Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

snabblänk till ankare

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Nu har jag installerat en s.k "ankarrulle" på båten. 

 

Tanken är att ha denna för både ankring och bojförtöjning. 

 

Av denna orsak vill jag gärna enkelt kunna byta vad jag fäst i bandet (ankare eller bojkrok). 

 

Funderade på något sånt här

 

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/schacklar/snabblank-2000037561

 

Vägar man använda detta (håller det) ? Arbetslasten ligger på 500kg som max.

 

Min båt väger 1,7t och jag har ett 5kg ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det känns för klent. Bättre som jag ser det att ha en kraftigare variant. Däremot tycker jag att idén är god.

Tänk sedan på att inte blanda material ur ett galvaniskt perspektiv. Även rostfritt har olika klassningar/legeringar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte rekommenderat att använda ankarrulle som förtöjningspunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just en sån snabblänk, hade några jordenruntfarare i riggen på sin segelbåt. Tror det var "Båten Anna" 

Inledde seglatsen med, att masten for i sjön utanför Djurö. 

 

Nä, du behöver bättre prylar i änden på linan!

 

 

Merxhake är ett bra, alternativ enligt mig. Går inte att öppna av misstag. 

Om du har ankorolina, så trär du ögkan på denna igenom hakens ögla och över hela kroken. 

 

Lätt och säkert att skifta mellan ankare och t ex bojkrok. Utan att slå knopar o annat. 

Går att fästa direkt även bojöglor. 

 

Det senare brukar jag inte göra, utan använder tamp genom öglan och åter till båten, eller bojkrok. Smidigt att lossa ifall situationen kräver. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarrulle har jag fram i fören. 

Men den används bara när jag ska sänka eller fira upp ankaret. 

Väl nere med ankare, med tillräcklig löslina/tamp och backat fast ankaret i botten, så fångar jag upp linan utanför ankarrullen och förtöjer mot knap. 

 

Hopplöst att ha linan belastad vilande på rullen. Det blir bara oväsen o slammer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en kraftig brandhake.

Jag har en bojkrok i brandhake i en rulle med ankarband, och kan lätt byta bojkroken mot ett reservankare. Jag har nog den kraftigaste brandhaken som kan köpas i båttillbehörsbutik, min är kraftigare än den jag länkar till, minns inte om jag köpt den eller fått den av en kompis.

Bandet i rullen är svårt att förtöja med, tycker jag, det får bli många varv med halvslag om pollaren för att det inte skall löpa, och om bandet är blött blir det värre.

Jag köpte väl bandet och rullen för att det skall vara praktiskt, men tja, nöjd är jag inte.

 

Så jag rekommenderar istället treslagen eller flätad lina, med en kaus i den yttre ändan, och i den en svirvel och en kraftig schackel eller brandhake/snabbschackel. Svirvel skall du ha då linan tillåts vrida sig så det inte uppstår kink.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den typen av tillfällig förtöjning det är frågan om tycker jag - tvärtemot många andra i denna tråden - att denna typ av länk av de lite grövre dimensionerna (M8 t ex) är alldeles tillräcklig.

 

Visst kan man jämföra med skräckhistorier som jordenruntfarare råkat ut för, men någonstans måste rimlighet och relevans vägas in. Visst, dessa länkar klarar inte vad som helst, men din båt är ju liten och ankaret bara 5kg.

 

Brandhaken som nämns är en annan variant, men den är egentligen klenare då den även är beroende av styrkan en sprint som nämnda länk inte har. Men uppenbarligen är redan den tillräcklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag använder en kraftig brandhake.

Jag har en bojkrok i brandhake i en rulle med ankarband, och kan lätt byta bojkroken mot ett reservankare. Jag har nog den kraftigaste brandhaken som kan köpas i båttillbehörsbutik, min är kraftigare än den jag länkar till, minns inte om jag köpt den eller fått den av en kompis.

Bandet i rullen är svårt att förtöja med, tycker jag, det får bli många varv med halvslag om pollaren för att det inte skall löpa, och om bandet är blött blir det värre.

Jag köpte väl bandet och rullen för att det skall vara praktiskt, men tja, nöjd är jag inte.

 

Så jag rekommenderar istället treslagen eller flätad lina, med en kaus och i den en svirvel och en kraftig schackel eller brandhake/snabbschackel. Svirvel skall du ha då linan tillåts vrida sig så det inte uppstår kink.

 

Tack, jag skaffade en sån brandhake på biltema men tror kanske att den variant jag hittade blir för klen. Nu sover jag inte på båten men vill ändå inte har några svaga länkar i min lösning.

 

Skaffade rullen med tanken att det skall bli smidigare hanteringen än med min blyade lina som gärna trasslar sig. Hantera ankaret är normalt frugas område och allt jag kan göra för att underlätta borde ge bättre stämning ombord 🙂

 

Har noterat att många seglare har dessa rullar för bl.a ankring. 

 

Men inte så kul om det är svårt att få bandet att bita runt pollaren.

 

I värsta fall är ankarbandet pengarna i sjön.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Just en sån snabblänk, hade några jordenruntfarare i riggen på sin segelbåt. Tror det var "Båten Anna" 

Inledde seglatsen med, att masten for i sjön utanför Djurö. 

 

Nä, du behöver bättre prylar i änden på linan!

 

 

Merxhake är ett bra, alternativ enligt mig. Går inte att öppna av misstag. 

Om du har ankorolina, så trär du ögkan på denna igenom hakens ögla och över hela kroken. 

 

Lätt och säkert att skifta mellan ankare och t ex bojkrok. Utan att slå knopar o annat. 

Går att fästa direkt även bojöglor. 

 

Det senare brukar jag inte göra, utan använder tamp genom öglan och åter till båten, eller bojkrok. Smidigt att lossa ifall situationen kräver. 

 

Jag har en sån Merxhake för bojförtöjning. 

 

typ; https://www.seasea.se/merxhake-original

 

Vågar jag använda den för att haka fast i ankarkättningen (har en swivel på ankarsidan av kättingen) ?

 

Nu tänker jag inte att haken skulle vara för klen, mer om det finns risk att men att den kan öppnas när linan är slak? Om inte är måste ju detta vara bästa lösningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också nämnas att jag skarvat kätting med nämnda Biltemalänkar vid motorlyft på både bil och båt. M8-länken klarade i alla fall 700kg dieselmotor utan någon som helst deformation och gick utmärkt att skruva upp efteråt. Detsamma efter att jag lyft en hel bilkaross med samma länk inblandad.

 

@johan_sjobjorn: Den haken ser jag inga problem med vid bojförtöjning. I synnerhet inte till din båt. Förutom att slak lina måste till är ju stängningen fjäderbelastad. Och rätt förtöjd vid boj blir aldrig linan slak.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Kan också nämnas att jag skarvat kätting med nämnda Biltemalänkar vid motorlyft på både bil och båt. M8-länken klarade i alla fall 700kg dieselmotor utan någon som helst deformation och gick utmärkt att skruva upp efteråt. Detsamma efter att jag lyft en hel bilkaross med samma länk inblandad.

 

@johan_sjobjorn: Den haken ser jag inga problem med vid bojförtöjning. I synnerhet inte till din båt. Förutom att slak lina måste till är ju stängningen fjäderbelastad. Och rätt förtöjd vid boj blir aldrig linan slak.

 

Japp, haken har jag ju redan och den är riktigt biffig. Vid bojförtöjning har jag aldrig varit orolig för att den skall öppnas. 

 

Jag tror att stängningen är fjäderbelastad men skall kolla upp den saken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

 

Jag har en sån Merxhake för bojförtöjning. 

 

typ; https://www.seasea.se/merxhake-original

 

Vågar jag använda den för att haka fast i ankarkättningen (har en swivel på ankarsidan av kättingen) ?

 

Nu tänker jag inte att haken skulle vara för klen, mer om det finns risk att men att den kan öppnas när linan är slak? Om inte är måste ju detta vara bästa lösningen. 

 

Går inte att öppna, såvida du inte först viker ihop den. 

Och det vete tusan hur det skulle gå till när ankaret ligger på botten. 

 

' MERXHAKE

Självlåsande säkerhetshake i rostfritt syrafast stål. Kan låsas med hänglås. Kan endast öppnas när linan är slak och haken fälls bakåt. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

 

Kan endast öppnas när linan är slak och haken fälls bakåt. "

 

Det skulle väl vara just det, om ankaret ligger på botten och linan är slak och får rakt upp till båten, Tex precis när man släppt ner och håller på att ta upp det.

 

Känns ju inte som att det kan inträffa särskilt lätt men det kanske ändå finns en risk. 

 

Vid bojförtöjningn är den risken ju obefintlig men det är ju lite andra vinkar och linan är nästan alltid lite spännd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ankare mm funkar säkerligen en brandkårshake. 

Lilla sprinten genom läppen som låser håller gott. Har inget med hakens hållfasthet att göra, bara förhindra att tampar o annat kan smyga ur. 

 

Samma funktion hos hakar som klättrare använder. 

Dock är dessa tillverkade av nån aluminiumlegering och är endast avsedda för klätterrep. 

En kätting- elle metallögla i  t ex ankare, skulle snart orsaka skador på kroken. 

Skador som sen skär upp rep. 

 

Och använd absolut inte sådan som är märkta "Not for climbing". 

 

Nedan visas en klätterhake. 

IMG_20210205_105046.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OT

 

Se på tusan.

 

Proffsgrej av märket BlackDiamond. 

 

2 st Låsringar, som förhindrar att låsmutter kan ge sig iväg, alternativt flytta sig iväg innåt mot lilla, änden av bygeln. 

Detta skulle då förhindra öppning av haken🤨

 

BT

 

IMG_20210205_111518.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

”Den svagaste länken” i denna diskussionen är nog bandet.

Jag förstår nu inte varför dessa jäkla ankarband har blivit så himla populära.

Dom är jättebra när dom sitter i speciella ankarspel, bandankarspel, men som manuellt ankarband eller som förtöjningslina gillar jag egentligen inte dessa. Jag har nu visserligen själv ett sådant band på rulle, båda från den där temabutiken. Men jag har även varit i kontakt med sådana band från andra tillverkare, och det är samma sak... och då är det en klar fördel att ha handskar på händerna, när bandet skall sträckas upp, då bandet har en förmåga att skära in i nävarna. 
-Men klart dom är ju lätta att veva in och förvara på rullen. 
Egentligen skall rullen vara ljustät så att UV-ljuset inte för tillfälle att bryta ned bandet.

 

Att kroka en boj!

I nästan alla gästhamnar jag känner till utefter Bohuskusten är det numera förbjudet för alla ankor att bilda cirklar, ank-ring förbjudet (inre hamnarna på Bohuslän-Malmös var 2020 ett undantag).

Nåväl, man har haft den tvivelaktiga omsorgen om de gästande båtägarna att slippa trassla till det med sina egna ankare och dess linor eller kättingar, så man har lagt ut olika sorters bojar, ofta ligger bojarna dessutom väldigt tätt.

 

De höga oftast blåa bojarna är lättast att komma åt, och ibland har de en en ögla på tenen som en vanlig bojkrok, merxhake eller annat hjälpmedel når runt. Ibland är godset i öglan så grovt att det kan vara svårt att omfamna för en del bojkrokar.

 

Jag har ju minst två av allting ombord, men tre olika bojkrokar. Först den enkla okomplicerade bojkroken, den är hittegods, då den satt fast med avskuren lina i en boj, så jag fick böja isär den för att den skulle lossna. Sedan har jag en sådan där magiskt av något högkvalitativt plastmaterial i kroken som man sätter fast på en speciell båtshake av samma material, den fungerar bra om godset i bojens ögla inte är för grovt (numera finns det grövre sådana magiska krokar). Sedan har jag en något mindre magisk rostfri krok, inte olik en karbinhake på en annan båtshake, den fungerar också bra.

Men det enklaste är det bästa, den enkla bojkroken, hittegodset, används mest. Gasten ombord rullar ut en del ankarband, fattar kroken i ena handen och beger sig fram på fördäck och möter där bojen som kan fångas på första eller andra försöket, sedan är det ”bara” att se till att bandet löper ut och inte hamnar i propellern då gasten nästa gång äntrar fördäcket denna gången med de förberedda förtöjningslinorna.


2DB440F1-8E20-43BE-B6EA-79EB339AD193.jpeg.84d56195093732507bd8ddee090eb8c4.jpeg
 

Enklast är bäst! Böj ut kroken så att måttet vid A blir vidare. Det var en sådan här som  jag hittade fastklämd i en boj ”någonstans”.

 

 

7EDEFA81-CA19-4E8C-AE4B-FFBEB40C7F3F.jpeg.f3624c84e6338458a3801282931008ec.jpeg

Denna fungerar bra, min favorit egentligen, men det kan vara litet svårt att träffa rätt i bojens ögla då kroken inte sitter ytterst på båtshaken.


0C187A07-FE2D-4CF6-B2B3-06F6FC4AFAF0.jpeg.68a2c4f17587d118efca11fe96e1f3a1.jpeg
 

Denna magiska krok är också bra, men man behöver en mindre och en större modell för att kunna omfamna olika tjocka ringar på olika bojar.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till banden typ Ankorolina finns UV-skydd att köpa.

Typ ett kapell att dra över, som en tajt påse, eller rättare sagt en halv påse, för rullen brukar vara fäst mot xxxxpit. 

Jag sydde eget. På utsidan av bobinen satte jag en rund aluminiumplåt. 

 

Tror att de nya rullarna numer har plastskiva på utsidan. 

 

Har en artikel sparad någonstans, att hållfastheten på i vart fall vita linor minskar drastiskt om de utsätts för solljus. 

Minns jag rätt så minskar hållfastheten till endast 10 % av ursprunget, på mindre än 10 år. 

 

 

Nåt annat att tänka på.

Linan är fäst med den pytteliten skruv. Inget som håller en båt. Så var observant på hur mycket ni lägger ut. 

 

Typ ankaret långt ut, å kör mot land. Då kan det bli mete o landkänning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hejsan,

 

Nu har jag installerat en s.k "ankarrulle" på båten. 

 

Tanken är att ha denna för både ankring och bojförtöjning. 

 

Av denna orsak vill jag gärna enkelt kunna byta vad jag fäst i bandet (ankare eller bojkrok). 

 

Funderade på något sånt här

 

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/schacklar/snabblank-2000037561

 

Vägar man använda detta (håller det) ? Arbetslasten ligger på 500kg som max.

 

Min båt väger 1,7t och jag har ett 5kg ankare.

Du har säkert en god tanke med detta som jag inte riktigt begriper?
Vill du kunna sätta en bojkrok i ankarlinan som löper genom ankarrullen som sitter i fören?

Jag måste missförstå dig för det låter onödigt krångligt eller så är det som sagt riktigt fiffigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga bojlinan i ankarrulle medför att linan kan skavas mot sidorna av ankarrullen så den skärs av. Ankarrulle är endast avsedd för att sänka/hissa ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Du har säkert en god tanke med detta som jag inte riktigt begriper?
Vill du kunna sätta en bojkrok i ankarlinan som löper genom ankarrullen som sitter i fören?

Jag måste missförstå dig för det låter onödigt krångligt eller så är det som sagt riktigt fiffigt?

Rullen sitter på akterdäck. Mest tänkt för ankring men tanken var också att kunna bruka den för böjförtöjning ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Denna fungerar bra, min favorit egentligen, men det kan vara litet svårt att träffa rätt i bojens ögla då kroken inte sitter ytterst på båtshaken.


0C187A07-FE2D-4CF6-B2B3-06F6FC4AFAF0.jpeg.68a2c4f17587d118efca11fe96e1f3a1.jpeg
 

Denna magiska krok är också bra, men man behöver en mindre och en större modell för att kunna omfamna olika tjocka ringar på olika bojar.

HandyDuck heter den.

 

Jättebra för förtöjning där man ligger med linan spänd. Enkel att lossa då man ska iväg. Stoppa in kroken på den tillhörande hållaren i ett hål på kroken o dra till så öppnar sig kroken, fungerar även att lossa under belastning. Jag använder den jättemycket vid förtöjning med akterboj mot brygga. Har båda storlekarna.

 

Gör bara inte fel när linan knyts fast i kroken. Jag träffade en som ansåg den kass eftersom den öppnade sig så fort han drog i linan. Han hade knutit tampen i hålet där man gör loss/öppnar kroken.... Hmm

 

Olämplig vid svajförtöjning i boj. Om kroken vrids i bojöglan så kan låskläppen vridas sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

HandyDuck heter den.

 

Jättebra för förtöjning där man ligger med linan spänd. Enkel att lossa då man ska iväg. Stoppa in kroken på den tillhörande hållaren i ett hål på kroken o dra till så öppnar sig kroken, fungerar även att lossa under belastning. Jag använder den jättemycket vid förtöjning med akterboj mot brygga. Har båda storlekarna.

 

Gör bara inte fel när linan knyts fast i kroken. Jag träffade en som ansåg den kass eftersom den öppnade sig så fort han drog i linan. Han hade knutit tampen i hålet där man gör loss/öppnar kroken.... Hmm

 

Olämplig vid svajförtöjning i boj. Om kroken vrids i bojöglan så kan låskläppen vridas sönder.

Det händer att jag har huvudlinjen i pålstek i ”rätt hål” och en klen lina i ”utlösningshålet”, då kan man genom att rycka i den klenare linan lösa ut kroken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Olämplig vid svajförtöjning i boj. Om kroken vrids i bojöglan så kan låskläppen vridas sönder.

Du får gärna förklara! Vad blir skillnaden vid akterbojsförtöjning och svajförtöjning? Hur vrids den sönder menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ABC:

Du får gärna förklara! Vad blir skillnaden vid akterbojsförtöjning och svajförtöjning? Hur vrids den sönder menar du?

Om kroken hänger lös i en bojten så riskerar den att hamna på sned så draget kommer mot låskläppen. Designen på kroken är sådan att det är lätt att den fastnar på sned om den inte sitter uppspänd. Kläppen är inte så stark och riskerar att brytas sönder. "Grundbiten" i kroken är kraftigt förstärkt nere i böjen där draget/belastningen kommer när draget i kroken är i rätt riktning så där är kroken ordentligt stark.

Det har hänt mig mer än en gång att den vridit sig och fastnat innan jag kommit in till bryggan. Man får alltid kolla att draget sitter rätt i kroken. Trots den nackdelen så gillar jag kroken för att den är lätt att både kroka fast och lossa.

bild.png.40caa37f2c8efbdd643c51becff88685.png

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Om kroken hänger lös i en bojten så riskerar den att hamna på sned så draget kommer mot låskläppen. Designen på kroken är sådan att det är lätt att den fastnar på sned om den inte sitter uppspänd. Kläppen är inte så stark och riskerar att brytas sönder. "Grundbiten" i kroken är kraftigt förstärkt nere i böjen där draget/belastningen kommer när draget i kroken är i rätt riktning så där är kroken ordentligt stark.

Det har hänt mig mer än en gång att den vridit sig och fastnat innan jag kommit in till bryggan. Man får alltid kolla att draget sitter rätt i kroken. Trots den nackdelen så gillar jag kroken för att den är lätt att både kroka fast och lossa.

bild.png.40caa37f2c8efbdd643c51becff88685.png

 

Det har hänt för mig också, men i akterdörtöjning i boj, särkilt som närmaste båtgrannen förtöjde i samma boj och bojtenens vinkel ändrades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det händer att jag har huvudlinjen i pålstek i ”rätt hål” och en klen lina i ”utlösningshålet”, då kan man genom att rycka i den klenare linan lösa ut kroken.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pålstek är väl en av de sämre knoparna i sammanhanget? 

 

Du klarar dig med en betydligt klenare lina, om du slår nån annan knop. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Rullen sitter på akterdäck. Mest tänkt för ankring men tanken var också att kunna bruka den för böjförtöjning ibland. 

Bojförtöja i aktern är ju jnget förstahandsval mer än en mer eller mindre vindfri dag och då är ju en lös förtöjningstamp i fören enklast :)

Men jag skulle nog välja en nyckelschackel för att t.ex byta ankare enkelt, men annars hade jag bemödat mig med att skruva upp ankarsvirveln för att inte få någon "svag länk"

Hoppas att du hittar en smidig och bra lösning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bojfångare "Jack" trär linan genom öglan.

Enkelt att lägga loss, bara att dra ur linan

boj jack2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lasse-L:

Min bojfångare "Jack" trär linan genom öglan.

Enkelt att lägga loss, bara att dra ur linan

boj jack2.jpg

Ja, jättebra om det är lugnt, men om det rör på sig, som för båtgrannen i Korshamn, S-Koster i somras som fick sin lina avnött då den låg dubbel på samma sätt som på bilden.

 

Om det blåser i sidan, eller är trångt eller är allmänt struligt, skit i akterförtöjningen, gå direkt in till bryggan. I sådana lägen är det bara dumt att strula till det ytterligare och riskera att få linan i propellern eller få andra skador på båt eller person. 
När man kommit tillrätta kan man alltid förahala ut båten, ro ut en lina med egen eller lånad jolle. Eller ta hjälp på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...