Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Johannes1018

Buster Supermagnum vs Yamarin Cross 75br

Rekommendera Poster

Står inför att köpa ny båt. 
jag har kommit ner till att det står mellan två modeller.

Buster Supermagnum med 350hk V8

Yamarin Cross 75br 300hk

 

båda har samma utrustningsnivå dvs

bogpropp

värmare

bord

solsäng 

plus annat

 

vi är 6 pers i familjen och åker ut en del men inte monstermycket (utflykt, middagar och fiske, 99% i Mälaren)

 

som jag ser det är fördelen med Buster att den tar 10pers mot 9, har större tank men ser mer grov ut. det går att ha en 350hk motor. Blir aluminium durk varmt i solen?

 
yamarinen har fördel stege fram, mjukare golv och ger ett mer stilrent intryck.


I sjön ska dem enligt flera ha samma bra egenskaper.

båda båtarna landar på 1,1 i pris.

 

Jag vet verkligen inte vilken som tilltalar mest.

 

är det någon av er som har någon av dessa och kan pusha åt något håll?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker årets modell av 75'an har blivit sämre. De har krympt sittbrunnen till förmån för mer yta mellan motor och sittbrunn (jag har inte mätt, det är bara en känsla). 2019/2020 års modell var bättre......

Både Yamarinen och Husky R8 som jag har, känns mer "ombonade" än Bustern. Dock känns den mer "stryktålig". Numera är väl 300 hk motorn standard för Super Magnum.

Jag har aluminiumdurk i min och lite varm kan den bli varma sommardagar men inget som stör.

 

image.png.6f7a9ba09c86341be9d98314c2cca33d.png

 

Har du sett denna resa? 

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns att få fram någon enstaka 350 fortfarande.

älskar motorljudet från den även om 300 V6 också är fint.

det finns även någon enstaka 75a från generationen innan till salu nya. Jag kan kolla om det är något storleksskillnad.

 

husky R8 var med på listan från början men åkte på att den ska vara stökig i tuffare sjö, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huskyn har lite mindre skrovvinkel men jag vet inte om det påverkar oss vackertväderglidare så mycket. Du skulle ju hålla dig till 99% i en insjö och där är det lugnt. Jag är ju på andra sidan slussarna och där kan det dock vara stökigare. Min nästa båt blir nog en Anytec A27.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ut och kör båda båtar innan du bestämmer dig. Det känns lite konstigt att köpa en båt för över miljonen baserat på inläst data och andras åsikter. Sätt dig bakom ratten minst en timme i varje båt och testa båten i alla farter. Ha gärna med passagerare för att se hur den beter sig med alla i aktersoffan jämfört med ett par fram i båten. Du kommer säkerligen ha en favorit efter det, och det kanske inte är samma favorit som ngn annan skulle ha. Men det är du som ska ha båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man havererat i båtnörderi....😀

Tre båtar inlagt i CAD'en. Supermagnum, Husky R8 och Yamarin 75 BR uppifrån och ner. Jag tycker Yamarinen är för liten i sittbrunnen. Synd på så bra båt.

image.png.3f04d0a8a6825ea34a69991d863a840e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Nu har man havererat i båtnörderi....😀

Tre båtar inlagt i CAD'en. Supermagnum, Husky R8 och Yamarin 75 BR uppifrån och ner. Jag tycker Yamarinen är för liten i sittbrunnen. Synd på så bra båt.

image.png.3f04d0a8a6825ea34a69991d863a840e.png

Snygg uppställning, att nörda ner sig är en klar styrka!

 

jag var på Yamaha center idag, under ett par timmar var jag i och ur alla tre båtarna (även Yamarin gen 1)

Yamarinen går tyvärr bort. Delvis på hur ytorna disponeras men även för små badplattformar.

 

Huskyn växer dock fram som en favorit då den har allt jag behöver.

lite tråkigt att den har lågt i tak när kapellet är uppe, inget lås till lådorna och att 300hk är Max. Det är dock saker jag kan leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det någon skillnad på sofflängderna på gen 1 och 2?

Sofflängden på R8 är 175 cm om jag minns rätt så det blir en bra yta där när man har solbädden på plats.

Det är ju låsbleck på stuvfacken i R8'n. Jag köpte 4 rostfria lås med samma nyckel från ebay till dem. Däremot skulle jag vilja haft lås på "entredörren". Sedan är ju frågan om hur mkt dessa lås som finns på båtar hjälper. De är ju inte de kraftigaste direkt.........

 

Vilket Yamaha Center var du på?

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i Haninge.

 

nu har jag bestämt mig och även beställt en båt.

det blev till slut en Husky R8S men utan targabågen då jag vill ha en helt öppen båt.

jag har redan en Vboat Voyager 700 som köptes förra året som jag har när jag vill sitta skyddad från vind och regn.

 

det blev en bra specifikation men mycket Lull-lull.

 

jag är riktigt nöjd även om det blev en utgång jag inte trodde på från start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Johannes1018:

Jag var i Haninge.

 

nu har jag bestämt mig och även beställt en båt.

det blev till slut en Husky R8S men utan targabågen då jag vill ha en helt öppen båt.

jag har redan en Vboat Voyager 700 som köptes förra året som jag har när jag vill sitta skyddad från vind och regn.

 

det blev en bra specifikation men mycket Lull-lull.

 

jag är riktigt nöjd även om det blev en utgång jag inte trodde på från start

👍

Kom du under 1,1?

Utrustning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en S men valde bort taket då syftet med denna båt är just vind i håret och sol på näsan.

 

varför jag då gick på R8S var då dynorna var både bekvämare och enligt mig, snyggare.

Det som ingår från start var ganska mycket som stereo, bogpropeller, solsäng, bord, 12” garmin, svarta detaljer som vattenskidbåge och räcken och 300hk vit Yamaha V6 (synd att det inte går med V8 längre...)

utöver denna utrustning valde jag:

- värmare

- ankarspel

- fishfinder

- offshore stativ

- elservo

 

så båten kommer ha allt utom radar och kylskåp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kane:

👍

Kom du under 1,1?

Utrustning?

Priset med alla tillbehören blev 1 140 000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara att vänta in sommaren då!

Jag har kylskåp i min och tyckte när jag köpte båten (andra ägare) att det var en onödig pryl. Men, nu skulle jag definitivt ta det igen om skulle speca en ny båt. Riktigt skönt när man åker ut över dagen att ha det.

Är det fortfarande den där värdelösa Fusion BB100 som de har standardmonterat i handskfacket?

Jag har monterat en Fusion fjärrkontroll på förarplatsen.

 

20200822_124924_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg riktigt smidigt ut.

Den stereon som står i specen är Fusion MS-RA 70, den ska även gå att styra direkt från Garmin skärmen.

 

Jag har kylskåp i min Voyager 700 och tycker det är smidigt. Vi brukar dock få köra med en bra kylväska också då vi är många. 
kylskåpet i Huskyn tar dock upp ena skåpet till 100% och vi tappar en massa volym där. Jag tänker sätta ett 12v uttag där och ha anslutna kylväskor istället.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MA-RA70 är bättre handhavandemässigt än BB100. Jag kan också styra min BB100 från plottern men fjärren är smidigare.

Ha koll på vad YC i Haninge (om det är där du köpte båten). De har inte bästa ryktet och slarvar en del. Se till att de sätter på en 15x20" Saltwater Series II propeller och inte en 15x21".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då bör jag investera i en fjärr.

jag kommer göra en genomgång av båten i deras lokaler en tid innan leverans så jag ser att det ser ut att vara korrekt utfört. Tack för varningen.

 

gällande propp, vad är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta med Fusionfjärr tills du testat att använda plottern som stereofjärr. Du kanske tycker det är OK.

Om du ändå har ett N2k-nät kan du skaffa Yamahas Command Link Plus Gateway så att du får upp all motordata i plottern. Jag har lagt bränsleförbrukningen längst ned i datafältet till höger.

 

De hade satt en 15x21" prop på min och jag tyckte den varvade för dåligt. Kom upp i 5200-5300 och när man jämförde med Yamahas körfakta så stämde inte varv/hastighet/soppaförbrukning. Jag bytte prop i somras till en 15x20" och det blev mycket bättre. Högre varv, högre toppfart och lägre soppaförbrukning.

När jag gnällde hos dem om det sa de att de alltid satte prop efter Yamahas körfakta. Varför inte på min båt då? "Yamaha har slutat med den propellern" vilket var en lögn.

 

20201006_112000_2.jpg

Skärmklipp.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte Finnmaster har förbättrat lösningen med bogpropluckan, så bör du se till att YC i förebyggande åtgärd förstärker tätningen. Se inläggen från 30 juli 2020 i denna tråd, 

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Om inte Finnmaster har förbättrat lösningen med bogpropluckan, så bör du se till att YC i förebyggande åtgärd förstärker tätningen. Se inläggen från 30 juli 2020 i denna tråd, 

 

Tack, ska kolla extra på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Johannes1018:

Jag frågade nu om propeller och fick detta till svar:

15x20M 6CE Saltwaterseries 2 SDS

Bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...