Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kashmirsocialist

Renovering av Merc 650 från 1965

Rekommendera Poster

Så, nu är riggdelen färdigmonterad. Jag bytte ju ut byglarna från originalen till ett par från en något yngre 650 (1971) och missade att de inte var riktigt likadana. Det fanns inga borrade hål för tiltstoppet,

ett stag som man vrider runt för att hålla motorn i uppfällt läge. Nån gång har man bytt utformning på mekanismen. Fram med Makitan och metallborren. Nu sitter skiten där den ska sitta, dämparna är på plats och allt annat också hoppas jag. 
 

I slutet av december köpte jag nya bussningar till riggen på eBay men de tycks ha försvunnit i frakten. Då är det skönt att kunna ringa farbror Sixten i Vetlanda. I morgon kommer det en blå påse i brevlådan med två bättre begagnade bussningar.

33153825-9177-41C8-8970-0AB92B925C37.jpeg

C3B14D6F-881D-41B0-8DC7-B96527817741.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajaj, farbror Sören skickade fel riggbussningar. De var för små. Monterade ändå ihop motordelen med riggen med hjälp av de övre bussningarna, men befarade det värsta eftersom de undre verkar tämligen svåra att få tag i. 
 

Men: farbror Sören ringde nu i eftermiddag. Han hade hittat två stycken bussningar av den största modellen! Vilken röta. Nu kommer de på tisdag och jag kunde ägna mig åt att montera impellern på växelhuset istället.

 

BC57EE67-62DC-4302-9F47-610F0BF9C6D1.jpeg

D4053B56-8681-4649-898F-4C0640598CD0.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

88 Newton och klick - svänghjulet på plats. Sedan pilla pilla med kuggremmen till tändningen. Ett tips: Var inte en klant och slarva bort den lilla kilen som håller kuggkransen i fördelaren. Det kan hända att du då måste lägga onödigt arbete på att tillverka en egen. Det kan till och med hända att du först måste leta igenom ett trettiotal lådor för att hitta ett lämpligt råämne till nämnda kil, sedan bränna fingrarna på samma råämne när det ska slipas till rätt form etc etc.

 

Något av en milstolpe i projektet har nåtts då blocket (tror jag) är färdigt för att bultas på plats i riggen. Gjorde nya jordflätor av isoleringen till en svingammal VGA-kabel. 

8528CA99-4B90-4D41-BD9E-C66F05DC56C1.jpeg

A66D3FCA-4182-4663-BD7B-61DCCF8251E1.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ja, den är nästan färdig. Tyvärr har jag ännu en gång upptäckt att det inte riktigt går att lita på Mercurys ersättningsnummer, alltså när en produkt med ett artikelnummer ersätts av en likvärdig med ett nytt nummer. Tanken är att de då ska vara bolt on, men det funkar inte så bra alla gånger, framför allt inte på äldre maskiner.

 

Nedan är den backspärr som enligt reservdelskataloger och sprängskisser har ersatt den som satt original på riggen (båda är utgångna hos Mercury sedan länge). Den monterade jag häromdagen.
 

Sedan ser ni den spärr som satt original. Byglarna är inte likadana - den nyare är betydligt kraftigare krökt och spärren når inte upp till pinnen som den ska låsa mot. Så det fick bli ett eBayköp, igen... 💸

D5D6A607-1447-41D4-A75B-174871D02F4B.jpeg

C3077B79-AB7F-41BB-A6E5-1B5CE612818C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-26 vid 16:48 skrev Kashmirsocialist:

 

 

 

D4053B56-8681-4649-898F-4C0640598CD0.jpeg

Då drivaxeln inte är rostfri så brukar dessa ge sig bla nere vid impellern, ser att du har en hel del rost ovanför impellerhuset.

Var axeln ok vid impellercentrum? Tätningarna brukar ge sig om axeln är rostig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gelis:

Då drivaxeln inte är rostfri så brukar dessa ge sig bla nere vid impellern, ser att du har en hel del rost ovanför impellerhuset.

Var axeln ok vid impellercentrum? Tätningarna brukar ge sig om axeln är rostig

Ja, den är helt ok runt impellern. Spelar ingen roll om det inte är tätt - lite vatten i oljan gör ingenting. Bara att byta en gång per säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag har upptäckt när jag har renoverat grejer genom åren är hur svårt det är att beräkna tidsåtgång. En sak som verkar rätt komplicerad kan gå förvånsvärt fort, medan ett relativt okomplicerat moment kan ta svinmycket tid. Som att sätta en gummilist längs riggen, det var pilligt som tusan. Dock blev det bra till slut när kåpan kom på plats. Dekalerna har My satt dit. 
 

Jag misstänkte att chokesolenoiden var dålig, den reagerade men orkade inte lyfta spjällen. Plockade loss den och bytte mot en annan (från mitt lilla lager av delar) men det funkade inte heller. Också detta var pilligt eftersom jag tvangs byta också metallcylindern som solenoiden drar upp i huset - annan storlek på de nyare. Sagt och gjort, bytte tillbaka till originalet och minskade spänningen på chokespjällsfjädern. Testade med batteri kopplat rätt in i solenoiden - funkade. Däremot gick det inte via reglaget så jag misstänkte kabelbrott, men multimetern visade sig ha gett upp andan. Köpte ny i eftermiddags och testade. Nix, kabelstam och kopplingar ledde ström som de ska. Fel i reglaget alltså, vilket får ses som tur i oturen. Det är ändå bara ett testreglage som sitter på motorbocken. 
 

 

AE6EB025-65B2-4F9B-BF2E-633AD527ECA7.jpeg

EB7494A9-F57B-49BB-A0DB-F889CD1D3B58.jpeg

0F0D5A2E-3F40-4619-9236-9C545B5B5581.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Älskar ljudet i dessa 4or. De är dessutom sjukt lättstartade när de är i bra skick:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mange249:

Grattis!

 

Älskar ljudet i dessa 4or. De är dessutom sjukt lättstartade när de är i bra skick:)

Tack! Ja, de bluddrar så skönt. Nu ska allt justeras förstås, tomgången måste ställas under gång i vattnet o s v. Men jäklar vad skönt att allt väsentligt funkar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt ut växelhuset mot ett annat. Plockade isär allt och packade om, bytte kam och växelförare. Nu på lack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Woow imponerande jobb!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdraget slutfört. Dock ingen skvallerstråle, troligen oxid i kanalerna. Motorn kyler som den ska men det droppar bara lite ur röret. Kanske fixar till vintern om jag orkar. Motorn hänger på båt, sjösättning i morgon. Tack ni som orkat läsa och kommentera.

48A865F2-71E0-4825-AEB3-3C6FB2D018A3.jpeg

Redigerad av Kashmirsocialist
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! 
 

Dessa maskiner går silkeslent när de är väl inställda:)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Snyggare motorer än sådana är svårt att hitta !

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken insats! 🌟 Kan bara önska att jag hade tid att göra något liknande. Har en polar 17 från -64 och skulle helst haft en fin vit merc på den. Får nöja mig med denna så länge.
E5EE4C4D-BA38-4217-8791-F171D3A95933.thumb.jpeg.65bfa7b70e703ff76bb66744152edff0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Motorn skar på första provturen. Kylvatten i de två understa cylindrarna. Kylmanteln var troligen trasig, men då bultarna var totalt fastärgade (inte ens gassvetsen bet) kunde jag inte plocka loss den och kontrollera skicket utan hoppades på det bästa. Plockade upp båten, körde hem den och hängde av motorn. Som tur är hade jag ett par extra block, köpte två reservdelsmotorer till i våras, så det var bara att bita ihop, strippa det skurna blocket, flytta över allt till ett fräscht med bra kompression (bättre än det förra faktiskt), lyfta av blocket från riggen och sätta dit det nya, skruva dit allt och provköra. Mitt i allt brände tändningslåset i min renoverade MerControl, så det blev lite lödande också. 
 

Nu färdigt och båten i sjön. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Kashmirsocialist:

Motorn skar på första provturen.

Men va f_n! Vilken otur!

Tur att du kan motorn utan och innan dock. 
Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...