Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brajzore

Byte till sötvattenkylning, kostnad

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Det är så att jag funderar på att konvertera från sjövattenkylning till sötvattenkylning på min båt. Jag fick en offert ifrån marinan:

 

Citat

Pris på dessa kit 14 855 kr x 2 = 29 710 kr
Beräknad arbetstid för komplettering av bägge motorer 12 timmar x 1150 kr = 13 800 kr

Summa total för ombyggnad till sötvattenkylning på bägge motorer 43 510 kr med erhållen vinter-rabatt blir totalkostnad inkl. arbete och material 40 100 kr

Så jag har alltså två stycken motorer på båten, och den totala kostanden kommer då bli 40 000kr. Det jag helt enkelt undrar är om detta är ett bra pris? Jag har ingen aning vad något sådant här kan tänkas kosta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna vad är det för båt och motorer det gäller. Jag kan tänka mig att arbetstiden beror på hur lättåtkomlig ev monteringsplats är i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Skriv gärna vad är det för båt och motorer det gäller. Jag kan tänka mig att arbetstiden beror på hur lättåtkomlig ev monteringsplats är i motorrummet.

Här är info om båten

Modell: SIGNATURE 29

Båttyp: Daycruiser Bobåt

Årsmodell: 1999

Längd: 9,50 meter

Bredd: 2,63 meter

Vikt: 3200 kg

Bränsletank 450l

Färskvattentank 50l Spillvattnen 50l Motormärke: Volvo penta

Motormodell: 4,3l GXI

Motortyp: Inombordare

Drivmedel: Bensin

Årsmodell motor: 1999

Gångtimmar: 700 Motor effekt (hk) 2x225

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett är sötvattenkyld alltid att föredra, och en ombyggnad kommer åtminstone stoppa korrosionen som redan uppkommit på en begagnad motor.

Det jag funderar på är att motorerna är över 20 år gamla med 700h. De kan ju fortfarande ändå vara riktigt fina inuti, men det är svårt att säga.

 

6h ombyggnadstid per motor låter inte farligt. Det är lite pyssel, och är det ett fast pris så har ju firman tagit höjd för ev. strul också. Prislappen för ombyggnadssatsen är väl inte heller så man hoppar högt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som det är ganska rimligt.

Frågan är om det är ett hel eller halvsystem som offerten är lagd på.

 

Om du inte har tummen mitt i näven så är det ingen direkt raketvetenskap att montera en sötvattenkylning. Du kan enkelt spara många tusenlappar genom att göra det själv.

 

Men du kanske inte är känslig på 10-13000 kr och då spelar ju priset ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Känns som det är ganska rimligt.

Frågan är om det är ett hel eller halvsystem som offerten är lagd på.

 

Om du inte har tummen mitt i näven så är det ingen direkt raketvetenskap att montera en sötvattenkylning. Du kan enkelt spara många tusenlappar genom att göra det själv.

 

Men du kanske inte är känslig på 10-13000 kr och då spelar ju priset ingen roll.

Det är helsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan är hur mkt mer tid du får ut dina motorer med tanke deras ålder ? Normalt brukar man rengöra motorns kylkanalar vid konverteringen men det kanske ingick i det pris du fick?

 

 

Personlingen skulle jag nog köra vidare som det är, byta limpor och knän vid behov och såklart sköta övrig service.

 

Du har ju trots allt fått ut 20 år från dem och de kan säkert funka ett tag till. När dagen kommer där de ger upp och du skall byta eller renovera kan det kanske vara värt att installera en sötvattenkylning. Då börjar du ju med ett tomt blad så att säga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

frågan är hur mkt mer tid du får ut dina motorer med tanke deras ålder ? Normalt brukar man rengöra motorns kylkanalar vid konverteringen men det kanske ingick i det pris du fick?

 

 

Personlingen skulle jag nog köra vidare som det är, byta limpor och knän vid behov och såklart sköta övrig service.

 

Du har ju trots allt fått ut 20 år från dem och de kan säkert funka ett tag till. När dagen kommer där de ger upp och du skall byta eller renovera kan det kanske vara värt att installera en sötvattenkylning. Då börjar du ju med ett tomt blad så att säga.

 

 

Jag pratade med mekanikern på marinan och frågade om det är värt det trots åldern, så sade han att det absolut var det, och att det även höjer andrahandspriset. Sen har jag ju ändå tänkt att ha kvar båten ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev brajzore:

Jag pratade med mekanikern på marinan och frågade om det är värt det trots åldern, så sade han att det absolut var det, och att det även höjer andrahandspriset. Sen har jag ju ändå tänkt att ha kvar båten ett tag.

Jag lägger ingen värdering i om det är rimligt att göra installationen på din båt eller inte, men INGA investeringar i en båt ska göras för att de höjer andrahandsvärdet. Visst kan de göra det, men inte lika mycket som installationen kostade. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger på båten. Alla investeringar i båten måste vara investeringar i din egen glädje av båtlivet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev sajjen:

Jag lägger ingen värdering i om det är rimligt att göra installationen på din båt eller inte, men INGA investeringar i en båt ska göras för att de höjer andrahandsvärdet. Visst kan de göra det, men inte lika mycket som installationen kostade. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger på båten. Alla investeringar i båten måste vara investeringar i din egen glädje av båtlivet.

Ja det är tyvärr så med några undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...