Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heliac

Kompassfeågor

Rekommendera Poster

Har köpt en äldre båt (1951) och det sitter väldigt vacker kompass vid förarplatsen. Jag fick fram från tillverkaren att den är gjord 1944. Även om man har moderna hjälpmedel idag så vill jag absolut inte ta bort den. Och då kommer nästa grej. När den väl sitter där vill man ju att den skall fungera till 100%. Det kan bli kostsamt i värsta fall.

 

Det jag ser direkt är att det förmodligen fattas vätska, men det kan jag nog lösa själv.

 

Hur gör jag för att ”testa” den? Jag tycker inte att den pekar riktigt mot norr..men det kan vara jag som har fel oxå

816080C7-E860-48BF-B138-D2C3FB83D7A2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Heliac:

Jag tycker inte att den pekar riktigt mot norr..men det kan vara jag som har fel oxå

Det är inget fel i det eftersom kompassen påverkas av annat än jordens magnetfält, tex motor och elprylar.

För att säkert kunna använda kompassen när du navigerar behöver du gå ut (med båten) och deviera kompassen. Dvs skapa en deviationstabell. Eftersom deviationen beror av vilken kurs du håller behöver kompassen kollas på flera kurser.

I den här tråden finns det beskrivet hur du går till väga.

 

Enkelt uttryckt: Deviationstabellen använder du sedan för att "översätta" en kurs man fått ur sjökortet till den kurs du skall styra på din kompass. Detsamma gäller även åt andra hållet, kompasskurs -> sjökort.

Sedan har du även missvisning att ta hänsyn till (hur mycket den magnetiska nordpolen skiljer sig från den geografiska nordpolen).

 

Vill du bara se att kompassen reagerar och rör sig fritt kan du testa det med en magnet.

 

Det är en särdeles fin kompass du har.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Heliac:

Har köpt en äldre båt (1951) och det sitter väldigt vacker kompass vid förarplatsen. Jag fick fram från tillverkaren att den är gjord 1944. Även om man har moderna hjälpmedel idag så vill jag absolut inte ta bort den. Och då kommer nästa grej. När den väl sitter där vill man ju att den skall fungera till 100%. Det kan bli kostsamt i värsta fall.

 

Det jag ser direkt är att det förmodligen fattas vätska, men det kan jag nog lösa själv.

 

Hur gör jag för att ”testa” den? Jag tycker inte att den pekar riktigt mot norr..men det kan vara jag som har fel oxå

816080C7-E860-48BF-B138-D2C3FB83D7A2.jpeg

Hej!

Ja den är jättesnygg!

Att sticka ut hakan och skriva att ”alla kompasser visar fel” är kanske att ta i.
Men som @McLasse skrev ovan beror det många gånger på magnetism i omgivningen. Jag har en kompass som visar omkring 90° fel varje gång någon spolar på den elektriska toaletten ombord, eftersom kabeln till denna passerar alldeles bakom kompassen. Det är ju ganska lätt att flytta undran den kabeln, men ja du vet, det skall kommas ihåg och fixas också...

 

Högtalare nära kompassen är det klassiska misstaget, och det var väl nån fransk språkkurs på kassettbandspelare i en dålig men legendarisk svenskt ”båt och kanalfilm” som fick båten på fel kurs, men det spelade mindre roll då hela filmen redan var ordentligt ur kurs.... (ändå blev det efterföljare)...

 

En del, kanske många? olika kompasser kan man själv justera eller mer riktigt ”deviera”. Det kan finnas små ”justerskruvar” någonstans, en för N-S och en för V-E. Dessa skall skruvas på med en icke magnetisk skruvmejsel, jag har täljt till ett grillspett av trä och justerat med.

 

Jag har gjort som så att jag gått med båten på en känd kurs som man egentligen skall ta ut i sjökortet, men jag har kollat aktuell kurs i en navigator och justerat efter den, bytt kurs och justerat igen osv, tills det stämmer så bra som möjligt. Helt exakt blir det inte, och då är det ju bra att ha en deviationstabell.

 

Fattas vätska... ja det är ju alkohol i kompasserna, och enligt sägen skall abstinenta sjömän druckit upp kompassvätskan då de närmade sig land och inte längre behövde kompassen. Om det är sant eller ej vågar jag inte säga.

Men det brukar alltid finnas en luftbubbla i gamla kompasser.

 

Kompasser är väl kanske ingenting man reparerar själv, du kan ju googla upp nån firma, Jag fann Flotecmarin som kan fixa din kompass, från 2000 kr och uppåt för en fritidsbåtskompass. Men det finns fler firmor.

 

Men som sagt, den är jättesnygg, var rädd om den!

Och den är ju värd en professionell översyn kan jag tycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen vacker kompass, jag skulle lämna in den till Lyth i Fjugesta för att få den professionellt servad👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gripen72:

Verkligen vacker kompass, jag skulle lämna in den till Lyth i Fjugesta för att få den professionellt servad👍

Ja Lyth har ju väldigt gott rykte om sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

En del, kanske många? olika kompasser kan man själv justera eller mer riktigt ”deviera”. 

Det är faktiskt mer korrekt att säga justera. Det fel som inte går att justera bort blir en deviation, som sedan presenteras i en deviationstabell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är alkohol i kompassen, det är bara att ta ett smakprov, så kan du fylla den med lampolja.

Det kan man göra själv, jag använder en injektionspruta för att kunna fylla "under ytan" då pressas luften upp genom påfyllningshålet.

Vrid kompassen mycket sakta varvet runt och kolla att den inte hänger sej.

"Hackar" den i rörelsen är lagringen sliten och bör bytas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Lyth igår. Det kan bli så mycket som 4-5000, men det är ett värsta scenario och så dålig tror jag inte att den är.

 

Jag placerade den i mitten på en bordskiva inne som är helt i trä med endast skruvar ute i hörnen, markerade ut norr. Bytte till en annan kompass (Silva) som jag placerade exakt på samma mittpunkt. Då skiljer det ca. 8 grader. Men jag vet ju inte om någon visar rätt.

 

Den reagerar fint på skruvmejslar och annat och går tillbaka fint till samma utgångspunkt när man avlägsnar det som påverkar.

 

Kanske helt enkelt skall prova denna sommar och se.

 

Sen verkar inte placeringen i hytten helt bra, eller snarare placeringen av annat. När båten var ny fanns nog inte så mycket el där. Men nu är det fullt med grejer runt som kanske kan störa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en vacker kompass !  Absolut värd att renoveras.

 

Jag gjorde f.ö. ett test en gång, och ett par standard mindre bilstereohögtalare kan störa den vanliga båtkompassen (dvs felvisning = flera grader) på upp till 2m avstånd. Och är de närmare kan felvisningen bli ännu större eller kompassens rotation runt hela varvet även utebli helt.

 

Till den båten slaktade jag ett par bättre datorhögtalare med skärmad magnet, då jag ville ha högtalarna i taket ovanför vindrutan, och således egentligen alldeles för nära kompassen. Tjockskärmar (bildröret) var ju känsligt för magnetism, då det störde avlänkningen av elektronstrålen med grava färgfel som följd. Därför var dessa nästan alltid magnetiskt skärmade. Gällde även surroundhögtalare. Men då ingen kör med tjockTV eller dito bildskärmar längre så tror jag tyvärr utbudet av skärmade högtalare också blivit väldigt litet.

 

Edit: Som @Georg_Ohm skriver så alstras också ett magnetfält runt en ledare som det går ström i (fysikens lagar helt enkelt). Inte lika illa som en permanentmagnet i en högtalare, men har du kabelstammar eller annat som löper precis förbi kompassen bör dessa (eller kompassen) flyttas.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur brukar den vara monterad? Justeras den med skruvar eller med stavar och mjukjärnskulor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev skaggerik:

Hur brukar den vara monterad? Justeras den med skruvar eller med stavar och mjukjärnskulor?

Tapparna du ser på vardera sida om bygeln verkar vara av trä. Den vilar på dessa i små v-fomade trästycken på instumentpanelen. Nån justering av själva upphängningen verkar inte finnas.

Redigerad av Heliac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minutes ago, Heliac said:

Tapparna du ser på vardera sida om bygeln verkar vara av trä. Den vilar på dessa i små v-fomade trästycken på instumentpanelen. Nån justering av själva upphängningen verkar inte finnas.

Okej! När du ska ut och köra med den sen så kan du kolla hur stor deviation blir som mest. Blir den mer än ca 4 grader så kan det vara värt att sätta in magneter för att kunna justera lite. Tänk även på missvisning när du kollar kompassen. Jag kan skriva lite mer sen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

 

 

Edit: Som @Georg_Ohm skriver så alstras också ett magnetfält runt en ledare som det går ström i (fysikens lagar helt enkelt). Inte lika illa som en permanentmagnet i en högtalare, men har du kabelstammar eller annat som löper precis förbi kompassen bör dessa (eller kompassen) flyttas.

Jag har ju två av nästan allting ombord, (men bara en toalett) en styrkompass av simplare och vanligare slag, en Silva 100 BC, av tråkig standardmodell. Sedan har jag en syftkompas, också det en Silva en "NB". Den sitter i sitt fäste på skottet bredvid ratten, och på andra sidan erinrar jag mig nu att där sitter en större minusplint, dit bland annat toalettens pump är ansluten, och den drar väl i storleksordningen ungefär 10-12 ampere, så det bildas ju ett stabilt magnetfält där som tar sig igenom mahognyplywooden.

 

Det finns ju en anledning till att plus- och minussladdarna till den lilla lampan som skall utgöra kompassens instrumentbelysning är hårt tvinnade. Det är då tänkt enligt fysikens lagar att magnetfälten som bildas runt dessa skall ta ut varandra, dessutom brukar det vara en väldigt liten vetekornslampa som drar väldigt litet ström, jag kan gott tänka mig att modernare kompasser har lysdioder som belysning..?

 

(Ok, kom på att jag har en fast monterad kompas till ombord... vid den yttre styrplatsen).

 

Så vad jag egentligen ville påskina är ju att alla ledare i en likströmskrets omger sig med ett magnetfält när det går ström igenom ledningen, ju större ström desto kraftigare magnetfält.

 

Vi hade för en hel del år sedan en svensk upplaga av en amerikansk parodi och skämttidning, under den tiden då Lasse Månson redaktör gavs diverse färgglada bilagor ut, bland annat en alternativ tillbehörskatalog till dåtidens bilar (på den tiden var bilarna tillverkade av någonting som kallades för "plåt"), bland annat presenterades en kompass med magnetfäste att placera på bilens instrumentpanel. Tidskriften var förstås "Svenska MAD".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade en så fin kompass skulle jag ha den som prydnad att njuta av och sen styra efter en GPS. Dessutom är det svårt att styra exaktare en + - ett par grader speciellt om det går lite sjö.

Jag skulle dessutom fundera över stöldrisken och ha den i ett fäste som går lätt att lossa för undanstuvning eller hemtagning mellan turerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska väl vara en luftbubbla i den? Annars klarar kompassen kanske inte de stora tryckförändringar som uppstår när omgivningstemperaturen ändras.

 

Luft är mycket mer kompressibelt än vätskan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Eld-:

Det ska väl vara en luftbubbla i den? Annars klarar kompassen kanske inte de stora tryckförändringar som uppstår när omgivningstemperaturen ändras.

 

Luft är mycket mer kompressibelt än vätskan. 

Ja alla kompasser har en luftbubbla men den får ju inte vara för stor.

Det är väl omöjligt vid tillverkningen/påfyllningen att få ur alla luften också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis så att "skivan" är i vätskan så att säga. Står den helt vågrätt är det kanske ett par mm vätska över skivan. Så det känns lite tunt. Rör man lite på kompassen, motsvarande lite sjögång så "plaskar" den liksom.

 

Den är lite över 20cm i diameter så det är en mkt. trevlig pjäs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Det ska väl vara en luftbubbla i den? Annars klarar kompassen kanske inte de stora tryckförändringar som uppstår när omgivningstemperaturen ändras.

 

Luft är mycket mer kompressibelt än vätskan. 

Kompassen skall vara full. 

(Därför är det sprit i den.🥳)

Det finns en kompensator i den som kompenserar för temperaturväxlingarna.

Det är lite knepigt att fylla dom, men det går, har jobbat med kompasser hela 60talet.

Håller kompassen så att påfyllningshålet är uppåt, fyller med liten tratt så mycket det går.

Den sista luften lirkas ut när man med en exv. injektionsspruta fyller på "under" vätskeytan.

Ruska om kompassen och låt den stå, nästa dag kan det synas luft i den.

Bara att fylla igen, med sprutan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Då är det kanske ide att tömma den på den vätska som finns. Så att man inte blandar. Jag en annan stor kompass i en segelbåt och den är det balsamterpentin i..väldigt tydlig doft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag kan inte öppna exelfilen, går det att lägga in den igen?

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu gick det plötsligt att ladda ner filen

sannolikt skit bakom tangentbordet vid första försöket

peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev oksailor:

Hej jag kan inte öppna exelfilen, går det att lägga in den igen?

mvh

Peter

B33433C1-7F8E-465C-A1F6-136C36E22081.png.1c4190000efb443bcf1588caba8041f9.png
 

Men du fann den till slut, det var ju bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...