för ljusa vinylskor till mina befintliga stolar.

Jag har använt vanligt vinylglans. Det tar bort lindriga missfärgningar, innan de hunnit bita sig fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Har nog bestämt mej för att avvakta lite så att jag får ut båten och kan mäta och uppskatta lite hur stora stolar jag kan tänka mej, samt åka och klämma lite på biltema stolen. Finns ju ett antal för 3-5000:- som jag kan tänka mej, men då vill jag ju som sagt ha en bättre stol och den som passar bäst i båten både storleks och färgmässigt något som inte är lätt att få till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-12 vid 14:46 skrev Mange249:

Jag tror att en faktor som kan skilja en billig mot en dyr stol kan vara hur stoppningen känns efter något/några år. Att man sitter igenom stoppningen i den billigare stolen...

 

Återkoppla gärna längre fram hur du upplever stolen(om du väljer att ha kvar den).

I min stol är det bra stoppning, både i rygg, sits och på sidorna.

Men vad som uppfattas som bra är ju säkerligen rätt subjektivt. Egentligen vill jag haft uppfällbara armstöd som jag hade i förra båten.

Nu har jag en skjutdörr omedelbart om sb vid styrplatsen, om dörren hade suttit annorstädes hade jag satt in recarokopian,  som är en rallystol avsedd för personbil.

Nu måste stolen skjutas längst bakåt och främre delen av sittdynan fällas upp om man vill använda dörren, och det vill man ju ofta...

 

Det är detta stolstativet jag har, som sagts, det är inte bra, vingligt i översta läget, de teleskopiska rören har för stort spel och dämpningen är ju inte precis något att skryta med. 510 mm höjd räckte inte i min båt, varför jag tagit tillvara en rund aluminiumpedistal på omkring 400mm som jag tog tillvara på i verkstaden och monterade mellan durk och stopstativet, den är ju stabil, men kanske inte så snygg, mer praktisk.

Jag har funderingar på om man kan bygga om piedestalen från en gasdämpad avancerad skrivbordsstol istället, men det har stannat vid en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20190518_132608.thumb.jpg.4ef3c8eb2cf276b01a886f18b2bc4609.jpg

 

Så här ser det ut, inte alls så snyggt, men funktionellt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, har köpt denna stol till min båtrenovering. Känns skön och ser bra ut. Det är dock en sak jag inte fattar: Undersidan av stolen består av ihålig plast, det finns alltså inte något att skruva fast ett snurrfäste eller liknade (som säljs på Biltema). Det känns som det saknas en fästplatta, är det meningen att man ska tillverka plattan själv?? För det är inget de säljer på Biltema....😫

4A5B89CA-6F83-4BA1-A957-7C8FBD03C68C.jpeg

Redigerad av Raycan
Lade till bild på problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Raycan:

Hej, har köpt denna stol till min båtrenovering. Känns skön och ser bra ut. Det är dock en sak jag inte fattar: Undersidan av stolen består av ihålig plast, det finns alltså inte något att skruva fast ett snurrfäste eller liknade (som säljs på Biltema). Det känns som det saknas en fästplatta, är det meningen att man ska tillverka plattan själv?? För det är inget de säljer på Biltema....😫

 

Bra info!

 

Är den inte anpassad för en monteringsplatta?

https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/monteringsplatta

eller en glidskena?

https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/glidskenor-för-stol

 

Så om nuvarande stativ saknar detta får man komplettera antar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dsl:

Bra info!

 

Är den inte anpassad för en monteringsplatta?

https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/monteringsplatta

eller en glidskena?

https://www.seasea.se/bord-stolar/stolstativ/glidskenor-för-stol

 

Så om nuvarande stativ saknar detta får man komplettera antar jag

Kan hända att det blir stabilt med de produkterna du länkade eller med Biltemas stativ. Det finns 4 förborrade hål i plasten längst upp och längst ner på bilden (just där är plasten inte ihålig), men det känns ändå vekt. Stativ är inte aktuellt för mig eftersom stolarna ska sitta i en låg sportbåt. Alla stolar jag hittat på diverse ”monteringsvideos på nätet” har monteringsplattor i hårdplast eller liknande med färdiga skruvhål för snurrfästen...😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Raycan:

Kan hända att det blir stabilt med de produkterna du länkade eller med Biltemas stativ. Det finns 4 förborrade hål i plasten längst upp och längst ner på bilden (just där är plasten inte ihålig), men det känns ändå vekt. Stativ är inte aktuellt för mig eftersom stolarna ska sitta i en låg sportbåt. Alla stolar jag hittat på diverse ”monteringsvideos på nätet” har monteringsplattor i hårdplast eller liknande med färdiga skruvhål för snurrfästen...😕

Skumt.

 

Men den grå plattan på din bild följde med eller?

Det står ju att skruvar skall ingå också, är det vanliga träskruv som man skall dra i plasten eller maskinskruv till något hål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ett par biltemastolar till slut. Är läl relativt nöjd, ok komfort och ganska snygga. Återstår att se hur den lite mer textilstrukturerade vinylen håller. Skillnaden jag sett mot andra stolar med samma design är att sömmarna är fler. Flip upp mekaniken verkar vara samma.

 

Största nackdelen so far är att lårstödet är alldeles för högt, sitsen är lägre så med korta ben/högt stativ blir det oskönt. Förhoppningsvis lättlöst genom att stoppa in lite extra stoppning under dynan.

 

 

Stolarna sitter perfekt på Julas stativ. Tyvärr kan jag inte rekommendera stativen eftersom de glappar i slidefunktionen. Hioppas kunna minska problemet med lite distanser.

IMG_20210513_223731.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men kanske aktuellt för någon som renoverar båten.

 

Jag bestämde mig för att klä om originalstolen och har därför jag en stol i nyskick över för den som är i behov och vill spara en slant.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...