Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda båt? Är ute efter en mindre, men ändå stabil fiskebåt till insjöarna här nere i småland.

Tänkte att med en bredd på 175cm lär den ju inte va helt kass iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Likelaika:

Hej!

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda båt? Är ute efter en mindre, men ändå stabil fiskebåt till insjöarna här nere i småland.

Tänkte att med en bredd på 175cm lär den ju inte va helt kass iaf!

En bra båt som rör sig fint i sjön! Jag har kört min med olika motorer, 2hp, 4hp, 6hp och 9,9hp och fartmässigt är inte skillnaden så stor som man skulle kunna tro. Det är ju en båt som gliiider genom vattnet och det kräver inte så mycket kraft. Jag skulle nog välja 6hp för lite marginal för motsjö och motvind. Den är stabil och bra att röra sig i, delvis beroende på bredden men också tyngden i skrovet. Den har dessutom rätt form för att funka bra vid rodd.

När jag läser igenom min text inser jag att jag måste påpeka att jag inte är försäljare eller tillverkare av Theribåtar utan ägare av en vettig rodd/snurrebåt.😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är en bra kompromiss mellan rodd och motor. Den funkar utmärkt att ro med. Med motor beter den sig som alla båtar vars akterskepp smalnar av; den sätter sig på häcken om man försöker köra fort med stor motor, så någon fartbåt är den inte.

Om båten är splitter ny är materialet ABS en fördel, hållbart och lättskött. Tittar du på begagnade skall du försäkra dig om att den inte har allt för djupa repor i botten eller ser ut att vara reparerad. Om botten läcker utan att repareras omedelbart brukar flytmaterialet mellan ytter- och innerskrov dra i sig vatten som är praktiskt taget omöjligt att få upptorkat. Om båten känns tung skall du alltså gå vidare till nästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Faderullan:

Den är en bra kompromiss mellan rodd och motor. Den funkar utmärkt att ro med. Med motor beter den sig som alla båtar vars akterskepp smalnar av; den sätter sig på häcken om man försöker köra fort med stor motor, så någon fartbåt är den inte.

Om båten är splitter ny är materialet ABS en fördel, hållbart och lättskött. Tittar du på begagnade skall du försäkra dig om att den inte har allt för djupa repor i botten eller ser ut att vara reparerad. Om botten läcker utan att repareras omedelbart brukar flytmaterialet mellan ytter- och innerskrov dra i sig vatten som är praktiskt taget omöjligt att få upptorkat. Om båten känns tung skall du alltså gå vidare till nästa.

Vattenfyllda flytmaterial är ett elände så jag håller med om varningen, dock är Terhi 440 ganska tung i sin konstruktion (150 kg)  Tror att det beror på ABS plasten. Det ger goda sjöegenskaper men den är tung att bära och vända på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det kommer sitta en 6hk 4 stånk på båten isf! Kom över den billigt hos den lokala handlaren.

 

Båten kommer köpas ny, så räknar kallt med att den är utan skador...men bra att veta för framtiden👍

 

Ni som uppenbarligen har brukat båten en del, går det ställa sig på relingen utan att den välter? El stå och fiska på tofterna utan att det blir för vingligt? Försöker bilda mig en uppfattning om stabiliteten😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Likelaika:

Tack för svaren!

Det kommer sitta en 6hk 4 stånk på båten isf! Kom över den billigt hos den lokala handlaren.

 

Båten kommer köpas ny, så räknar kallt med att den är utan skador...men bra att veta för framtiden👍

 

Ni som uppenbarligen har brukat båten en del, går det ställa sig på relingen utan att den välter? El stå och fiska på tofterna utan att det blir för vingligt? Försöker bilda mig en uppfattning om stabiliteten😊

Varför ska man stå på relingen? 😁 Har inte vågat prova men det kan ju bero på att badrumsvågen visar 130kg. Men jag hävdar fortfarande att det är en stabil och bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Varför ska man stå på relingen? 😁 Har inte vågat prova men det kan ju bero på att badrumsvågen visar 130kg. Men jag hävdar fortfarande att det är en stabil och bra båt.

Det är ju när gammelgösen hugger och man måste spjärna imot😅

Perfekt! Förhoppningsvis blir man nöjd med båten! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Likelaika:

Det är ju när gammelgösen hugger och man måste spjärna imot😅

Perfekt! Förhoppningsvis blir man nöjd med båten! 

Landa all fisk över 40 kg över aktern så går det nog fint 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...