Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har köpt en båt lite på vinst och förlust som jag tänkte få igång, grisen i säcken så att säga. Det visade sig att säljaren inte tömt motorn på vatten och nu är den frusen. Första gången jag har en inombordare och är lite novis på den. 

När motorn tinat, hur tömmer jag den på vattnet? Vad behöver jag demontera för att leta skador, byta i förebyggande syfte etc?

Är det någon som har länk till manual och service för en Mercruiser, vet inte årsmodell men det är en äldre modell, står 165 på den.

Annan bra information som är viktig mottages tacksamt.

Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är gissningsvis en konverterad bilmotor men du får nog börja med att googla.

Vet du vad det är för båt kan det vara en ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är inte den där sötvattenkyld(värmeväxlare) I så fall har du glykol i motorn (förhoppningsvis)

Det som då går åt helvete, om den inte är konserverad, är värmeväxlare, och avgasdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Gelis:

Men är inte den där sötvattenkyld(värmeväxlare) I så fall har du glykol i motorn (förhoppningsvis)

Det som då går åt helvete, om den inte är konserverad, är värmeväxlare, och avgasdelar.

Det är den definitivt. Värmeväxlaren syns längst ner på babordsidan och expansionskärlet syns längst upp längst fram. Värmeväxlaren och limpan har sannolikt frusit sönder men blocket borde ha klarat sig... såvida inte den slutna kretsen fyllts med vatten istället för glykolblandning som den ska.

 

Limpan kanske går att svetsa och värmeväxlaren kanske går att löda ihop. Men det vet man inte förrän skadorna undersökts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden hittade jag på nätet, det är inte min motor men modellen är den samma (ursäkta om jag vilselett er).

Ska titta på min motor i veckan och se om den är likadan, tar några kort på den annars. 

 

Letat på nätet efter manual men inte hittat någon vettig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev leifans:

Bilden hittade jag på nätet, det är inte min motor men modellen är den samma (ursäkta om jag vilselett er).

Ska titta på min motor i veckan och se om den är likadan, tar några kort på den annars. 

 

Letat på nätet efter manual men inte hittat någon vettig.

 

Manualer finns här, dock lite knepigt att läsa dessa efter januari då sidan är Flash baserad och stödet för Flash har Microsoft Google mfl. tagit bort. Går att få till med lite handpåläggning.

https://www.boatinfo.no/lib/library.html#

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker på serienummret på den här sidan -> https://public-mercurymarine.sysonline.com/Default.aspx?sysname=NorthAmerica&company=Guest&NA_KEY=NA_KEY_VALUE&langIF=eng&langDB=eng

Så kan du få fram mer info om motorn och sedan gå till https://www.downloadboatmanuals.com/motors/mercury/mercury-mercruiser-service-manual/ för att hitta en manual. Det finns en lista på manualerna längre ner på sidan så det blir enklare att hitta rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills. När snöstormen är över ska jag ta fram motornummer samt ta några bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en likadan motor som i vår båt, En rak 6:a , I så fall en Mercruiser GM Chevy 250 160/165 

Finns en del klipp på youtube och en massa mer eller mindre seriösa firmor som säljer delar 

En stabil maskin som går mjukt och fint men det är ju ingen racermaskin precis 

Motorn satt i bilversion i GM:s pickuper m.m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skottat fram båten och fått en bild på motorn.  Holsson du har rätt, det är en rak 6:a Model MCM 165 CID 250 årsmodell 70-78. Hittade en övermålad dekal där det framgår.

Du får gärna informera mig det du vet om din motor. Andra som vet något om den får självklart svara också. All information mottages tacksamt då jag vet väldigt lite om den.

Tyvärr verkar det som om blocket är spräckt, det är spacklat under förgasaren och det är lite rostvatten. Går det att göra någon avancerad lagning eller är det byte som gäller?

Motor.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är den inte färskvattenkyld och har då frusit sönder, vilket du också bekräftar med att någon försökt laga den med spackel. 

Skulle nog säga att det är skrot. Går säkert att hitta ett block på någon skrot i vårt avlånga land.

Dock så måste nog vissa marina delar flyttas över. Och bla frysbrickor bytas till rostfria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, även om det var ett svar jag inte ville höra. Får börja leta efter en gammal jänkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Henge9:

Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden. 

Kan ju vara så, man jag tolkade det som TS såg en spricka i blocket under förgasaren.

 

Är det så att avgaslimpan spruckit och blocket klarat sig så blir ju läget enklare.

Tror att den där modellen har kombinerat insug ihop med avgaslimpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om min motor , köpte båten i somras , en fjord 21 DC . 

Ska vara en nyrenoverad motor och ett alpha one drev. 

Ska vara på 165 hästar arbetsvarvet ska ligga någonstans kring 4200-4600 lite olika uppgifter 

Finns några begagnade på ebay men det är väl ett jäkla krångel att få dem hit 

Den går tyst och fint men är ju som sagt ingen racermaskin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spacklet är på blocket under förgasaren/avgaslimpan så jag gissar på spricka i blocket. Kan fortsätta hoppas att rostvattnet kommer från en dålig packning på avgaslimpan och runnit in bakom spacklet men inte ens jag tror på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om blocket är sprucket så KAN det gå att svetsa med lyckat resultat. Men man kan vinna en storvinst på en trisslott också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte vunnit mer än 30 kr på trisslott så jag kanske har turen kvar vid en eventuell lagning 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...