Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mawe85

Låg kompression på Yamaha 50hk autolube

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Yamaha autolube (2-takt) på 50 hk från 1990. Har inte ägt den speciellt länge och har endast hunnit testköra den i spolmuff för några veckor sedan. Motorn startar och går bra på tomgång, men när jag ville av ren rutin kolla komprissionen på cylindrarna låg den på 7,0 6,9 6,7. Testade att hälla i en liten skvätt motorolja för att se om kompet blev bättre och då uppnådde jag 8,3 7,7 7,7. Gjorde direkt efter ett test utan olja och landade då på 6,5 7,0 6,5. Har testat med och utan full gas och inte märkt någon större skillnad. Tändstiften är alla tre ganska svarta.

 

Vid detta laget tänker jag mig att kolvringarna eller något annat är slitet i motorn. En hälsosam motor borde väl ligga kring 8,5-9,0 i komp? 

 

Ikväll valde jag att plocka bort avgaslocket på sidan av motor för att se om man kunde läsa av någonting från cylindrarna och kolvarna på det sättet. Efter att ha kämpat länge för att inte dra sönder några skruvar fick jag till slut av locket. Då noterade jag tunna repor i den mittersta cylinderna. Kan inte se några andra repor på de andra cylindrna. 

 

Vad skulle det kosta (mellan tummen och pekfingret) att byta kolvringar och hona cylindrarna hos en mindre båtskruvare? Är det värt på en motor som kostar 15k begagnat? Bojsänke eller köra tills den rasar om 0-10 år? Andra tankar? 

 

Tacksam för input! 

 

 

Foto_2021-02-04_18_05_06.jpg

Foto_2021-02-04_18_05_14.jpg

Foto_2020-12-20_11_18_01.jpg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen inte pysslat med båtmotorer. 

Men det där ser inte bra ut. 

 

Visst är det bara revor på kolven, så bör det väl gå att byta just den. 

Det intressanta bör väl var hur cylindern ser ut. 

Eller är det en revig cylindervägg som syns? 

I s f knappast renoveringsbart. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är långt ifrån någon expert men har renoverat några bilmotorer trotts allt.

Om jag ser rätt är det repor på kolven.

Kolven är säkert mjukare än cylindern så det behöver inte betyda att cylindern är skadad.

 

Det är klart du kan prova att köra med motorn som den är om den funkar tillräckligt bra. Men med tändstift ur kan du troligen få ner en liten kamera i hålen för dessa och se på cylinderväggarna.

Ser cylinderväggarna bra kan du kanske få tag på ny kolv(ar) och kolvringar möjligen också hona cylindern.

 

Är det repor i cylinderväggen som är för djupa för att hona tror jag inte det är värt att laga (men jag vet inte).

 

Skall jag gissa så är det enbart kolven som är skadad. Många mopeder har haft kolvar som gått sönder och efter byte har de gått lika bra som före.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är i kolven reporna är. Men bra idé med lampa genom tändstifthålet. Annars får man plocka av toppen och titta närmare. 
 

Men då får man hoppas att cylindrarna ser bättre ut. En bättre begagnad kolv borde att gå o få tag på relativt lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte raljera för mycket men förr i tiden sa man att; en tvåtaktare som går, rör den inte!

Går motorn bra eller knattrar det i den, som om vore det kolvringar som är trasiga?

Kan man skymta ringarna genom avgasportarna

Ger den full effekt? 

Svårt att ge råd i ett sådant här "ärende", vad används motorn till? Nöje eller nytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev strykollon:

Jag vill inte raljera för mycket men förr i tiden sa man att; en tvåtaktare som går, rör den inte!

Går motorn bra eller knattrar det i den, som om vore det kolvringar som är trasiga?

Kan man skymta ringarna genom avgasportarna

Ger den full effekt? 

Svårt att ge råd i ett sådant här "ärende", vad används motorn till? Nöje eller nytta?

Hej,

Förstår hur du tänker, men jag vill inte riskera (mer än nödvändigt) att motorn stannar mitt på sjön. 

 

Den låter bra och mitt otränade öra tycks inte höra några konstiga ljud mer än något konstigt ljud från riggen. Ja, man ser delar av kolvringarna genom avgasporten och där ser de bra ut men kolvarna är lite "smutsiga" förutom reporna i den ena kolven. 

 

Har som sagt inte haft den så länge och har ännu inte provkört den på min båt så vet inte hur den går. Den ska användas på min fritidsbåt för nöje. 

Pratade med en båtmekare i förra veckan och han sa att det inte var värt att byta kolvringar och hona cylindrarna då det skulle gå på 10-20 kkr. Har tyvärr inte tid (eller kunskap) att göra det själv. 

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn fungerar så kör så länge det går.

Det kan hålla hur länge som helst nästan.

Visst inte kul om motorn ger upp och det blåser kuling och du är på öppen sjö så en liten hjälpmotor kan vara tryggt att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...