Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
askbom

Vikt utombordare

Rekommendera Poster

Nu behöver jag hjälp igen. Har precis bytt båtlivet mot husvagn för grabbens skull, men då jag inte kan vara helt utan båt har en dagstursbåt inhandlats. Det jag undrar är hur man kan få reda på vikter på begagnade lite "äldre" motorer. Idag sitter det en Yamaha 75 hk 2-takt från 1995 på båten. Nu vill jag ha tag i en 4-takt mellan 60-80 hk någonstans runt 2001-2010. Men att hitta specs på vikter är stört omöjligt. Jag vill helst inte belasta akterspegeln med en motor som är tyngre än den jag har idag, men ändå få ut lite mer fart och samtidigt spara bensin. Är det någon som kan ge tips på var man hittar dessa uppgifter? Eller rent av äger en 60-80hk 4 takt och har vikten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande modeller av Mercury 65-80 hk väger 165 kg (torrvikt). Johnson/Evinrude 70 hk från 2004 väger 163 kg. Så det är nog runt 160-170 kg det hamnar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Raol. 160-170kg är nog en bra siffra för äldre 4-taktare i den storleksklassen. 

 

Tror däremot att för Yamaha 60 hk kan du komma ner i 130kg. Yamaha har haft samma motorblock på F60 sedan 1998. Först förgasare sedan EFI. Upplever dock att 60hk är väldigt viktkänslig.

 

Yamaha 80hk är nog ett bra kort, om inte vikten blir lidande. Har för mig att de äldre 4 takts 80hk Yamaha delar motorblock med 100hk Yamaha. 

 

Sedan brukar tillverkarna publicera ägarmanualer där det står en hel del data inklusive torrvikt. Det enklaste för äldre motorer är väl att t.ex söka "Suzuki F80BETL owners manual" och eventuellt årtal. 

 

Större motorvolym, brukar generellt resultera i bättre vridmoment och effektivare förbränning vid dellast. Suzukis 4-takt brukar vara innovativa när det kommer till bränsleekonomi.  

 

Serviceåtgärderna ökar ju markant med en gammal fyrtakt jämfört med gammal tvåtakt. Om du endast kör några gånger per år, skulle jag ha behållt tvåtaktaren om den fungerar bra.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hondas 50-hästare väger 98 kg. Bara fördelar med att byta till en fyrtaktare. Den drar betydligt mindre bränsle, är  väldigt mycket tystare, osar inte & man slipper kladda med olja som också fördyrar ett redan dyrt bränsle. Äldre fyrtaktare är bestyckade med förgasare nyare är insprutade. Jag har haft båda, ingen skillnad. På förgasarmotorn kan man om den inte går som den skall behöva kalibrera förgasarna eftersom den har en för varje cylinder. Jag har gjort det en gång, inte speciellt svårt.

Möjligen kan 2-taktaren vara något snärtigare vid gaspådrag men åka båt är ju inte dragracing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,Seaswirl och er andra. Då får det bli en nyare Honda på 50- 60 hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, då slår du ett slag för miljön också. Du kommer att finna en väldigt stor skillnad  med en fyrtaktare jämfört med din gamla motor. För övrigt är det nog bara en tidsfråga innan man förbjuder 2-taktsmotorer. Tyskland & Schweiz har haft ett sådant förbud i Bodensjön sedan länge. Även i närheten där jag bor råder samma förbud i ett par sjöar som är vattentäkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle aldrig bytt ut Yamahan som du har idag. Jag hade en likadan från 1998 och den var kanon.

Idag har du:

- Låg vikt.

- Bra vridmoment.

- Minimalt underhåll/kostnad för service.

- Bra kvalite. 

 

Jag har haft 4-taktare men upplever dem som sega och inte alls lika rappa.

 

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 75 hk 2-takt väger strax under 100 kg.

Det är samma motor som 90 hk, vilken är känd för att ligga i topp när det gäller vikt/effektförhållande. Detta är en av orsakerna till att jag själv äger en, 90 hk.

För övrigt anses detta vara världens bästa snurror så behåll den!😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, den funkar över förväntan. Men tyvärr tycker jag den är väl törstig för det jag använder den till. Jag behöver få ner förbrukningen tyvärr. Så det blir tyvärr att sälja och gå på 4-takts sortimentet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SEASWIRL:

Det låter bra, då slår du ett slag för miljön också. 

Det råder delade meningar om miljönyttan att ersätta en fungerande produkt med en nyproducerad.

 

8 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 .....med olja som också fördyrar ett redan dyrt bränsle.

Går väl nästan jämt ut med dyrare service på fyrtaktaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror besparingen är minimal om man inte kör dag ut och dag in.

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Zwen:

Yamaha 75 hk 2-takt väger strax under 100 kg.

Det är samma motor som 90 hk, vilken är känd för att ligga i topp när det gäller vikt/effektförhållande. Detta är en av orsakerna till att jag själv äger en, 90 hk.

För övrigt anses detta vara världens bästa snurror så behåll den!😁

ja de är riktigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Yamaha 75 hk 2-takt väger strax under 100 kg.

Det är samma motor som 90 hk, vilken är känd för att ligga i topp när det gäller vikt/effektförhållande. Detta är en av orsakerna till att jag själv äger en, 90 hk.

För övrigt anses detta vara världens bästa snurror så behåll den!😁

Jag håller med dig i att det är extremt bra motorer, men 75hk är väl samma som 70hk dvs 849cc ca 105kg medan en 90hk har 1140cc och väger ca 120kg.

 

Klart mer mos i en 90hk pga volymen, men dessa raka 3or och v4 och v6 som ju är närmast samma är evighetsmaskiner som går riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vilken prestanda du vill ha. För att ersätta en 75hk Yamaha 2t behöver du sannolikt 80hk för att vara i samma läge. Tyngre motor och segare prestanda hos framför allt lite äldre 4t motorer. Här är Honda kända för att leverera prestanda i underkant.

 

Vad är det för båt?

 

Jag är jättenöjd med min Yamaha F50-98, den passar riktigt bra på min Buster som väger 265kg. På en ht på 600kg känns den nog däremot seg.

 

SEASWIRL: Det är inte dragrace för de flesta, men vi är många som anser att en undermotoriserad planande båt är en styggelse att åka med. En 50hk Honda med några år på nacken kommer kännas som en 4-hästare jämfört med en 75hk 2t Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kört både 4-takt och 2-takt. Det som jag uppskattar med 2-takt är den omedelbara responsen och hur man snabbt kommer upp i planing även om båten är tungt lastad. 

Jag hade en Suzuki 115hk 4-takt och en Yamaha 100hk 4-takt men kände alltid att "något" saknades..

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Jag håller med dig i att det är extremt bra motorer, men 75hk är väl samma som 70hk dvs 849cc ca 105kg medan en 90hk har 1140cc och väger ca 120kg.

Jo men du har nog rätt.... Minne, jag har tappat mitt minne, är jag ut` eller inne.... kommer inte ihåg... Skål!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uttern 5000 ac och den är reggad för max 50 hk. Jag köpte den förra året och tidigare ägare hade denna motor på. Jag bryr mig mindre om miljönytta och acceleration. Jag byter för att slippa oljeblandning och för att den drar för mycket. Om jag tappar lite ork/kvickhet mot att jag slipper bära med mig extratankar så får jag ta det. Om någon sitter på någon 50-60 hk 4-takt så är jag mer än villig att sälja 75 hk 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Jo men du har nog rätt.... Minne, jag har tappat mitt minne, är jag ut` eller inne.... kommer inte ihåg... Skål!

Det viktiga är att det är grymma maskiner:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv föredrar  jag att åka med en motor som är tyst, billigare i drift, inte ryker & luktar skit. Att den är miljövänligare & inte lämnar en regnbågshinna vattenytan är ju inte helt fel. Det finns många åsikter om motorval & det här är min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Kane:

Det råder delade meningar om miljönyttan att ersätta en fungerande produkt med en nyproducerad.

 

Går väl nästan jämt ut med dyrare service på fyrtaktaren.

Nej där anser jag att ni har fel. Fenomenet med att lägga en regnbågshinna  (bensin/olja) på vattenytan är endast förbehållet 2-taktare, inte 4-taktare & detta. att släppa ut rent bränsle i vattnet är nog det största problemet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Kane:

Det råder delade meningar om miljönyttan att ersätta en fungerande produkt med en nyproducerad.

 

Går väl nästan jämt ut med dyrare service på fyrtaktaren.

Dyrare service? Motor-& växelhusolja plus tändstift , olje- & bränslefilter är små kostnader om man gör jobbet själv, Jämför det med en skillnad på 20 -  30%  i bränsleförbrukning + merkostnaden för 2-taktsoljan så är det 4-taktare som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Dyrare service?

Ja, om du har nyare motor som behöver auktoriserad service pga garantin eller om du inte vill/kan göra det själv. > 2000 kr extra med de priser som gäller på serviceverkstäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det som kan vara bra att tänka på är att öka antalet hästkrafter mot var du har idag, för 4-taktaren är segare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Nej där anser jag att ni har fel. Fenomenet med att lägga en regnbågshinna  (bensin/olja) på vattenytan är endast förbehållet 2-taktare, inte 4-taktare & detta. att släppa ut rent bränsle i vattnet är nog det största problemet,

Miljöpåverkan att tillverka en 4-taktare är definitivt inte noll.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Nej där anser jag att ni har fel. Fenomenet med att lägga en regnbågshinna  (bensin/olja) på vattenytan är endast förbehållet 2-taktare, inte 4-taktare & detta. att släppa ut rent bränsle i vattnet är nog det största problemet,

Om 4-taktaren i fråga redan existerar som begagnad stämmer det troligtvis. Att däremot köpa en ny dito tror jag är sämre för miljön. Utsläppet från utombordaren när den brukas är ju bara en del av dess miljöpåverkan. Utvinning av material, bearbetning, transporter etc är exempel på miljöbelastning som en nytillverkad motor orsakar.

Jag tillhör den där gamla tråkiga typen som anser att det bästa för miljön är att använda det som redan är tillverkat. Sedan finns det ju såklart rimliga gränser även för detta där man måste låta sitt sunda bondförnuft styra🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju om att byta ut en äldre 2-taktare till en 4-takt mellan 60-80 hk någonstans runt 2001-2010 , alltså en motor som är 10 - 20 år. Dom motorerna har inga märkesgarantier & då kan man själv avgöra  att göra service själv eller få hjälp om man inte kan.

På blocket finns dessa, båda insprutade till som det verkar hyggliga priser.

SUZUKI DF 70 ev bytes mot förslag säljes i Uppsala - Blocket   52000:-

Suzuki df70/90a 2013 100 gångtimmar säljes i Stockholms stad - Blocket  60000:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Det handlar ju om att byta ut en äldre 2-taktare till en 4-takt mellan 60-80 hk någonstans runt 2001-2010 , alltså en motor som är 10 - 20 år. Dom motorerna har inga märkesgarantier & då kan man själv avgöra  att göra service själv eller få hjälp om man inte kan.

På blocket finns dessa, båda insprutade till som det verkar hyggliga priser.

SUZUKI DF 70 ev bytes mot förslag säljes i Uppsala - Blocket   52000:-

Suzuki df70/90a 2013 100 gångtimmar säljes i Stockholms stad - Blocket  60000:-

 

Ponera tanken att bensinen till 2-taktaren kostar 18:-/liter blandad & klar. Och du får 25000:- för den gamla motorn. Mellanskillnaden du måste betala i de exempel som nämns räcker då till ~ 2000liter bränsle. Lägg där till att det onekligen ÄR billigare att serva en 2-t mot en 4-t oavsett om du gör det själv eller på verkstad. Eventuella reparationer blir också dyrare. Är du flitig åkare så är det kanske intressant, men om du är vanlig fritidsskeppare så tror jag många drar sig för den kalkylen. Ska man däremot byta pga motorskada eller stöld etc, då hade saken kanske varit annorlunda. Men att byta en fungerande 2-t mot en storleksmässigt likvärdig 4-t i tron om att det blir billigare är nog fel i många fall, breakeven ligger för långt fram. Lite som med elbilar skulle man nästan kunna säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog rätt att så är fallet. Men nu är det ju så att trådskaparen skriver ju att han ämnar att köpa en 4-taktare & då är ju valet av motortyp redan gjort. Alltså, motorvalet görs inte på ekonomisk basis. Han får ju en motor som är ett bättre miljöval, är mycket tystare, drar betydligt mindre bränsle, ryker inte &  luktar inte avgaser. Fördelarna är många. Ett förnuftigt val tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får man ju värdera andra faktorer som ljudnivå, lukt, miljöfaktorn, status, vad båtgrannen tycker osc etc. Men det är ju inte mätbart på samma sätt, men onekligen saker att ta med i helheten. Och det är ju TS sak att avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev SEASWIRL:

Ja, du har nog rätt att så är fallet. Men nu är det ju så att trådskaparen skriver ju att han ämnar att köpa en 4-taktare & då är ju valet av motortyp redan gjort. Alltså, motorvalet görs inte på ekonomisk basis. Han får ju en motor som är ett bättre miljöval, är mycket tystare, drar betydligt mindre bränsle, ryker inte &  luktar inte avgaser. Fördelarna är många. Ett förnuftigt val tycker jag.

Kapitalförstörelse anser jag, med en vinklad miljötanke i sinnet 😜 ingen åker motorbåt för att det är miljövänligt. Då hade man seglat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...