Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
uk85

Renovera Örnvik

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden,

Nyfrälst båtägare sedan förra sommaren till en gammal Örnvik 535. Någonstans ska man väl börja och vi hade en fin sommar med vår lilla familj i den. Nu står den i ett kallgarage och väntar på att jag ska göra den redo till nästa sommar. En hel del jobb men jag har iaf ambitionen att göra den fin. Med risk för att låta extremt naiv undrar jag nu hur och med vad jag ska börja. 
1. Slipa/polera/spackla/måla. Vad behöver jag för verktyg? Har en excenterslip. Kan den komma till användning? 
2. Vad kan jag göra åt det svarta som ligger runt nuvarande fönster? 
3. Tänkte ta bort träskivan som lanternorna av oklar anledning sitter på.
4. Skruvarna framför rutorna antar jag det har suttit någon gammal vindrutetorkare på? 

Mängder med frågor förstås. Har nu lagt otal timmar på att försöka läsa på men behöver ert moraliska stöd och någon av som med fast hand visar på hur och med vad jag ska börja.

Allt gott!

 

IMG_7858.jpg

IMG_7871.jpg

IMG_7908.jpg

IMG_7912.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Allt handlar väl om vilken ambitionsnivå man har. Din båt ser inte ut att vara så väldigt illa däran. 
 

På de skador där du kan se plastmattan och om den ser OK ut räcker det förmodligen att slipa/peta bort det lösa och tvätta ordentligt med ren aceton. Sen lägger du i gelcoat-spackel. Det kan underlätta om du sätter packtejp ovanpå lagningen så att den inte rinner ut och så du får en någorlunda jämn yta. Sen slipa med våtslippapper med mindre och mindre kornstorlek till ytan blir slät. Efter det rubbing och vax. 

 

Din list runt fönstren, det svarta runt fönstren, ser ut att vara en träbit. Förmodligen teak. Prova att skruva bort den och slipa om den ser frisk ut på undersidan. Annars byt. 
Efterbehandla med fernissa eller olja. Flera lager ska det vara. Jag brukar komma över 8 lager fernissa innan jag är nöjd men det har med ambitionsnivån att göra. Ju bättre du gör det nu desto längre håller det. Om du oljar så välj tex Benarolja och också den ska på i flera lager. Olja eller fernissa är en ”religionsfråga”. Vissa föredrar det ena och andra föredrar det andra. 

Lanternorna ser ut att vara lite för höga om du inte har en list där. Förmodligen därför den har satts där. Plocka bort listen och slipa & fernissa den också. Man kan se att fernissan på ändträt har släppt mest. Det är klassiskt. Där behövs ofta extra bra underarbete och flera lager lack. Alternativt byter du lanternorna till några mindre som ryms utan listen men det kan nog se lite tokigt ut. 

Antagligen har du en gammal torkarmotor under vindrute-”skruvarna”. Ta bort och laga hålet med gelcoatspackel eller sätt dit en fungerande torkarmotor och koppla in. 
 

Det finns massor med trådar här som behandlar hur man lagar olika saker. Även på ”tuben”. Läs på och lär. Med lite vana blir det snabbt mycket finare än de första gångerna man gör det. Viktigt är att tvätta ordentligt med aceton flera gånger så det inte lossnar. 
 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt utförliga svar. Fint med folk som hjälper till!

Finns det någonting jag kan börja med redan nu eller behöver jag vänta ut vintern? Min tanke är att laga/spackla samt slipa och måla hela båten vit till säsongstart. Har läst om De Jissel. Någon som har erfarenhet av detta? 

Båten står i en kall hall nu bland andra båtar. Jag antar att jag behöver skaffa någon form av presenning innan jag börjar slipa. Apropå slipa - vilken maskin och slippapper är att rekommendera?

Tack igen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev uk85:

Finns det någonting jag kan börja med redan nu eller behöver jag vänta ut vintern?

Om du har något ställe att hålla till inomhus så är det väl läge att köra träbehandlingen nu under vintern. Fernissa funkar fint när det är kallt trots att tillverkarna inte skriver det på burken. Fast undvik fukt.

 

49 minuter sedan skrev uk85:

Har läst om De Jissel. Någon som har erfarenhet av detta? 

Det hittar du många trådar om här på MG. Sök och du ska finna.

Fast av dina bilder att döma tycker jag båten ser bra ut i stort sett. Avvakta med totalmålning och njut av båten istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Efter att ha varit i kontakt med de ijsel-bolaget tror jag mig nu ha det jag behöver för att sätta igång. Någon form av industridammsugare att koppla slipen till behövs. Någon här på forumet som kan  rekommendera en? 
 

Såhär med beställningen levererad slår det mig att jag kanske inte får sätta igång i hallen som jag står i iom den är full med andra båtar. Vad skulle ni göra? 😊

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev uk85:

Vad skulle ni göra?

Kolla med hallägaren om deras försäkring sätter käppar i hjulet för ev delar av jobbet. De kan även svara på om det är ok att göra det du tänkt gentemot de andra båtarna i hallen sant hur de vill att du skyddar osv (om det är ok för dem vill säga).

 

Där min båt stod tidigare (i hall) var det en som satte igång och slipa på sin båt och därmed dammade ner alla andra båtar i hallen (många) både utvändigt och invändigt (avfuktad hall så alla luckor stod öppna). Det slutade med att den slipande båtägare fick betala "sanering" av alla båtar. Det blev dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det senare är just det jag är orolig för.  Vad finns det för alternativ? Hur gör folk som slipar i Stockholmsområdet?


Tack 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev uk85:

Hur gör folk som slipar i Stockholmsområdet?

Det vet jag inte men ett alternativ är att be att båten flyttas ut. Men kolla med hallägaren, det kanske inte är något problem att göra det du vill göra med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen - har nu införskaffat en grovdammsugare att koppla slipen till och är redo att sätta igång. Hade väldigt gärna gjort detta tillsammans med någon båträv, kanske allra helst med erfarenhet av De Ijssel-produkterna. Finns det någon vänlig själ där ute som mot ersättning skulle vara intresserad av att på plats ge tydliga direktiv?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...