Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bmo

Bornö 23

Rekommendera Poster

Hej! 
 

I höstas jag köpte jag min första båt, en Bornö 23 med rigg. 
 

Det finns inte så mycket information om båten att läsa på webben. Så jag tänkte att det finns nog kunniga personer här som kan berätta något om modellen. 
 

Ha det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Bmo:

Hej! 
 

I höstas jag köpte jag min första båt, en Bornö 23 med rigg. 
 

Det finns inte så mycket information om båten att läsa på webben. Så jag tänkte att det finns nog kunniga personer här som kan berätta något om modellen. 
 

Ha det! 

Det finns några gamla skribenter på det här forumet som ägt en Bornö 23. Ingen av dem är dessvärre aktiv här längre.

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1351&battypID=11

Om du kikar in på länken ovan och klickar på respektive användarnamn så finns en möjlighet att skicka mail till dem. Om de har kvar samma mailadress som de registrerade sig med så kan du kanske få kontakt med någon av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en del om den snipan, men det vore mycket enklare om du skriver vad du vill veta.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad kul. 
 

jag vill egentligen veta allt man kan få reda på om den. Var den byggdes? Finns det reservdelar att få tag i? 
 

min läcker lite vatten och det finns i kölsvinet. Jag har ännu inte hittat läckan. Det kanske är ett vanligt fel på båten? Den är hel runt om utvändigt så troligtvis  får man in vatten när man kör. 
 

jag måste säga att som första båt är den perfekt. 
 

mvh

 

Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns några gamla skribenter på det här forumet som ägt en Bornö 23. Ingen av dem är dessvärre aktiv här längre.

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1351&battypID=11

Om du kikar in på länken ovan och klickar på respektive användarnamn så finns en möjlighet att skicka mail till dem. Om de har kvar samma mailadress som de registrerade sig med så kan du kanske få kontakt med någon av dem.

Tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Bmo:

Hej! Vad kul. 
 

jag vill egentligen veta allt man kan få reda på om den. Var den byggdes? Finns det reservdelar att få tag i? 
 

min läcker lite vatten och det finns i kölsvinet. Jag har ännu inte hittat läckan. Det kanske är ett vanligt fel på båten? Den är hel runt om utvändigt så troligtvis  får man in vatten när man kör. 
 

jag måste säga att som första båt är den perfekt. 
 

mvh

 

Mathias 

Jag har för mig att den byggdes på Gullmarsvarvet strax utanför Lysekil. tippar på nån gång under 70-talet.

Det här med läckor och vatten i kölsvinet är knepigare dock. Det finns ju massor av saker som kan läcka utan att det direkt syns tex, genomgående skruv, rutlister, taklucka eller propelleraxel som droppar lite eller hjärtstocken.

Börja med att ta reda på om det är sjö eller regnvatten som kommer in.

 

Vad har du för maskin i din, original tror jag dom kom med Perkins 4108, men dom börjar nu ta slut nu?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...