Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
speljakt

Fotsteg

Rekommendera Poster

Hej alla,

jag skulle uppskatta lite synpunkter och ideer för utformning av ett nytt fotsteg i ruffnedgången. Nuvarande är trapetsformat (se bilden) och fungerar ganska dåligt. Lätt hänt att foten glider av, särskilt när (segel)båten kränger och i synnerhet vid passage från sittbrunn ned i ruffen.

Nu byter jag ut motorrumsluckan (till höger i bild) och får då tillfälle att även designa om fotsteget. Hur?

Utrymmet är begränsat, fotstegets djup ger stöd åt cirka halva fotbladet. Ibland ser man fotsteg med uppåtvinklade ändar/vingar, som ska förhindra att foten glider åt sidan - bra ide?

En annan tanke är att låta fotsteget få gavlar, alltså som en bokhylla ungefär.

Fritt fram för tankar...

BFFDBB2F-293A-438B-B450-75E1A8C2D70B.thumb.jpeg.2dead6a7f1c5b587312aae74468bd974.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev speljakt:

En annan tanke är att låta fotsteget få gavlar, alltså som en bokhylla ungefär.

Jag har gavlar på min trappa och det fungerar bra. Tyvärr stjäl det plats. Kan tänka mig att det kan bli lite trångt vid fotpumpen hos dig. Eller så är det jag som är skev i huvudet och inte ser.

Personligen tycker jag att "uppsvängda" steg är snyggt. Då har man även stöd när det lutar. Det får man mot en gavel också, men det är inte ett lika "självklart" stöd. Å andra sidan, med en gavel kan man inte glida av steget.

 

Så här ser det ut i min båt (översta steget är borttaget när bilden togs).

 

Screenshot_20210208-133859_2024.thumb.jpg.832683b71d74ca4028c6922c50710ac8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, gavlar kommer onekligen att bli lite klumpigt... Å andra sidan nog enklare att bygga. Gaveln behöver inte vara riktigt lika djup som fotsteget, det viktiga är att något fångar upp hälen när man går ner...

Jag får fundera vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stöd för foten i sidled med gavlar har vi i vår S30 vilket fungerar bra så att man inte halkar iväg: 

image.png.54ae797f8e0b379257b5e2aa3311e3d6.png

Du kanske även kan få inspiration från en bild på lösningen hos en Bavaria 34 med fasade sidor på varje steg.

 

 image.png.7b7bfed6023a1f68158be1d1f477f3c9.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något i den här stilen kanske, ev. med uppvikta "vingar"!?

image.png.080304eb4e747d352748d3cfde977807.png

Kan vara bra med några remsor halkskyddstejp också. Borde räcka att ha det på vingarna så att man inte halkar av så lätt. Då slipper du ha så mycket "ful" halkskyddstejp som slits där man går oftast.

 

Kanske kan du göra det övre steget lite smalare, det behöver ju egentligen inte sticka ut något alls.

Utan utstick blir det ju lite lättare att hitta det nedre steget och så får man bort en snubelrisk när man går upp.

 

Lycka till med bygget!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan man leka med någon liknande form som på det nedre steget och såga ur lite i det övre steget.

Vet inte alls om det blir snyggt och det är ju egentligen onödigt krångligt.

Enklas är att bara skippa utsticket på övre steget helt och hållet.

 

image.png.03efe44376653a0c1ec547d5811f560a.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen!

Mackeys skiss stämmer väl med hur jag själv funderat och ritat.

Samma som i Bavarian egentligen,  men med vingarna lite avfasade...

Det övre fotsteget... det skjuter inte ut så mycket som bilden ger intryck av. (Dessutom behöver jag djupet, brukar ha diskbaljorna där under icke-segling. Liten båt - många kompromisser).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...