Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
phenri

Rostig klämring.

Rekommendera Poster

Hej alla!

Köpte en segelbåt modell äldre i somras. Utrustad med md5 och 110S drev. Är total nybörjare i båtvärlden. Har nu i efterhand upptäckt att klämringen till drevet/bälgen är ganska rostig på ena sida. Då rost inte är bra så misstänker jag att man bör byta den. Då det är lite besvärligt och kostar en del så är frågan hur kritiskt det är. Förstår att det kanske är svårt att svara på då bilder saknas(kan dock uppdatera med bilder senare vid behov). Men kanske någon kan ge generella råd och har erfarenhet av en liknande situation? 

 

Kanske dumma frågor men:

* Kommer det läcka stegvis eller kan det brista vid bälgen så att båten sjunker snabbt?
* Kan man kanske stoppa rost-processen med typ hammarlack eller liknande så jag ej behöver åtgärda det direkt?

Som sagt är jag nybörjare och har svårt att bedöma hur allvarligt det är med en rostig klämring.

Tacksam för tankar och svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där rackarna är alltid mer eller mindre rostiga. Man brukar rostakyddsbehandla dem i samband med byte av gummibälgen, då t ex med hammarlack. 
Vet inte om rosten är ett problem, det beror såklart på hur rostig den är. Ytrost är inga problem, och rost har tio ggr större volym är järn (ungefär), så skrapa lite på rosten och se hur ringen ser ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, Peter_K said:

De där rackarna är alltid mer eller mindre rostiga. Man brukar rostakyddsbehandla dem i samband med byte av gummibälgen, då t ex med hammarlack. 
Vet inte om rosten är ett problem, det beror såklart på hur rostig den är. Ytrost är inga problem, och rost har tio ggr större volym är järn (ungefär), så skrapa lite på rosten och se hur ringen ser ut. 

Tack för svar! Då får jag helt enkelt ta en närmre titt nästa gång jag är vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta samtidigt en titt på bälgen och dess kondition. Det kan stå ett årtal instansat i den och är den väldigt gammal eller känns spröd/trött (hur jag nu ska uttrycka det när gummi blir gammalt) så kanske det är dags att byta den och samtidigt ta en rejäl titt på klämringen.

 

Volvo Penta föreslår byte var 7:e år men det är nog rätt överdrivet. Men är den 20+ skulle jag nog passa på och byta den om din plan är att ha kvar båten ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

Volvo Penta föreslår byte var 7:e år men det är nog rätt överdrivet. Men är den 20+ skulle jag nog passa på och byta den om din plan är att ha kvar båten ett tag.

Kan bara hålla med. Vår bälg var drygt 20 år när vi bytte den, eller snarare när vi bytte både drev och motor.

Bälgen var hur fräsch som helst, som ny skulle jag vilja påstå.

Klämtingen var rostig men bara ytrost. 

Bälgen har kraftigt gummi och klämringen är också kraftig och tål en del rost.

 

När du byter bälg kan det vara idé att se över tätheten på drevet samtidigt om det inte redan är gjort av den tidigare ägaren. Det är ju trist att byta bälg och sedan inse att man måste demontera drevet igen för att byta packboxar. Jag har inte gjort detta, men det verkar inte särskilt svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte vår bälg nu i vintras (9 år gammal). Bälgen som sådan såg helt ok ut, drevet hade lite ärgskador i ovankant, otroligt vanligt enligt mekanikerna. Slipa, lacka - ser ut som ny. 

Jag har hört om bälgar som är 20 år och varit i bra skick, har även hört om bälgar som varit dåliga efter 6 år. 
För egen del så är det en billig försäkring att byta bälg. Om den spricker så tror jag inte att försäkringsbolaget står för ersättning iom att man inte följt rekommendationerna om byte. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...