Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Jabsco Macerator Septikpump

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av den dyrare modellen med impeller och metallkvarn, som stänger av sig själv, när den tömt färdigt. Alltså redan vid kortare torrkörning. 

 

Ser priser på ca 2500 - 3000 kr. 

 

 

Jag har den mindre, utan torrkörningsvakt. 

Tyvärr har den börjat läcka gaser. 

De stora oringarna är typ 1.5 mm i diameter. 

Känns inte betryggande. 

 

38 mm in och ca 20 mm ut, på slangstosarna. 

 

 

Andra förslag? 

Redigerad av Hybro
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Någon som har erfarenhet av den dyrare modellen med impeller och metallkvarn, som stänger av sig själv, när den tömt färdigt. Alltså redan vid kortare torrkörning. 

 

Ser priser på ca 2500 - 3000 kr. 

 

 

Jag har den mindre, utan torrkörningsvakt. 

Tyvärr har den börjat läcka gaser. 

De stora oringarna är typ 1.5 mm i diameter. 

Känns inte betryggande. 

 

38 mm in och ca 20 mm ut, på slangstosarna. 

 

 

Andra förslag? 

Fungerar perfekt, var det inte du som ställde samma fråga i en annan tråd för typ en månad sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, så var det nog... 

 

Jaha, tack. Då får det bli en sån. 

Funkar torrkörningsstoppet? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev patrikflink:

Fungerar perfekt, var det inte du som ställde samma fråga i en annan tråd för typ en månad sedan?

Jag tänkte redan då på hur resten av din installation ser ut...?

Om du verkligen behöver en sådan pump?

Vanligtvis finns det ju en pump med kvarn inbyggd i elektriska toaletter.

Men det har varit ”en och annan” likartad diskussion här på forumet, så det kan vara så att jag tänker på nån annan frågeställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Funkar torrkörningsstoppet?

Har nödtömt 3 gånger totalt med den, slog ifrån så fort den höjde varvet (gick torr). Så ja, gjorde det den skulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte redan då på hur resten av din installation ser ut...?

Menar du mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar som jag skrev då, att en pump med kvarn skall monteras mellan toalettstolen och septiktanken, om det nu inte redan finns en sådan inbyggt i toalettstolen.

En nödtömningspump skall vara en manuell eller elektrisk membranpump, den har större kapacitet att pumpa det redan sönderdelade avfallet.

Jag har både en elektrisk och en manuell membranpump i serie, och det fungerar skitbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Menar du mig?

Vem?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vem?

Du citerade mig, var det inte meningen till Hybro? Därför frågade jag menade du mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en helt vanlig handvevad toalett utan kvarn med 38mm in till septitank, därför behöver jag min pump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalinstallationen i en Cumulus. Toastol med manuell pump - hålltank - diafragmapump - 4 meter septikslangen - ut via kulventil o genomföring i skrovbotten.

 

13 år sedan ersattes original diafragmapump med en enklare Macerator, som ej stängde av sig och även y-förgrening (ej trevägsventil) för vacuumtömning via däck. 19 mm luftning av hålltank. 3 m slang sanerades bort. 

Funkat i 10 år. Aldrig bytt impeller. 

 

Allt funkat bra, förutom visst läckage av gaser då och då. Ej från luft ingen. Bytt septikslangarna flera gånger. 

 

Nu är tanken urmonterad, ska modifieras lite för att bli lättare att montera/demontera vid framtida ev behov. Passar på att provtrycka ordentligt. Läckindikering med såpvatten. 

 

Så pumpen är placerad nära kölen / och stosen för tömning i sjön. 

 

Max sughöjd, ca 45 cm. 

 

Litar inte på jokerventiler, har kulventil mellan toastolen och inloppet i tanken, som är placerad i ovankant. 

Typ fritt fall inuti tanken, för att bryta gråvattenpelare. 

 

Så jag undrar just om jag kan byta pump till denna med rf-kniv och aut avstängning vid torrkörning. 

Ser ut att vara bättre packningar än i den enklare, om inte annat. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag använder en helt vanlig handvevad toalett utan kvarn med 38mm in till septitank, därför behöver jag min pump. 

Ja då kommer ju en kvarnförsedd pump till sin rätt. Lyxigt med automatik! 
I förra båten, innan det blev eltoa hade jag en sådan pump efter toan, med vanlig återfjädrande strömbrytare, likadant nu, man får ju ändå trycka på knappen och spola tills det är rent och tomt i skålen. Nuvarande har omkring en sekunds fördröjning, det är en mekanisk tröghet i strömbrytaren, det skall inte vara så, egentligen. 
Sedan bra med en sil efter bordsgenomföringen till spolvattnet. Lätt annars att få in långa trådalger typ ”Malacos kolasnören” som sätter igen slangar, pumpen och kanalerna i porslinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrivet ovan... 

Handjagad pump på toastolen. 

 

Maceratorn används för att tömma septiktanken i sjön, de gånger jag inte vacuumsuger i hamn. 

 

Har funkat mycket bra... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tömmer ni septiktanken i sjön om den ligger i samma höjd som toastolen och eventuellt i eller under vattenlinjen. 

En pump till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Hur tömmer ni septiktanken i sjön om den ligger i samma höjd som toastolen och eventuellt i eller under vattenlinjen. 

En pump till? 

Min toa samt septitank ligger under vattenlinjen. Inga problem med min pump som sitter ovanpå septitanken. Samma sak med golvbrunnen i duschen, har pump som pumpar ut med automatik (duschlänsbox från Hjertmans).

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, frågan ställdes i o m att det tydligen är vanligt med denna typ av pump mellan toastol o septiktank. 

 

Alltså behövs väl i dessa fall två pumpar? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Hybro:

Hur tömmer ni septiktanken i sjön om den ligger i samma höjd som toastolen och eventuellt i eller under vattenlinjen. 

En pump till? 

 

5 timmar sedan skrev Hybro:

Jo, frågan ställdes i o m att det tydligen är vanligt med denna typ av pump mellan toastol o septiktank. 

 

Alltså behövs väl i dessa fall två pumpar? 

 

 

Jag tömmer nästan aldrig septiktanken i sjön, jag kan leta mig fördärvad efter fungerande och existerande sugtömningsanläggningar. Men om jag är nöd och tvungen, vilket har skett (på internationellt vatten, naturligtvis) så har jag som jag tidigare skrivit om, först en större elektrisk membranpump och i serie med den en manuell membranpump, och det fungerar väldigt bra. Jag har ett ”Y-rör” mellan tankens tömningsrör, däcksgenomföringen och pumparna. Jag stänger aldrig bordsgenomföringen, utan förlitar mig på de båda pumparnas backventiler vid sugtömning, och ser ju till att däcksgenomföringens lock är ordentligt påskruvat vid nödtömning, annars funkar det ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev patrikflink:

Du citerade mig, var det inte meningen till Hybro? Därför frågade jag menade du mig!

Jaha, ursäkta att det blev litet förvirrat.

Men det föreföll ju som om diskussionen kom i hamn iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...