Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jojosurf

If båt eller H-båt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att skaffa If-båt eller H-båt för att mest kappsegla och ibland semester segla 2-3 nätter, typ över helgen.

Jag vet inte vilken jag ska välja.  Jag har testat att segla med H-båt kanske 5 ggr.

 

Vilken av dessa båtar skulle ni välja?

Vad för prisklasser har de?

Vilken av dom är roligaste att kappsegla med?

Hur är utrymme i sittbrunnen om man är 2-3 personer?

Hur är det att bo i båten för 2-3 personer?

Utbud av beg segel till dessa båtar?

Något mer som ni tycker behövs jämföras? 😊

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av någon av båttyperna, så där har jag inget att komma med. Vad som är roligast att kappsegla med tänker jag kan bero mycket på vilka andra det finns att kappsegla mot i din närhet och vilka båttyper de använder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda båtarna är ju härliga seglare. Om race är prio 1 är nog H-båten ett snäpp roligare.

Om några dagars övernattning är viktigt skulle nog jag välja IF. Även om den också är trång med dagens mått mätt vill jag minnas att H var sämre... eller?

IF:en upplevde jag som en både trygg och fin seglare. Tog en klasseger i Vener Race med IF på 80-talet.😌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en H-båt på 80 talet efter ha haft en långkölad Golif jog och ville ha något mer snabbseglat. På den tiden så fanns det VM seglingar i H-båt så när det blev obligatoriskt med registrering av båtar så räknades en inmätt H-båt som tävlingsredskapoch slapp registrering. H-båt har lite Jollekänsla när man seglar och ändå så är den rätt tuff, vi var både till Gotland och Åland med den vi hade.

Något som jag skulle titta på om jag vill tävla är Albin Express, den var för dyr när vi köpte vår H-båt så jag har inte någon erfarenhet av den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan IF och H-båt en gång i tiden och valde H-båten för att jag gillade jollekänslan. När det gäller komfort (eller brist på) skulle jag säga att de är snarlika. 2-3 pers inga problem i sittbrunnen, trångt men funkar i ruffen. Om jag minns rätt har IF-ett lite obekvämt och kantigt ryggstöd i sittbrunnen. Vill minnas att det var något med röstjärnen på IF:en, att de fick bättre kvalitet efter ett visst årtal, men det kansk någgon annan har mer koll på.Men båda väldigt trevliga och prisvärda båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lizardking:

Något som jag skulle titta på om jag vill tävla är Albin Express, den var för dyr när vi köpte vår H-båt så jag har inte någon erfarenhet av den.

Express har jag erfarenhet av. Kul båt och OK att sova två-tre pers i. 
Seglade ett par SM med den utan några resultat att skriva hem om.

Det var ju en väldigt stor klass på sin tid, mitten av 80-talet och några år in på 90-talet. 

Nackdelen med många Expresser är att de blivit ganska hårt (kapp)seglade och har problem med kölinfästningen, om jag inte minns fel. 
Klart snabbare än H-båtarna och väldigt mycket snabbare än IFen. Men IFen är en snyggare båt tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jojosurf:

Hej!

 

Jag funderar på att skaffa If-båt eller H-båt för att mest kappsegla och ibland semester segla 2-3 nätter, typ över helgen.

- - -

Om du har huvudinriktning på att kappsegla så skulle jag rekommendera att välja den av de två typerna där klassförbundet är aktivast i den trakten du bor. Då får du bäst tillfälle att kappsegla och testa din förmåga mot besättningar i samma båttyp. Jag misstänker att de flesta besättningar i entypsklasserna kan vara rätt generösa att dela med sig av kunskaper hur du ska utrusta och trimma din båt när du träffar dem i samband med kappseglingar. Många duktiga kappseglare byter segel rätt ofta så det kan finnas chans att få tag på hyfsat bra begagnade segel om du sonderar lite i kappseglarkretsarna. Inbitna klassbåtseglare värnar om sina båtklasser och välkomnar nog gärna nya intresserade som kan bredda deltagandet i klassen.

 

Kolla vilket av klassförbunden för IF-båt och H-båt som är starkast i din trakt, de har hemsidor med rätt mycket kappseglingsinformation.

https://ifboat.se/kappsegling

https://h-boat.se/kappsegling-i-regionerna/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, jorgan said:

Vill minnas att det var något med röstjärnen på IF:en, att de fick bättre kvalitet efter ett visst årtal, men det kansk någgon annan har mer koll på.

På alla IF (utom nyproduktionen då) har undervanten en dålig vinkel mot öglebulten i däck. Bulten utsätts för ett böjande moment och kan gå av i gängans topp med avmastning som följd. Nya säkra röstjärn till undervanten kostar en tusenlapp från Seacamper som bygger nya IF:en och det är inget större jobb att byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Baum:

En IF är lite större än en H-båt, de är ganska likvärdiga seglare. 

 

H-båten är ett par dm längre än IF-båten men obetydligt smalare. Har alltid fått känslan av att det är lite mer boutrymmen i IF-båten men seglingsmässigt är H-båten mycket bättre. 

 

Utan att ha några mått så måste sittbrunnen på H-båten vara större.

 

Men helt rätt, köp den båt som har bäst utrustning. Båda har bra kvalitetsrykte och borde hålla värdet bra.

 

Känslan säger att det borde finnas mer beg segel till H-båt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mer än 30 års kappsegling och minisemestrar i H-båt är den så klart min favorit. Inga problem med utrymmet vare sig i kabinen eller sittbrunnen. Ganska lättseglad och mycket pigg.

Vi hade nära till duktiga konkurrenter i hamnarna i Öresund, där det f ö arrangerades VM för länge sedan. Vi kunde köpa bra begagnade segel som elitseglarna ratade men som gav oss ett lyft bl a i våra lokala klubbseglingar. Oftast seglade vi bara 2 st men klassregeln godkände 3, vilket var standard för eliten.

Håller med tidigare svar i tråden om att snegla på hur det ser ut i dina trakter med antalet aktiva seglare i respektive båttyp, viktigt för konkurrensen men också för gemenskapen och möjlighet till utbyte av grejor, tips och kunskaper. Lycka till!

Navigare est!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Larsakelarsson:

Efter mer än 30 års kappsegling och minisemestrar i H-båt är den så klart min favorit. Inga problem med utrymmet vare sig i kabinen eller sittbrunnen. Ganska lättseglad och mycket pigg.

Något som jag observerat vid ett par tillfällen är H-båtar som rört sig förvånansvärt trögt i lätta vindar. Jag har funderat på om det kan bero på viktkänslighet eller liten segelyta? Har själv aldrig seglat H-båt men passarat flera i IF vilket känns märkligt då även IF är lite seg i lätta vindar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Det var längesen det dök upp en riktigt fin H-båt på blocket däremot kommer det IF-båtar lite då och då. Just nu ligger denna ute. 30 000 med relativt nytt storsegel https://www.blocket.se/annons/stockholm/klassisk_if_segelbat__eventuellt_med_tillhorande_batplats/93949213

En med dessa gamla rutor skulle jag aldrig rekommendera. Har själv haft en 73:a med de nya rutorna för en massa år sedan men skulle nog rekommendera en så sen 70-talare som möjligt som har alu-beslag samt brukar vara vitare i plasten. Satsa heller 50 K på en som är i riktigt fint skick än 30 K på en halvdan eller 5000 för en riktig rishög.  Det lönar sig i längden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Något som jag observerat vid ett par tillfällen är H-båtar som rört sig förvånansvärt trögt i lätta vindar. Jag har funderat på om det kan bero på viktkänslighet eller liten segelyta? Har själv aldrig seglat H-båt men passarat flera i IF vilket känns märkligt då även IF är lite seg i lätta vindar. 

H-båten har minst 10 olika metoder för att trimma seglen så de drar optimalt i alla vindar. En ovan besättning kanske inte behärskar detta till fullo och då avtar farten.

Att buka till seglena och gå en aning lägre än vid vanlig kryss är ju nyckeln till fart i lättvind för de allra flesta båtar, så också för H-båten.

Besättningens placering i båten så lutningen blir den rätta är också viktig för att hålla bra fart i H-båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-31 vid 13:20 skrev Larsakelarsson:

Besättningens placering i båten så lutningen blir den rätta är också viktig för att hålla bra fart i H-båten.

Suveränt svar, Hans Groop är en av mina favorit konstruktörer därför vill jag gärna tro det bästa om hans konstruktioner. Gillar särskilt  Artina 33, H-star, Marina 95 och lilla Marino 66 ms. Tyvärr känner jag mig fortfarande tvekan till H-båtar, men kanske har jag haft otur och sett dåliga besättningar i ofördelaktiga situationer. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du orkar kan du studera resultatlistorna till lite större tävlingar, typ Tjörn runt med stor spridning av båttyper. Det kan ge en del intressant information. Bla en indikation på hur väl de når upp till sina respektive srs.

Har du koll på hur vädret varit för de olika tävlingarna får du info om hur väl de går i olika vindstyrkor osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska jämt om man tittar i resultatlistan från Tjörn Runt 2019

1752034250_Screenshot2021-02-15at15_57_08.png.2ba9e416d71af378e6f57cd7e6b8e554.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Året innan seglade de i olika klasser men jämför man korrigerad tid gav det ungefär samma resultat. H-båtarna är något lite bättre. Men det är rätt jämt

 

Den enda Solingen placerade sig mitt emellan den bästa H-båten och den bästa IF 😑

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En faktor som talar för H-båten är att den har tillverkats från 1970-talet och ända till nutid. Man är inte enbart hänvisad till exemplar med minst 40 år på nacken även om det kanske går att hitta välvårdade och  uppgraderade 70-talare. Tyvärr börjar de bli allt mer sällsynta. Den sista IF-båten tillverkades 1980. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-16 vid 11:27 skrev Brinck:

En faktor som talar för H-båten är att den har tillverkats från 1970-talet och ända till nutid. Man är inte enbart hänvisad till exemplar med minst 40 år på nacken även om det kanske går att hitta välvårdade och  uppgraderade 70-talare. Tyvärr börjar de bli allt mer sällsynta. Den sista IF-båten tillverkades 1980. 

https://www.seacamper.net/index.php?option=com_content&view=article&id=137&Itemid=864

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste en gång i en båttidning om en gubbe som totalrenoverade IF:ar. Det kan iofs varit så länge sedan som 20 år eller något... osäker. Tror han fanns i Bohuslän. Han köpte upp dem, plockade isär och renoverade allt. De såg ut som nya sedan. Har för mig han tog runt 250 000 för dem.

Men hur hittar man en sådan om man vill....?🤔

 

Är det någon som vet vem jag menar? Inte för att jag är i begrepp att köpa men det kunde vara kul att veta om verksamheten finns kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en sån verksamhet som flera av oss här på forumet drömmer om att hålla på med.... 🙂

Jag har bara lite svårt att få ihop kalkylen på att arbeta med det.

Svårt att sälja en gammal båt till ett, förmodar jag, högre pris än vad en ny kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Zwen:

Jag läste en gång i en båttidning om en gubbe som totalrenoverade IF:ar. Det kan iofs varit så länge sedan som 20 år eller något... osäker. Tror han fanns i Bohuslän. Han köpte upp dem, plockade isär och renoverade allt. De såg ut som nya sedan. Har för mig han tog runt 250 000 för dem.

Men hur hittar man en sådan om man vill....?🤔

 

Är det någon som vet vem jag menar? Inte för att jag är i begrepp att köpa men det kunde vara kul att veta om verksamheten finns kvar.

Det var på Marieholms Marina i Strömstad. De finns fortfarande kvar.

 

Strömstad Marina (stromstadmarina.se)

 

(Hur lägger man in länkar nu för tiden...?)

 

Redigerad av MarkusF
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev jonas2307:

Det är väl en sån verksamhet som flera av oss här på forumet drömmer om att hålla på med.... 🙂

Jag har bara lite svårt att få ihop kalkylen på att arbeta med det.

Svårt att sälja en gammal båt till ett, förmodar jag, högre pris än vad en ny kostar.

Man blir väl kanske inte stenrik på det men tror inte han hade några svårigheter att sälja dom.

En ny båt i motsvarande storlek kostade ju betydligt mer. Sedan är ju IF mer eller mindre kultbåtar och genomgående bra grejor som det nog alltid finns ett intresse för.

Det skulle nog inte funka med sådan business för vilken båttyp som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget heter Marieholm Strömstad marina. Enligt hemsidan så har verksamheten med att renovera marieholmsbåtar upphört. 

https://marieholmboat.se/

 

IF-båten har börjat nytillverkas i Tyskland(Seacamper). En ny IF-båt båt kostar enligt hemsidan € 64.496,-. Rätt saftigt kan man tycka. Enligt IF-båtsförbundet så är det ännu inte fastställt att en båt från Seacamper uppfyller klassreglerna på alla punkter och är än så länge inte tillåten att kappsegla i entypsklass.

 

 

Redigerad av Brinck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Man blir väl kanske inte stenrik på det men tror inte han hade några svårigheter att sälja dom.

En ny båt i motsvarande storlek kostade ju betydligt mer. Sedan är ju IF mer eller mindre kultbåtar och genomgående bra grejor som det nog alltid finns ett intresse för.

Det skulle nog inte funka med sådan business för vilken båttyp som helst.

Nä, det kanske är jag som är pessimist. 

Det går kanske att sälja en helrenoverad IF för 250', problemet är  att det är svårt att leva på att renovera dem och sälja dem för det priset.

Eller så är jag bara långsam när jag gör saker. 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan klassisk båt som är rätt kul att köpa ny är Shark 24 ->

 

€ 17 000 känns som ett bra pris. Undrar om segel ingår dock.

 

Hittar inte någon källa till priset. Känns lite för bra för att vara sant.

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-17 vid 14:37 skrev Dava:

Vet du om de har sålt några?

Jodå

Både IF och H-båten är stora klasser på insjöarna nere på kontinenten så visst har dom sålt.

Tydligen finns det fler traditionalister med fet plånbok i Tyskland, Holland, Schweiz som lägger 35-40 000 Euro på ett klassiskt ”idrottsredskap”.

jag var i Litauen för något år sedan och där låg två Seacamper IF i Kaunas hamn. Där finns en gigantisk men grund insjö dom seglar på. Seacampern är ju lätt att känna igen då den har skylight i st f lucka, solbrillor i st för förnster och ett ”S” i st f ett ”M” i snobbranden.

Tyvärr är det visst en protektionistisk tvist med svenska IF-förbundet som inte vill godkänna den enligt klassregeln. Den väger lika mycket, är byggd av glasfiberarmerad plast, uppfyller alla vikt-  och måttbestämmelser men..... Seacampern har basirede av plast vilket svenska förbundet visst motsätter sig. Så den godkänns inte som IF-båt enligt svenska förbundet. En idiotisk diskussion om du frågar mig. Det tar död på chansen att få klassen att leva vidare. Nepparna lyckades ju gå från trä till plast. Folkbåten likaså. Men IF-båtförbindet tjafsar om basirede i plast. Förmodligen skulle båten bli mycket dyrare att bygga med träinredning. Dessutom är det sämre med trä. Min IF tvingades jag gå ett varv varje vår och efterdra skruvar i inredningen. Inget styvhets- eller säkerhetproblem eftersom båten i sig är så styv men dock irriterande att det knirkar i allt trä när det brallar i.

styvhet föreseten... nästa alla IF: ar som kappseglats (d v s de flesta) har i efterhand inplastade knän i garderoberna för att styva upp skrovsidan. Det ör godkänt.. det har inte Seacampern eftersom basinredningen gör jobbet.

jag tror att IF:en har en framtid. Det finns en kategori seglare som inte vill ha planande strykjärnsformade båtar. IF, H-båt, Neptunkryssare och Folkbåten bjuder på klassisk segling med lättdrivna deplacementbåtar. Trygga, lättseglade men en jäkla utmaning att krama ur de där sista fem procenten ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...