Jump to content
Tuesday 20 April 2021

Recommended Posts

Har köpt en båt lite på vinst och förlust som jag tänkte få igång, grisen i säcken så att säga. Det visade sig att säljaren inte tömt motorn på vatten och nu är den frusen. Första gången jag har en inombordare och är lite novis på den. 

När motorn tinat, hur tömmer jag den på vattnet? Vad behöver jag demontera för att leta skador, byta i förebyggande syfte etc?

Är det någon som har länk till manual och service för en Mercruiser, vet inte årsmodell men det är en äldre modell, står 165 på den.

Annan bra information som är viktig mottages tacksamt.

Tackar på förhand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är gissningsvis en konverterad bilmotor men du får nog börja med att googla.

Vet du vad det är för båt kan det vara en ledtråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men är inte den där sötvattenkyld(värmeväxlare) I så fall har du glykol i motorn (förhoppningsvis)

Det som då går åt helvete, om den inte är konserverad, är värmeväxlare, och avgasdelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Gelis:

Men är inte den där sötvattenkyld(värmeväxlare) I så fall har du glykol i motorn (förhoppningsvis)

Det som då går åt helvete, om den inte är konserverad, är värmeväxlare, och avgasdelar.

Det är den definitivt. Värmeväxlaren syns längst ner på babordsidan och expansionskärlet syns längst upp längst fram. Värmeväxlaren och limpan har sannolikt frusit sönder men blocket borde ha klarat sig... såvida inte den slutna kretsen fyllts med vatten istället för glykolblandning som den ska.

 

Limpan kanske går att svetsa och värmeväxlaren kanske går att löda ihop. Men det vet man inte förrän skadorna undersökts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilden hittade jag på nätet, det är inte min motor men modellen är den samma (ursäkta om jag vilselett er).

Ska titta på min motor i veckan och se om den är likadan, tar några kort på den annars. 

 

Letat på nätet efter manual men inte hittat någon vettig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev leifans:

Bilden hittade jag på nätet, det är inte min motor men modellen är den samma (ursäkta om jag vilselett er).

Ska titta på min motor i veckan och se om den är likadan, tar några kort på den annars. 

 

Letat på nätet efter manual men inte hittat någon vettig.

 

Manualer finns här, dock lite knepigt att läsa dessa efter januari då sidan är Flash baserad och stödet för Flash har Microsoft Google mfl. tagit bort. Går att få till med lite handpåläggning.

https://www.boatinfo.no/lib/library.html#

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du söker på serienummret på den här sidan -> https://public-mercurymarine.sysonline.com/Default.aspx?sysname=NorthAmerica&company=Guest&NA_KEY=NA_KEY_VALUE&langIF=eng&langDB=eng

Så kan du få fram mer info om motorn och sedan gå till https://www.downloadboatmanuals.com/motors/mercury/mercury-mercruiser-service-manual/ för att hitta en manual. Det finns en lista på manualerna längre ner på sidan så det blir enklare att hitta rätt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar hittills. När snöstormen är över ska jag ta fram motornummer samt ta några bilder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan vara en likadan motor som i vår båt, En rak 6:a , I så fall en Mercruiser GM Chevy 250 160/165 

Finns en del klipp på youtube och en massa mer eller mindre seriösa firmor som säljer delar 

En stabil maskin som går mjukt och fint men det är ju ingen racermaskin precis 

Motorn satt i bilversion i GM:s pickuper m.m. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag skottat fram båten och fått en bild på motorn.  Holsson du har rätt, det är en rak 6:a Model MCM 165 CID 250 årsmodell 70-78. Hittade en övermålad dekal där det framgår.

Du får gärna informera mig det du vet om din motor. Andra som vet något om den får självklart svara också. All information mottages tacksamt då jag vet väldigt lite om den.

Tyvärr verkar det som om blocket är spräckt, det är spacklat under förgasaren och det är lite rostvatten. Går det att göra någon avancerad lagning eller är det byte som gäller?

Motor.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr är den inte färskvattenkyld och har då frusit sönder, vilket du också bekräftar med att någon försökt laga den med spackel. 

Skulle nog säga att det är skrot. Går säkert att hitta ett block på någon skrot i vårt avlånga land.

Dock så måste nog vissa marina delar flyttas över. Och bla frysbrickor bytas till rostfria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svaret, även om det var ett svar jag inte ville höra. Får börja leta efter en gammal jänkare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Henge9:

Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden. 

Kan ju vara så, man jag tolkade det som TS såg en spricka i blocket under förgasaren.

 

Är det så att avgaslimpan spruckit och blocket klarat sig så blir ju läget enklare.

Tror att den där modellen har kombinerat insug ihop med avgaslimpan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte så mycket om min motor , köpte båten i somras , en fjord 21 DC . 

Ska vara en nyrenoverad motor och ett alpha one drev. 

Ska vara på 165 hästar arbetsvarvet ska ligga någonstans kring 4200-4600 lite olika uppgifter 

Finns några begagnade på ebay men det är väl ett jäkla krångel att få dem hit 

Den går tyst och fint men är ju som sagt ingen racermaskin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spacklet är på blocket under förgasaren/avgaslimpan så jag gissar på spricka i blocket. Kan fortsätta hoppas att rostvattnet kommer från en dålig packning på avgaslimpan och runnit in bakom spacklet men inte ens jag tror på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om blocket är sprucket så KAN det gå att svetsa med lyckat resultat. Men man kan vinna en storvinst på en trisslott också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte vunnit mer än 30 kr på trisslott så jag kanske har turen kvar vid en eventuell lagning 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy