Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wellerman

Avgifter vid import av båt från Italien?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har precis köpt en motorbåt i Italien som vi skall importera till Sverige. Vi har kommit överens med säljaren om ett pris samt att företaget tar en försäljningsprovision på 5%. Vi ställde även frågan om det tillkommer ytterligare avgifter och då var svaret nej men nu har vi fått ett mail där vi uppmanas att välja två alternativ som jag bifogar här nedan i texten.

 

Om man bortser från att de uppget att det inte tillkommer några avgifter så är frågan om avgifterna verkligen är rimliga?
Tycket det är väldigt mycket pengar som tillkommer för registrering, fakturering och certifikat.

 

FIRST OPTION – Transfer of Ownership keeping the Italian Flag

Registration of the Bill of Sale € 765,-

Preparation of the Bill of Sale in two languages € 150,-

Certification of Signature € 150,-

Transfer of Ownership onto the Navigation License € 400,-

Transfer of Ownership onto the VHF License € 130,-

Domicile and Italian Identification Number € 300,-

All prices are intended plus VAT if due and forwarding fees.

 

SECOND OPTION – Cancellation from the Italian Registry and Registration into Swedish Registry

Italian Deflagging € 550;

Registration of the Bill of Sale € 765,-

Preparation of the Bill of Sale in two languages € 150,-

Certification of Signature € 150,-

Apostille € 180,-

Registration into Swedish Registry for pleasure use € 1.050.-

Certificate of Nationality € 280,-

VHF License € 250,-

Agency Fee € 650,-

All prices are intended plus VAT if due, forwarding fees and technical survey.

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wellerman:

Hej,

 

Vi har precis köpt en motorbåt i Italien som vi skall importera till Sverige. Vi har kommit överens med säljaren om ett pris samt att företaget tar en försäljningsprovision på 5%. Vi ställde även frågan om det tillkommer ytterligare avgifter och då var svaret nej men nu har vi fått ett mail där vi uppmanas att välja två alternativ som jag bifogar här nedan i texten.

 

Om man bortser från att de uppget att det inte tillkommer några avgifter så är frågan om avgifterna verkligen är rimliga?
Tycket det är väldigt mycket pengar som tillkommer för registrering, fakturering och certifikat.

 

FIRST OPTION – Transfer of Ownership keeping the Italian Flag

Registration of the Bill of Sale € 765,-

Preparation of the Bill of Sale in two languages € 150,-

Certification of Signature € 150,-

Transfer of Ownership onto the Navigation License € 400,-

Transfer of Ownership onto the VHF License € 130,-

Domicile and Italian Identification Number € 300,-

All prices are intended plus VAT if due and forwarding fees.

 

SECOND OPTION – Cancellation from the Italian Registry and Registration into Swedish Registry

Italian Deflagging € 550;

Registration of the Bill of Sale € 765,-

Preparation of the Bill of Sale in two languages € 150,-

Certification of Signature € 150,-

Apostille € 180,-

Registration into Swedish Registry for pleasure use € 1.050.-

Certificate of Nationality € 280,-

VHF License € 250,-

Agency Fee € 650,-

All prices are intended plus VAT if due, forwarding fees and technical survey.

 

Tacksam för svar!

Först - vad är det för skepp ni köpt ?

 

Sedan får jag känslan av att den Italienska agenten inte har full koll på avgifter (i synnerhet inte svenska), alternativt passar på att försöka blåsa er på pengar.

Avregistrering i Italien har jag inte så mycket koll på, men att det skulle kosta SEK 5.000:- känns saftigt. Och detta utöver att registrera kvittot, som de vill ha ytterligare 8.000:- för. Ett kvitto som de f.ö. tar SEK 1500:- för att skriva på två språk. Varför två språk ?  Och sedan 1500:- till för att bevittna underskrifterna. Plus 7000:- i fast avgift. Puh....

 

Övrigt som VHF-licensavgift, registrering i Sverige o.s.v. kan du göra själv och till en bråkdel av pengen. T.o.m. så det är besvärligt att göra det från Italien.

 

Men någon med koll på registreringsförhållandena i Italien kan säkert svara bättre på den biten. Är det en oljetanker ni köpt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Först - vad är det för skepp ni köpt ?

 

Sedan får jag känslan av att den Italienska agenten inte har full koll på avgifter (i synnerhet inte svenska), alternativt passar på att försöka blåsa er på pengar.

Avregistrering i Italien har jag inte så mycket koll på, men att det skulle kosta SEK 5.000:- känns saftigt. Och detta utöver att registrera kvittot, som de vill ha ytterligare 8.000:- för. Ett kvitto som de f.ö. tar SEK 1500:- för att skriva på två språk. Varför två språk ?  Och sedan 1500:- till för att bevittna underskrifterna. Plus 7000:- i fast avgift. Puh....

 

Övrigt som VHF-licensavgift, registrering i Sverige o.s.v. kan du göra själv och till en bråkdel av pengen. T.o.m. så det är besvärligt att göra det från Italien.

 

Men någon med koll på registreringsförhållandena i Italien kan säkert svara bättre på den biten. Är det en oljetanker ni köpt ?

Tack för snabbt svar!

Båten det gäller är en begagnad Bavaria Virtess 420 (42 fot).

Jag får också känslan av att det försöker blåsa oss på avgifter vilket känns väldigt tråkigt framförallt när de uppget att det inte tillkommer några avgifter förutom 5% i provision. Det skapar onödig oro vid båtköpet även om det skulle visa sig att registreringsavgifterna är rimliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar som fartygsagent och känner igen avgifterna. 

Fråga om du kommer få/kan få underlag för deras utlägg, dvs de avgifter de får betala in för din räkning. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Wellerman:

Tack för snabbt svar!

Båten det gäller är en begagnad Bavaria Virtess 420 (42 fot).

Jag får också känslan av att det försöker blåsa oss på avgifter vilket känns väldigt tråkigt framförallt när de uppget att det inte tillkommer några avgifter förutom 5% i provision. Det skapar onödig oro vid båtköpet även om det skulle visa sig att registreringsavgifterna är rimliga. 

Vad jag förstår är det först vid l.ö.a. på 15m som fritidsbåt behöver registreras i Sverige. Din är kortare: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

 

Men OM du väljer att registrera den finns ju en del avgifter, lite beroende på vad det klassas som:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Avgifter/Sjofart/Avgifter-for-fartyg/Avgifter-for-registerhallning-mm/Registreringsatgarder/

Intressant är att avgiften för avregistrering redan är inkluderad i registreringsavgiften. Om det är likadant i Italien så borde denna inte tillkomma nu.

 

Observera dock att jag mest Googlar, inte har egen erfarenhet. Hoppas andra kan fylla på med det. Men jag ser alltså inget som pekar på att denna ens behöver registreras i Sverige.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, oj så mycket avgifter!

Jag bodde 4 år i Italien och har fortfarande kontakter där. Jag hade även en båt där - men inte registreringspliktig.

När vi flyttade dit från Tyskland ville de ha alla möjliga konstiga avgifter täckta för att registrera vår 4 år gamla SAAB - min italienska firma betalade utan tvekan . Samma sak när vi skulle flytta där ifrån, men då kollade jag med svenska myndigheter. Avregistrering/ägarbytes/...-avgifter??? Nä sa de, kör du hit bilen med dina italienska skyltar så tar vi hand om resten. Sagt och gjort. Betalade 450 kr i Sverige för inregistrering och sen skickade de ner skyltar och italienska papper till Italien.

 

Hur ska ni ta hem båten, köra den eller på lastbil - eller ska den ligga i Italien?

Ska ni ta den på lastbil så hade jag bara sett till att ha ett ägarbevis eller kvitto. Förra ägaren får stå för avregistrering - helt orimligt att kräva det av er.

 

Ska ni köra hem vattenvägen så hade jag registrerat den svensk själv och låtit dem avregistrera där på sin bekostnad, jag ser inte hur det blev ert problem...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har ett hus i Italien samt motorfordon, så viss vana finns i hantering av diverse myndigheter.

 

Dock ej båtvana i just Italien än.

 

Min första tanke är, hur är båten registrerad i Italien?

 

Och den registreringen skulle du nog vilja se papper på hursom.

 

Min magkänsla säger att någon tycker att ni kan betala nån krona extra för kalaset.

 

Dock bara en känsla, jag har haft fel många ggr förut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är jag inte förvånad att "inga avgifter tillkommer" i Italien betyder att massor av avgifter tillkommer. Fast jag har nog egentligen bara fördomar...

 

Lycka till med köp etc.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam om avgifterna är legitima, med hänvisning till den fria rörligheten av varor och tjänster inom EU.

Tänker att avregistreringen i Italien främst är något som ligger i den nuvarande ägarens intresse. Vi har inget krav på registrering i Sverige, så det kan du själv välja att göra efter köp.

 

Handlingar för moms (VAT) är inte heller aktuellt vid köp inom EU av köpare från EU land.

 

Beträffande kvitto på två språk är det nog inte heller något man kan kräva avgift för.

Det kan du kolla med Konsument europa som är en konsumenträttsorganisation som tillvaratar våra rättigheter inom unionen.https://www.hallakonsument.se/omrade/har-du-handlat-fran-ett-annat-eu-land

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall väl inte tillkomma några som helst avgifter vid köpet mer än frakten till Sverige. Momsen betalas i Italien & inte i Sverige om båten är begagnad. Är den ny så köper man den momsfri & momsar den i Sverige. Alla dom avgifter säljaren vill att du skall betala rör honom & italienska bestämmelser inte dej som köpare, det är nog ett försök att få lite extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min senaste båt(Princess 36) strax utanför Venedig

Körde den på vattnet till Slovenien och där gick den vidare på lastbil till Sverige

Inga avgifter alls utöver mäklarens 5%

 

Har jobbat inom båtimport i många år och har aldrig hört talas om det du skriver

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båtmäklarfirman italiensk, eller baserad i annat land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av hur det gick i slutändan, och hur man skyddar sig mot sådant här till synes bedrägeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...