Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Telia 2G och 3G fasas ut 2023-2025

Rekommendera Poster

Kan vara bra att veta för er som skaffar larm som GeoSafe som inte stöder 4G. 2025 är väl lagom tills jag orkar dra alla sladdar klart till min egen GeoSafe, hoppas det finns ett trådlöst larm tills dess..

 

https://press.telia.se/pressreleases/telia-paaboerjar-utfasning-av-3g-foer-att-ge-plats-aat-ny-teknik-3070472

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utfärdar en liten varning för Nokias billigaste telefoner som nu har fått 4G-tillägg i namnet. Dessa stödjer inte telefoni via 4G - vilket stjärnan i informationen avslöjar. Namnen med ändelsen 4G är alltså rent bedrägeri.

 

De dyrare 8110 4G, 800 4G och 5240 4G har 3G för telefoni och kommer därmed att fortsätta fungera.

 

 

Med det sagt har jag en Nokia 105 (2G) i en vattentät ficka i båten med Comviq kontantkort som kan användas om allt skulle hamna under vatten... då fungerar inte touchskärmarna tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Med det sagt har jag en Nokia 105 (2G) i en vattentät ficka i båten med Comviq kontantkort som kan användas om allt skulle hamna under vatten... då fungerar inte touchskärmarna tillräckligt bra.

Hur bra fungerar mikrofon och högtalare under vatten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

Utfärdar en liten varning för Nokias billigaste telefoner som nu har fått 4G-tillägg i namnet. Dessa stödjer inte telefoni via 4G - vilket stjärnan i informationen avslöjar. Namnen med ändelsen 4G är alltså rent bedrägeri.

 

De dyrare 8110 4G, 800 4G och 5240 4G har 3G för telefoni och kommer därmed att fortsätta fungera.

 

 

Med det sagt har jag en Nokia 105 (2G) i en vattentät ficka i båten med Comviq kontantkort som kan användas om allt skulle hamna under vatten... då fungerar inte touchskärmarna tillräckligt bra.

Funkar inte telefonerna på GSM-nätet menar du?

Det har ju väldigt liten (ingen) betydelse vilket nät man pratar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur bra fungerar mikrofon och högtalare under vatten..?

Tänkte inte på det...

 

Det finns faktiskt en finess att ha en enkel telefon med vanliga knappar i ett vattentätt fodral.

Det går att ringa med den även om du ligger i vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mackey:

Funkar inte telefonerna på GSM-nätet menar du?

Det har ju väldigt liten (ingen) betydelse vilket nät man pratar på.

 

Det är bara Tele2, Telenor och Telia som använder GSM (2G) idag. Tre använder som namnet antyder 3G (UTMS) det gör förstås Telia och Tele2 också om de har möjlighet. En telefon utan 3G som tex Nokia 105 4G kan inte använda UTMS och fungerar inte alls i Tres nät eller där de inte har 2G-täckning från Tele2 eller Telia (som nu enligt TS ska lägga ner sitt GSM-nät).

 

 

Edit: Oj missade att det står att 3G också ska fasas ut. Det låter märkligt...

 

 

Edit2: Fick läsa på lite och det verkar som att Telia som inte fick någon egen UTMS licens bestämt sig för att strunta helt i denna och satsa på "nyare teknik" kanske 4G/5G?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Tänkte inte på det...

 

Det finns faktiskt en finess att ha en enkel telefon med vanliga knappar i ett vattentätt fodral.

Det går att ringa med den även om du ligger i vattnet.

Japp, om man kommer ihåg att hålla den laddad. Då är det toppen. 
Nyare iPhones är f ö IP68 som standard 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Japp, om man kommer ihåg att hålla den laddad. Då är det toppen. 
Nyare iPhones är f ö IP68 som standard 🙂 

 

En ny iPhone kostar ju som en bättre begagnad bil eller som ett nytt segel, jag gav 99 kr för min "nödtelefon". Jag håller den laddad. Den håller för övrigt laddningen väldigt bra. Stand-by-tid på över en vecka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Dava:

 

En ny iPhone kostar ju som en bättre begagnad bil eller som ett nytt segel, jag gav 99 kr för min "nödtelefon". Jag håller den laddad. Den håller för övrigt laddningen väldigt bra. Stand-by-tid på över en vecka.

Såklart. 
Men vad jag försöker säga är att med moderna telefoner försvinner mer eller mindre behovet av en laddad reservtelefon - så länge man inte sjösätter den på djupt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Såklart. 
Men vad jag försöker säga är att med moderna telefoner försvinner mer eller mindre behovet av en laddad reservtelefon - så länge man inte sjösätter den på djupt vatten. 

 

Min nödtełefon flyter dessutom. Gör en iPhone det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Det är bara Tele2, Telenor och Telia som använder GSM (2G) idag.

Eller anorlunda uttryckt så är det bara Tre som saknar GSM i sitt nät.

 

2 timmar sedan skrev Dava:

Tre använder som namnet antyder 3G

Ska de byta namn till Fyr eller Fem nu när 3g stängs ned?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Japp, om man kommer ihåg att hålla den laddad. Då är det toppen. 
Nyare iPhones är f ö IP68 som standard 🙂 

Fast du kommer ha problem att använda den i vatten tror jag.

 

Har den automatisk laddning också, om man själv glömmer att ladda den?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna sett att man hade ett basnät på riktigt låga frekvenser, kanske 50 MHz eller så, för enbart SMS och tal. Men med extremt lång räckvidd i gengäld. Sen kan man ha data på högre frekvenser i tätbefolkade områden, ungefär som dagens 3G.

 

Sen anser jag att all grundläggande infrastruktur (fysiska nät) ska vara statlig. Privata aktörer ska bara få hyra in sig som tjänsteleverantörer på dem. Nu har vi galenskapen att det sitter (minst!) dubbel utrustning på de flesta ställen, när samma pengar hade kunnat ge lite bättre täckning över större del av landet, till ett lägre pris (lägre overhead med bara en nätbyggare/ägare i stället för flera).

I stället får vi ett ineffektivt lapptäcke utan servicegaranti till högre kostnad än nödvändigt. Ren idioti!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar 145:- kr/månad med fria samtal och SMS samt 8 Gb EU-surf

Jag har täckning överallt där jag befinner mig eller har befunnit mig de senaste 25 åren förutom längs Voxnan för 15-20 år sedan.

 

Vist finns det en förbättringspotential, men staten och statliga bolag är ju inte alltid bäst på att sköta infrastruktur. Just nu tänker jag på Bananverket som haft svårt att inte få tåg att stanna och/eller bli försenade de senaste 20 åren. Det finns säkert exempel på både bättre och sämre statliga aktörer men det genomgående problemet med statlig verksamhet är att den överlever oavsett om den är bra eller dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Jag betalar 145:- kr/månad med fria samtal och SMS samt 8 Gb EU-surf

Jag har täckning överallt där jag befinner mig eller har befunnit mig de senaste 25 åren förutom längs Voxnan för 15-20 år sedan.

 

Vist finns det en förbättringspotential, men staten och statliga bolag är ju inte alltid bäst på att sköta infrastruktur. Just nu tänker jag på Bananverket som haft svårt att inte få tåg att stanna och/eller bli försenade de senaste 20 åren. Det finns säkert exempel på både bättre och sämre statliga aktörer men det genomgående problemet med statlig verksamhet är att den överlever oavsett om den är bra eller dålig.

Just Banverket (som inte finns längre, utan ingår i Trafikverket) är ju ett exempel på motsatsen, där man styckat upp verksamheten i bolag och lagt uppgifter på entreprenad, så det blir en enda röra av det hela.

När det gäller täckning räcker det ju att gå in på operatörernas täckningskartor för att se hur dåligt ställt det är. Väldigt stora "tomma" områden även ganska nära tätbebyggda områden. I mina hemtrakter är det ett stort område som nästan helt saknar täckning. Ca 6 km väg med ganska många hus intill, där mobilnätet är helt dött eller ibland kan ge signal nog för att skicka ett SMS. Vägen är bara ett par km från Bovallstrand och trafikeras av runt hälften av alla busslinjer till kustorterna, så det är ju inte extrem glesbygd. Skulle det inträffa en olycka där finns ingen möjlighet att ringa efter hjälp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Nyare iPhones är f ö IP68 som standard 🙂 

Det innebär i bästa fall att de överlever ett bad. Jag har provat, oavsiktligt, två gånger med två olika iPhones. Ena gången klarade den det, andra gången gick den knappt igång efteråt. Bada inte med era iPhones.
 

https://www.macworld.co.uk/feature/is-my-iphone-waterproof-3780203/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det innebär i bästa fall att de överlever ett bad. Jag har provat, oavsiktligt, två gånger med två olika iPhones. Ena gången klarade den det, andra gången gick den knappt igång efteråt. Bada inte med era iPhones.
 

https://www.macworld.co.uk/feature/is-my-iphone-waterproof-3780203/

Jag har badat med en gammal 5S för många år sedan, och den dog. De nyare är som sagt IP68, så de klarar ett bad. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Fast du kommer ha problem att använda den i vatten tror jag.

 

Har den automatisk laddning också, om man själv glömmer att ladda den?

Nej, jag laddar altid min telefon. 
Men om jag hade haft en nöd-telefon är risken stor att den hade legat oladdad i båten, att jag inte åkt ner en gång i veckan för att ladda den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

 

Min nödtełefon flyter dessutom. Gör en iPhone det?

Såklart en iPhone inte flyter. 
Det gör väl inte din nödtelefon heller, det är väl plastpåsen som flyter..? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Sen anser jag att all grundläggande infrastruktur (fysiska nät) ska vara statlig. Privata aktörer ska bara få hyra in sig som tjänsteleverantörer på dem.

Det kan man anse, men då hade du fått betala mångdubbelt mer för dina abonnemang än idag och hade haft lägre hastighet. En av anledningarna till att utvecklingen av snabb, fast internetuppkoppling gick trögt under 1990-talet var att Televerket/Telia inte hade något större intresse av att utveckla detta för privatpersoner. Eller ens uppringd internetuppkoppling. 

 

Vi kan skatta oss lyckliga att Tele2 och andra aktörer utmanade monopolet så att vi fick upp utvecklingstakten i det här landet. Det har möjliggjort flera av de teknikunder och bolag som vi ser idag.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom nyare näten har ju kortare räckvidd, men högre bandbredd. Vi kommer kunna streama HD upplöst film relativt långt ute i skärgården, men inte kunna ringa lika långt ut som idag. 

 

Känns som en försämring kan jag tycka, med kortare räckvidd behöver man dessutom placera ut fler antenner - som inte direkt förskönar naturen. 

 

Känns som att PTS borde tänkt till lite längre. Sen kan det ju för all del vara så att tekniken är utdaterad i befintliga master och måste bytas eller vilket kanske är ett troligare scenario - dom som bygger och underhåller nät tjänar mer pengar på att byta ut än att hålla gammal vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev RikardE:

Dom nyare näten har ju kortare räckvidd, men högre bandbredd. Vi kommer kunna streama HD upplöst film relativt långt ute i skärgården, men inte kunna ringa lika långt ut som idag. 
 

 

Det stämmer nog. PTS har täckningskrav för licenserna, men jag har inte läst på vad de kraven är.

 

46 minuter sedan skrev RikardE:

 

Känns som en försämring kan jag tycka, med kortare räckvidd behöver man dessutom placera ut fler antenner - som inte direkt förskönar naturen. 
 

 

Också sant, tror jag. Eventuellt kanske operatörerna kunde placera ut antenner med högre effekt och lägre bandbredd just i skärgården, men då kommer folk att klaga på att de inte kan streama Lets Dance i HD på sommaren samtidigt som barnen ska kolla på Youtube på var sin dator. Så ser samtiden ut, vare sig man gillar det eller inte.

 

46 minuter sedan skrev RikardE:

 

Känns som att PTS borde tänkt till lite längre. Sen kan det ju för all del vara så att tekniken är utdaterad i befintliga master och måste bytas eller vilket kanske är ett troligare scenario - dom som bygger och underhåller nät tjänar mer pengar på att byta ut än att hålla gammal vid liv.

Jag tror att de tänkt till hyfsat, det är svårt/omöjligt att täcka upp för alla scenarier 10-20 år in i framtiden. De första 3G-licenserna tillkom ju runt år 2000 innan det ens fanns videosamtal på mobilerna i Europa, för att inte tala om ”mobilt bredband”.

 

Gammal utrustning når slutdatum precis som allt annat. Tillverkarna slutar uppdatera dem. Ericssons hela framtid hänger ju på att 5G blir en hit och det är klart att Sverige med operatörer och PTS känner pressen där också. Samt att konsumenternas krav på högre hastighet hela tiden ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Just Banverket (som inte finns längre, utan ingår i Trafikverket) är ju ett exempel på motsatsen, där man styckat upp verksamheten i bolag och lagt uppgifter på entreprenad, så det blir en enda röra av det hela.

Vem är ansvarig för Trafikverket?

Hmmm...

Är det möjligen staten som har ansvaret? 😧

 

9 timmar sedan skrev raol:

Skulle det inträffa en olycka där finns ingen möjlighet att ringa efter hjälp.

Har du prövat några andra operatörer än just den du har?

 

Staten och statliga bolag (och lika med kommuner) är inte särskilt duktiga på att driva förändringsarbete, men de är ofta dugliga förvaltare (dock inte Bananverket). Det finns annat än telenät/mobilnät som borde legat kvar i statlig eller kommunal ägo, tex. elnät och fjärrvärmenät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Såklart en iPhone inte flyter. 
Det gör väl inte din nödtelefon heller, det är väl plastpåsen som flyter..? 🙂

Diskussionen rätt likt Flashback nu kan man tycka.

 

En smartphone i vatten funkar dåligt att använda, särskilt om det är kallt i vattnet.

Ibland är knappar faktiskt bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Diskussionen rätt likt Flashback nu kan man tycka.

 

En smartphone i vatten funkar dåligt att använda, särskilt om det är kallt i vattnet.

Ibland är knappar faktiskt bra!

Vet inte, är aldrig pä Flashback 🤷🏻‍♂️

Men - jag anser ändå att man måste få ifråga nyttan av att ha ett helt rikstäckande mobilsystem igång för att ett fåtal personer ser nyttan i en ”nödmobil” som ligger i en plastpåse och som skall komma ihåg att laddas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Vet inte, är aldrig pä Flashback 🤷🏻‍♂️

Men - jag anser ändå att man måste få ifråga nyttan av att ha ett helt rikstäckande mobilsystem igång för att ett fåtal personer ser nyttan i en ”nödmobil” som ligger i en plastpåse och som skall komma ihåg att laddas. 

Absolut, det är ju två helt olika frågor

  • hur mobilnäten byggs ut och
  • om man vill ha en nödtelefon.

Det går ju att köpa nya 4g-mobiler med knappar om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF? Är inte det en bra nödpryl att ha? Den fungerar ju betydligt bättre i skärgården än vad en 2G/3G/4G telefon gör med eller utan knappar.
Det man tappar på en VHF är ju iof möjligheten att streama lets Dance, det senare är en icke fråga för mig, men det finns säkert många som inte kan leva utan just lets dance.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev RikardE:

VHF? Är inte det en bra nödpryl att ha? Den fungerar ju betydligt bättre i skärgården än vad en 2G/3G/4G telefon gör med eller utan knappar.
Det man tappar på en VHF är ju iof möjligheten att streama lets Dance, det senare är en icke fråga för mig, men det finns säkert många som inte kan leva utan just lets dance.. 

"Dagens vanligaste sätt att kalla på hjälp till sjöss är inte VHF, nödraketer eller tecken med armarna. Det är mobiltelefonen. I över 90 procent av alla fall som Sjöräddningssällskapet rycker ut har tillbudet skett inom GSM-nätets räckvidd. Ha mobilen med dig till sjöss, håll den nära och håll den torr!"

https://www.sjoraddning.se/gor-sa-har-om-du-behover-tillkalla-hjalp

 

En bärbar VHF är ju naturligtvis också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har badat med en gammal 5S för många år sedan, och den dog. De nyare är som sagt IP68, så de klarar ett bad. 

Har du provat med en senare iPhone? Det spelar ingen roll att de är IP68-klassade, Apples garanti täcker inte att du badat med dem. I SIM-kortshållaren kan man enkelt se om den varit utsatt för vatten = ingen garanti. Att Apple inte garanterar att de klarar sig i vatten borde vara en ganska god indikation på tillförlitlighet.

 

Jag har som sagt oavsiktligt badat i 10-20 minuter med en iPhone 9 och en X vid två olika tillfällen, det gick inte bra. 9an överlevde efter en nära-döden-upplevelse, X gjorde det inte. Jag skulle aldrig använda en iPhone som "vattentät" eller lita på att den står mig bi efter att jag fallit i vattnet, inte utan ett vattentätt skal/påse iallafall. Den kanske klarar ett bad, men om du vill vara säker på att kunna ringa efter att du gått på grund och trillat i plurret så bör du ha skal/påse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

"Dagens vanligaste sätt att kalla på hjälp till sjöss är inte VHF, nödraketer eller tecken med armarna. Det är mobiltelefonen. I över 90 procent av alla fall som Sjöräddningssällskapet rycker ut har tillbudet skett inom GSM-nätets räckvidd. Ha mobilen med dig till sjöss, håll den nära och håll den torr!"

 Nämen, jag som trodde att det vanligaste var att man gjorde tecken med armarna 😟

 

Jag har en låda med nödraketer vattentätt förseglad märkt 1987 som jag fick av en kompis pappa när vi skulle ut på lite längre resa i ungdomen. De ligger i garaget... armarna har man ju alltid med sig (är man nära land kan man använda dem till att simma med också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...