Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

snabblänk till ankare

Rekommendera Poster

Den skall användas med förstånd.

Jag har bara positiva erfarenheter av den.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltid jag har förståndet med mig, vare sig på land eller sjön. 

 

Mycket annat som pockar på... 

 

😇

Redigerad av Hybro
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Makro:

Bojförtöja i aktern är ju jnget förstahandsval mer än en mer eller mindre vindfri dag och då är ju en lös förtöjningstamp i fören enklast :)

Men jag skulle nog välja en nyckelschackel för att t.ex byta ankare enkelt, men annars hade jag bemödat mig med att skruva upp ankarsvirveln för att inte få någon "svag länk"

Hoppas att du hittar en smidig och bra lösning :)

Vi pratar väl om tilläggning vid brygga med boj som akterförtöjning nu? Eller har jag missat något?

 

Jag vet ett du vet hur det ser ut i inre hamnen vid Hönö Klåva, (Klova?), nedanför sjöbodarna.

Stora orangea bojar, med en lång ”pinne” med ögla i. Från början har nog hamnföreningen lagt ut dem med bra avstånd, men sent förra säsongen låg dom med olika avstånd från varandra, någon eller några fattades dessutom. Här brukar det vara väldigt mycket lä, och är egentligen aldrig några problem att lägga till om det finns plats. Men så är det ju inte alltid, Fjällbacka är väl motsatsen, trångt mellan bojarna, trångt mellan flytbryggorna, ofta blåser det också. Och om det inte är nog är det en del trafik i hamnen med gästande båtar, gummibåtar, kajaker, vattenskotrar och yrkesfartyg.

Så om alla hamnföreningar gjorde som Hönö Klåvas fiskhamnsförening när dom planerare sin hamn när det gäller bryggor, bojar och vad som hör därtill (inte minst den förnuftiga placeringen av sugtömningen) skulle det ju inte vara några som helst problem att komma i hamn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Makro:

Bojförtöja i aktern är ju jnget förstahandsval mer än en mer eller mindre vindfri dag och då är ju en lös förtöjningstamp i fören enklast :)

Men jag skulle nog välja en nyckelschackel för att t.ex byta ankare enkelt, men annars hade jag bemödat mig med att skruva upp ankarsvirveln för att inte få någon "svag länk"

Hoppas att du hittar en smidig och bra lösning 

Nu blev jag lite förvirrad.

 

på östkusten är det normala att man förtöjer fören mot en brygga / land och aktern mot en boj alternativt ett ankare.

 

ligger man på svaj är det såklart fören man angör i. Det kanske är det du syftade på?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat att förtöja i aktern när jag ligger på svaj eller fritt på boj. 

 

Tycker att skutan rör sig mindre då. 

 

Och detta, att det skaver dubbel lina i bojögla. 

Är väl inte så stort besvär att släppa ut typ en meter på ena änden, när ni ändå är uppe o nattpinkar? 

 

Ja, gisses det kanske blåser hårt då. Pissar i sittbrunnens självläns. 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Nu blev jag lite förvirrad.

 

på östkusten är det normala att man förtöjer fören mot en brygga / land och aktern mot en boj alternativt ett ankare.

 

ligger man på svaj är det såklart fören man angör i. Det kanske är det du syftade på?

Ja jag sa ju att jag inte riktig begrep vad du menade och att det säkert var fiffigt :)

Och jag läste bojförtöjning som svajankring vid boj och inte som aktertamp i hamn.

Jag får väl skylla på mina dialektala uttryck här i skärgården som inte kopplade rätt :D

 

Den metoden kan ju vara värt att testa nån gång tillsammans med en klassisk bojkrok och det finns ju gott om lina att fira ut och smidigt att vinscha in när man ska gå igen.👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi pratar väl om tilläggning vid brygga med boj som akterförtöjning nu? Eller har jag missat något?

 

Jag vet ett du vet hur det ser ut i inre hamnen vid Hönö Klåva, (Klova?), nedanför sjöbodarna.

Stora orangea bojar, med en lång ”pinne” med ögla i. Från början har nog hamnföreningen lagt ut dem med bra avstånd, men sent förra säsongen låg dom med olika avstånd från varandra, någon eller några fattades dessutom. Här brukar det vara väldigt mycket lä, och är egentligen aldrig några problem att lägga till om det finns plats. Men så är det ju inte alltid, Fjällbacka är väl motsatsen, trångt mellan bojarna, trångt mellan flytbryggorna, ofta blåser det också. Och om det inte är nog är det en del trafik i hamnen med gästande båtar, gummibåtar, kajaker, vattenskotrar och yrkesfartyg.

Så om alla hamnföreningar gjorde som Hönö Klåvas fiskhamnsförening när dom planerare sin hamn när det gäller bryggor, bojar och vad som hör därtill (inte minst den förnuftiga placeringen av sugtömningen) skulle det ju inte vara några som helst problem att komma i hamn.

Nej det var jag som missade :)

Eller så tar man en långsida i yttrehamnen eller fiskehamnen i Klôva och slipper aktertampen :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Nej det var jag som missade :)

Eller så tar man en långsida i yttrehamnen eller fiskehamnen i Klôva och slipper aktertampen :)

Ortsnamnet har olika stavningar på skyltar, på Västtrafiks turlistor och hållplats, liksom i Sjöfartsverkets sjökort, troligtvis stavar hönoborna det olika också?? Inte lätt att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det varit på tal ännu i denna diskussion... aktern mot bryggan.

Här i Bohuslän förtöjer man inte så, och dom som ändå gör det anses vara exhebionister som vill synas från bryggan.

Vi andra vet att det ofta är orent vatten alldeles intill bryggorna, vi är rädda om roder, propellrar och drev då det många gånger är grunt och stenigt nedanför bryggkanten.

Många gånger har också bryggägarna låtit placera bryggan i lä från sydvästen, och då kan det ju också finnas en vinning att då få fören mot vinden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag gillar idén att backa in till bryggan särskilt när man en båt av dc-typ och när man kanske har dörr till badbryggan, men det funkar ju bäst med flytbrygga eller andra låga bryggor.

Det blir ju enkelt att lasta i och ur båten när man slipper springa på skarndäck.

Har man en akterruff funkar det ju att backa in till en hyfsat jämnhög brygga med.

Alla sätt är bra utom de dåliga..... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-06 vid 10:58 skrev Hybro:

Testat att förtöja i aktern när jag ligger på svaj eller fritt på boj. 

 

Tycker att skutan rör sig mindre då. 

 

Och detta, att det skaver dubbel lina i bojögla. 

Är väl inte så stort besvär att släppa ut typ en meter på ena änden, när ni ändå är uppe o nattpinkar? 

 

Ja, gisses det kanske blåser hårt då. Pissar i sittbrunnens självläns. 😄

 

Har du segelbåt eller annan spets/rundgattad båt funkar det säkert att förtöja aktern mot en boj. Båt med platt akter och låg badbrygga funkar sämre, det blir ett väldigt kluckande och smackade när vågorna slår mot aktern

Jo jag kör alltid med dubbel lina som oftast krokas i med en sån där ”Hook and moor” båtshake, väldigt enkelt för det mesta men är det trångt och besvärlig vind tycker jag att det är enklare fendra av ordentligt och köra in till bryggan och förtöja för att sen kontrollerat backa ut och lägga fast akterförtöjningen.

Har man dubbla drev är det ju oftast enkelt att få aktern dit man vill i det läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Makro:

Jo jag gillar idén att backa in till bryggan särskilt när man en båt av dc-typ och när man kanske har dörr till badbryggan, men det funkar ju bäst med flytbrygga eller andra låga bryggor.

Det blir ju enkelt att lasta i och ur båten när man slipper springa på skarndäck.

Har man en akterruff funkar det ju att backa in till en hyfsat jämnhög brygga med.

Alla sätt är bra utom de dåliga..... 

Det går väl an om det är en flytbrygga som ligger på fritt vatten. Annars känns det nervöst om man kan riskera drev, propeller och/eller roder om det är grunt alldeles intill bryggan, som det ofta är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det går väl an om det är en flytbrygga som ligger på fritt vatten. Annars känns det nervöst om man kan riskera drev, propeller och/eller roder om det är grunt alldeles intill bryggan, som det ofta är.

Japp, en redig badbrygga som buffert över dreven/ roder är ju fint att ha och ofta är det ju helt riktigt grunt, som på min egen plats, där det egentligen hade varit perfekt att backa in i annat fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...