Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Bygga radarfäste RF/Alu

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag behöver ett radarfäste i stil med detta;

 

https://www.scanstrut.com/marine/power-boat/mount/aluminium-powertower/apt-150-01

 

Det skulle befria mig från dryga 3000 kr så jag har funderat ifall man skulle spara en fin slat genom att låta en plåtslagare sätta ihop något liknande. Någon som har koll på vad det kan tänkas kosta att få detta gjort i Alu eller RF ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Tack!

 

Verkar vara  helt rätt men tyvärr fel kust för mig.

 

Några tips i sthlms området  ?(helst norrort)

Då får du flytta till framsidan. :lol:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack!

 

Verkar vara  helt rätt men tyvärr fel kust för mig.

 

Några tips i sthlms området  ?(helst norrort)

Thimanders Rostfria heter en gammal svetsfirma som gjort mycket båtdetaljer. Håller till i Farsta - på framsidan... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hej,

 

Jag behöver ett radarfäste i stil med detta;

 

https://www.scanstrut.com/marine/power-boat/mount/aluminium-powertower/apt-150-01

 

Det skulle befria mig från dryga 3000 kr så jag har funderat ifall man skulle spara en fin slat genom att låta en plåtslagare sätta ihop något liknande. Någon som har koll på vad det kan tänkas kosta att få detta gjort i Alu eller RF ?

 

Du kan göra/beställa ett mycket snyggare och med egna smarta funktioner och specialanpassat från i stort sett vilken mek/svets firma som helst som Tiggar. Speciellt de som jobbar med processutrustningar i rostfritt brukar vara hur duktiga som helst. MEN om det är priset du jagar är det ytterst tveksamt om du kommer billigare undan...

Ett par timmars arbete + mtrl och ytbehandling/elpolering och att de får vänta med andra jobb de istället kan fakturera industrin. hmmmm

 

/Trio

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå varför båtfolket skall snåla, och inte vilja betala för yrkesmäns

kunnande.

Tre tusen för det fästet kan inte vara dyrt i i detta sammanhang om man inte kan tillverka det själv, och stjäla materialet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Jag kan inte förstå varför båtfolket skall snåla, och inte vilja betala för yrkesmäns

kunnande.

Tre tusen för det fästet kan inte vara dyrt i i detta sammanhang om man inte kan tillverka det själv, och stjäla materialet.


Om 3 papp är mkt eller lite för detta har jag ingen aning om. Jag var mest nyfiken på att jämföra eftersom jag inte har nån aning om vad det kostar med såna metallarbeten.

 

Och det är sant, även med en bra maskinpark är det säker ett par timmars jobb plus material.

 

oavsett vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på fästet. Jag behöver egentligen inte ett sånt torn, var mest ute efter en färdig platta att fästa för att spara tid.

 

Jag har en targabåge och överväger istället att bara konstruera en platta och fästa mellan targabågen och radarn. 
 

En bit plyfa, lite glasfiber och topcoat är allt som behövs. Några timmar av min tid såklart men så är det väl om man vill spara några spänn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med aluminiumprofiler/rör av olika slag och hårdlödning kan man bygga rejäla och hållbara saker på egen hand med ganska liten investering i material och utrustning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till att så få anger sin region i profilen? Framsidan, baksidan, Skåne etc....

Relativt vanligt att folk postar frågor som är mest intressant om det är inom ens eget närområde och då kan "profilen" vara av glädje.

 

Ser man tex att det är en Göteborgare får man ta på sig filtret för glada/dåliga vitsar

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lasse-L:

Då får du flytta till framsidan. :lol:

Varför tror västkustbor att solen går upp först på Sveriges baksida?

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hej,

 

Jag behöver ett radarfäste i stil med detta;

 

https://www.scanstrut.com/marine/power-boat/mount/aluminium-powertower/apt-150-01

 

Det skulle befria mig från dryga 3000 kr så jag har funderat ifall man skulle spara en fin slat genom att låta en plåtslagare sätta ihop något liknande. Någon som har koll på vad det kan tänkas kosta att få detta gjort i Alu eller RF ?

 

Jag ser en havererad segelbåtsmast eller bom som är snedkapad och två aluminiumplattor med fyra hål i vardera som är hopsvetsade med två svetssträngar.

166532542_Screenshot_20210210-004117_SamsungInternet.jpg.52a244c63c7ce34794510f25ed9ff2c5.jpg

 

En havererad mast hittar du säkert närmare än du tror och två aluminiumplattor kan du hitta billigt på någon skrot. Fixa till delarna som du vill ha dem och uppsök någon som kan lägga två svetsar i aluminium. Ett vitt svetsjobb kan väl kosta upp mot en femhundring om du har otur, men har du tur får du det gjort gratis. Då brukar jag åka förbi med lite fikabröd eller en fruktkorg som tack.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall hantverkaren kunna försörja fru och barn med en fruktkorg.:huh:

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

Hur skall hantverkaren kunna försörja fru och barn med en fruktkorg.:huh:

Är dom vegatarianer så är det Ok.🥑🥑🥑

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad skall svetsaren betala snickaren med, han som bytte fönster åt honom.

Han kanske inte gillar bananer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

Men vad skall svetsaren betala snickaren med, han som bytte fönster åt honom.

Han kanske inte gillar bananer.

Då får han meloner istället 🍉🍉🍉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för de normalbegåvade är det nog pengar som gäller.

Då kan de köpa sina bananer själva.

Barnen uppskattar nog hellre en peng än bananer.

Svårt att komma in på bion med hjälp av en banan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Men vad skall svetsaren betala snickaren med, han som bytte fönster åt honom.

Han kanske inte gillar bananer.

Det låter precis som bagarn som ville ha ett avgassystem bytt mot x antal barkisar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Varför tror västkustbor att solen går upp först på Sveriges baksida?

Därför att de hoppas få njuta av den längre på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Varför tror västkustbor att solen går upp först på Sveriges baksida?

Vi vet bättre än så, vi vet att solen vare sig går upp eller ned. Vi vet också att vår planet roterar med ett varv på ungefär 24 timmar. Och att det där ”ungefäret” justeras litet emellanåt.

 

Jag har min radar monterad på en stabil dubbel r/f båge. Den har visserligen insvetsade bandjärn som en mahognybit är fastskruvad i, och i den träbiten är radarburken monterad. Här finns även topp- och akterlanterna, signalhorn och diverse andra antenner.
Men man kan lika gärna slöjda distanser av lämpligt träslag som placeras mellan bågarna och skruva fast en lämplig massiv- eller fanerskiva att sedan skruva radarantennen i.

 

Jag har sett radarbågar där man monterat radarantennen under bågen, i en konsol. Men det blir ju kanske en krånglig montering.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Vi vet bättre än så, vi vet att solen vare sig går upp eller ned. Vi vet också att vår planet roterar med ett varv på ungefär 24 timmar. Och att det där ”ungefäret” justeras litet emellanåt.

 

Jag har min radar monterad på en stabil dubbel r/f båge. Den har visserligen insvetsade bandjärn som en mahognybit är fastskruvad i, och i den träbiten är radarburken monterad. Här finns även topp- och akterlanterna, signalhorn och diverse andra antenner.
Men man kan lika gärna slöjda distanser av lämpligt träslag som placeras mellan bågarna och skruva fast en lämplig massiv- eller fanerskiva att sedan skruva radarantennen i.

 

Jag har sett radarbågar där man monterat radarantennen under bågen, i en konsol. Men det blir ju kanske en krånglig montering.

Japp, har bestämt mig för att konstuera en enkel platta av plyfa och sen måla med 2-komp. möjligen även ett lager glasfiber för extra styrka.

 

Såhär är det tänkt att se ut;

 

Det ljusgrå är alltså befintlig RF targabåge och det blå är den platta jag skall bygga. Radarn är såklart cirkeln.

 

image.png.a73b91ba62580c6136abb961715759f0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här (en bit in i filmen) är en annan monteringsmetod för radar, i alla fall om man har en större segelbåt med rejält akterstag.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur skall hantverkaren kunna försörja fru och barn med en fruktkorg.:huh:

Det får du väl fråga de som inte vill ha betalt.

Oftast tror jag det beror på att den som vill hjälpa till med ett småjobb utan att ta betalt är lite intresserad av båtar, bilar eller vad det nu är man behöver hjälp med samtidigt som hen har inkomster nog.

 

Om jag frågar vad det kostar och får svaret att ett par svetssträngar kan jag bjuda på så tycker inte jag det är läge att betala med pengar, men jag vill ju ändå visa uppskattning.

 

Runt hälften av alla småjobb (tex. ett par svetssträngar i aluminium) som jag inte klarat själv har jag inte fått betala för och jag ser inte ett dugg farlig ut...

 

Det kanske är jag som tänker "fel", men så har jag oftast gjort om någon vill hjälpa till utan att ta betalt. Tidigare kunde det bli en sedel i "kaffekassan", men det har blivit svårare att betala svart tycker jag och det är ju i grunden bra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Japp, har bestämt mig för att konstuera en enkel platta av plyfa och sen måla med 2-komp. möjligen även ett lager glasfiber för extra styrka.

 

Såhär är det tänkt att se ut;

 

Det ljusgrå är alltså befintlig RF targabåge och det blå är den platta jag skall bygga. Radarn är såklart cirkeln.

 

image.png.a73b91ba62580c6136abb961715759f0.png

Javisst, ser ju bra ut. 
En bit plyfa överst, två bitar av någon regel emellan bågarna, om man vill före det ordentligt så fräser man ut för rören, sedan skruvar man ihop det med en skiva undertill. Formplyfa är stabilt och vattenfast, men bör ju skyddas ändå och målas för att se snyggt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det får du väl fråga de som inte vill ha betalt.

Oftast tror jag det beror på att den som vill hjälpa till med ett småjobb utan att ta betalt är lite intresserad av båtar, bilar eller vad det nu är man behöver hjälp med samtidigt som hen har inkomster nog.

 

Om jag frågar vad det kostar och får svaret att ett par svetssträngar kan jag bjuda på så tycker inte jag det är läge att betala med pengar, men jag vill ju ändå visa uppskattning.

 

Runt hälften av alla småjobb (tex. ett par svetssträngar i aluminium) som jag inte klarat själv har jag inte fått betala för och jag ser inte ett dugg farlig ut...

 

Det kanske är jag som tänker "fel", men så har jag oftast gjort om någon vill hjälpa till utan att ta betalt. Tidigare kunde det bli en sedel i "kaffekassan", men det har blivit svårare att betala svart tycker jag och det är ju i grunden bra.

Du har inte funderat på vad de säger när du gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om jag frågar vad det kostar och får svaret att ett par svetssträngar kan jag bjuda på så tycker inte jag det är läge att betala med pengar, men jag vill ju ändå visa uppskattning.

 

7 minuter sedan skrev Jorgen01:

Runt hälften av alla småjobb (tex. ett par svetssträngar i aluminium) som jag inte klarat själv har jag inte fått betala för och jag ser inte ett dugg farlig ut...

Det är ju inte svårt att bjuda på något om det är någon annan som betalar tid och material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du har inte funderat på vad de säger när du gått?

Nej, varför skulle jag göra det.

 

Jag: Vad vill du ha för det?

De: Ingenting alls, det lilla jobbet bjuder jag på.

Jag: Kan jag lägga något i kaffekassan?

De: Nehej du, det vill jag inte. Det är bara kul att kunna hjälpa till ibland.

 

Kanske säger de att det var en trevlig kille som pratade båt och uppskattade att jag hjälpte honom med ett par svetsar på ett radarfäste. Hoppas han kommer tillbaks, alltid kul att snacka båt.

Sen kom han förbi med en kartong semlor till oss alla. Schyst snubbe!

 

Har du funderat på varför du aldrig får hjälp?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lämnat vetelängder till fikat på ett ställe där jag hämtade lastbilsbromstrummor som var tänkta att sänkas intill en brygga för att fästa akterförtöjning i. De skulle ändå skrotas och arbetsinsatsen för killen som mötte upp utanför lokalen var några minuter.

Men för ett svetsjobb eller liknande verkar det vansinnigt att inte ta betalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...