Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LindaSamuelsson

Från Stockholm till Göteborg i Mars

Rekommendera Poster

29 minuter sedan skrev Mackey:

Då blir det 540 M, Enirolänk

Det är naturligtvis att föredra att hålla sig nära land, åtminstone när det är ljust.

I mörker kan det vara väldigt knepigt att följa fatledet inomskärs.


Runt 580 nm blir det om man verkligen följer farlederna inomskärs överallt och går nära land (dvs inte genar långt ut från land - inom 1-2 nm). Mätte själv upp det för ett halvår sen när brorsan började kolla på segelbåtar i Sthlm och jag försökte förklara hur orimligt lång tid hemseglingen skulle ta. Då räknade jag med 12 timmar segling per dygn och en marschfart på 4 knop. Så minst två veckor med vilodagar, men det är naturligtvis väldigt optimistiskt för en segelbåt om man vill hålla sig i hamn om det blåser mer än 8-9 m/s, så en månad hade jag satt som miniminivå för en planering.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Eniro blev det i alla fall 538 M, men 40 M skillnad är ju bara sex timmar för TS i glidarfart och 3 timmar i marschfart så det har ingen stor betydelse.

 

Frugan och jag seglade till Haparanda från Stockholm på fyra dygn, men det är ju bara drygt 400 M.

Ska man köra dygnet runt är det nog som sagt säkrare att hålla sig utomskärs när det är mörkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

På Eniro blev det i alla fall 538 M, men 40 M skillnad är ju bara sex timmar för TS i glidarfart och 3 timmar i marschfart så det har ingen stor betydelse.

 

Frugan och jag seglade till Haparanda från Stockholm på fyra dygn, men det är ju bara drygt 400 M.

Ska man köra dygnet runt är det nog som sagt säkrare att hålla sig utomskärs när det är mörkt.

Undrar vad trådskaparens båt har där navigarionshjälpmedel och vad trådskaparen har för erfarenhet. Jag tycker mig se en radar på bilden, men den kan lika gärna sitta på en intilliggande båt.

Dagarna blir ju längre nu, och i mars är det kanske dagsljus fram till 18-tiden?

Men ju mer jag läser i denna tråden desto vanskligare tycker jag det verkar.

Hur brukar vädret vara i de aktuella vattnen under mars? Jag vet ju att det kan vara mycket blåst och nederbörd i Kattegatt, där runt sydkusten kan det ju ligga på söderifrån ganska ordentligt. Hela Hanöbukten skall ju passeras och långt senare  hela den oskyddade Hallandskusten, sedan har jag ingen erfarenhet hur det kan se ut i början av resan.

Man kan ju ha en himla tur med vädret men man kan även bli inblåst någonstans, som kan förstöra tidsplaneringen.

 

Själv vet jag att jag kan köra omkring 60 nm på en dag, i någorlunda kända farvatten, utan att bli allt för trött, det är omkring sex-sju timmars gång med min båt beroende på hur många fartbegränsningar som skall passeras, sedan är iallafall jag rätt mosig i huvudet, samma vid bilkörning, sex till sju immar med fikaraster och pissepausar. Jag kan tänka mig att tröttheten kommer tidigare om jag måste navigera mer aktivt hela tiden.

 

Jag har blivit ordentligt somnolent mellan Vinga och Skagen, liksom mellan Orsa och Sveg, du får lista ut vilket färdmedel som användes över Kattegatt och på Rv 45. Men det är rätt jämförbart, relativt monotona och intrycksfattiga sträckor, antingen en massa hav eller en himla massa skog, gäsp!

Så minst två, gärna fler navigationskunniga rorsmän behövs för din resa!

 

Jag ändrar mig och ger dig rådet att antingen vänta till iallafall maj med denna resa eller att boka en lastbilstransport.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Ohm, vänta tills i maj eller det bästa är landtransport.

Du riskerar att bli mätt på den där båten efter en sådan lång sjöresa.

Om du nu tar dig hem utan för mycket strul sjövägen så riskerar du att inte vilja se åt båt de närmaste halvåret.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jag vet ju att det kan vara mycket blåst och nederbörd i Kattegatt, där runt sydkusten kan det ju ligga på söderifrån ganska ordentligt. Hela Hanöbukten skall ju passeras och långt senare  hela den oskyddade Hallandskusten, sedan har jag ingen erfarenhet hur det kan se ut i början av resan.

- - -

Från Stockholm kan man i princip gå inomskärs ända ner till Kalmarsund (ett hopp över Bråviken). Motvind o motström i Kalmarsund kan bli lite smågropigt. Efter Kalmarsund är det en kort bit tills man är inne i Blekinge skärgården med inomskärs-körning till Hanöbukten. Sen blir det öppen kust resten av vägen ner runt Skåne, upp genom Öresund (lite mer skyddat i sundet) och vidare norrut i Kattegatt.

 

Som många kommenterat så är det bra att kolla väderprognosen innan de öppnare havssträckorna. I skärgårdsområdena är vädret oftast inget problem. Farlederna inomskärs är välprickade och inte speciellt svårnavigerade. I mars lär det inte vara någon trängsel heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Instämmer med Ohm, vänta tills i maj eller det bästa är landtransport.

Du riskerar att bli mätt på den där båten efter en sådan lång sjöresa.

Om du nu tar dig hem utan för mycket strul sjövägen så riskerar du att inte vilja se åt båt de närmaste halvåret.

Jag har gjort den sjöresan ett antal gånger, kanalen ena vägen o runt Skåne på tillbakavägen (visserligen inte i mars) och förstår inte varför TS skulle tröttna på båtåka efter den resan.

 

När jag gjort en sådan semesterresa så har det blivit fortsatta båtturer hela hösten tills det varit dags att torrsätta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är väl att det tidvis blir en stresskörning då det pga väder, vind och vågor ett havererat tidsschema. Då kanske man kan tröttna, eller tvärtom, det ger mersmak till mer angenäm nöjesnavigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Risken är väl att det tidvis blir en stresskörning då det pga väder, vind och vågor ett havererat tidsschema. Då kanske man kan tröttna, eller tvärtom, det ger mersmak till mer angenäm nöjesnavigering.

När det gäller väderberoende aktiviteter så måste man ha utrymme för omplanering så det inte fattas dumdristiga beslut. Men det finns ju ingen anledning att "måla f-n på väggen". Det är ju inte kassväder hela våren.

 

Vid mina "rundresor" så har det självklart hänt att vi fått vänta ut dåligt väder. Men vi har alltid hunnit hem innan semestern tagit slut (på den tiden vi hade den begränsningen).

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag dysterkvist, men imma på rutan,sjöar som slår över och lågt stående sol, roligare kan man ha det.

Tänk så gott man kan ha det när man står och väntar på lastbilen som kommer med nyinköpta båten. 

Få den sjösatt och man tar sin första tur och längtar till nästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu är jag dysterkvist, men imma på rutan,sjöar som slår över och lågt stående sol, roligare kan man ha det.

Tänk så gott man kan ha det när man står och väntar på lastbilen som kommer med nyinköpta båten. 

Få den sjösatt och man tar sin första tur och längtar till nästa.

Ja eller en smörgås som åkt ToR i många mil, ljummet kaffe och sedan en torr kanelbulle i bistrovagnen.😇

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blev inte särskilt trötta av att segla 96 timmar i sträck från Stockholm till Haparanda, men vi trodde att vi skulle bli det. Med klokt planerade vakter får man tillräckligt mycket vila.

 

När vi kom fram var vi absolut sugna på att segla mera, vi höll på i ca. fem veckor för att ta oss hem och hade gärna haft flera veckor till på oss.

 

Med det sagt (igen) så håller jag med om att mars inte är den mysigaste båtperioden på året och att vädret fortfarande kan vara tydligt emot både båten och besättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Efter Kalmarsund är det en kort bit tills man är inne i Blekinge skärgården med inomskärs-körning till Hanöbukten.

Är det så mycket inomskärsåkning i Blekinge skärgård? Jag tycker man mest kommer upp och vänder i den, blir mest en omväg. Om man inte har en lite båt under 5,5 meters höjd och någon meters djupgående.
Seglade förbi där på väg till Västervik och hittade ingen bra väg igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gaidin:

Är det så mycket inomskärsåkning i Blekinge skärgård? Jag tycker man mest kommer upp och vänder i den, blir mest en omväg. Om man inte har en lite båt under 5,5 meters höjd och någon meters djupgående.
Seglade förbi där på väg till Västervik och hittade ingen bra väg igenom.

Jag har seglat igenom där med 17 m mast o 1,90 djupgående.

 

In vid Utlängan, en lite smal o grund men välprickad o muddrad ränna sista biten fram till Möcklöbron som har fri höjd 18 m, förbi Karlskrona till nästa hinder Hasslöbron, bron har 4 m fri höjd men öppnas regelbundet. Sen finns det inga fler hinder längs leden bort förbi Ronneby - Tjärö - Karlshamn. Går man inomskärsleden så kan man slippa en eventuell stampig SV längs Blekingekusten (många oroar sig ju för dåligt väder på den här färden). Det blir en kortare sträcka att gena ner mot Åhus o sen kan man gå landnära söderut för att komma undan lite gropig sjö längre ut på Hanöbukten. Att gå direkt från Utklippan mot Simrishamn/Sandhammaren i grov motsjö är inte att rekommendera.

 

Är det fint väder så kan man så klart gena från Utklippan direkt mot Sandhammaren, då vill man nog helst sätta på en autopilot för den vägen är rätt enahanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara fint väder tycker jag att man ska åka långt ut till havs för närmaste vägen. 

 

Vi har seglat Stockholm - Halmstad på mindre än 3 dygn med en 40-fots segelbåt. 

 

Vänta in ett tillfälle när det ser ut att bli mer eller mindre vindstilla i ett par dagar och kör så att det ryker ;)

 

14 knop så tar det 35 timmar. Kolla som sagt upp var ni kan tänka på vägen och kör två övernattningar om ni inte vill köra dygnet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Dava:

Är det bara fint väder tycker jag att man ska åka långt ut till havs för närmaste vägen. 

 

Vi har seglat Stockholm - Halmstad på mindre än 3 dygn med en 40-fots segelbåt. 

 

Vänta in ett tillfälle när det ser ut att bli mer eller mindre vindstilla i ett par dagar och kör så att det ryker ;)

 

14 knop så tar det 35 timmar. Kolla som sagt upp var ni kan tänka på vägen och kör två övernattningar om ni inte vill köra dygnet runt.

Eller skapa en lite längre lucka i kalendern och njut av resan.

Jag är mer för det senare... 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni vi har skrämt iväg trådskaparen @LindaSamuelsson nu med alla goda råd och varianter på hur man kan göra och inte göra..?
😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver ställa dessa frågor som trådskaparen gjort, så bör man ta med någon sjövan på resan.

 

Men frågan är ju fri och inte fel att ställa.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gaidin:

Är det så mycket inomskärsåkning i Blekinge skärgård? Jag tycker man mest kommer upp och vänder i den, blir mest en omväg. Om man inte har en lite båt under 5,5 meters höjd och någon meters djupgående.
Seglade förbi där på väg till Västervik och hittade ingen bra väg igenom.

Är det skvalpigt så kan man slippa 15 M, men sedan kommer man ju ändå ut i Hanöbukten och har öppet hav i 100 M bort till Falsterbokanalen.

Har man tid så är det en fin bit skärgård att besöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Tror ni vi har skrämt iväg trådskaparen @LindaSamuelsson nu med alla goda råd och varianter på hur man kan göra och inte göra..?
😁

 

1 timme sedan skrev Jorgen01:

Om man behöver ställa dessa frågor som trådskaparen gjort, så bör man ta med någon sjövan på resan.

 

Men frågan är ju fri och inte fel att ställa.

Men undrar litet, inte bara i denna tråden, utan litet varstans, ibland. 
Det kan vara svårt att balansera på den tunna tråden, inte döda entusiasmen men samtidigt avråda från äventyr som kan låta riskabla.

Båten är ju som sagts ny, och det är ju en bra sjöbotten, men det är en lång resa under en årstid då man är ganska ensam ute till sjöss. Kanalen är stängd, lastbil är dyrt, men en sådan planerad resa kan ju bli dyr av andra anledningar. Jag hade nog inte bort den ens under juni-juli (för då är kanalen öppen) ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm till Göteborg! Underbart, det vill jag med göra med min motorbåt. Får dock inte med frugan på det - inte ens en sommar.

Jag hade tagit Göta kanal - till den öppnar får ni njuta av Stockholms skärgård och Mälaren - Världsklass!

Jag var i Kustartilleriet KA2 (Kungsholms fort) på Minutläggare och Bevakningsbåt i 405 dagar 1988-1989. Jag känner till kusten från Stockholm ner till Hanö väl. Bor nu vid Öresund och kört min båt mellan Falsterbo och upp mot Göteborg. Hela kusten är underbar. Vi hade mycket kul även på vintern, minns speciellt när vi över en natt körde Karl Bildt från Karlskrona till Västervik.

Men jag minns också många dagar då vi hade elände och gick på grund för att alla var utslagna ombord efter att kräkts i ett par dagar (Östersjön, speciellt Hanö - och speciellt Minutläggare som gungar redan i hamnen).

Att köra runt om halva Sverige på vintern är inte planeringsbar och kusten är tom på folk - inget folk i hamnar (utom jag som bor här). De ända man kan lita på är Sjöräddningen, de är ute och över fast det ligger is i hamnen.

Jag avråder för en lådan långresa innan mitten på Mars. Idag var det toppenväder, men för några dagar sedan flyttades strandlinjen inåt land med 3 meter - då vill man inte sitta i en båt, inte ens i hamnen där färskvattenkranar är avstängda...

Njut av Stockholm och Göta kanal säger jag.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men undrar litet, inte bara i denna tråden, utan litet varstans, ibland. 
Det kan vara svårt att balansera på den tunna tråden, inte döda entusiasmen men samtidigt avråda från äventyr som kan låta riskabla.

 

Samtidigt så får man inse att det är äventyr de söker och förmodligen kommer att ge sig ut på oavsett hur negativa folk är på ett forum som detta. 

 

Kan vi bara få dem att ändra sin kurs lite grand så kanske det går mycket bättre, vilket är bättre än att de i ilska skiter i all erfarenhet vi besitter och ger sig ut ändå utan någon att fråga om råd.

 

 

 

 

Jag hade missat att Linda presenterat data över förbrukningen. Det är ju verkligen motiverat att gå i 7 knop istället för mina 14 knop som dessutom var den minst ekonomiska farten.

 

Får nog hålla med om att det är dumt att fara i Mars, vänta till April då våren har satt igång på riktigt och det är mycket aktivitet i hamnarna.

 

 

Den viktigaste poängen tycker jag dock fortfarande är att ha stenkoll på vädret. Dagens vädertjänster är kanonbra och man kan genom att kombinera dem få fram tillförlitliga väderprognoser för flera dagar framåt. 

 

Är det verkligen en nackdel att man är ensam ute? Mindre risk för kollission lättare att gå många timmar med autopilot! 

 

Slutligen står jag fast vid att man vid en transportsträcka framförallt som nybörjare ska ta sig långt ut från kustens alla grynnor och skär..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-29 vid 10:04 skrev LindaSamuelsson:

Tack för förslagen. Är helt förälskad i båten och den passar vårat liv bra just nu. Denna resa är bara en transport resa så vi kommer att köra på ganska så bra, men det kommer ändå bli lite av en semester då all tid ombord är njutbar. Vill ha hem henne så fort som möjligt då vårt båtliv inte bara är förlagd till sommaren. 

 

- - -

 

16 minuter sedan skrev Dava:

Samtidigt så får man inse att det är äventyr de söker och förmodligen kommer att ge sig ut på oavsett hur negativa folk är på ett forum som detta. 

 

Kan vi bara få dem att ändra sin kurs lite grand så kanske det går mycket bättre, vilket är bättre än att de i ilska skiter i all erfarenhet vi besitter och ger sig ut ändå utan någon att fråga om råd.

 

Jag hade missat att Linda presenterat data över förbrukningen. Det är ju verkligen motiverat att gå i 7 knop istället för mina 14 knop som dessutom var den minst ekonomiska farten.

 

Får nog hålla med om att det är dumt att fara i Mars, vänta till April då våren har satt igång på riktigt och det är mycket aktivitet i hamnarna.

 

Den viktigaste poängen tycker jag dock fortfarande är att ha stenkoll på vädret. Dagens vädertjänster är kanonbra och man kan genom att kombinera dem få fram tillförlitliga väderprognoser för flera dagar framåt. 

 

Är det verkligen en nackdel att man är ensam ute? Mindre risk för kollission lättare att gå många timmar med autopilot! 

 

Slutligen står jag fast vid att man vid en transportsträcka framförallt som nybörjare ska ta sig långt ut från kustens alla grynnor och skär..

Jag tittade tillbaka på TS inledning av tråden.

De verkar inte vara nybörjare och inte äventyrare. För mig så verkar valet av båt definitivt inte vara en "förstabåt". De verkar bara ha ha hittat sin favoritbåt en bit ifrån där de har sin hemmahamn och vill få hem den ganska raskt och söker råd om resan. De verkar vara obekanta med tidigare båtturer längs Ostkusten och runt Skåne.

 

Tittar man på en Sverigekarta så kan det verka rätt oframkomligt innanför ö-barriären och väldigt öppet utanför. Det är säkert många av oss som åkt den här vägen tidigare och kan bekräfta att det finns välprickade farleder genom skyddade skärgårdar längs stora delar av den inledande sträckan ner till Kalmarsund. Det är t.o.m. fyrled längs denna väg. Jag vill definitivt påstå att det är lättnavigerat med ordentlig utprickning. Utanför ö-barriären är det öppet hela vägen till Gotland/Baltikum/Polen beroende på vind/vågriktning. Att gå utomskärs i fint väder eller inomskärs om det blir blåsigt är två likvärdiga alternativ ur säkerhetssynpunkt (beroende på väderprognosen). Kalmarsund och vägen runt Skåne ger färre valmöjligheter beroende på väder. Blir det blåsigt på de sträckorna så är rådet att ta en vilodag, skyddade hamnar finns längs hela vägen. Navigeringen längs de öppnare sträckorna handlar om att hitta in till land igen när det närmar sig kväll. Med hjälp av GPS, fyrar och att hålla koll i papperssjökortet på hur långt man kommit så är inte heller detta något problem. Första gången jag gick sträckan så fanns inte deccanavigator för fritidsbåtsbruk och GPS var en helt okänd förkortning. Jag kom ändock fram utan incidenter trots att jag inte hade inte så mycket erfarenhet av navigering längs öppen kust.

 

Att med en modern motorbåt och dagens möjligheter med internet för väderprognoser, GPS för navigering och mobiltelefon/VHF för kontakt "med land" åka denna sträcka kan knappast anses vara ett farligt äventyr.

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte lägga mig i någon diskussion här om lämpligaste väg eller om de bör åka eller inte åka, bortsett från en rejäl kontroll av farkosten som jag redan skrivit om. Ingen kan ändå veta hur det blir.

Det kan vara solsken och vindstilla och en ren promenad i parken, varvid alla bekymrade hade helt fel. Eller så kan det bli rena helvetet med stormpiskat ösregn med i bästa fall inblåsning i någon skapligt skyddad hamn i x dagar och alla bekymrade kan åtnjuta ett "var vad det vi sa". Ingen som vet🙂.

 

Däremot kan jag inte alls förstå att man överhuvudtaget vill åka denna sträcka i mars månad.

Dessa skärgårdar som passeras hela vägen från Stockholm ända ner åt Västervikshållet är ju bland det finaste vi har. Intet ont anande den bakomliggande anledningen tycker jag det är slöseri att kasta bort detta som en stressig transportsträcka när man ändå har det gratis på vägen så att säga.

Efter detta finns ju i stort sett ingen skärgård alls att se, bortsett från en del kring Karlskrona, innan man når Gbg södra skärgård. Och det är ju deras hemmavatten som jag förstått, som de säkert redan sett.

Men förmodligen finns det väl någon välgrundad anledning till att det är så bråttom.

Den skulle det vara spännande att känna till...😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stressfaktor kan ju vara att båten inte får ligga där den köps mer än några veckor. Då har man inte mycket att välja på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Att med en modern motorbåt och dagens möjligheter med internet för väderprognoser, GPS för navigering och mobiltelefon/VHF för kontakt "med land" åka denna sträcka kan knappast anses vara ett farligt äventyr.

 

Håller med under förutsättning att man är väl förberedd för det mesta, även att av någon anledning hamna i vattnet.

 

8 minuter sedan skrev Zwen:

Däremot kan jag inte alls förstå att man överhuvudtaget vill åka denna sträcka i mars månad.

Dessa skärgårdar som passeras hela vägen från Stockholm ända ner åt Västervikshållet är ju bland det finaste vi har. Intet ont anande den bakomliggande anledningen tycker jag det är slöseri att kasta bort detta som en stressig transportsträcka när man ändå har det gratis på vägen så att säga.

Om jag köpte en båt i Göteborg så skulle den nog få vara kvar där ett tag så jag hann se mig om innan jag seglade hem till Stockholm. Det går ju utmärkt att ta sig mellan städerna, men kanske inte varje helg. Fast min far påstod att det tog 3,5 timmar att köra bil mellan Stockholm och Göteborg så det är väl egentligen inga problem att köra varje helg heller... 😎

Fast tåg kanske är lika snabbt, billigare och säkrare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

En stressfaktor kan ju vara att båten inte får ligga där den köps mer än några veckor. Då har man inte mycket att välja på.

Man kan säkert hitta båtplatser att låna/hyra under våren. Alla sjösätter ju inte i mars...

 

Om TS ändrar sig så kan ju vi som bor här i nordost kanske hjälpa till att hitta en plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Man kan säkert hitta båtplatser att låna/hyra under våren. Alla sjösätter ju inte i mars...

Jo, det är kanske lättare uppe i era trakter där det är båtklubbar som står för de flesta båtplatser. På västkusten är det i stort sett enbart kommunala hamnar, och samtliga, eller nästan samtliga, tillåter inte uthyrning i andra hand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Jo, det är kanske lättare uppe i era trakter där det är båtklubbar som står för de flesta båtplatser. På västkusten är det i stort sett enbart kommunala hamnar, och samtliga, eller nästan samtliga, tillåter inte uthyrning i andra hand.

Grefab har ju rätt många platser och där får man hyra ut i andra hand, men uthyrningen måste givetvis godkännas.

Tanums hamnar har jag också koll på och även där går det att få hyra ut sin plats, men via Tanums hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Grefab har ju rätt många platser och där får man hyra ut i andra hand, men uthyrningen måste givetvis godkännas.

Tanums hamnar har jag också koll på och även där går det att få hyra ut sin plats, men via Tanums hamnar.

Ja, säsongsvis uthyrning medges ibland. Men det är ju inte det saken handlar om i ett sånt fall som tråden handlar om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är alla tomma platser gästplatser, sjösättningen startar den 1:e april så i mars finns det över 300 tomma platser. Vid längre vistelser så kan man förhandla om gästhamnsavgiften.. 

 

Vår hamn tillåter andrahandsuthyrning men det ska gå via hamnkontoret och sker säsongsvis...

 

 Fortfarande i April är de flesta platser lediga, det borde vara likadant överallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...