Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

Bogpropeller för och akter

Rekommendera Poster

Hej,

Kanske en dum fråga:-)

På många båtar med drev (inombordare)  och dubbla motorer så ser man ofta bara bogpropeller för fören men på tex båtar med axlar ser man bogpropeller både för för och akter (gäller även med drev och enkelmontage). Beror det på man kan använda dreven på något sätt om man har dubbelmontage?

Jag har själv en utombordare idag och med bogpropeller i fören men tycker båten rör sig alltid lite snett eftersom jag inte har bogpropeller i aktern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

54 minuter sedan skrev MickeWic:

Hej,

Kanske en dum fråga:-)

På många båtar med drev (inombordare)  och dubbla motorer så ser man ofta bara bogpropeller för fören men på tex båtar med axlar ser man bogpropeller både för för och akter (gäller även med drev och enkelmontage). Beror det på man kan använda dreven på något sätt om man har dubbelmontage?

Jag har själv en utombordare idag och med bogpropeller i fören men tycker båten rör sig alltid lite snett eftersom jag inte har bogpropeller i aktern

Bogpropeller i aktern brukar kallas för "häckpropeller".

Jag har båt med drev, och bogpropeller, borde vara jämförbart med utombordare ur manövreringssynpunkt. Även om det kan vara trixigt ibland känner jag inget behov av en häckpropeller, som du skriver går det att manövrera diagonalt, fullt roderutslag mot sb, sakta back och med stöd av bogpropellern går det rätt så bra att få in båten långsides på en trång plats.

 

Jag har nog heller inte riktigt förstått den fulla innebörden att förse en båt med dubbla motorer och propellrar med en häckpropeller, men klart det gör ju iallafall inte manövreringen svårare. Frågan har diskuterats tidigare här på MG flera gånger.

 

Däremot på motorbåt med singelmontage och rak axel är det ju värdefullt med såväl bog- som häckpropeller, att backa en båt med axel är ofta ett lotteri, med enbart nitlotter, men ofta drar båten åt ena eller andra hållet, beroende på om propellern är höger- eller vänstergående. Det vanligaste är att båten drar åt sb vid back.

 

Men jag tror du kan öva på långsides tilläggning genom att vrida ratten fullt åt ena hållet och backa långsamt och ge små "puffar" på bogisen. Med övning kan du sedan få båten dit du vill, sedan kan ju vinden få din båt ur läge och kurs också, men man kan ju även utnyttja vindan och låt den driva båten i rätt riktning. Kolla seglarnas vindexar och flaggor i land innan du påbörjar dina tilläggningsmanövrar så har du iallafall ett hum om hur vinden kan påverka din båt och ditt tålamod.. Även strömmen kan få din båt ur läge, men motorbåtar påverkas nog mer av vinden då de inte har så stor undervattenskropp vilken strömmen kan få tag i.

 

Det finns inga dumma frågor, däremot mer eller mindre korkade svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite baskunskaper att få tips om i denna video, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, 

tanken är att köpa en lite större båt till säsongen och då med inombordare och troligen drev med dubbellmontage så det var om man skulle kolla efter modeller som hade både bog och akterpropeller. (akter och häck). Har tex kikat på princess v39 (nya modellen) och den saknar ju dörr vid stryplats så tänkte någon fjärr de gånger man behöver lägga till själv. Men vad jag läst på så sliter joystick rätt mycket på dreven om man inte har de nya DPI dreven eller IPS så tanken var att tex installera bog och akterpropeller från tex Sleipner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en större båt med dubbla motorer klarar du dig väldigt långt med bogpropp.

 

BB motor fram och fören rör sig framåt, fören mot SB sida 

BB motor back och fören rör sig bakåt, fören mot BB sida

 

Skall du in sidledes så kör du fram med den ena, följer efter med bog propp, förljt av back med den andra motorn och följer efter med bogpropp. 

 

Jag hade på min förra båt dubbla motorer, raka axlar, bog och häck propeller. Använde mest bogis, använde bogproppen mycket. Tills den dagen jag körde sönder den. Då började jag köra båt på riktigt och använde bara reglagen - man kan göra förvånansvärt avancerade manövrar med dubbla motorer utan extra hjälp. 

 

En bogpropp är bra att ha på en stor båt. Men att lägga ner 35000 på häckpropp - spar pengarna till något roligare, framförallt lär dig att hantera båten utan alla tillbehör - det är vansinnigt mycket roligare och man blir säkrare på att hantera båten. Som ett tips! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då är jag lite klokare.

Då skulle man tex kunna komplettera med denna https://www.dockmate.se/twin/

för att lite lättare kunna manuvrera själv och då styra de bägge motorerna med denna princip

när man skall lägga till.

Jag kikar som sagt lite på denna modell https://princessyachts.se/portfolio/princess-v39/ men inte många sportcrusier som har en dörr vid styrplats och ibland skulle jag behöva lägga till båten själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vis av erfarenhet, haft några större båtar utan sido dörr (40-46 fot). Där jag körd båtarna regelbundet själv. 

 

Dockmate är kul, men det är för liten båt för att du skall ha maximal glädje av den. 

 

Båten du kikar på är såpass tung att du med god marginal kan köra fram till platsen där du skall lägga till och knyta fast båten. Är det såpass blåsigt att du inte kan hantera det själv är det troligtvis för blåsigt även om ni är två. 

 

Det är en enorm skillnad att lägga till med stor båt jmf en liten. Min minsta båt var 18 fot, kastade i ankare siktade ungefär där jag ville lägga till. Gick fram, tog en lång tamp, skjöt ut båten från land, förtöjde i land och drog in båten. 

 

En större båt släpper jag ankaret, siktar i princip på det grässtrået jag vill ligga mot. Stannar med motorerna, låser ankarspelet går fram och tar med tamparna, förtöjer i lämpligt & tightar upp ankaret. 

 

Jag har alltid gillat prylar, men testa först och lär dig hantera båten utan alla gadjets. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag har ju en finnmaster T8 idag och den väger väl runt 2,5-3 ton så precis som du skriver så rör den sig en del i hamnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-09 vid 13:27 skrev MickeWic:

Tack för alla tips. Jag har ju en finnmaster T8 idag och den väger väl runt 2,5-3 ton så precis som du skriver så rör den sig en del i hamnen

Små, medelstora och något litet större motorbåtar är vid manövrering i låga farter iallmänhet känsliga för sidvind, båten har en liten undervattenskropp och höga fribord därtill en överbyggnad och kanske även ett kapell som vinden kan ta tag i.
Så länge man har fart framåt brukar det gå bra, men så fort man lägger i friläget kan man vara by west totalt. Oavsett om man har bog- och häckpropellrar, enkel eller dubbelmontage krävs det övning och beredskap.

 

Som jag skrev tidigare, kolla alltid åt vilket hål, det blåser i hamnen, det behöver nödvändigtvis inte vara exakt samma vindriktning som ute på fritt vatten, vinden kan vrida och vända när den passerar berg och byggnader. Kolla flaggor och vindexar.

Sedan lägger man sig stilla en stund med friläget i, mitt i hamnbassängen och observerar åt vilket håll båten seglar iväg, ofta vill den vända en bredsida mot vinden. Efter det vet man i stort sett hur båten kommer att bete sig och man kan gå in till bryggan beredd att kompensera med bogpropeller och annat som står till buds.

Den erfaren skepparen ser sig då efter en plats där man har hjälp av vinden att komma till, om det nu finns valmöjligheter.

 

Vid tilläggning längesides vid låga flytbryggor har jag på höstarna när det blåst en del, istället lagt båten på bryggans läsida, litet svårare att lägga till, men en lina från aktern till bryggan, sedan kan man få in fören med bogpropellern. 
Anledningen till det är att man på natten (om vindriktningen håller i sig) slipper höra gnisslet från fendertarna, och sedan är det lätt att komma därifrån, bara lossa förtöjningarna så blåser båten ut från bryggan, ofta med fören först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...