Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amppe90

Någon som har erfarenhet av kulkuri 30?

Rekommendera Poster

Hej. Har köpt mig ett kulkuri 30 projekt och tänkte sätta in en perkins 4.236 vilket dom brukar ha i dom. Nu undrar jag om nån har erfarenhet av hur många knop man kan få och hur dom går i sjön osv. Jag har den helt överbyggda modellen inte fiskemodellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den beter sig som snipor gör i allmänhet, rullar och är en aning slingrig i sned medsjö. Halvplanande och lär göra 18 knop med 80 hästar ungefär.

Man skall komma ihåg att den är framtagen främst för fiske så den lär gå som bäst med ett halvt ton sik ombord. Här på finska sidan av viken är den lite av standardbåten för många kustfiskare, med akter- eller förhytt då. Det gör alltså inget om man i den överbyggda fritidsmodellen tar med sig gjutjärnskastuller i stället för aluminium. En avsevärd batteribank fyller av samma orsak flera syften 🙂

De allra flesta såldes i halvfabrikat som glasfiberklara så kvaliteten på inredningar kan variera.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha 🙂 jo har nog funderat den ska lastas lite för att börja gå stabilt. Fundera bara om den ''slår'' i motsjö eller går mjukt? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...