Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tuna_II

Hindens rev

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att åka till hindens rev under nästa sommar och undrar om det finns hamn/naturhamn man kan lägga till vid i närheten med gångavstånd dit, det är ju lite långt att promenera från Spiken eller Läckö?

 

Gärna om man kan ligga över natt på en tur mot Vänersborg och Trollhättan.

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tuna_II:

Hej

 

Funderar på att åka till hindens rev under nästa sommar och undrar om det finns hamn/naturhamn man kan lägga till vid i närheten med gångavstånd dit, det är ju lite långt att promenera från Spiken eller Läckö?

 

Gärna om man kan ligga över natt på en tur mot Vänersborg och Trollhättan.

 

Tacksam för svar

Vad ska du göra på Hindens rev? Det är bara en lång smal udde som sticker ut i Vänern.

 

Närmsta hamn är nog naturvikarna innanför Jarlehus en bit norr om Hinden.

På Dalslandssidan finns en del gästhamnar att välja på men då har du hela Vänersborgsviken mellan natthamnen och Hindens rev.

 

Jag nattförtöjer gärna vid Grönviksudde en bit norr Vänersborg. Det finns en camping inom gångavstånd med specerier och restaurang. Bränsle får du åka in till Vänersborg för att fylla på (o där finns även ett stort utbud av butiker)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du segelbåt, så håll ut skapligt väst om udden. Har haft känning där. 

 

Passa på med vind från syd. 

Lägg dig på norra sidan, rätt långt in. 

Ta jollen in. 

 

Södra sidan är enligt mig mer vanskligt, med rullstensåsar under vattnet. Inte alls kul om vinden snart vänder. Låg där när åskan kastade vinden. Klarade mig med nöd. Tur att det är runda stenar. T o m ankaret hoppade. 

 

Natthamn söker du i viken innanför Jarlehus fästning. Kanske 500 meter in. 

Fint o skyddat för alla vindar. 

 

 

Finns lite ruiner kvar av fästningen, som ligger vid ensmärkena när du angör. 

 

Kul att ha varit där några gånger

 

Vill du ha flera exempel på platser värda besök, så hör av dig på mail😉

 

toni.henriksson@telia.com

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska vidare Göta älv till Göteborg och tänkte att det kunde vara ett bra stopp innan trollhättan.

Vi har en motorbåt som går 0,7m djupt jolle ha vi inte. Det jag såg på sjökortet var piren vid Svalnäs och en brygga söder om. Se sjökort och flygfoto. Tänkte att man kanske kunde lägga till där. Det blir en lagom promenad på en dryg mil.

MVH

Mathias

 

1343291138_Svalns_sjkort.jpg.f1864126281ffcf41bae5504c2251271.jpg113717053_Svalns_flygfoto.jpg.a571d4a175a20212eac8d9505ab8ff90.jpg

Redigerad av Tuna_II

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-01 vid 16:56 skrev Lintott:

Vad ska du göra på Hindens rev?

Det är ju rätt märkligt men en 50 m bred och 5000 m lång udde så bara det kan ju vara värt ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju rätt märkligt men en 50 m bred och 5000 m lång udde så bara det kan ju vara värt ett besök.

Jag var lite undrande över fascinationen över denna långa stig rätt ut i sjön men såg att det är ett naturreservat och tydligen en speciell upplevelse. Så - Ja det finns kanske en anledning till att besöka den. Om inte annat så kan det, som TS tänker göra, vara en fin kvällspromenad i aftonsolen. Med segelbåt så har jag bara sett till att hålla ut avståndet från revet när jag passerat....

 

Jag har t.ex. stått ute på "Grenen" mellan Kattegatt o Skagerak och det är lite speciellt med dessa uddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piren vid Svalnäs, blir förmodligen bra. 

 

Håll koll på väder o vindriktning bara. 

Kan nog bli guppigt där med vindar från S - V. 

 

Inte helt fel inne i Vänersborg

om det brallar i. 

Kommer helt in i stan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:
2021-02-01 vid 16:56 skrev Lintott:

Vad ska du göra på Hindens rev?

Det är ju rätt märkligt men en 50 m bred och 5000 m lång udde så bara det kan ju vara värt ett besök.

Vi tycker om märkliga saker som finns i naturen som visar hur märklig och mäktig naturen kan vara. Här är det en ändmorän som inlandsisen "fixat till" och den sträcker sig västerut under vattnet till Hjortens udde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...