Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stephan_D

Båtmodell??

Rekommendera Poster

Mitt livs första båt, har alltid undrat vad det egentligen var.

 

Cirka 3,40 lång, helt flatbottnad, ganska välbyggd, hade förmodligen

aldrig vindruta, köpt av avlägsna släktingar i Finland i början av 70-talet,

det satt en trasig dekal "Tornado" på sidan, så det kan varit modellen,

men jag har aldrig sett något liknande trots flitigt googlande...

 

En 20 hästars Chrysler var alldeles lagom och gav cirka 25 knop.

 

Hade väldigt kul och många äventyr med den under tonåren.

 

Någon som vet mer?

20210129_130553.jpg

20210129_132037.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om båten, men jag vågar nästan lova att med rätt propeller hade den gjort mycket mer än 25 knop på 20 hk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, den gjorde nog 28 knop när jag tänker efter, vi provade olika propellrar och riggtrim, gick faktiskt ändå fortare när riggen var utställd så att den "tuggade" men så kunde man inte åka vidare bekvämt.

 

Tror att hästarna inte var lika starka på den tiden, långt senare hade jag en Mercury 50 hk som

plötsligt blev degraderad till 40 hk vid ett årsmodellskifte... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig känna igen den men får inte framvärkt märket. Snodde bilderna och frågar på en finsk klassisk båtgrupp på facebook.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

keijo_tornado.jpg.3a0717789fdcdb2959262caf0981761b.jpg

 

1 timme sedan skrev Faderullan:

Tycker mig känna igen den men får inte framvärkt märket. Snodde bilderna och frågar på en finsk klassisk båtgrupp på facebook.

På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv.

 

finntornado.jpg.98e90354d7b1689880ff3e22118ab90a.jpg

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

keijo_tornado.jpg.3a0717789fdcdb2959262caf0981761b.jpg

 

På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv.

 

finntornado.jpg.98e90354d7b1689880ff3e22118ab90a.jpg

 

Woooow!

 

Det var som katten, jag är djupt imponerad, stort TACK!

 

På bild nummer två är det den svartvita modellen i bakgrunden utan fast soffa, typsnitt och utformning av dekalen är densamma som jag hade innan vi tog bort den.

 

Fick du fram någon mer information?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På facebookgruppen ramlar det in lite kommentarer med minnen om försök med en 40 hästars Johnson där farsgubben fick stiga i båten för att dra igång, förarens tonårsarmar räckte inte till för den motorn. Fast farsan fick inte vara för tung för då sjönk hela rasket :-)

Båtmodellen tävlades med en hel del också, inte utan framgångar tydligen. Jukka Markkula tog 55 segrar med den i klasserna 35, 45 och 55 hkr.

 

I annonsen finns en tabell med toppfart vid olika motoreffekter, 45 knop vid 50 hkr. Lite diskret och finstilt framgår att motorrekommendationen är 5 - 20 hästar...

 

Texten i övrigt:

Nya TORNADO

Raketsnabb

Rallybåt

Exportmodell

Mest vinnande båt, 100 segrar på 44 tävlingar

Tillverkare Turun Veneveistämö Oy (Åbo Båtvarv Ab)

 

Den gula båten på bilderna i förra inlägget är en av de senare modellerna med ett skott bakom förarstolen och lite mer strömlinjeformat fördäck.

 

Konstruktören Keijo Parkkunen gick bort 2020.

 

tornado.thumb.jpg.1d8a211e3db114a358bef6de1a47057e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång STORT tack!

 

Trodde väl aldrig att jag skulle få reda på modellens historia, ännu roligare att se att den användes framgångsrikt i tävlingar, litet svårt att förstå med tanke på bottenformen.

 

Som 15-åring drömde jag om att använda den i tävling i Sverige, men den var för kort för att kunna mäta in i klassen SB som vi då hade för de allra minsta båtarna, det var kanske lika bra det, men kul hade vi ändå, lasta ombord tält, sovsäck och litet mat så var man reda för det stora äventyret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...