Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pattedala

Reda ut Schottkydioder

Rekommendera Poster

Det sägs otaliga gånger när frågan om att när man ska parallelkoppla solpanerler så skall det användas Schottkydioder för att motverka backström vid skuggning av ena panelen.

 

Det jag har svårt att hitta efter att ha letat i forumen är vad man ska kolla på vad gäller dessa dioder, vilka värden bör man kolla efter för att
lira rätt mot solpanel.

Jag tänker att solpanelens ström/spänning borde väl spela roll i vilken diod man väljer, vad bör man då utgå ifrån/match gällande värden på sin solpanel kontra värden på diod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken ström dioden klarar. 

Satsa på några gånger större än vad panelen kan leverera maximalt.

För den ska normalt leda i framridningen. 

 

Någon som har tankar om varför man väljer en sån i stället för vanlig kiseldiod, som också funkar? 

 

Vad vinner man ev på med en Schottky- i stället för kiseldiod i effekt?

 

Effekt är ju nyckelordet i sammanhanget. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Vilken ström dioden klarar. 

Satsa på några gånger större än vad panelen kan leverera maximalt. 

 

Någon som har tankar om varför man väljer en sån i stället för vanlig kiseldiod?

En vanlig diod har ett spänningsfall på 0,7 volt. En schottkydiod har avsevärt lägre spänningsfall.

 

Som Hybro skriver leta efter en diod som med god marginal klarar aktuell strömstyrka.

Nästa urvalskriterie är en diod med lågt spänningsfall så att effektförlusterna blir så små som möjligt.

 

Det är nog ovanligt att dioderna inte klarar spänningen från en solpanel.

 

Från Wikipedia:

"A silicon p–n diode has a typical forward voltage of 600–700 mV, while the Schottky's forward voltage is 150–450 mV. This lower forward voltage requirement allows higher switching speeds and better system efficiency."

 

I bästa fall ska det gå att hitta en diod med 0,15 V spänningsfall. Att schottkydioden är snabbare än en vanlig diod är inget som utnyttjas vid solcellsanvändning.

Redigerad av Lintott
Wikipediakommentaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara klarlagt att man behöver några dioder vid parallellkoppling av solceller. Kanske beroende på vilka solceller det gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev gusten1:

Det verkar inte vara klarlagt att man behöver några dioder vid parallellkoppling av solceller. Kanske beroende på vilka solceller det gäller. 

Nae så är det ju - det verkar inte vara solklart heller. Kanske någon som en gång i tiden nämnt det och sen blivit någon grej efter att folk sagt att de kan gå bakvägen o förstöra. 

 

Jag lägger ingen värdering i måste eller inte, kostar inte många kronor att slänga på en så varför inte :)

Med 260w så påverkar inte den lilla förlusten något nämnvärt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la på en filt över en av mina två naps solpaneler. Då halverades strömmen. Sedan kopplade jag bort den. Ingen skillnad. Så för mig skulle en diod bara sänka effekten med 0,4/18 V = 2% (eftersom jag har en mppt regulator)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MOS-FET/schottky eller inte är nog upp till var och en, likväl är nog både paneler o regulatorer riktigt bra idag. Men jag har nu skarvat på en schottky på min 2x 130w 18v paneler, kommer vara kopplade till Victron smartsolar 100/30 som är av MPPT typ.

Den ev. säkerheten dioden kanske ger kommer nog iaf inte påverka våran elkonsumtion något nämnvärt, skulle däremot vara jobbigare OM en pajade när man var en bit hemifrån :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pattedala:

Men jag har nu skarvat på en schottky på min 2x 130w 18v paneler

Jag har sex parallellkopplade  paneler och varje panel har en schottkydiod i serie på plus. Detta för att skydda de paneler som ligger i skugga från övriga paneler som levererar ström.

(Dioden skyddar också om det blir kortis i panelen eller i kablarna till panelen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två varvsmonterade 100W paneler hade inga schottkydioder. När det kom in vatten i kopplingsboxen på den ena panelen (dålig montering, kabeln hade vikts så det läckte in vatten i kopplingsboxen) så blev det en kortslutning även mot den andra parallellkopplade panelen. Båda panelerna blev skrot.

 

Jag fick nya paneler på garanti/goodwill. Efter montering av de nya panelerna så kompletterade jag med schottkydioder för att minska risken för dubbelutslagning. De nya panelerna var av modellen med kabelanslutning på undersidan så risken för kortslutning är nog borta numera.

 

Kopplingsbox med kortis         Kabel under panelen                Genomföring för solcellskabeln

Solcellskortis_resize.thumb.JPG.45aadac530257f61fedc0bd90cec6619.JPG  Kabeldragning_resize.JPG.785e1e3b6db53f44abea182b7587b5b2.JPG  1012980315_Genomfring_resize.jpg.0d18c0950ae8cd29d01805175f168c55.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...