Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jacques

Bra att veta om spårsändare..

Rekommendera Poster

Det jag ville få fram var att 3G blir först att ryka och att 2G kommer att finnas längre. Så att satsa på utrustning som bara går på 3G idag är dumt. Telia och Tele2 driver väl 3G nätet gemensamt och att Tele2 skulle driva det ensamt är nog lite väl optimistiskt. Telenor har enligt ryktet redan börjat avveckla sitt 3G nät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget kräver spårsändare i min nya båt, och det måste dessutom vara av en typ från "godkändlistan".

 

Ifrågasatte relevansen av detta, då båten är 11m, väger nästan 7 ton, är ett spektakel att transportera på väg (p.g.a. bredden) och ligger dessutom i en av våra insjöar där sjövägen ut är obefintlig utan upptäckt.

 

Nope, det är ett krav. Annars gäller inte hela eller delar av försäkringen. Och samma hos de flesta FB. Några krävde montage på motorn med motiveringen att  "din stora motor är extra stöldbegärlig".

 

Hmmm, det är en klump på trekvarts ton som kräver rätt mycket demontering av däck och luckor för att kunna lyfta upp. Inombordare heter det.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Försäkringsbolaget kräver spårsändare i min nya båt, och det måste dessutom vara av en typ från "godkändlistan".

 

Ifrågasatte relevansen av detta, då båten är 11m, väger nästan 7 ton, är ett spektakel att transportera på väg (p.g.a. bredden) och ligger dessutom i en av våra insjöar där sjövägen ut är obefintlig utan upptäckt.

 

Nope, det är ett krav. Annars gäller inte hela eller delar av försäkringen. Och samma hos de flesta FB. Några krävde montage på motorn med motiveringen att  "din stora motor är extra stöldbegärlig".

 

Hmmm, det är en klump på trekvarts ton som kräver rätt mycket demontering av däck och luckor för att kunna lyfta upp. Inombordare heter det.

Håller med dig till fullo Ingemar.

 

Hade precis en sådan diskussion med mitt försäkringsbolag nyss.

 

Utgångsbudet från deras sida var att båten samt bägge utombordarna skulle vara utrustade med spårsändare, dvs 3 st totalt.

 

Efter att ha bytt några ord frågan är nu kravet nedbantat till 1 st för hela ekipaget.

 

Detta under förutsättning att dom tre delarna är individuellt stöldskyddsmärkta samt att varje motor har dubbla lås.

 

Att ha tre spårsändare skulle kännas lite för mycket på många sätt, men visst.😏

 

Att du skulle ha en på din inombordare var intressant.

 

Jag har aldrig ägt en båt med inombordare så jag har aldrig grubblat på frågan, men min första tanke nu är, hur många utombordare stjäls varje år kontra hur många inombordare?

 

Säkert har nån har inne koll på en sån siffra. 

 

Min killgissning är att det är väldigt få. Kanske så få att det skulle kunna klassas som en ickefråga, men det lär jag väl bli varse. 😁

 

Den spårsändare jag valt jobbar med Cat-M1 teknik och verkar vara något sånär framtidssäker.

 

Det lär väl visa sig som med all annan teknik, men just nu verkar det vara nån standard många länder bygger ut mot.

 

Trevlig helg!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...