Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Prishöjning inför rea på Erlandsons brygga och Benns?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varning för ev. prishöjningar inför rean som Benns och Erlandsons startar nu!

 

Jag har följt en del varor som jag tänkte passa på att köpa under våren och märkt att priserna ganska lägligt - inte för mig alltså - gått upp en hel del inför rean som startar nu. Priserna är nu ungefär de samma med rea som de var förut utan rea.

 

Branschkollegorna ligger kvar på samma priser som tidigare så de är nu billigare utan rea jämfört med Benns och Erlandsons med rea.

 

Någon annan som noterat liknande prishöjningar på Erlndsons eller Benns?

 

Det kanske bara är på "mina varor" priserna stigit just nu, men var ändå uppmärksamma!

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat exakt samma sak.

Kommer investera i lite nav-utrustning till den nya båten, och har följt priserna och erbjudandena ganska väl sedan i höstas. Några företag som du nämner utmärker sig, men även genom att inte speca eller labba med VAD som ingår. Typ "sjökort på köpet" eller "givare ingår".

T ex att det nu är rea och lite nedsatt, men nu ingår inga sjökort istället.....

 

Sedan finns det ett annat problem också - reavarorna finns inte alltid hemma. Kanske har jag haft otur, men av dem som jag beställt precis när erbjudandet kommit ut så kunde de flesta inte levereras förrän efter ett par månader (Hjertmans). Men de FAKTURERADES med en gång, trots att de inte fanns att tillgå.

 

Så jag håller med. Se upp.

 

Edit: Kollade just Bryggans priser på de Raymarineprylar jag letar efter. Och jo, de är på rea. Men med ett angivet och överstruket skyhögt ordinariepris som de inte haft på minst det halvåret jag haft koll. Dessutom kostar de nu samma (eller t.o.m. mer) än vad de gjorde före jul, och är inte billigare än vad alla andra säljer dem för. Precis samma reflektion som inlägget ovan.

Är det ens lagligt, tro ? Men man kallar det ju "kampanj" och inte "rea", förstås...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mail från Seasea kom nyss. Såg ju lovande ut, 20% på allt;

image.png.eedc1f69686007440114077370104be6.png

 

Men så kollade man på första objektet man letade efter. Då var det bara 6% och på storebror 3%;

image.png.5fb097355123056094ba9914a54bae86.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man undra om företagen ens själva har ordning på sina erbjudanden. När jag kontaktat dem har det ofta varit ganska snurrigt.

 

Och en del verkar inte genomtänkt,  se t ex Hjertmans rea nedan (samma skärmsida t.o.m. om man söker fram erbjudanden från just "Raymarine"):

image.png.81e92da8ac65ae1d64bf469a25e014dc.png

image.png.06163e946a23786076542183960bee11.png

 

Antingen kan man köpa plottern/instrumentet utan givare för 10490:-. Eller köper man det med givare och betalar 1500:- mindre.  Att dessa 8990:- sedan är precis vad paketet kostat med givare och sjökort på de flesta ställen sedan i somras är ju lite beklämmande.

 

Inte heller vid "ordinarie pris" stämmer matematiken. Det skiljer en givare á 2.990:- mellan erbjudandena, men skillnaden i ordinarie pris är bara vara hälften, 1500:-.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Antingen kan man köpa plottern/instrumentet utan givare för 10490:-. Eller köper man det med givare och betalar 1500:- mindre.  Att dessa 8990:- sedan är precis vad paketet kostat med givare och sjökort på de flesta ställen sedan i somras är ju lite beklämmande.

 

Inte heller vid "ordinarie pris" stämmer matematiken. Det skiljer en givare á 2.990:- mellan erbjudandena, men skillnaden i ordinarie pris är bara vara hälften, 1500:-.

Miserabelt att det kan skilja så mycket.

 

Men i givarpriset är väl bakgrunden att i bundle så blir den billigare än vid lösförsäljning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara håller med. Jag följer också priserna. Men det är väl som vanligt så här års!?

Seasea hade ett tag ”garanterat lägsta pris” eller ”billigast på, prisjakt”. Men det är ”pris-yacht”.

Bara att se till att dom håller det löftet. Men det gäller väl oattraktiva produkter som inte finns i konkurrenternas sortiment.

 

Jag trodde att tag att jag skulle köpa helt ny navigationselektronik, så jag var runt och kollade läget, Seasea, Hjertmans och Erlandsson, jag ställde litet frågor om det skulle bli några ”mässpriser” ingen av firmorna ville bekräfta det, men Seasea gav mig en hint mellan raderna om att det så skulle bli.

Vid muntliga förhandlingar iallafall då jag då kollade på ”paket” i prisnivån 30.000kr. Priserna kunde trimmas på givare och ”sjökort på köpet” även om sådant inte fanns i just det paketet.

 

Men det gäller att se upp, men jag lyckades iallafall pruta på ett GeoSafe till förra veckans pris, som dom nu med röda siffror reade 300 kr dyrare än veckan innan. Säljaren skämdes faktiskt då jag påpekade det, så det finns hopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är otroligt vanligt i butiksledet att jobba på det sättet. Inför alla stora reor höjs priserna veckorna innan för sedan få ett reapris som beskrivits ovan. 

Vissa butiker har haft samma pris oavsett om dom kallat det kampanj eller inte - rätt tröttsamt faktiskt. Anledningen är att folk i allmänhet är ganska lättlurade, ett högt överstruket pris följt av ett lägre = Bra affär! 

 

Jag tror det är på pricerunner som man kan se prisernas förändring över ett år eller liknande, alla butiker följer samma mönster. 

 

Var inne i en känd hemelektronik kedja av en slum, någon hade glömt att ta bort ordinariepriset under rea skylten - samma som Mackey noterat: Lägre ordinariepris än reapriset.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta någon nyhet som presenteras?

 

Har väl alltid varit så här hos alla företag som säljer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på seglarvästar för ett par veckor sedan. Konstaterade för mig själv att jag väntar tills mässpriserna. Där hade priset sänkts från ca 1000:-tidigare till ca 800:-  idag som de uppgav, så de 20% var korrekt på den varan. Det skiljde någon krona mellan de olika kedjorna så det blev en promenad till närmsta butiken idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Kollade på seglarvästar för ett par veckor sedan. Konstaterade för mig själv att jag väntar tills mässpriserna. Där hade priset sänkts från ca 1000:-tidigare till ca 800:-  idag som de uppgav, så de 20% var korrekt på den varan. Det skiljde någon krona mellan de olika kedjorna så det blev en promenad till närmsta butiken idag.

En mindre firma härikring som egentligen säljer fritidsprodukter, fiske, jakt, häst och sådant, dom sålde nu ut hundflytvästar, för ja,  hund-ra kronor... Men det var inte intressant, då det bara fanns inga i mellanstorlekar, det var xxs och xxl, alltså för chihuahuor och grand danoisar.... annars var det ju rätt bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par sätt att slippa bli lurad.

1. Om det är nåt man siktat in sig på men som inte är så tidskritiskt att man inte kan vänta på ett bra pris, så är det bra att regelbundet kolla priserna på olika ställen (det gör man förmodligen redan i det läget). Då bygger man upp en känsla för normalpriset, och då blir det lätt att värdera ett sänkt pris.

 

2. Kolla prisjämförelsesajternas statistik. Man kan se en graf över prisutveckling över tid. Om det sticker uppåt strax innan en sänkning syns det tydligt... :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev JEC78:

Jo det har jag sett tidigare, men inte på båttillbehörsaffärerna.

Har kanske haft tur tidigare och fått riktig rabatt på sådant jag planerat att köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"reklam"bladet från bryggan ser likadan ut år efter år men med andra priser så klart.

Ser ingen skillnad på från 2016 eller 2020...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid som billigast tiden innan julruschen på Erlandssons. Vissa år t.o.m flaggar man efter jul för kommande höjningar i början på kommande år.

 

Jag följer de flesta kategorier frekven och har noterat den tiden som prismässigt bäst. Regelverket säger att rea ska vara baserat på ett pris som varan haft en viss tid innan sänkningen.

Tyvärr känns det som att det är dax för ett tillsynsärende från konsumentverket gentemot båttillbehörsbranschen.

Sen har säkert hemester och pandemin 

gynnat efterfrågan på båtprylar så att behovet av genuina prissänkningar minskat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bajen:

Sen har säkert hemester och pandemin 

gynnat efterfrågan på båtprylar så att behovet av genuina prissänkningar minskat.

För att inte tala om "prylbögeriet" ! Det är konstigt att vissa båtar klarar att flyta överhuvudtaget.

  • Tack 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hör kanske inte riktigt till ämnet men PRO gör varje år en kontroll av livsmedelspriserna för att hitta den butik som har billigaste matkassen. Butikerna vet i förväg vilka varor som brukar ingå i nämnda kasse och också vilken vecka man gör kollen. Då passar butikerna på att sänka just de aktuella matkassepriserna den veckan, allt för att hamna högt på lista "Sveriges/Stans/ lägsta matpriser". En sorts omvänd rea alltså.

Vad gör man inte för att lura kunden!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mambo:

Det hör kanske inte riktigt till ämnet men PRO gör varje år en kontroll av livsmedelspriserna för att hitta den butik som har billigaste matkassen. Butikerna vet i förväg vilka varor som brukar ingå i nämnda kasse och också vilken vecka man gör kollen. Då passar butikerna på att sänka just de aktuella matkassepriserna den veckan, allt för att hamna högt på lista "Sveriges/Stans/ lägsta matpriser". En sorts omvänd rea alltså.

Vad gör man inte för att lura kunden!

Vi kanske ska göra en kontroll av båtprylspriserna här på MG, verkar ju vara lite åt pensionärshållet här på forumet.

 

Vi kan kontrollera priser för en generell pall med båtprylar och en pall för segelbåt respektive motorbåt. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtrelaterade varor är det nog olika saker som är "i säsong" beroende på när på året det är. T ex är presenningar, täckställningar, motorolja, filter och annat sånt de flesta köper på hösten. På våren är det bottenfärg, rengöringsmedel, däcksutrustning, marinelektronik. Ja, och så vidare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé! Vilken butik/butikskedja har den billigaste säsongspallen?

Det vore, om inte annat, ett intressant experiment för att se om maringuidenforumet kan återskapa "PRO-fenomenet" med rejäla och verkliga prissänkningar höst och vår på ett antal utvalda varor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg nyss några saker:

- Hjertmans REA-erbjudande på prylarna jag letar efter förlängdes igen samma dag de slutade gälla. Så nu gäller de mars ut. Den här gången.

- Den Raymarinepryl jag också letar efter har sedan i höstas funnits på REA/Kampanj med i princip samma pris hos Erlandssons, Hjertmans, Watski m.fl. "Spara 30%". Men på Marinaman är exakt samma pris ordinarie pris - heder åt dem !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Hjertmans REA-erbjudande på prylarna jag letar efter förlängdes igen samma dag de slutade gälla. Så nu gäller de mars ut. Den här gången.

Så här beskriver Svensk Handel hur man får använda begreppet rea:

 

"Begreppen, rea, realisation eller uttryck med motsvarande innebörd, så som extrapris eller fyndpris, regleras i marknadsföringslagen. Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken i sin marknadsföring förutsatt att:

 

- Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet,

- Försäljningen sker under en begränsad tid, och

- Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser."

 

Lite längre ner på sidan skriver de:

 

"Enligt marknadsdomstolen får en rea pågå i högst ett par veckor. Om rea-aktiviteter pågår i mer än 2 månader per år ska det i regel anses som vilseledande."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Bra idé! Vilken butik/butikskedja har den billigaste säsongspallen?

Hjertmans äger SeaSea och BåtAccenten. Erlandssons äger Benns. Ett par uppköp till så behövs inte längre några jämförelser, allt blir samma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sajjen:

Hjertmans äger SeaSea och BåtAccenten. Erlandssons äger Benns. Ett par uppköp till så behövs inte längre några jämförelser, allt blir samma...

Trist att de inte kan gå ihop så att man kan köpa seaseas erbjudanden hos Hjertmans..

 

Jag trodde det var byggplast som stod bakom seasea..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sajjen:

Hjertmans äger SeaSea och BåtAccenten. Erlandssons äger Benns. Ett par uppköp till så behövs inte längre några jämförelser, allt blir samma...

Å dessvärre så lär priserna öka om all konkurrens försvinner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Så här beskriver Svensk Handel hur man får använda begreppet rea:

 

"Begreppen, rea, realisation eller uttryck med motsvarande innebörd, så som extrapris eller fyndpris, regleras i marknadsföringslagen. Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken i sin marknadsföring förutsatt att:

 

- Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet,

- Försäljningen sker under en begränsad tid, och

- Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser."

 

Lite längre ner på sidan skriver de:

 

"Enligt marknadsdomstolen får en rea pågå i högst ett par veckor. Om rea-aktiviteter pågår i mer än 2 månader per år ska det i regel anses som vilseledande."

Begreppet "kampanjpris" är väl det vanligaste för att få oss att tro att det är prissänkt. Det säger inte mer än att det är säsongsvaror som de tagit hem i stora volymer.

 

Stora skyltar med priset, gärna i en iögonfallande färg, lockar även till att tro att det är extrapris. Det är inte speciellt för båttillbehörshandeln utan är legio i de flesta butiker.

 

Dessa marknadsföringssätt verkar vara ett sätt att kunna undvika konsumentgranskarna. Butiken har ju inte hävdat något, bara fått konsumenterna att uppfatta önskat budskap...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Trist att de inte kan gå ihop så att man kan köpa seaseas erbjudanden hos Hjertmans..

 

Jag trodde det var byggplast som stod bakom seasea..

 

3 timmar sedan skrev sajjen:

Hjertmans äger SeaSea och BåtAccenten. Erlandssons äger Benns. Ett par uppköp till så behövs inte längre några jämförelser, allt blir samma...

Ja Byggplast och båtprylar äger Seasea men jag har inget hört ett sett som säger att Hjertmans äger Seasea, finns det någon källa på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Ja Byggplast och båtprylar äger Seasea men jag har inget hört ett sett som säger att Hjertmans äger Seasea, finns det någon källa på det?

Gubben Hjertman sålde Hjertmans till BiJaKa AB för några år sedan. Något år senare köpte BiJaKa även Byggplast, som sedan tidigare äger både SeaSea och BåtAccenten. Går att se på t.ex. allabolag.se. Jag läste själv om det första gången här på MarinGuiden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar vara gängse praxis nuförtiden att priserna smyghöjs innan rean i alla typer av affärer. Den enda raka är nog att kolla dagspris hos de olika firmor som säljer det man måste köpa den dagen man behöver det. Och naturligtvis köpa så lite grejor som möjligt🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna lurendrejare, 2,5 liter Non Stop brukar kosta mellan 995- 1100kr.

Inga 39% rabatt där inte
bild.thumb.png.8bd8533ed39a745f1b00d08cb89a2118.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...