Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DeO

Coronet 26 Family på öppet hav

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja ta del av erfarenheter av hur en Coronet 26 Family uppför sig på öppet hav. Tanken är att åka från Mälaren till Gotland och Åland sommartid. Hur många personer ombord är lämpligt som mest, inkl. semesterpackning? Vilket väder tål båten och är komfortabelt för passagerarna? Motor? Marchfart? Dubbelmontage? Det finns som bekant många aspekter att ta hänsyn till, bl.a skepparens sjövana, säkerhetsutrustning och den specifika båtens skick, men jag är intresserad av vad båtmodellen i sig är avsedd för. /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag uppskattar Coronet generellt och ser inga problem med att köra en timme till Åland eller tre timmar till Gotland så länge det är någorlunda lugnt.

 

Samtidigt är väl nästan ingen 26 fots motorbåt av den typen särskilt trevlig i 1,5 meters vågor, men...

Eftersom tiden till havs är kort kan man välja att sticka över när det är lite lugnare.

 

Inte direkt svar på frågan kanske, men 1,5 meters vågor är ansträngande skulle jag vilja påstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten tål en hel del sjö utomskärs, men blir lätt lite stampig. Anledningen är att 26:an har en ganska platt botten i aktern. Den har en vass vinkel för och midskepps men i bränslebesparande tänk så övergår botten akteröver via en liten köl mot en flack bottenvinkel.

Blir ju lite bu och bä pga detta, på plussidan gör ju den lilla kölen att båten blir mer riktningsstabil men på minussidan så stampar den i planingsfart vid hård motsjö

 

Singel eller dubbelmontage är en smaksak, men båten är ganska tung så det behövs lite pulver i maskinrummet. Dock inte så mycket som om den vore kraftigt v-bottnad ända ut mot aktern.

Gå in och kika lite på Coronetklubbens sida https://www.coronet.nu/

 

Edit: Såg nu att du redan är medlem, och även ställt frågan där.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, Mackey och Gelis! Båten är klassad för 12 personer eller 840 kg, enligt typgpdkännade-skylten. Nu är ju det personantalet inte lämplig rent praktiskt vid långfärd. 5 pers bedömer jag ha gott om sovplats om akterdäcket utnyttjas. 8 pers om man tränger ihop sig. Vad bedömer ni är det maximala antalet personer som är lämpligt i en 26 Family, inkl. semesterpackning, utan att göra avkall på sjövärdighet och komfort på öppet hav till Åland/Gotland? 6 vuxna? 

 

Ang motoreffekt så gav en 165 hk diesel 21 kn i maxfart med 10 pers ombord, planade vid 14-16 kn, enligt en Coronet-ägare. Har även läst att man inte bör gå under 200 hk för att kunna utnyttja fartregistret även vid last. Däremot behövs ingen motor som ger så mycket mer än 30 kn, eftersom gångegenskaperna försämras i den farten. Jag tänker att marchfart 25 knop med fullast vore trevligt och då bör man nog ha motor över 200 hk. Sedan måste ju farten anpassas efter väderförhållanden. 

 

Anledningen till mina frågor om antal personer och motoreffekt, är att jag har blivit väldigt förtjust i 26 Familys utformning (bra kombo mellan salongs- och kabinbåt som framgick av MG-båttest), men behöver samtidigt se till att båten uppfyller övriga grundkrav inför köp av en större båt. Ska mestadels gå i Mälaren och skärgårdarna, men det ska funka att även dra iväg ett större gäng till Åland/Gotland, än vad nuvarande båt tillåter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är lite tråkigt med 26:an är att det finns inte fasta sittplatser till så många personer.

Dinetten blir väldigt låg så dom som sitter där under färd ser inte mycket.

Blir ganska trångt med 4:a pers runt dinetten under färd.

Sittbrunnen är ju stor men har inga sittplatser original. Men många har ju snickrat ihop bänkar. 

Lösa stolar är nog inget vidare om det börjar gå lite sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högt upp på förbättringslistan om det blir köp av en 26:a, är just att höja dinetten. Finns dokumentation på coronet.nu från dem som gjort det. 

 

Jag har även ide att bredda sofforna i dinetten, för att tillfälligt kunna använda mer av mittgången som sittplats om vädret inte tillåter att sitta på akterdäck. Tanken är att göra något i stil med principen hos säten i långfärdsbussar, dvs att under färd kunna skjuta ut stolen i mittgången för bättre sittutrymme. Den bakre soffan kunde breddas så tre pers får plats och den främre så två pers får bättre plats. Då kan 6 pers sitta bra inomhus. Breddningen ska även synkas så att bädden i dinetten tillfälligt kan göras bredare. Nuvarande 90 cm kan bli trångt, om man inte vill ha det trångt :)

 

På akterdäck är tanken att ha nedfällbara delbara bänkar längs sidorna. Gillar att kunna anpassa efter behov. En stor anledning till intresse för 26:an är just det öppna akterdäcket med de måtten (2 x 2,5 m) i förhållande till båtstorleken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns när vår familj med små barn för ca 30år sen gick hem till Göteborg från Läsö Danmark.Vi hade en 24family 200hk V8 och det blåste 17m/s.Hade legat inblåsta en vecka och vinden började avta men vi borde kanske väntat nått dygn till.Båten klarade det iallafall galant Inte 26fotarn som sagt men jag minns att 24an kändes väldigt  trygg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt olika skrov på dessa, 24:an har bra V botten ända ut i aktern vilket 26:an inte har. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är toautrymmet väl litet. Finns dock möjlighet att bygga ut i intilliggande garderob för bättre benutrymme :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...