Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Suzuki keyless

Rekommendera Poster

Om man köper en ny Suzuki idag får man välja mellan vanlig nyckel eller keyless.

Fördelar/nackdelar någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en båt med en Suzuki keyless och har läst om det och det verkar fungera bra fungerar som den nyckel du har till nyare bilar man trycker på upplåsning och stoppar nyckeln i fickan sen kan man starta motorn.

OM den elektroniska nyckeln krånglar/ej fungerar kommer det med en s.k Emergency Key och då kan man starta med den nyckeln och en förprogrammerad kod så om du får med det systemet på köpet skulle jag slå till

/Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av "Keyless" i bilvärlden var när jag tog en hyrbil när min bil var på reparation. Vilket Skit måste jag säga.... Under dessa 5 dagar jag hade bilen så tappade bilen kontakt med nyckeln 3 gånger, detta va en Subaru.

Skulle inte vilja sitta på sjön och inte få igång motorn!

Förhoppningsvis är Suzukis Keyless system mer driftsäkert än Subarus 😅

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft keyless bil i drygt tio år (Ford). Vill aldrig byta tillbaka.

 

Stoppar nyckel i fickan när jag ska iväg. Tar i bagagehandtaget så är det upplåst, utan att hela bilen blir upplåst. Tar i dörrhandtaget så låses bilen upp (känner att nyckeln är inom detektionsavstånd). Sätter mig i bilen, håller ner kopplingen o trycker startknappen så går motorn igång. Kliver ur bilen o trycker på en knapp på dörrhandtaget så är bilen låst. Kan det bli bekvämare? Självklart finns det knappar för öppna bagaget, lås bilen o öppna låsen på fjärren.

 

Om batteriet tar slut så finns fysisk nyckel i ett fack på fjärren. För att"nödstarta" så hålls fjärren vid en platta bredvid ratten så känner elektroniken av att det är OK att låta starta motorn.

 

Fungerar toppenbra i min bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, bra synpunkter från alla.

Detta tillval verkar börja på 70hp.

När jag läser Lintotts inlägg så slår det mig att detta system har funnits länge på bilar ju, och är väl utprovat under många år av många tillverkare förstås.
Det är bara lite nytt på båt.

Som jag känner nu blir det nog keyless för min del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tydligen upplevas olika. Med hyrbil på väg över USA, visste inte att keyless fanns. Inne på ett matställe kom jag på att jag kanske glömt låsa bilen, gick ut och kände på dörrhandtaget, olåst! Låste och började gå tillbaka, men kom på att jag skulle kolla, olåst igen!! Började så småningom fatta hur det hängde ihop.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Lintott:

Har haft keyless bil i drygt tio år (Ford). Vill aldrig byta tillbaka.

Lär ju vara favorit bland tjuvarna. Läs av nyckelns signal när den ligger i byxfickan i affären och sen upprepa den mot bilen på parkeringen. Lär vara en billig och enkel apparat att köpa sägs det.

Ny bil utan att behöva bryta eller knäcka ruta.

Fast systemet kanske har blivit mer sofistikerat på senare år?

I en båt med den tuffa miljön skulle jag välja enkel lösning med nyckel. Många med startspärr, som ju är en liknande lösning, har ju fått erfara dess nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att det får bli Suzukis problem i 7 år, sedan får jag väl ta bort det om det visar sig vara dyrt att hålla fungerande.

Att det är Suzuki borde väl ändå ge nån slags trygghet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...