Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Telia 2G och 3G fasas ut 2023-2025

Rekommendera Poster

Alla mobiltelefoner fungerar i alla operatörers nät för att ringa 112.

 

Bara för att man inte kan kolla på film när man åker buss så ska man inte anta att det inte går att ringa ett nödsamtal. Det går t.o.m. att ringa nödsamtal utan att ha ett SIM-kort i mobilen.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Net1 köpte Telias gamla analoga NMT450-nät när Telia övergick till att bara erbjuda GSM. Det var det nät som hade bäst täckning av samtliga mobilnät i Sverige. Nätet fungerade med lång räckvidd från kusten. Förvisso begränsat till Sverige, Norge o jag tror att även Danmark hade analogt 450-nät.

 

Kundkraven på internetbandbredd ökade och nätet digitaliserades. Resultatet blev att den tidigare goda räckvidden och täckningen krympte till att bli i likhet med GSM-näten men med glesare basstationsnät. Efter ett par års tröstlösa misslyckade kontaktförsök med Net1-abonnemanget så återlämnade jag mitt modem...

 

För ett år sedan köptes Net1 upp av Teracom, Det är nog en del i den affärsverksamheten som gjort att Teracom köpt en del av 5G-frekvenserna i den senaste PTS-auktionen. Framtiden får väl utvisa hur statlig inblandning i mobilkommunikation via 5G kan gynna oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Är det bara Telia som har 2G och 3G- nät idag?

Hur är det med Tele2?

Telenor har 2G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartphones är överhuvudtaget inget att förlita sig på som nödtelefon. Det är inte säkert att skärmarna funkar att toucha när det är kallt o vått.

SSRS hade ju en utryckning häromåret där haveristen enbart hade en smartphone att försöka larma med. Han kunde inte att ringa alls, minns inte om det berodde på att fingrarna var för kalla eller våta eller både och. Han kunde i alla fall inte knappa in ett enda samtal. På sjön i skitväder är det rena leksakerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Operatörerna kommer behålla 2G och 3G en tid till.

2G till i alla fall 2025 men i delar av sverige ersätts det tidigare än så.

3G kommer bytas ut mellan 2022-2023.

skulle mycket skit hända pga detta kan det säkert bli en förlängning.

 

4G kommer axla vidare och som någon skriver finns det 4G för data som många telefoner har. Så finns det 4G med VOLTE VoiceOverLTE som innebär att man även kan ringa på 4G.

 

sen vad man vill använda för att göra sig hörd är rätt valfritt inget varar för evigt.

man ska nog tänka mer på att det ska varar enkelt att larma om man är frusen eller skadad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Information från Telia:

 

Det digitala samhället kräver snabba nät med hög kapacitet för att leverera moderna tjänster och en bra kundupplevelse. För att ge ännu mer plats åt nya högpresterande 5G-nät och uppdaterade 4G-nät påbörjas nu utfasningen av det gamla 3G-nätet. Ambitionen är att all användning ska vara överflyttad till nya moderna nät i slutet av 2023.

 

Telia miljardsatsar på utbyggnaden av 5G och uppdaterade 4G-nät som kan leverera moderna och krävande tjänster. När arbetet är klart kommer 5G-nätet, precis som 4G-nätet, att täcka mer än 90 % av Sveriges yta och nå 99 % av befolkningen. Satsningen innebär också att kapaciteten i 4G-nätet fördubblas och att nya mobilmaster byggs.
  
För att få plats med allt det nya påbörjas utfasningen av det gamla 3G-nätet som används allt mindre. Tillverkarna slutar att utveckla de gamla teknikerna och i förlängningen blir det svårt att få tag i utrustning och reservdelar. Ny teknik är också mer miljövänlig. Ett modernt 5G-nät är fem gånger mer energieffektivt än äldre generationers nät.
 
För att garantera en säker och kontrollerad övergång görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G. Ambitionen är att utfasningen av 3G-nätet ska vara klar i slutet av 2023 och 2G-nätet i slutet av 2025

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan gå fortare än planerat med avveckling av gammal mobiltelefoni om vi kikar på hur trådbunden telefoni på vissa orter plötsligt har avvecklats tidigare än plan och skapat problem för en del kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ha pekskärm som nödraket. lyssna på Zwen... 

2021-02-06 vid 13:32 skrev Zwen:

Smartphones är överhuvudtaget inget att förlita sig på som nödtelefon.

Det är kallt, blåsigt och jävligt när man sjunker. 
VHF kan vara dyrt och krångligt men det har ju fördelen med AIS och DSC. Med AIS så ser andra båtar dig. Med DSC så kan du bara trycka på en knapp och skicka nödsignal. Ifall man lyssnar på kanal 16 så kan andra båtar prata med dig. VHF kostar ju mindre än en smart telefon.

Man kan kankse behöva VHF cert fört att köpa en upplåst VHF. 

 

Det är ju inte helt fel att ha lite brus och knaster från en riktig radio när man är ute på sjön. 

Själv så kör jag med smart telefon eftersom jag har båten i en insjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Henge9:

Man kan kankse behöva VHF cert fört att köpa en upplåst VHF. 

Certifikatet krävs för att få använda en VHF. Tillstånd krävs från Post och Telestyrelsen för att inneha en VHF.

Har inget att göra med om en VHF är ”upplåst” eller ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Tillstånd krävs från Post och Telestyrelsen för att inneha en VHF.

Det där kan diskuteras. En radio som är monterad i fartyg med intentionen att också sända med den behöver tillstånd, det kan man i alla fall säga. Innehavet i sig kräver inte tillstånd. Hårklyveri kanske, men så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken tror jag nog man kan våga tänka att man kan skaffa en VHF bara för att lyssna på utan tillstånd. Det ges ju en del upplysningar där ibland som kan vara bra att känna till när man är ute. Tror nog även man kan ha den som den absoluta nödtelefonbackupen. Råkar man i riktig sjönöd och det är enda sättet att meddela sin situation borde det nog ses som en förmildrande omständighet om det skulle visa sig att man saknar behörigheten.

Så har i alla fall jag tänkt för egen del, får väl se hur det slutar.....🙂

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

I praktiken tror jag nog man kan våga tänka att man kan skaffa en VHF bara för att lyssna på utan tillstånd. Det ges ju en del upplysningar där ibland som kan vara bra att känna till när man är ute. Tror nog även man kan ha den som den absoluta nödtelefonbackupen. Råkar man i riktig sjönöd och det är enda sättet att meddela sin situation borde det nog ses som en förmildrande omständighet om det skulle visa sig att man saknar behörigheten.

Så har i alla fall jag tänkt för egen del, får väl se hur det slutar.....🙂

Du kanske har rätt. Och när man väl har ju köpt den kanske steget att ta Cert för att få använda den känns mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

I praktiken tror jag nog man kan våga tänka att man kan skaffa en VHF bara för att lyssna på utan tillstånd. Det ges ju en del upplysningar där ibland som kan vara bra att känna till när man är ute. Tror nog även man kan ha den som den absoluta nödtelefonbackupen. Råkar man i riktig sjönöd och det är enda sättet att meddela sin situation borde det nog ses som en förmildrande omständighet om det skulle visa sig att man saknar behörigheten.

Så har i alla fall jag tänkt för egen del, får väl se hur det slutar.....🙂

Ska man bara ha den för att kunna larma så är det väl smartare att skaffa en pryl som är avsedd för sådant. Nödsändare heter prylen! Då behöver man inte riskera att bryta mot lagarna om innehav av radiosändare och VHF-cert för att prata i apparaten.

 

Det finns nödsändare både för larmning via AIS-nätet och via satelliter. båda modellerna har GPS som ger position för var man befinner sig.

 

Sen finns det andra fördelar med VHF. Man kan t.ex. använda dem för att prata med andra båtar och landstationer. men det kräver så klart cert o licens....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Ska man bara ha den för att kunna larma så är det väl smartare att skaffa en pryl som är avsedd för sådant. Nödsändare heter prylen! Då behöver man inte riskera att bryta mot lagarna om innehav av radiosändare och VHF-cert för att prata i apparaten.

Nja.. det vet jag inte. Det kan ju vara skönt att prata med någon om man sitter i vattenlösligt klister i sjön. Det kan man väl inte med en nödsändare? Nödsändare kan man väl ha ändå, det är ju såklart jättebra.

 

Skulle jag råka bli uppbringad får jag väl försöka vifta med Certifikatet från Pensionsmyndigheten, det brukar kunna ursäkta bristande förståelse och tankelapsusar i många fall, har jag hört...

Ett annat hårklyverisätt är att inte koppla in pluskabeln förrän man är i nöd. Då anses den inte monterad i båten.

 

Förresten tror jag nog det är många som åker omkring med moderna VHF:er och bara tror att de har certifikat för den. Många har nog bara gamla certet för D och de får inte använda nyare med DCS-knapp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-11 vid 09:26 skrev Zwen:

Nja.. det vet jag inte. Det kan ju vara skönt att prata med någon om man sitter i vattenlösligt klister i sjön. Det kan man väl inte med en nödsändare? Nödsändare kan man väl ha ändå, det är ju såklart jättebra.

 

Skulle jag råka bli uppbringad får jag väl försöka vifta med Certifikatet från Pensionsmyndigheten, det brukar kunna ursäkta bristande förståelse och tankelapsusar i många fall, har jag hört...

Ett annat hårklyverisätt är att inte koppla in pluskabeln förrän man är i nöd. Då anses den inte monterad i båten.

 

Förresten tror jag nog det är många som åker omkring med moderna VHF:er och bara tror att de har certifikat för den. Många har nog bara gamla certet för D och de får inte använda nyare med DCS-knapp.

 

 

Å andra sidan, nöd går före lag. Men snackar man vhf för skoj skull så ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev M__G:

Å andra sidan, nöd går före lag. Men snackar man vhf för skoj skull så ...

Nej det skulle jag aldrig göra. Trots mina ibland lite halvt om halvt seriösa inlägg har jag alltid varit en mycket ordentlig och laglydig person och vet att jag även uppfattas som en sådan.

Det enda är väl att jag när så krävs kan tillåta mig att skilja på  människans regler och Guds lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...