Jump to content
Monday 28 April 2025
  • 0
I5LIRI

Vad är det jag köpt?

Question

Har köpt ett renoveringsobjekt som stått gömt i ett snår i många år efter att ha legat på botten. Vet inget om objektet, förutom namnet Svanen, så jag har två frågor:

- Är det någon som vet något om båttypen? Skall ursprungligen vara köpt i Göteborgs södra skärgård.

- Vet någon vad det är för någon motor? En tvåcylindrig bensinare av okänd modell.

 

All hjälp och information mottages tacksamt! Snipamiralen

 

IMG_5354.jpg

IMG_5357.jpg

IMG_5355.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hej!

Det låg ett båtbyggeri i Vallda, intill kyrkan, på Onsalahalvön. Jag minns nu inte vad sniporna därifrån hette, men din båt kan vara en sådan. Men det finns massvis med snarlika, Marstrandssnipan, Henåsnipa, Gullholmensnipa och minst ett halvdussin till, den ser iallafall ut att ha den traditionella längden på 21 fot, 6,20 m.

Motorn, litet svårt att se på bilden, men Volvo-Penta hade en gång en tvåcylindrig bensinare på 15 Hk, MB 10 hette den, men som sagt var, bilden är mörk och motorn är smutsig... 

 

Edit; om det inte är en ”Onsalasnipa” liknar den väldigt mycket en Gullholmensnipa.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hej

Sniporna som byggdes i Vallda av Göran Johansson som hade Västkust Armerad Plast hette Västkustsnipan. Västkustsnipan var 26 fot, Göran byggde också en julle på drygt 20 fot. Någon Västkustsnipa är det inte.

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Sniporna som byggdes i Vallda av Göran Johansson som hade Västkust Armerad Plast hette Västkustsnipan. Västkustsnipan var 26 fot, Göran byggde också en julle på drygt 20 fot. Någon Västkustsnipa är det inte.

Hälsningar Ove

Jag tänkte att du skulle svara... Då är västkustsnipan utesluten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Tack båda, att utesluta är också att öka kunskap. Hade hoppats att den lite annorlunda utformningen av fördäcket kunde hjälpa till med identifieringen.

 

Angående motorn så har jag skaffat manualen så jag får kolla noggrannare till helgen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
11 timmar sedan skrev I5LIRI:

Tack båda, att utesluta är också att öka kunskap. Hade hoppats att den lite annorlunda utformningen av fördäcket kunde hjälpa till med identifieringen.

 

Angående motorn så har jag skaffat manualen så jag får kolla noggrannare till helgen.

 

Är du nu säker på att det är en MB10 då?

 

Gullholmensnipan tillverkas fortfarande, heter nu Gullholmensnipan standard eller Classic. Du kan ju gå in på länken och kolla bilderna där, och googla upp andra bilder på den båten och jämföra. Den fanns/finns i olika utföranden men skrovet är i stort detsamma.

 

Om du vill besöka varvet där den byggs, kan du sätta dig i bilen och åka vilken väg som helst, alla vägar bär ju som bekant till Rom, där varvet ligger.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Man vill ju gärna tro att det är en Penta utifrån reglage och märkning runt omkring. MB10 är nog det hetaste alternativet tror jag. Men som sagt var, nu när jag har något att utgå från så får jag göra en djupdykning i helgen och försöka bekräfta det. Om det är så, är det då någon som vet någon lämplig diesel att ersätta med. Den här har legat dränkt och sedan stått i 10 år så jag tror inte den lever upp igen precis, utan tanken är att hitta någon lämplig diesel att ersätta med. Gärna med så lite kringarbete som möjligt.

 

Kul att det kan bli en Romresa i helgen. Inte så illa i dessa Corona tider... Jag kollade lite på bilder efter tipset igår men tycker att det ser ut som att aktern "drar in" lite mer på Gullholmensnipan och att det är lite mer bord som skall in där. Man jag får djupdyka i det till helgen också, båten står ute på en ö.

 

Men nu har jag något att se fram emot. Tack

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 timmar sedan skrev I5LIRI:

Man vill ju gärna tro att det är en Penta utifrån reglage och märkning runt omkring. MB10 är nog det hetaste alternativet tror jag. Men som sagt var, nu när jag har något att utgå från så får jag göra en djupdykning i helgen och försöka bekräfta det. Om det är så, är det då någon som vet någon lämplig diesel att ersätta med. Den här har legat dränkt och sedan stått i 10 år så jag tror inte den lever upp igen precis, utan tanken är att hitta någon lämplig diesel att ersätta med. Gärna med så lite kringarbete som möjligt.

 

Kul att det kan bli en Romresa i helgen. Inte så illa i dessa Corona tider... Jag kollade lite på bilder efter tipset igår men tycker att det ser ut som att aktern "drar in" lite mer på Gullholmensnipan och att det är lite mer bord som skall in där. Man jag får djupdyka i det till helgen också, båten står ute på en ö.

 

Men nu har jag något att se fram emot. Tack

 

 

Det finns orter i Bohuslän som heter ”Berlin” och ”Paris” också. Berlin är väl en förvanskning av ”barlind” som är idegran. Vad ”Paris” syftar på vet jag inte.

 

Jag misstänker att du är ute efter en renoverad äldre dieselmotor?

Det finns ju en del att välja på, varav Volvo-Penta och Yanmar är vanligast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Stort tack! Ni har helt rätt, det är en MB10A. Så nu vet jag det, nu vill jag bara veta vilken motor som kan passa att sätta dit som ersättning. Gärna en diesel.

 

Vad gäller båttypen så är jag inte lika säker men jag tror inte det är en Gullholmensnipa. Måtten stämmer väl (jag mätte 5,45*2,10) men aktern svänger inte in lika kraftigt. Det är ju inte livsviktigt men fler gissningar mottages tacksamt.

 

Det skall bli spännande i sommar att se hur hon uppför sig i sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jag kollade litet på Den mindre marstrandssnipan, och det är inte heller en sådan, då dess akterstäv är mer insvängd än på din båt.

De fanns en tid då det byggdas olika sorters plastbåtar i var och varannan lada, det var vanligt att man gjorde en form av en träbåt eller helt enkelt kopierade en annan båt, även plastkarosser till Beach-Buggys och kit cars byggdes i samma ”lador” det fanns tydliga släktskap. Jag vet en firma som byggde plastkarosser, optimistjollar, en styrpulpetbåt, en hot-rodkaross och trekammarbrunnar i samma verkstad, dock inga snipor...

Men du får väl leta efter någon tillverkningsskylt eller kanske något annat som kan avslöja en tillverkare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Så kan det va! En bra plugg räcker för många snipor, det är ju inte heller livsviktigt! Men kul att veta.

 

Nu är åtminstone en "ny" motor på G och bara våren kommer så får jag börja med renovering av skrovet.

 

Det kommer att bli bra, känner det redan på mig.

 

Tack för all hjälp!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2021-02-10 vid 23:57 skrev Georg_Ohm:

Det finns orter i Bohuslän som heter ”Berlin” och ”Paris” också. Berlin är väl en förvanskning av ”barlind” som är idegran. Vad ”Paris” syftar på vet jag inte.

 

Jag misstänker att du är ute efter en renoverad äldre dieselmotor?

Det finns ju en del att välja på, varav Volvo-Penta och Yanmar är vanligast.

Skulle rekommendera ett besök i Egypten (Marks kommun) om man nu ändå ska ut och röra på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
15 timmar sedan skrev Kashmirsocialist:

Skulle rekommendera ett besök i Egypten (Marks kommun) om man nu ändå ska ut och röra på sig.

Byggnadskonsten där lär ju vara pyramidal, men vad farao skall man dit att göra? Men det kanske finns flera där som heter "Nilson".

 

Jork ligger i Bohuslän, utvandrare därifrån till de brittiska öarna grundade där York, några generationer senare utvandrades det igen och då döpte man den nya orten till "Nya Jork" fast på det landets språk, engelskan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hej!

Tänkte avsluta denna tråd med att återkoppla på min inte så mycket djupare kunskap.

 

Skrovet är inte identifierat men det finns misstankar om att det är från våra södra landsändar pga utformningen av fördäcket. Men som sagt ingen säker identifikation.

 

Motorn är en MB10A och kommer att ersättas av en VP2002. Har dock just lärt mig att MB10A är en av få motorer med motursrotation. Så det blir lite extra jobb. Någon som har koll på bra ställen att köpa axlar och propellrar får gärna höra av sig.

 

Och sedan vill jag givetvis tacka för alla trevliga utflyktsmål i sommar! Tack för all hjälp! Rickard

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Backslag brukar iallmänhet kunna köras lika bra framåt som bakåt. Så det borde inte spela någon roll åt vilket håll den gamla motorn roterade. Det finns även olika propellrar, höger- respektive vänsteroterande.

 

För att ge ett exempel så för längesedan hade jag köpt en ny propeller till  in båt, hade inte tänkt på att jag fått fel propeller. Efter sjösättning när jag skulle flytta båten var fram/back omvänt... men det gick att ordna antingen i reglaget eller genom att flytta växelvajern på armen på backslaget, minns inte vilket jag gjorde nu, men det backslaget brydde sig inte om att det fick rotera mer åt ena eller andra hållet, instruktionsboken bekräftade att det gick bra.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...