Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Pilletant447

Tål hydrauliska liftar + indikator minusgrader.

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så undrar jag om min Bobs hydrauliska maskinlift med Indikator samt Seastar styrning tål minusgrader? För jag har inte haft sådan köld här nere på 5 år (10-15 minus🥶 enligt tempern) och den sattes på 2017 samt inte använts sedan sommaren 2018. Nu dessutom utan utombordare. Båten med ekipaget står i en lada med dörr och tak men det är ju inte varmt precis därinne.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulolja fryser ju iallafall inte, om det nu inte läckt in vatten i den oljan, mycket det skall mycket till för att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hydraulolja fryser ju iallafall inte, om det nu inte läckt in vatten i den oljan, mycket det skall mycket till för att göra.

Indikatorn då? Visserligen ingen olja i den men elektronik som kanske är känslig samt knappsatsen till liften? Kanske ska jag skruva bort dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Pilletant447:

Indikatorn då? Visserligen ingen olja i den men elektronik som kanske är känslig samt knappsatsen till liften? Kanske ska jag skruva bort dessa?

Jag har ingen sådan själv, men jag tror inte det är nån fara.

Däremot har jag servoassisterad hydraulstyrning samt hydtaulisk drevlyft med primitiv elektronik, och det har aldrig farit illa av kylan. Elektronik i stort och strömbrytare klarar kyla. Marinelekteonik är allmänhet ordentligt kapslad, annars kan ju elektronik vara känslig för väta och fukt, och det kan ju finnas en och annan billig strömbrytare som kan lägga av, men det är inget stort problem.

När huvudbrytare, batterifrånskiljaren stängts av på hösten, ställer du alla strömbrytare i läge på/on så att dess kontakttungor ligger an, så minskar risken för korrosion i strömbrytarna.

 

Dåligt laddade batterier fryser lätt sönder om det kommer en köldknäpp. Mina batterier står kvar i båten under vintern, men kopplade till laddare kopplad över timer. Jag har även en frostvakt i motorrummet, och en i närheten av batteribankerna.

 

Det man skall vara noga med är att färskvattensystemet, om du har ett sådant, med tank, pump, varmvattenberedare och tappkranar är ordentligt tömt, här kan det nämligen frysa sönder. Duschens munstycke är lätt att glömma bort, det skruvar man loss och tar in i stugvärmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ingen sådan själv, men jag tror inte det är nån fara.

Däremot har jag servoassisterad hydraulstyrning samt hydtaulisk drevlyft med primitiv elektronik, och det har aldrig farit illa av kylan. Elektronik i stort och strömbrytare klarar kyla. Marinelekteonik är allmänhet ordentligt kapslad, annars kan ju elektronik vara känslig för väta och fukt, och det kan ju finnas en och annan billig strömbrytare som kan lägga av, men det är inget stort problem.

När huvudbrytare, batterifrånskiljaren stängts av på hösten, ställer du alla strömbrytare i läge på/on så att dess kontakttungor ligger an, så minskar risken för korrosion i strömbrytarna.

 

Dåligt laddade batterier fryser lätt sönder om det kommer en köldknäpp. Mina batterier står kvar i båten under vintern, men kopplade till laddare kopplad över timer. Jag har även en frostvakt i motorrummet, och en i närheten av batteribankerna.

 

Det man skall vara noga med är att färskvattensystemet, om du har ett sådant, med tank, pump, varmvattenberedare och tappkranar är ordentligt tömt, här kan det nämligen frysa sönder. Duschens munstycke är lätt att glömma bort, det skruvar man loss och tar in i stugvärmen.

 

Tack för svar. Att lägga strömbrytare i läge on efter borttaget batteri hade jag ingen aning om så tack för tipset. Brukar dock ta bort batteriet ur båten på hösten samt förvarar det hemma i värmen dock så underlållsladdar jag det minst 1 gång i månaden. Kanske jag skall göra det varannan vecka? Får dock inte plats med en dusch i min lilla 22a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Pilletant447:

Tack för svar. Att lägga strömbrytare i läge on efter borttaget batteri hade jag ingen aning om så tack för tipset. Brukar dock ta bort batteriet ur båten på hösten samt förvarar det hemma i värmen dock så underlållsladdar jag det minst 1 gång i månaden. Kanske jag skall göra det varannan vecka? Får dock inte plats med en dusch i min lilla 22a.

Att ta hem batterier och förvara dom hemma i värmen är ett utmärkt sätt att öka självurladdningen och skapa behov av underhållsladdning. Högre värme är lika med högre självurladdning.

Ett fulladdat batteri fryser sönder vid minus 67 grader!

Om laddningen skulle sjunka ner till 80% vilket det inte gör ens under en hel vinter kvar i båten så är fryspunkten minus 45 grader.

Jag har haft mina batterier losskopplade kvar i min båt dom senaste 40 åren och på våren ansluter jag kablarna, sjösätter, startar och åker iväg. Självurladdningen är försumbar!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...