Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Undanvindss segel, CODE/Gennaker

Rekommendera Poster

Vår båt, Hanse 400 har en självslående fock i bra skick och storsegel. Det fungerar bra i "rätt" vindar från rätt håll, ve behöver ganska mycket vind för att få fart i båten.  

Blåser det medvind eller om det blåser 3-4 m/sek så händer det inget när vi har seglen uppe.

 

För att råda bot på detta så är det beställt en Code One på 99 kvm på rulle. 

 

Ni som seglar med denna typ av segel - är det något speciellt att tänka på ? 

Jag fattar ju att vi testar i lugna vindar. 

 

Learning by doing är ju ofta ganska bra, men det finns säkert en massa kuknskap och råd jag kan förkovra mig i nu när det är vitt ute.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att säga om code-segel så till att börja med är det bra om du berättar lite mera om just ditt segel.

 

En code one kan sys i olika material så första frågan är väl vilket material ditt segel är tillverkat i.

 

En code one är inget direkt undanvindssegel, men du skriver om medvind. Det är klart att seglet funkar i medvind, men det är väl tänkt mera för halvvind och lite brantare bogar.

Är det verkligen en code one du har köpt eller är det en cruicing gennaker, eller något annat? Tillägg: Det förekommer många termer och de används lite olika av olika personer och olika segelmakaren.

Beskriv vad du och segelmakaren kommit fram till att du ville ha när du beställde seglet.

 

Med svar på dessa frågor blir det lättare att ge råd.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En detalj som jag har varit mycket nöjd med är att revlinan hanteras från sittbrunnen. Revlinan är på plats permanent, och den kan träs på / av gennakerrullen (Facnor) då man hissar upp / stuvar bort seglet.

Redigerad av jussi_h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde en Code one för att seglet har ett brett vindregister, finns specifika segel som är superbra i mer snäva vindregister. Jag har inte plats för och kunskapen än att hantera spinnaker osv. 

Spirar man denna går den bättre än focken i undanvind även om det inte är ett rent undanvindssegel. 

 

Det vi framförallt ville var att kunna segla i lättare vindar, vilket inte är möjligt idag. 

 

Enligt många så är vår båt en genua båt, som för enkelhetens "säljbarhetens" skull är försedd med självslående fock. Huruvida det är så låter jag vara osagt. Vi behöver mer segelyta för att kunna njuta i lättare vindar, även undanvind, 99 kvm Är bättre än 35 kvm fock..

 

codeone.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... speciellt brett vindregister vet jag inte om seglet har; det är ett halvvindssegel precis som Mackey beskriver. Boding skriver 60-125 grader, och det stämmer rätt väl med tabellen jag snodde från Hamels hemsida. 

 

Seglet är väldigt brett, så det blir svårt att spira. 
 

Så att tänka på... skaffa ett undanvindssegel också..?

 

F795D929-8327-4CE3-959A-47E111FCE053.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag påtalade var att vi får bra fart med vår fock när det blåser på bra. Är det lättare vindar eller om vi har vinden mer akter ifrån händer det i princip inget. 

Vad skall vi göra för att slippa starta järngenuan? 

En Code one är en bra början, brett vindregister och klara flertalet vindstyrkor. 

Eftersom allas ändor är delade finns det säkerligen lika många åsikter och svar på kommentarer. 

Jag vet att en Code One inte är ett undanvindssegel, men 99 kvm Är bättre på undanvind än en fock på 35 kvm - vi semesterseglar och vill ha mer fart och större möjligheter att segla.

 

Frågeställningen var: Är det något speciellt att tänka på: 

 

Så för att sammanfatta svaren på frågeställningen: 

 

Finns det något speciellt att tänka på när vi går från fock och stor till att använda en Code One? 

 

Svaret blev: Ja, skaffa fler segel din code som är 3 ggr större än din fock är inte optimal för undanvind..

Slutsatsen blir: Vi testar att hala seglet och kör på - ser vad som händer.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är en code one du har köpt.

Vilken väv är det i den och vilken vävvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev RikardE:

Vad skall vi göra för att slippa starta järngenuan?

Coden kommer säkert att hjälpa till, men sedan gäller det nog att "bli en seglare".

  • Vägen är målet! Få ut så mycket som möjligt av de segel och den vind och den vindriktning du har och tyck det är roligt.
  • Bestäm inte vart du ska och när du ska vara där! Lägg till när det inte längre är roligt att segla, eller mysigt att ligga och guppa.

Jag tror detta är de viktigaste grundläggande tipsen för att undvika motorgång. Det funkar om man vill, men inte alltid. Vi seglade en gång från Eckerö (Åland) till Arholma (24 M) på 14 timmar och hade en jättefin dag ombord. Medelfart 1,7 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en blocketköpt gennaker till min båt. Den "funkar inte till undandvind", den heller. Men tro fan det går fortare än med genuan som är hälften så stor, vad än andra säger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev sajjen:

Jag har en blocketköpt gennaker till min båt. Den "funkar inte till undandvind", den heller. Men tro fan det går fortare än med genuan som är hälften så stor, vad än andra säger...

En gennaker bör ju funka bra för undanvind så varför tror du inte att den ska funk för det?

Språkbruket är lite förvirrat så det kan ju vara en code one

 

Orsaken att jag började med att ställa frågor är att det är svårt att ge råd om något som man inte vet vad det är. Det blir nog bättre svar när TS berättar mera om seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker kan bli problem är att få den att stå ut ordentligt vid vind mer bakifrån, den kommer vilja stänga sig. Lösningen på detta är att spira det. Hala ut en lång spinnakerbom som hindrar seglet för att falla in mot båten och de nästan 100 kvm kommer ge bra fart på undanvind.

 

Större segelyta är guld värd i lättvind. Jag har själv köpt en begagnad gennaker som jag ska försöka tajta in till code segel till min soling för att segla snabbare mot vinden när "det inte blåser". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, spirbom lär vara vettigt att skaffa. 
Skall leta reda på hur lång den bör vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Nja... speciellt brett vindregister vet jag inte om seglet har; det är ett halvvindssegel precis som Mackey beskriver. Boding skriver 60-125 grader, och det stämmer rätt väl med tabellen jag snodde från Hamels hemsida. 

 

Fast vad är vindregistret för en fock?

 

Jag upplever att focken är ganska meningslös vid medvind...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

 

Fast vad är vindregistret för en fock?

 

Jag upplever att focken är ganska meningslös vid medvind...

Så är det, fock är inget undanvindssegel. 
Därför brukar man ha ett undanvindssegel i utrustningen också, t ex spinnaker eller gennaker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Ja, spirbom lär vara vettigt att skaffa. 
Skall leta reda på hur lång den bör vara. 

Vänta med spirbommen tills du testat utan en säsong. Som någon skrev tidigare så är det inte optimalt att spira ett codesegel. Själv har jag en gennaker (o den är mer undanvindssegel än en code även om puritaner hävdar att inte heller den är ett undanvindssegel) och skaffade en extralång spinnakerbom. Bommen har hitintills aldrig varit använd så numera får den stanna hemma.

 

När vinden kommer rakt akterifrån så kan det vara effektivare "att skära" d.v.s. hålla upp några grader mot vinden så att du får vinden lite mer på låringen så seglet inte faller ihop.

Ett annat trick som jag provat med min gennaker är att låta storseglet vara ohissat o bara köra på gennakern. Då störs inte förseglet och det står bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Det verkar som det är en code one du har köpt.

Vilken väv är det i den och vilken vävvikt.

Contender Nylite 150 75 gm/ M2.

 

"Optimeras för vinklar på 75-110 grader. Klassas som
undanvindsegel enligt SRS. Mycket populärt och
lätthanterligt segel även för ren nöjessegling.
Tack vare en vridstyv lina i förliket och ett
rullsystem blir hanteringen rena drömmen.
Seglet hissas "flying" framför förstaget ihoprullat
och rullas sedan ut och in vid behov. Sedan tas
seglet ner i inrullat skick i lugn och ro utan fladder.
Alltså: Maximal effekt med optimal bekvämlighet.
För er som har förstaget längst fram i nosen,
monteras med fördel ett peke som idag finns för att
klara lasterna från dessa segel." 

 

Saxat från loftet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka dessa är, som påstår att gennaker inte skulle vara ett undanvindssegel.
Det låter väldigt märkligt. 

Menar du/ni inte segel för läns..?

Gennaker är ju ett segel gjort för slör främst, och slör är undanvind. Däremot är det - så som skrivs ovan - inte superbra vid plattläns, med en spinnaker kan du segla plattare än en gennaker, men det är alltid en fördel att skära kursen något, oavsett segel. Med en spinnaker vill man ha vinden så att man kan spira den i lovart, och ha storen åt lä, kanske en 160-165 grader, inte plattare. 

På planande båtar och flerskrovsbåtar är därför en gennaker perfekt, för man får ofta såpass hög fart (med rätt teknik) att den skenbara vinden aldrig blir rakt bakifrån. Man slipper också hålla på med en spirbom. 
 

Code-segel är däremot inte segel för undanvind, utan en förstärkning för fockbåtar i lättare vindar i halvvind-ish eller för om tvärs, beroende på skärning. Det är plattare än en gennaker, vilket gör att det funkar bra att rulla. De går långt akteröver och har ett enormt underlik som gör seglet svårspirat. 
 

Jag är väldigt nyfiken, hur gick dialogen med segelmakaren när det beställdes en Code 1 som skulle förstärka båtens register med bättre egenskaper på undanvinden..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev RikardE:

Optimeras för vinklar på 75-110 grader.

Det är alltså ett segel för halvvind, 75-110 grader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är alltså ett segel för halvvind, 75-110 grader. 

Ja, man kan haka upp sig på detaljer och exaktheter, eller så kan man läsa vad budskapet var. 
Mer segelyta än fock, semestersegla, enkel hantering. Större segelyta bättre än en fock i medvindssegling, även om det inte är optimalt. Det var budskapet och frågan var är det något speciellt att tänka på. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev RikardE:

Ja, man kan haka upp sig på detaljer och exaktheter, eller så kan man läsa vad budskapet var. 
Mer segelyta än fock, semestersegla, enkel hantering. Större segelyta bättre än en fock i medvindssegling, även om det inte är optimalt. Det var budskapet och frågan var är det något speciellt att tänka på. 

Fast du vill ju inte ha svaret på frågan. 
 

Svaret är att du köpt ett segel som inte funkar speciellt bra för undanvind, det kommer vara svårt att få seglet att ”stå” och därmed generera kraft om du hissar det på lätt undanvind. Du har alltså köpt ett segel för halvvind med ett väldigt smalt vindregister. Det borde din segelmakare ha berättat när ni pratade om segelval. 
Seglet MÄTER som ett undanvindssegel vid kappsegling och är en rejäl straffspark på t ex kvällskappseglingar i lätta vindar - om det blåser halvvind. 
Du har alltså mer segelyta än fock, semestersegla, enkel hantering. 
Men du kommer inte få mer fart på undanvinden, möjligtvis marginellt. 
Sannolikt hade din fock spirad i lovart funkat minst lika bra. 


Vad skall du tänka på?

Tja... du skall tänka på om du skall ha ett annat segel att segla undanvind med, även på semestersegling. En gennaker hade varit bättre, eller möjligtvis en genua 1 som kan spiras på undanvind. 
 

Det här handlar inte om någon form av snobberi, eller tyckande - seglet du köpt kommer fungera dåligt för det du vill att det skall göra. 
Dvs, du verkar ha köpt fel segel. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-30 vid 12:59 skrev RikardE:

För att råda bot på detta så är det beställt en Code One på 99 kvm på rulle.

Du skriver att det nu är beställt... Kan det vara så att du la beställningen typ i fredags och att de inte har satt saxen i tyget än. I så fall borde du genast på måndag morgon ringa och ändra din beställning till en riktig gennaker. Så djup som möjligt för att ändå vara på rulle.

 

Är det redan för sent eller så hävdar jag fortfarande mot all övertygande bevisning här i tråden att en spirad code 1 måste vara bättre än ett spirat försegel nästan oavsett storlek. Tre gånger större yta gör det hela ännu bättre även om det kommer krävas en lång spirbom!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genua har vi funderat på, men det är smidigt med självslående fock när vi kryssar. Ofta seglar jag mer eller mindre själv, frun är nere och tar hand om barn osv. Då skall det vara enkelt att slå. 

 

Att ta ner focken och hissa en genua känns som mer omständligt än att ha en rulle framför focken. 

 

När rulle osv sitter är det en smal sak att komplettera med en gennaker om vi känner behovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Du skriver att det nu är beställt... Kan det vara så att du la beställningen typ i fredags och att de inte har satt saxen i tyget än. I så fall borde du genast på måndag morgon ringa och ändra din beställning till en riktig gennaker. Så djup som möjligt för att ändå vara på rulle.

 

Är det redan för sent eller så hävdar jag fortfarande mot all övertygande bevisning här i tråden att en spirad code 1 måste vara bättre än ett spirat försegel nästan oavsett storlek. Tre gånger större yta gör det hela ännu bättre även om det kommer krävas en lång spirbom!

Beställdes i november.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Dava:

Tre gånger större yta gör det hela ännu bättre även om det kommer krävas en lång spirbom!

Tre gånger större yta är bättre, om du kan få seglet att dra, att fylla. Annars är det lite hugget som stucket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

seglar också båt med självslående, bytte ut den illa kvickt, bara att få ett överlappandet segel o den så kallade spalt effekten, det gör underverk, nästa inköp för oss blir en ett code segel  på rulle , ett bekvämt undanvinds segel som man Kan gå hyfsat högt i vind med,.Är övertygad om att du kommer att bli mycket nöjd . Du lär dig fort när platt länsen blir jobbig

men den kommer ändå bli väldigt mycket bättre än med självslående, för oavsett hur vi diskuterar, så är självslående definitivt inte ett undanvind segel😀 

Redigerad av Comfort4
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Ofta seglar jag mer eller mindre själv, frun är nere och tar hand om barn osv. Då skall det vara enkelt att slå.

Då är självslående fock perfekt. Jag tycker inte det är så farligt krångligt att dra upp spinnakern. Men så är den kanske bara en tredjedel i storlek jämfört med TS och det går att hissa den från sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev RikardE:

Contender Nylite 150 75 gm/ M2.

 

"Optimeras för vinklar på 75-110 grader. Klassas som
undanvindsegel enligt SRS. Mycket populärt och
lätthanterligt segel även för ren nöjessegling.
Tack vare en vridstyv lina i förliket och ett
rullsystem blir hanteringen rena drömmen.
Seglet hissas "flying" framför förstaget ihoprullat
och rullas sedan ut och in vid behov. Sedan tas
seglet ner i inrullat skick i lugn och ro utan fladder.
Alltså: Maximal effekt med optimal bekvämlighet.
För er som har förstaget längst fram i nosen,
monteras med fördel ett peke som idag finns för att
klara lasterna från dessa segel." 

 

Saxat från loftet. 

Gransegel (gissar jag) borde ha hindrat/informerat dig bättre kan jag tycka.

Hur som helst så vet vi nu vilket segel och vilken duk du har.

 

Duken är ju lite kraftigare än det man brukar ha i en gennaker och även rätt kraftig för en code one, det är bra.

 En sak att tänka på ändå är att duken förlorar form om du belastar den hårt på halvvind. Nu är den ju tänkt som ett lättvindssegel, men det är lätt att bedra sig på vindhastighetab när man lite svettig kommer glidande på läns och sedan lovar upp mot halvvind. Kolla verklig vindhastighet innan du lovar och rulla in coden om det blåser mer än vad Gransegel rekommenderar. 

 

Jag skulle chansa på en lättare teleskopisk spirbom istället för en jättetung spinnakerbom eller en dyr spinnakerbom i kolfiber. Det finns femmeters teleskopiska spirbomar som är rätt lätta och som blir ca. 2,5 meter ihopskjutna. Vet inte om fem meter räcker, kanske bäst att pröva lite först utan spirbom. Borde gå att fixa ett fäste på lämplig plats vid relingen så blir spirbommen ett par meter längre sas. 

 

Ett riktigt lätt skot kan hjälpa till för att seglet ska (orka) stå bra på slör i svag vind och kanske även annars.

Vi har jolleskot med 300 kg brottlast till vår spinnaker (ca. 80 m2) i lätt vind (< 3 m/s).

 

Duken är ju rätt tung så i svag förlig vind kanske coden  har svårt att hålla formen. Gå upp lite i vind så får du mera vindtryck i seglet. Dessutom brukar det ge bättre fart att inte ha vinden allt för rakt bakifrån.

 

Experimentera  med om storen kan vara i lovart på slör nära plattläns.

Nu har ju vi en mastheadriggad båt med ett litet storseger och ett större försegel, men vi har två alternativ på smör.

Bäst är att spira genuan i lovart och ha storen i lä, men

det går ganska bra att ha storen i lovart och genuan i lä utan att spira den. Man får vara uppmärksam på vinden så att storen inte gippar.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag var ute efter var ett segel som generellt ger fart i lättare vindar. Fokuset vid beställning var inte undanvindssegling - jag har upplevt att vi haft nytta av undanvindssegel 2 ggr under förra säsongen, en gång i ett relativt smalt sund - då hade vi säkert kunnat kryssa medvinds. Möjligt att det förändras över tid. 

 

Jag upplever att vår fock är för liten om det blåser mindre än 6-7 m/sek. Vid 3m/sek så står vi nästan still, gör någon knops fög, då startar jag järngenuan, där vill jag ha möjlighet att kunna skicka upp större yta, för att slippa motorgång & kunna känna glädje i att segla. 

Det är möjligt att vi blir purister och seglar ännu mer - men med heltidsjobb och småbarn blir det en avvägning i hur sakta det kan gå. Vi har tagit ett stort kliv att gå från motorbåt 25 knop till att segla. Ett litet kliv för mänskligheten ett stort kliv för oss. 


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Det jag var ute efter var ett segel som generellt ger fart i lättare vindar.

Svågern köpte en code 1:a och det är stor skillnad i drag med den jämfört med focken i de lägre vindregistren.

Nu har jag bara seglat med det några timmar vid ett tillfälle. Det är inte ett undanvindssegel men funkar även lägre än slör om man inte har allt för stora krav. Som semestersegel kommer det bli ett bra allroundsegel i lätta vindar. Men på brant slör, halvvind och lite högre blir det riktigt bra.

Jag tror att det kommer bli ett lyft för er med det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Jag tror att det kommer bli ett lyft för er med det.

Det tror jag med, särskilt efter att ha läst på lite om Hanse 400 som tydligen av många upplevs som trög med fock i lätta vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...