Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Bra att veta om spårsändare..

Rekommendera Poster

Mitt försäkringsbolag vill att jag monterar en spårsändare.

Jag börjar kika runt lite för att se vad som finns.

Fastnar för en modell med inbyggt batteri, med upp till 15 års batteritid.

Hittar sedan en text på samma sida om samma produkt som säger upp till 10 års batteritid.

Jag tar skärmdumpar av bägge texterna och mailar tillverkaren med frågan ”vad gäller?”.
Svaret jag får tillbaka berör inte frågan eller modellen alls.

Då ringer jag och ställer frågan igen och igen, då får jag veta att batteritiden kan förväntas vara 7år.

Jag ifrågasätter skillnaden mellan 7 och 15 år några gånger, och tillverkaren svarar att allt är relativt några gånger.

Sen tackar jag för mig och lägger på.

 

Vad ska man tro och tycka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att det inte finns någon anledning att hålla hemligt vilken firma det rör sig om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken produkt är det?

Min spårsändare håller 48 timmar typ, efter att båtens batteri är under 10,5 V.

Men om båtens batteri laddar vid rätt tillfällen så tror jag nog att sändarens batteri kan hålla 7 -10 år. Beror nog på hur ofta det blir tomt.

Min spårsändares batteri går att byta (lödning krävs dock).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga så gäller mina funderingar endast spårsändare med inbyggt batteri, utan extern anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara möjligt. Om spårsändaren inte har konstant positionering och inte sänder hela tiden utan bara registrerar förflyttning med accelerometrar och aktiverar GPS och sändare när den registrerar förflyttning längre än en viss sträcka.

Alternativt att den mäter och sänder hela tiden och batteriet är stort som ett kylskåp.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med raol.

Det kan inte vara möjligt att hålla igång en spårsändare med inbyggda batterier i många år.

Det måste vara något extremt strömsnålt läge som aktiverar spårsändare vid "behov".

 

Vilken produkt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en produkt på marknaden som lovar/har lovat 15 års batteritid så det får var och en googla på så slipper jag skriva det. Att man har rätt i sak brukar inte påverka huruvida någonting kommer tillbaka och biter en i svansen tyvärr.

 

Däremot kan jag berätta att mitt val kommer att bli C-pod mini. Billig och att man kan byta batterier själv passar mig.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den funkar som raol skriver, så förklarar det ju varför tiden batteriet håller kan variera. Ju mer du använder båten, ju mer batteri drar sändaren. 
Står säker ”upp till 15 år” om man läser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag läste ”upp till 15 år” redan första gången jag kom i kontakt med produkten.

Sedan på samma sida läste jag ”10 år”, för att strax därefter läsa ”7 år”, på samma produkt.

Det var tre olika tidsangivelser på samma produkt som föranledde min kontakt med tillverkaren.

 

Och efter en kontakt med en annan säljare framkom ytterligare information som knappast var till produktens fördel, men är så dumt att den informationen kommer inte komma från mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ytterligare förtydliga, ”upp till 10 år” och ”upp till 7 år”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är nyfikna på produkten kan kolla länken, https://dantracker.se/.

Verkar vara en smart produkt, men man måste ha ett abonnemang hos Dantracker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-pod mini, totalkostnad 2695kr/5år.  (Med möjlighet att byta batterier när dom tar slut)

 

Dantracker IA, totalkostnad 5300kr/5år.  (Utan möjlighet att byta batterier när dom tar slut) (7år,10år,15år, ingen vet...)

 

Tror dom gör samma jobb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite kluven till hur man ska se på dessa försäkringsbolagens olika önskemål. Visst ökar man ju chansen till att hitta sin ägodel om den blir stulen eller i vissa fall förhindra att den blir stulen.

Förstår också att försäkringsbolagen vill kunna hålla en relativt attraktiv premie och ändå tjäna lite pengar.

Dock tycker jag en viss del av anledningen till att köpa försäkringen försvinner om man ska betala för ytterligare grejor för att få ha den.

 

Kommer TS att få en kännbar rabatt på premien om han köper en spårsändare? Om inte kanske försäkringsbolaget borde tillhandahålla den?

 

En gång fick jag en aktersnurra stulen på en båt jag hade uppställd på båtklubbens område på vintern. Relativt ny 45 hk 4-takt, mycket begärlig på den tiden, stals i mellandagarna. Försäkringsbolaget ställde upp på ett hedervärt sätt men menade samtidigt att jag borde plocka av motorn varje vinter. Min mening var dock att slippa demontera/montera 100 kg motor varje år var en av anledningar till att jag betalade för försäkringen.

Om man själv gör sådana här olika "förbättringsåtgärder" tycker jag man ska få rabatt på premien.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Zwen.

 

Men nu blir det ju mer som att alla dessa krav är en förutsättning för att man skall få full ersättning vid skada/stöld.

 

Mitt försäkringsbolag vill att jag har dubbla motorlås per motor samt en spårsändare per motor och en spårsändare på skrovet.

 

Och givetvis gynnar det bägge parter på sista raden. Jag ökar sannolikheten att få behålla grejorna och försäkringsbolaget minskar sannolikheten för att behöva ersätta något.

 

Sen detta med premien.

 

Visst borde premien så långt det går spegla den enskildes preventiva åtgärder för att minska skada.

 

Så görs ju till viss del idag, men det borde ha större påverkan på premien tycker jag efter 25 skade/stöldfria år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen jag valt till mina bilar och min båt har upp till 10 års batteritid (inbyggt batteri), kommer med inbyggt sim utan abonnemang och är liten, smidig. 

Inte godkänd av något bolag än vad jag känner till men fungerar utmärkt.

Batteritiden bestäms av vilket läge du ställer trackern i. 

I en av bilarna som jag är lite rädd om har jag t. ex ställt "efter rörelse" och får då notis så fort bilen rör på sig. Andra valbara lägen är "live tracking", 10 minuters intervall, 1 gång / dygn, var 7:e dag. 

 

Förutom att den fungerar perfekt har företaget till skillnad från många andra en utmärkt support. 

https://cphtrackers.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått frågan flera gånger från försäkringsbolag avseende spårutrustning på olika fordon. 

 

Att köpa en spårsändare kostar ofta mer än den minskningen i försäkringspremie jag har fått presenterat för mig, inte ens över 5 år har den betalat sig. 

 

När jag skulle försäkra bilen fick jag frågan om det sitter spårsändare. 

Svarade att jag kan följa bilen i realtid i min app. Det räckte tydligen inte? Samma sak där - skillnaden i premiejustering var fånigt låg om jag skulle montera en sändare. 

 

Om premie skillnaden är fånigt låg finns det ju ingen anledning att montera in en manick till.

Eller är jag som vanligt ute och snedseglar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gör allt som är möjligt för att försvåra stöld ökar väl chansen att få behålla sina saker och det är ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tracker skall väl monteras dolt så hur förebyggande blir det?

 

En dold tracker ökar möjligheten att polisen kan få fast tjuvarna innan godset lämnar landet dvs en typ av reaktiv fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvarna lär riva ur alla trackers som finns när de snor motorerna, eller så stoppar de in dem i plåtklädda lastutrymmen (som blockerar signalerna), så vad ska såna egentligen göra för nytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Om man gör allt som är möjligt för att försvåra stöld ökar väl chansen att få behålla sina saker och det är ju bra.

Jovisst, man kan ju göra ganska mycket. Frågan är bara var man ska dra gränsen och vem som bör bekosta vad i olika fall.

Idag kan man ju plocka på både övervakningskameror, larm och allt möjligt och koppla till sin mobil för den som vill.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Tjuvarna lär riva ur alla trackers som finns när de snor motorerna, eller så stoppar de in dem i plåtklädda lastutrymmen (som blockerar signalerna), så vad ska såna egentligen göra för nytta?

Störsändare är också rätt effektivt. GPS-signalerna är väldigt svaga när de når markytan och det behövs inte mycket för att störa ut positionsbestämningen. Sedan kvittar det hur mycket spårsändaren skickar meddelanden. Det går kanske att triangulera för att mäta in varifrån spårsändaren skickar sina meddelanden men om det lyckas så är det med betydligt sämre precision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spårsändare borde skicka en signal i timman om var den befinner sig, som ens telefon håller koll på. När en signal saknas ska sedan appen berätta det för en. Men sådan teknik innebär mycket kortare batteritid.

Jag ser dock inte batteritiden som det stora problemet. Vid stöld kommer utombordaren in i en vit skåpbil och då är allt försent.

Den första trackern jag köpte (billig) fungerade inte ens inne i båten (glasfiber) - för svag signal.

Jag köpte en mer avancerad med externa antenner som dessutom kan kopplas till ett antal ingångar och utgångar.

Jag har inombordare och har min tracker kopplad till motorlucka och kabindörren, som är larmade. Jag kan dessutom tända en lampa och starta länspumpen med trackern.

Störst nytta av trackern har jag för att kunna följa förbrukningsbatterierna i båten, så att jag kan ladda innan de är helt slut. Flyttas båten mer än 50 meter så får jag en signal. Inga falsklarm på 2 år.

Kopplar någon ur trackern måste de börja med att kapa sladden till GSM sändaren, för larmet går direkt som den tappar extern spänning eller GPS signal. Nästa steg är möjligen att kunna stänga av motorn med den, det har jag inte kopplat in.

Helt nöjd med min tracker (MEITRACK T1, kostade 1500 kr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-05 vid 10:19 skrev Zwen:

Jovisst, man kan ju göra ganska mycket. Frågan är bara var man ska dra gränsen och vem som bör bekosta vad i olika fall.

Idag kan man ju plocka på både övervakningskameror, larm och allt möjligt och koppla till sin mobil för den som vill.

OM jag hade en stor utombordare så skulle jag låta lacka om motorn i någon snygg färg som matchar båten. Jag inbillar mig att snurran och båten då blir mindre attraktiv att stjäla.

 

Finns det något alternativt konto som kan bekosta något? Det låter ju jättebra! ;)

Misstänker att du menar att man kan öka resurserna för Polis, Tull och KBV.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

OM jag hade en stor utombordare så skulle jag låta lacka om motorn i någon snygg färg som matchar båten. Jag inbillar mig att snurran och båten då blir mindre attraktiv att stjäla.

 

Jo det kan nog vara en bra idé. Eller så gör man som en jag läste om för nåt år sedan.... Det första han gjorde när han kom hem med sin sprillans nya Honda av modell större var att penselmåla hela snurran med Biltemas rödbruna rostskyddsprimer. Skulle tro han får ha kvar den resten av livet.😁

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

penselmåla hela snurran med Biltemas rödbruna rostskyddsprimer.

Ja, det lär vara effektivt. Bara svårt att få frugan med på den planen... Själv tycker jag helt klart att det finns en finess i att saker är fula, för då får man ha dem för sig själv 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, det lär vara effektivt. Bara svårt att få frugan med på den planen... Själv tycker jag helt klart att det finns en finess i att saker är fula, för då får man ha dem för sig själv 🙂

Inte sjutton åker du och frun ut med båten för att sitta och stirra på motorn, lr?

 

Om motorn är viktigast så lacka den...

314759562_Screenshot_20210208-013045_SamsungInternet.jpg.ced127ff38f81f86fb95dc178b50794d.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny på forumet med det var precis en sådan här tråd som jag letade efter: GSM börjar gå i graven i och med att licenserna upphör 2025 men fortfarande är de flesta spårsändarna 900/1800 MHz GSM som säljs hos återförsäljarna. Ska till och köpa en nu då jag plockar ut en ny båt och då gärna vill ha nått framtidssäkert monterat från start. Försäkringen går ner ordentligt i mitt fall så spårsändaren betalar sig på två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-09 vid 15:42 skrev Elektronisten:

Ny på forumet med det var precis en sådan här tråd som jag letade efter: GSM börjar gå i graven i och med att licenserna upphör 2025 men fortfarande är de flesta spårsändarna 900/1800 MHz GSM som säljs hos återförsäljarna. Ska till och köpa en nu då jag plockar ut en ny båt och då gärna vill ha nått framtidssäkert monterat från start. Försäkringen går ner ordentligt i mitt fall så spårsändaren betalar sig på två år.

Nja, det är nog 3G som får stryka på foten först så GSM kommer att fungera länge än då det finns väldigt mycket IoT utrustning som går på GSM och har bättre täckning än 3G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev StaffanRW:
2021-02-09 vid 15:42 skrev Elektronisten:

Ny på forumet med det var precis en sådan här tråd som jag letade efter: GSM börjar gå i graven i och med att licenserna upphör 2025 men fortfarande är de flesta spårsändarna 900/1800 MHz GSM som säljs hos återförsäljarna. Ska till och köpa en nu då jag plockar ut en ny båt och då gärna vill ha nått framtidssäkert monterat från start. Försäkringen går ner ordentligt i mitt fall så spårsändaren betalar sig på två år.

Nja, det är nog 3G som får stryka på foten först så GSM kommer att fungera länge än då det finns väldigt mycket IoT utrustning som går på GSM och har bättre täckning än 3G.

Tillstånden för GSM upphör 2025 vad jag förstår.

Frågan är om Post och telestyrelsen kommer att auktionera ut nya GSM-licenser som gäller från 2025?

Om detta sker, vill någon driva ett GSM-nät?

 

Telia har sagt att ambitionen är att 3g avvecklas 2023 och GSM 2025.

https://press.telia.se/pressreleases/telia-paaboerjar-utfasning-av-3g-foer-att-ge-plats-aat-ny-teknik-3070472

 

För Tele2 har jag inte sett något om avveckling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Tillstånden för GSM upphör 2025 vad jag förstår.

Frågan är om Post och telestyrelsen kommer att auktionera ut nya GSM-licenser som gäller från 2025?

Om detta sker, vill någon driva ett GSM-nät?

Frekvenser i etern är mycket eftertraktade eftersom de i praktiken är en begränsad resurs. Jag orkar inte gräva fram vad PTS har tänkt sig kring GSM-frekvenserna, men jag tror det mest sannolika är  att det sker en omallokering av frekvenserna till andra användningsområden, troligen för mobiloperatörerna i första hand. Dvs att man kör 4G/5G på GSM-frekvenserna istället. Eftersom GSM är stenålder redan idag, så har alla ganska mycket tid på sig att ställa om.

 

Att fortsätta driva ett GSM-nät kommer troligen inte att vara kommersiellt gångbart för någon operatör över tid. Telia har nog längtat efter att dumpa GSM en längre tid. M2M-enheter som drivs av företag kommer att migreras till 4G/5G eller bryggas, men enskilda konsumenters GSM-prylar (har någon ens kvar en GSM-telefon?) blir redo för museet. 

 

Net1 försökte ju fortsätta driva ett nät på NMT-frekvensen för att NMT kunde täcka stora områden utanför tätort, men det funkade inte kommersiellt för dem. Teracom köpte dem 2019 och därmed blev de kommersiellt förstatligade för att säkra myndighetskommunikation: https://www.net1.se/nyheter/artiklar/teracom-forvarvar-net1/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...