Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
EricT

Förarintyg online?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har tänkt att skaffa första båten i sommar, 6-7m motorbåt. Jag vill gärna ha ett förarintyg då jag är ny på sjön och att det dessutom verkar ge rabatt på försäkring är bara en bonus.

 

Jag bor i Göteborg så jag kan ta kurser både på plats och online. Sjöskolan här i Göteborg erbjuder t ex 2 dagar för 2095 + 595 för kurslitteratur. Online hittar jag e-navigation.se som erbjuder det för 995 kr + 250 för studiepaket (övningssjökort, transportör, passare) + 250 för boken "Fritidsskepparen". Jag gissar att kurslitteraturen för 595 kr på Sjöskolan är typ samma som studiepaket + boken hos e-navigation.se. Jag är helt med på att göra det på plats har en del fördelar och även en liten praktisk aktivitet i att pejla sjömärken. Online har dock fördelen att jag både kan visa det till min familj och att jag kan repetera det flera helger i rad inför sommaren. Jag såg även att navigationsskolan.se också har en onlinekurs för i princip samma peng som e-navigation.se till och med imorgon (31/1).

 

Jag tolkar det som att jag oavsett utbildning behöver köpa mig den blå boken och skriva examination hos en av NFB auktoriserad förhörsförrättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev EricT:

Jag tolkar det som att jag oavsett utbildning behöver köpa mig den blå boken och skriva examination hos en av NFB auktoriserad förhörsförrättare.

Svar ja. Kring 600 kr för provet och 50 kr för boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat att gå förarintyg via onlinekurs. Bra och lärorikt. Dock så lyckades jag aldrig få tag på någon provförättare att skriva provet hos så det blev aldrig någon examination.

 

Funderar själv på att pröva ta förarintyget på en vanlig kurs bara för att det blir enklare med examinationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, DuoNova said:

Jag har prövat att gå förarintyg via onlinekurs. Bra och lärorikt. Dock så lyckades jag aldrig få tag på någon provförättare att skriva provet hos så det blev aldrig någon examination.

 

Funderar själv på att pröva ta förarintyget på en vanlig kurs bara för att det blir enklare med examinationen.

Intressant. Det verkar ju helt enkelt vara privatpersoner man kontaktar så det är klart att det kan vara lite kärvt att söka upp själv. Men jag antar att alla gör någon form av standardiserat prov på papper (och på distans) eller hur fungerar det? Att stapla in hos någon rent privat känns kanske inte så optimalt, speciellt inte under pandemitider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste mitt förarintyg online (Sjösportspolan), tyckte det var bra. När det sedan var dags för examination så sökte jag fram examinatorer som verkade finnas i närheten. Det slutade med att en av dem jobbade på Medborgarskolan och rekommenderade mig att boka ett examinationstillfälle där helt enkelt. Inga konstigheter, men det kanske hade gått ännu enklare om jag bara hade mailat Medborgarskolan direkt 🙂

 

Själva provet är väldigt analogt, fortfarande på papper och rättas på direkten av examinatorn. Tror inte det finns något sätt att skriva det på distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att göra tvärt om. Att boka prov bara och testa, så gjorde jag med körkortet (ok jag fick köra upp två gånger, men teorin gick på första).

 

 

Tänker att jag skulle kunna låna kursboken på biblioteket för att inte vara helt oförberedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dava:

Jag har funderat på att göra tvärt om. Att boka prov bara och testa, så gjorde jag med körkortet (ok jag fick köra upp två gånger, men teorin gick på första).

 

 

Tänker att jag skulle kunna låna kursboken på biblioteket för att inte vara helt oförberedd.

Då har man missat poängen med förarbeviset och körkortet med för den delen.

Det är studierna fram till provet som ger nyttiga kunskaper, provet är ju bara en formalitet.

Och en viktig del i kurser är allt kringsnack vid kurstillfällena, som man går miste om vid distansutbildningar, men i dagens läge får man väl ta det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Gundj:

Då har man missat poängen med förarbeviset och körkortet med för den delen.

Det är väl därför jag har struntat i att ta förarbeviset. 

 

Körkortet (för bil) är en annan sak. Det krävs av svenska staten att man har ett sådant, även om jag personligen tycker att jag klarar mig utan så skulle jag alltid behöva vara orolig för att åka dit. Inte för att jag någonsin har behövt visa mitt körkort för någon polis. Dessutom är körkort krav för vissa arbeten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...