Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej jag har en liten rodd båt och har fått tips om att man kan göra ett smart ankar system. Ankar linan gör längs båten och i fören sitter en liten rulle linan kan gå i och nedanför ett ankare, då kan man sittandes bara dra i repet så har man ankrat. Sen dra upp ankaret och göra ett överslag typ. Någon som har gjort något liknande och kan dela med sig???

efter lite sökningar hittade jag scotty anchor lock, som blir ungefär samma sak men man behöver inte knyta fast tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lillbåten på landet satte jag dit en snarlik lösning. Jag satte en ankarrulle i fören och ett skotlås bak i båten. Satte aldrig fast tampen i någon knap eller dyl utan förlitade mig på skotlåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog att göra så, går linan efter nånting( typ nån ögla) från aktern till fören eller går det lika bra endå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Paijanen123:

Blir nog att göra så, går linan efter nånting( typ nån ögla) från aktern till fören eller går det lika bra endå?

En ögla kan va bra men bättre är en öppen sådan. Så man klipper trä igenom ramen om vill dra om det eller liknande. 
Kanske finns något segelbåts-block man skulle kunna använda.
Jag körde utan då jag hade en årklyga som fick agera ”ledare”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-30 vid 11:59 skrev Paijanen123:

Blir nog att göra så, går linan efter nånting( typ nån ögla) från aktern till fören eller går det lika bra endå?

Om du riskerar att linan är i vägen om ni är flera i båten så montera ett extra skotlås i främre änden av båten och låt passageraren hantera ankaret därifrån.

 

Å glöm inte att knyta fast slutänden av ankarlinan i båten så den inte riskerar att åka överbord om skotlåset släpper....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...