Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Prishöjning inför rea på Erlandsons brygga och Benns?

Rekommendera Poster

Var själv en sväng på SeaSea. Skulle få ta i två Porta Potti. Fann modellen ’Porta Potti Qube 365’

 

Ordinarie 1599kr, nu kostade den 1395kr. Tyckte det lät dyrt ändå. Gick hem och googlade lite. Fann samma på Amazon.se nu 4 dagar senare så är de hemma.

Priset ink frakt blev 1468kr men då avsedd det totalpriset för två toaletter!
 

Tror att de svenska aktörerna snart kommer uppleva förändringen som Autoexperten samt Mekonomen fick uppleva, då både skruvat.se samt autodoc.se gjort för bilmarknaden!

9A380FB5-3DED-4648-A876-94912DD7457B.png

1415BF39-192A-4972-A6DC-6582F40B14AC.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd uppmärksammades en chockhöjning av priset för att gå med fritidsbåt i Suezkanalen. Från 60$ till 930$. Det var helt enkelt bara en fulhöjning inför en kommande kampanj:

 

Suezkanalen.jpg.02ed194f3047954bb6a7e5677517c1a0.jpg

 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-25 vid 13:38 skrev Makro:

Såna lurendrejare, 2,5 liter Non Stop brukar kosta mellan 995- 1100kr.

Inga 39% rabatt där inte
bild.thumb.png.8bd8533ed39a745f1b00d08cb89a2118.png

Jupp... blir tydligt i google-annonserna...

B5B9AD08-EA75-48E5-BDE6-534F3C639F68.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-02 vid 15:29 skrev sajjen:

Gubben Hjertman sålde Hjertmans till BiJaKa AB för några år sedan. Något år senare köpte BiJaKa även Byggplast, som sedan tidigare äger både SeaSea och BåtAccenten. Går att se på t.ex. allabolag.se. Jag läste själv om det första gången här på MarinGuiden.

Kanske inte så konstigt att dessa firmors sortiment och prissättning blir allt mer likriktat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
2021-03-02 vid 15:29 skrev sajjen:

Gubben Hjertman sålde Hjertmans till BiJaKa AB för några år sedan. Något år senare köpte BiJaKa även Byggplast, som sedan tidigare äger både SeaSea och BåtAccenten. Går att se på t.ex. allabolag.se. Jag läste själv om det första gången här på MarinGuiden.

Kanske inte så konstigt att dessa firmors sortiment och prissättning blir allt mer likriktat.

Jag är rädd att sammanslagningarna är en början till att gräva en egen grav just i och med att sortimentet blir lidande och prisbilden väldigt likriktad. Brist på konkurrens är inte bra för företagen på lite längre sikt.

 

Samma ägare, samma färg, samma pris, men den ena säljs med 30 % rabatt!

Det är ett utmärkt sätt att göra slut på allt förtroendekapital.

 

Jag har tidigare lobbat för att man ska handla i våra båtbutiker för att ha dem kvar, men jag lutar åt att överge den strategin. Varför ska man stötta en verksamhet som lurar sina kunder.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag orkar ska jag välja ut några produkter och följa priserna och kontakta resp. företag när jag ser något konstigt och fråga vad de håller på med.

 

Detta kan man säkert göra automatiskt, om man vet hur man gör, men det vet inte jag så det får bli lite manuellt arbete.

 

Är det något tydligt "felaktigt" så anmäler jag till konsumentverket direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mackey:

Om jag orkar ska jag välja ut några produkter och följa priserna och kontakta resp. företag när jag ser något konstigt och fråga vad de håller på med.

 

Detta kan man säkert göra automatiskt, om man vet hur man gör, men det vet inte jag så det får bli lite manuellt arbete.

 

Är det något tydligt "felaktigt" så anmäler jag till konsumentverket direkt.

 

Du såg väl mitt inlägg i Hjertmans-tråden där dom höjde priset för en Blue-smart landströmsladdare från Victron precis före "rean". Resten av året hade den kostat precis som reapriset vilket årsstatistik från Prisjakt visade. Kanske man borde anmäla - du får gärna göra det om du orkar... Om jag kommer ihåg rätt så har du redan anmält dom, detta kanske kan vara en komplettering till din anmälan?

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag är rädd att sammanslagningarna är en början till att gräva en egen grav just i och med att sortimentet blir lidande och prisbilden väldigt likriktad. Brist på konkurrens är inte bra för företagen på lite längre sikt.

För ett par år sedan var jag på semester i Amerika och fick tillfälle att besöka ett par West Marine-butiker. Det var slående hur identiskt utbudet var med de svenska butikskedjorna. Jag lyckades faktiskt inte hitta några produkter som jag inte sett i Sverige, bortsett från elprylar.

 

9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har tidigare lobbat för att man ska handla i våra båtbutiker för att ha dem kvar, men jag lutar åt att överge den strategin. Varför ska man stötta en verksamhet som lurar sina kunder.

Jag försöker handla på Viking så ofta jag kan, det är väl den sista fristående butiken här i Göteborg. De brukar inte ha konstanta "kampanjer".

Det är också den enda butiken med personal som kan något. Jag har stött på en på Erlandssons, en på Sea Sea Björlanda och ett par på Hjertmans som kan något, i övrigt verkar det i princip bara finnas kassapersonal (kassa personal?).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med.

Men tyvärr så har Viking sedan en tid en hemsida med en webbshop som mer verkar vara baserad på något bloggverktyg, och gör det hopplöst att hitta "rätt" för oss som är hänvisade till postorder.

 

Vet inte hur man tänker när man inte fattar att webshoppen måste vara en katalog på nätet. De skulle ALDRIG (inkl de flesta andra - Hjertmans m.fl) ge ut en katalog som var så bedrövlig.

Båtaccenten är väl fortfarande undantaget, där man ännu inte anammat dumheterna utan det går att få en kompakt och bra överblick.

 

Men varför är det ok på en nätkatalog ?  Jo, för de som gör webbsidorna har inte gått i den "skolan" med papperskataloger (samt utvecklar på bautaskärmar), och företagen är livrädda för att bli stämplade som "gammaldags", "frånåkta" o.s.v. om de inte hänger på trenden: Så stora saker, mycket tomma ytor och en massa ovidkommande framför kort, koncist och sakligt.

Och där någonstans försvinner kontrollen. Som självmålet när Hjertmans hade två olika priser på i princip samma erbjudande.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Jag är rädd att sammanslagningarna är en början till att gräva en egen grav just i och med att sortimentet blir lidande och prisbilden väldigt likriktad. Brist på konkurrens är inte bra för företagen på lite längre sikt.

 

Samma ägare, samma färg, samma pris, men den ena säljs med 30 % rabatt!

Det är ett utmärkt sätt att göra slut på allt förtroendekapital.

 

Jag har tidigare lobbat för att man ska handla i våra båtbutiker för att ha dem kvar, men jag lutar åt att överge den strategin. Varför ska man stötta en verksamhet som lurar sina kunder.

Det är ju inte specifikt för båttillbehörsbutikerna precis, men fler och fler överger de fysiska butikerna till förmån för webbhandel. Och enligt ett islag i SVTs rapport i går eller om det var i förrgår returneras hälften av varorna, det kanske främst gäller kläder och skor.

Jag har själv kommit på mig genom att beställa alla förbrukningsvarorna till motor och drev från Ax-marin, Drevdelar och även från Olssons i Ellös. 
Då slipper jag ju dessutom trängselskatten och sparar diesel till bilen.

Det går väl an med sådana ”tråkiga” delar, men om jag skulle köpt en ny plotter ville jag ju gärna känna på den i butiken innan köp, eller jämföra med andra likvärdiga.

 

Jag var i förmiddags på ett specialistläkarbesök mitt inne i stan, det var ett tag sedan jag flanerade där, och vad många tomma butikslokaler det finns. Det verkar som om pandemin och näthandeln tagit död på flera butiker. Tack och lov fanns favoritkonditoriet kvar, med tomma butikslokaler på varje sida i fastigheten.

 

Litet undrande är man ju nu då om ”suezstoppet” påverkar ytterligare...?

Nu var det en firma som säljer trädgårdsmöbler som berättade i GP att flera containrar som dom skulle haft redan förrförra veckan sitter fast på något fartyg i kön genom Suezkanalen, kanske det även finns containrar med båttillbehör på nått fartyg där, vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju inte specifikt för båttillbehörsbutikerna precis, men fler och fler överger de fysiska butikerna till förmån för webbhandel.

Det blir ju naturligtvis en ond cirkel.

  1. Webbutikerna konkurrerar framför allt med pris och naturligtvis med tillgänglighet för de som inte har någon båttillbehörsbutik i närheten.
  2. De fysiska butikerna försöker på många vis behålla lönsamheten.
    Personal med mindre kunskap.
    Lockpriser som egentligen inte är lockpriser.
    Billigare och mera standardiserat sortiment.
    Ev. kortare öppettider.
    Säkert något mer jag glömt.
  3. Kunderna ser inte riktigt fördelarna med att bli lurade av okunnig personal i en butik med usla öppettider.
  4. osv, osv

Nästan alla städer/stadskärnor har väl genomlevt att centrumets småbutiker försvinner till förmån för kedjorna som etablerar sig utanför centrum. Jag ser inte så mycket positivt med detta, men det är så det är.

Tillägg: Den fördel som finns är att det blir lite lägre priser, men på bekostnad av utbud, kunskap och tillgänglighet. Öppettiderna brukar vara förmånliga i alla fall.

 

Det blir intressant att se vad som händer med båttillbehörsbutikerna.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Det blir ju naturligtvis en ond cirkel.

  1. Webbutikerna konkurrerar framför allt med pris och naturligtvis med tillgänglighet för de som inte har någon båttillbehörsbutik i närheten.
  2. De fysiska butikerna försöker på många vis behålla lönsamheten.
    Personal med mindre kunskap.
    Lockpriser som egentligen inte är lockpriser.
    Billigare och mera standardiserat sortiment.
    Ev. kortare öppettider.
    Säkert något mer jag glömt.
  3. Kunderna ser inte riktigt fördelarna med att bli lurade av okunnig personal i en butik med usla öppettider.
  4. osv, osv

Nästan alla städer/stadskärnor har väl genomlevt att centrumets småbutiker försvinner till förmån för kedjorna som etablerar sig utanför centrum. Jag ser inte så mycket positivt med detta, men det är så det är.

Tillägg: Den fördel som finns är att det blir lite lägre priser, men på bekostnad av utbud, kunskap och tillgänglighet. Öppettiderna brukar vara förmånliga i alla fall.

 

Det blir intressant att se vad som händer med båttillbehörsbutikerna.

Nu tror jag just Båtbutikerna/kedjorna hållit på med webbhandel parallellt ganska länge, och kanske inte borde vara så drabbade av detta. Det finns ju många platser i Sverige där det bor båtägare som har väldigt långt till en fysisk butik (jag själv t ex, som handlat på postorder i över 25 år). Minns hur besvärligt det var att inte kunna handla från Erlandssons då de bara sålde via den fysiska butiken en gång i tiden....

 

Problemet nu är att man håller på att förstöra även webb/postorderverksamheten. Vad har man kvar då ? 

 

Ser bara till mig själv, fick hem ett paket igår med ALLT jag behövde för min NMEA2000-buss i båten. Men det beställde jag från en liten butik i Danmark, ingen enskild av de svenska hade alla prylar hemma, och även om jag så beställt från tre svenska butiker skulle det ändå fattats saker.

Och danska firman var dessutom billigare på det mesta (även omräknat till SEK 😛) än de svenska s.k. kampanjpriserna...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till Garmin och vad dom kan heta, gå ihop om en lokal i ett köpcentrum nu när det är billigt, och sätt upp ett showroom med era produkter. Anställ en eller två personer som kan nåt och låt kunderna klämma och känna på produkterna, och sedan beställa på nätet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev IngemarE:

Ser bara till mig själv, fick hem ett paket igår med ALLT jag behövde för min NMEA2000-buss i båten. Men det beställde jag från en liten butik i Danmark,

Tyvärr ska det tydligen bli tillfälligt stopp för paketleveranser från utlandet pga. corona. :(

Man ska tydligen kunna låta paketen ligga i karantän hos Postnord för en avgift på 70:- kronor.

Idiotiskt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Tyvärr ska det tydligen bli tillfälligt stopp för paketleveranser från utlandet pga. corona. :(

Man ska tydligen kunna låta paketen ligga i karantän hos Postnord för en avgift på 70:- kronor.

Idiotiskt!

Hmmm, att så viktig info kommer ut idag när många tror att det är aprilskämt! Dålig tajming.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...