Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenbja

DNA märkning

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av DNA märkning från stöldskydds föreningen på

motor gps o.s.v ??

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenbja:

Är det någon som har erfarenhet av DNA märkning från stöldskydds föreningen på

motor gps o.s.v ??

 

/Kenbja

Näsbyvikens Båtsällskap har krav på DNA-märkning enligt deras hemsida. Så där bör det finnas erfarenheter av vilken nytta det gör.

 

"Egendomsskydd:

-DNA-märkning av samtliga båtmotorer och drev är ett krav i NBS. DNA satser finns att köpa på kansliet till rabatterat pris."

https://www.nasbyviken.se/miljo-sakerhet/

 

De hade visst rätt mycket stölder innan de införde detta krav. Hur det blivit efter deras märkning vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny utombordare för några år sedan som jag DNA-märkte och satte klisterlappar lite här och där. Märkte även båten på sina ställen. Tänkte särskilt på att motorn skulle ha klistermärken både på framsidan av kåpan och på baksidan men även på andra delar av den. Klisterlapparna på fram- och baksidan tänkte jag är bra om både om buset kommer ner i båten och om de kommer med egen båt.

Men erfarenhet? Nej, det har jag inte direkt. Är väl bara om något märkt stjäls och om polisen med denna märkning kan hitta den som man kan säga sig ha erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Näsbyvikens Båtsällskap har krav på DNA-märkning enligt deras hemsida. Så där bör det finnas erfarenheter av vilken nytta det gör.

 

"Egendomsskydd:

-DNA-märkning av samtliga båtmotorer och drev är ett krav i NBS. DNA satser finns att köpa på kansliet till rabatterat pris."

https://www.nasbyviken.se/miljo-sakerhet/

 

De hade visst rätt mycket stölder innan de införde detta krav. Hur det blivit efter deras märkning vet jag inte.

Jag läste om deras satsning för några år sedan och då hjälpte det att dna-märka, men de har ju även staket, taggtråd, vakter, mm. Trots det var det några stölder, men betydligt bättre än tidigare.

 

Dna-märkning är ett bra sätt att id-märka en pryl, men det hjälper ju inte om polisen inte har direkt tillgång till aktuella register över ägarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

Dna-märkning är ett bra sätt att id-märka en pryl, men det hjälper ju inte om polisen inte har direkt tillgång till aktuella register över ägarna. 

Det är lite otydligt på registreringssidan för DNA-registrering. Men det verkar som att de lämnar över information till "brottsbekämpande myndigheter" först när de fått in en anmälan om att något blivit stulet. Då kan en stulen utombordare vara långt utanför landets gränser....

 

Hur Polisen agerar när/om de hittar spår av DNA-märkning kan man fundera över. Tullen får ju inte beslagta utförselgods även om de misstänker att det är stöldgods.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Hur Polisen agerar när/om de hittar spår av DNA-märkning kan man fundera över. Tullen får ju inte beslagta utförselgods även om de misstänker att det är stöldgods.

Problemet är att brottslingarna vet exakt vad de ska säga (och vad de inte ska säga) för att polisen inte heller ska få göra något åt saken.

Polisen måste kunna kolla uppgifterna med den registrerade ägaren typ genast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bättre alternativ till DNA-märkning är spårningsutrustning som larmar ägaren vid stöld via SMS-länk i telefonen. Länken SMS'as till polisen som då får koordinater löpande när den stulna båten rör sig. Sedan återstår bara att följa koordinaterna & plocka in buset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SEASWIRL:

Ett bättre alternativ till DNA-märkning är spårningsutrustning som larmar ägaren vid stöld via SMS-länk i telefonen. Länken SMS'as till polisen som då får koordinater löpande när den stulna båten rör sig. Sedan återstår bara att följa koordinaterna & plocka in buset.

Och de flesta av ”buset” lärde sig redan i småskolan hur de skulle slå ut ett sådant larm. DNA märkning måste man ju slipa bort om man vet var det sitter. Inte många av buset som har en UV-lampa med sig tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har du en liten poäng i vad du säger men varför skulle fler busar ha mer störutrustningar med sig än UV-lampor? Själva tanken med att stöldskydda båten är väl att få ner försäkringspremien, självrisken & naturligtvis försvåra stöld. Enl- polisen & försäkringsbolagen är inte båtarna det största stöldobjekten utan fyrtaktsmotorer, framför allt större & nyare sådana. Spårutrustningar är i allmänhet anslutna till larmcentraler som får larmet direkt när stölden sker. Med DNA-märkning skall ju först stölden upptäckas vilket kan ta flera veckor & sedan båten letas fram. För mig får det trackern att framstå som det bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...